Thiedeman

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:03

probleem:

ik rijd een paard die door de vorige eigenaar (heel leuk) te hard is geworden in haar mond.

resultaat: ALS ze er vandoor gaat dan kan ik met mijn hele gewicht in haar mond gaan hangen, ze blijft rennen.

Oplossing: op naar paardenwinkel met mensen die ons heel goed hielpen en gevraag dof een hackamore misschien een oplossing was, nee dit was het niet. Je moet "dit" bit maar eens uitproberen.
Dus wij (met ruilen erbij) dat bitje gekocht, keken we even later op het bonnetje en we lazen dat het een thiedeman was.....

Nou ging er bij ons beiden een lichtje branden van "heej, die naam komt ons iets TE bekend voor"

Nou vraag ik me af, ik ben heel erg zacht in de hand, maar het paard maakt het ernaar dat ik soms met mijn hele gewicht in haar mond moet hangen.... Wat voor verhalen gaan er in de rondte over een thiedeman? Is het een "fout" bit, of hoe komt het dat ik die naam zo vaak heb horen rollen?
Hopenlijk kunnen jullie me dat vertellen...

Alvast bedankt
Tessa


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:06

ik ken het bit niet, maar je lost dit probleem niet op met een bit. ik weet wel dat een thiedemanbit redelijk scherp is en daardoor wordt je pony alleen nog maar harder in de mond waardoor je bezig blijft met scherpere bitten halen.
neem goed les en leg je instructrice uit wat het probleem is, hier kan je dan op gaan werken in de bak en als hij dan een keer wil rennen laat je hem maar rennen, hij kan dan toch geen kant op. krijgt hij vanzelf een keer genoeg van hoor...
ik zou het bitje terugbrengen naar de ruitersportzaak en het geld besteden aan goede les

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:15


Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:34

ik heb geen mogelijkheden tot in de bak rijden, er doen zich ook geen gevaarlijke situaties voor als ze er vandoor gaat, maar ik vind het gewoon vervelend, ze gaat zo hard dat ze soms in volle rengallop gewoon struikelt, en ze rent zichzelf ermee kapot, ze is 19 en moet goed warmgereden worden, als ze dat soort geintjes uit gaat halen heb ik uiteindelijk een kreupel paard staan en dat wil ik dus absoluut niet

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:46

iemand bij ons op stal rijd met dit bit
maar het werkt wel!
een beetje druk op de teugel en hij stopt!!

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:51

stalleke schreef:
iemand bij ons op stal rijd met dit bit
maar het werkt wel!
een beetje druk op de teugel en hij stopt!!



vind je het gek... Schijnheilig Scheve mond

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:54

mijn doelstelling met dit paard is, rustige ontspannen buitenritten rijden, ze kent de comando's stap draf gallop en halt, daar heeft het paard 15 jaar ervaring mee, paard heeft even 3 jaartjes bij een ander gestaan en het is WEG en ik heb een paard die hard is in de mond... ik wil gewoon kunnen rijden zonder die teugels te hoeven gebruiken, gewoon op commando's en zit hulpen, over het algemeen gaat dit ook goed, maar soms dan ontploft ze gewoon zo erg... dat ik haar gewoon terug wil kunnen krijgen en niet met zoveel gezeik

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:56

het lijkt mij gewoon een gehoorzaamheidskwestie... maar ja, als je geen les wilt nemen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:06

tis niet dat ik het niet wil, tis dat er geen mogelijkheden toe zijn, we hebben geen beschikking over een fatsoenlijke bak, ja, een blubberpoel, dat wordt 1 grote glijpartij, daar begin ik niet aan. Tis dus even afwachten. Daarbij, het is niet volledig mijn eigen paard, de eigenaresse wilt absluut niet dat ik ga dressuren, waarom weet ik niet presies, en daarbij staat ze daar nog niet zo lang en is ze bijna 2 jaar niet meer gereden... ik heb een hekel aan bitten in hun geheel, geef mij maar een halster en halstertouw en ik ben tevreden, liefst ook geen zadel, maarja, tis kiezen of delen :S ik open niet voor niks dit topic, misschien zijn er wel betere oplossingen. Ik ben sowieso van plan de eerste eigenaresse erbij te halen en vragen wat zij ervan vindt en wat voor adviezen zij heeft

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:08

ik zou dan gaan overleggen met de eigenaresse of je les mag nemen (evt op locatie) omdat het buiten gevaarlijk is als ze aan de kletter gaat. mocht dat niet zo zijn zou ik geen thiedeman bit gebruiken maar bijv een pessoa. deze werkt al iets scherper in dan een gewone trens en lang niet zo scherp als een thiedeman

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:09

mja, misschien dat tegen de tijd dat ze wat meer conditie heeft dat ik bij de nabij gelegen manege eenpaar lesjes ga volgen, maar ze moet dat maar net willen :S

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:11

Moet je zeker doen.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:12

ah, spreek er hier 1 uit ervaring... niet? Knipoog ja ze heeft nu gewoon nog te weinig conditie en ik weet toevallig dat ze een hekel heeft aan alles dat maar op een bak lijkt...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:14

Dan zal ze dat toch moeten leren...
Luna vind het buiten ook leuker dan in de bak hoor.
In de bak imiteerd ze een wilde hengst en op buitenrit is ze super braaf, vaag vind je niet?

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:15

ow, dat zie ik beauty ook nog wel doen hoor Haha! buiten lief (behalve dan die enkele keer op hol slaan)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:17

is er ook geen aanleiding tot het op hol slaan? een oorzaak zeg maar??

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:18

Weet je dat Luna laatst door een vrouw uitgemaakt is voor "gevaarlijk paard"
Moet je mijn topic op VvdD maar lezen zal wel een of 2 pagina's terug staan

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:20

hum, zal eens lezen, maar beauty is dus absoluut niet te vergelijken met luna hoor Knipoog

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:21

Neu Beauty is wel een stukje ouder...

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:25

ja ook dat, en wat ze doet is niet uit kwaad willen doen, maar gewoon omdat zezo ontzettend graag wilt rennen, maar ik zie haar ervoor aan zichzelf helemaal kapot te rennen, en ik ben zo bang dat dat gebeurd...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:28

Kan ik me voorstellen...
Maar ik ga slapen moet morgen weer werken.
truste..

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:40

Een Thiedemanbit is nu ook weer geen martelwerktuig hoor. Het werkt door de kinketting en de lichte hefboomwerking wel scherper in dan een normale trens.

Als je er lekker mee buiten kunt rijden, dan zou ik hem gewoon houden. Ik zou hem er alleen niet met een voortdurend teugelcontact mee gaan rijden. Je kunt het beter gebruiken om je paard een paar keer te corrigeren en vervolgens met rust te laten, zodat je het al snel niet meer nodig hebt.

Mocht je paard verder best gevoelig zijn, kijk dan wel uit met dit bit. Als je bijvoorbeeld een paard hebt dat het op een lopen zet door teveel druk in de mond, dan is dit juist een bit dat je niet moet hebben.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:58

ik denk dat ik morgen even aanhoor wat de vroegere eigenaresse ervan vindt (die heeft haar notabene 15 jaar lang gehad) en als ze zegt doe maar, dan probeer ik het, mijn methode zou ook zijn, 1x een flinke ruk van HALLO denk dr om, geen geintjes, maar stel dat ik dus WEL lessen zou gaan volgen dan doe ik er dus echt een gewoon bitje in, btw, voor de duidelijkheid, de thiedeman die ik heb is 1x gebroken.

Als ik zonder zadel rij, misschien ook handig om te weten, dan heb ik totaal geen problemen met dr, maar zodra ik MET zadel rijd, dn haalt ze dit soort geintjes uit, en het zadel past ABSOLUUT, de vorige eigenaresse vertelde me wel dat ze geintjes kan uithalen onder het zadel omdat ze weet dat je als ruiter toch steviger zit, ik heb het nooit bewust uitgeprobeerd, maar zonder zadel is ze idd een stuk braver

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 07:56

prima bit een Thiedemann, als ze ze groot genoeg zouden maken, zou ik er graag mee willen rijden. Ik zit nu aan een door de smid vergrote pelham vast....

Ik ken het probleem, ik heb ook geen bak (blubber) en moet een half uur door druk verkeer om bij de rijvereniging te komen om daar les te krijgen.

Om geen extra risico te lopen heb ik dan een pelham in.

Ik heb vroeger (heeeeeeel lang geleden) op een thiedemanbit gejaagd, als mijn toenmalige paard (Engels volbloed) te fel werd, zette ik de teugels gewoon over op de onderste stand en kon ik haar weer bij me houden.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:24

CCCCorine schreef:
Een Thiedemanbit is nu ook weer geen martelwerktuig hoor. Het werkt door de kinketting en de lichte hefboomwerking wel scherper in dan een normale trens.

Als je er lekker mee buiten kunt rijden, dan zou ik hem gewoon houden. Ik zou hem er alleen niet met een voortdurend teugelcontact mee gaan rijden. Je kunt het beter gebruiken om je paard een paar keer te corrigeren en vervolgens met rust te laten, zodat je het al snel niet meer nodig hebt.

Mocht je paard verder best gevoelig zijn, kijk dan wel uit met dit bit. Als je bijvoorbeeld een paard hebt dat het op een lopen zet door teveel druk in de mond, dan is dit juist een bit dat je niet moet hebben.


ben ik het ook mee eens Lachen

heb je het al uitgeprobeerd?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 0 bezoekers