Lange manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Lange manen

Hengstevlecht
84 (83%)
Matje
9 (8%)
Wat anders (vermeld dit dan even aub)
8 (7%)

Totaal aantal stemmen: 101


Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 21:43

Ik heb volgend weekeind mijn eerste dressuurwedstrijd (sinds jaren), maar mijn pony heeft volle, lange manen. Trekken doe ik sowieso niet, ik vindt ze veel te mooi Haha! . Wat zouden jullie doen: matje, hengstevlecht of wat anders?

Ik heb een keer een jurylid gesproken hierover en die vond dat ik een matje moest doen (staat verzorgder dan een hengstevlecht Verward ).


Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:47

Ik zou zelf een matje maken... Vind dit zelf erg mooi staan bij sommige paarden.

Fenna :+:

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:51

Ik vind een hengstenvlecht mooier, komt de hals mooi uit.
Als je hem goed strak doet vind ik dat ook verzorgd staan hoor.

Effe off-topic: leuke fretjes heb je!!!

XANTHA

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:58

Een hengstenvlecht vind ik veel mooier staan bij een paard met lange manen dan bijvoorbeeld een matje.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:02

ja hengstenvlecht! komt de hals er veel mooier uit!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:04

Jolynn schreef:
Effe off-topic: leuke fretjes heb je!!!


Dank je Haha! .

Ik vind het zelf moeilijk kiezen. Op onderlinge wedstrijdjes heb ik regelmatig een hengstevlecht gedaan en dat staat erg mooi. Maar ik krijg hem eigenlijk niet strak genoeg (iemand tips?), er schieten na verloop van tijd van die kronkels in de vlecht en dat vind ik dus een stuk minder mooi.
Ik heb ook wel eens een matje er in gedaan is ook mooi, alleen erg veel werk (en dan doe ik vaak maar 3 rijen en laat de rest los hangen Schijnheilig ).

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:06

Ik vind persoonlijk een matje niet zo leuk, ik zou een hengstenvlecht doen, zo'n mooie strakke langs de manenkam.Dat staat altijd wel mooi!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:09

Hengstenvlecht vind ik altijd erg mooi staan, helaas heeft mijn pony daar te korte manen voor. Matje vind ik veel slordiger staan eerlijk gezegt.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:10

vind hengstenvlecht mooi maar een matje ook. misschien elke wedstrijd afwisselen dan dit dan dat.

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:10

Je kan een hengstenvlecht ook echt bovenop maken, weet alleen niet hoe dat moet, maar dat staat ook heel mooi!!!!

XANTHA

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:15

Een henstevlecht op de manenkam is ook een idee , misschien moet ik dat maar eens proberen. Dat wordt dan regelmatig vlechten, deze week en volgende week Haha! . Kijken of dat lukt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:32

Matje zou ik niet doen. Ik vind dat juist rommelig staan, een hengstenvlecht (op of langs) de hals staat veel netter.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:42

wij hebben bij annebel twee rijden 'bolletjes' gemaakt. Dat stonsd ook heel mooi. Kost weel veel tijd, maar is wel heel mooi.

Maar anders zou ik ook een mooie strakke hengstenvlecht maken.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:52

Tammie"]
[quote="Jolynn schreef:
Effe off-topic: leuke fretjes heb je!!!


Dank je Haha! .

Ik vind het zelf moeilijk kiezen. Op onderlinge wedstrijdjes heb ik regelmatig een hengstevlecht gedaan en dat staat erg mooi. Maar ik krijg hem eigenlijk niet strak genoeg (iemand tips?), er schieten na verloop van tijd van die kronkels in de vlecht en dat vind ik dus een stuk minder mooi.
[/quote]

Het helpt altijd als je echt recht boven hem vlecht, ze zakken na een tijdje toch wat af, maar zo bliven ze beter zitten (al moet je natuurlijk wel hopen dat ze niet gaan schuren of hele tijd met hun hoofd naar beneden en dan weer naar boven (à la oh, hooi is lekker-oh daar is iets ff kijken-mmm, hooi-oh een vogel -mjammie nog een hap hooi Schijnheilig )
Verder zou ik sowieso een hengstenvlecht nemen, maar bij friesjes staan hengstenvlechten sowieso mooier dus kan niet echt objectief zijn, vrees ik

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:29

een matje vind ik echt pennymeisje, ik zou dan toch voor een hengstenvlecht gaan (nee, ik zou trouwens gewoon kort trekken Haha! )

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:15

Een matje is leuk bij een A of B pony met lange manen, maar niet bij een paard. Ik zou gewoon knotjes maken en dat heel veel keer dubbel vouwen.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:34

He je kunt ook een invlecht maken boven op de de manenkam het is even oefenen maar het lukt wel, Tong uitsteken begin met een scheiding in de manen te maken begin achter de oren en vlechten maar, net als een invlecht in de staart. OK dan!

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:06

Een Hengstevlecht lijkt mij het mooist.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:30

Een hengstenvlecht vind ik veel mooier dan zo'n gek matje wat negen van de tien keer stijf opzij staat! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:39

Ik maak altijd gewoon knotjes met lange manen
is niet moeilijk
je pakt een pluk die vlecht je ongeveer 10 cm in dan maak je er een knotje van de rest van de lengte die je overhoud voeg je bij de volgende pluk als je kleine plukjes pakt krijg je een manen kam vol met knotjes is een erg mooi gezicht vind ik altijd zelf
bij mijn pony doe ik het altijd zo en heb meestal een 8 voor het uiterlijk !!

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:15

Jolynn schreef:
Je kan een hengstenvlecht ook echt bovenop maken


Inderdaad! Haha!
Dat is hetzelfde als dat je bij jezelf een invlecht maakt. SUPERMOOI!
Matje vind ik ook altijd wel leuk (zie je niet zoveel op wedstrijd), maar het is wel een rotklus om te maken Knipoog

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:23

Ik heb gestemd op hengstenvlecht! Maar dan moet ie wel heel strak zitten en niet zo uitgezakt dus dat je hem gewoon inderdaad bovenop maakt!

Live,LOve,'ndLaugh

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:04

Jolynn schreef:
Je kan een hengstenvlecht ook echt bovenop maken, weet alleen niet hoe dat moet, maar dat staat ook heel mooi!!!!


Gewoon onderhands vlechten dus i.p.v. steeds een pluk manen van bovenaf erbij doen, onderaf erbij doen Als ik een hengstenvlecht bij mijn paard maakte dan deed ik altijd een onderhands gevlochten vlecht. Gewoon op een stoel gaan staan en lekker oefenen

Oja, niet wassen voor het vlechten helpt al een heleboel, wel nat maken en eventueel haarlak erin tijden het vlechten en na het vlechten Let wel, heel strak vlechten en het liefst je paard niet met zijn neus helemaal naar de grond laten gaan voor het rijden Knipoog

Trouwens, als je nu veel oefent, kan je het straks zo vlug dat als ie uitzakt je hem er ook zo weer in hebt zitten Succes!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:59

Hengstenvlecht, niet persé op de manenkam, gewoon heel kort vlechten, dus niet helemaal tot onderaan zijn manen, maar de hele vlecht zo rond de 5-10 cm van zijn nek vlechten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 50 bezoekers