Cursus zadelmaken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Cursus zadelmaken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 23:16

Het lijkt mij erg leuk om zadels, hoofdstellen etc te leren maken/ repareren. Ik heb echter geen flauw idee of daar cursussen ofzo voor bestaan of moet ik gewoon aan mijn zadelmaker vragen om het mij te leren?? Wie kan mij iets meer info geven???:?
Via google kon ik overigens zo snel niets vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 05:31

Ok ik wil niet banketstaaf doen of bot zijn, maar door "amateurs" zoals jij hebben een behoorlijk wat paarden hier in nederland verkeerd in elkaar zittende zadels, of zadels die niet voldoen aan de omschreven kwaliteiten. Ik zal maar straigt to the point zijn.
Wil je zadelmaker leren? neem een echte opleiding en niet een 12 weken cursus waarmee je een doe het zelfer wordt die via via wat heeft opgevangen zoals het hoort. Zulke mensen hebben we al genoeg.
Maar aan de andere kant Nederland kan wel wat "betere" zadelmakers gebruiken, dus ik zou zeggen wees verstandig en kies voor een echte opleiding. succes!!
(p.s zie dit berichtje als een positief iets, bedoel het niet bitcherig)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:59

bij welke school kan je leren zadelmaken?????

Volgens mij is daar geen specifieke opleiding voor in Nederland.
Ik zit in het onderwijs, en ben nog nooit een opleiding zadelmaker tegengekomen. Bij sommige opleidingen zit een onderdeel leer bewerken, maar dat heeft niets met zadelmaken te maken.

Meestal is het een ambacht dat van vader op zoon gaat.

Ik heb een zadelmaker die het vak heeft geleerd door, zoals de topicstartster al zei, in de leer te gaan bij een "'echte" zadelmaker.

Volgens mij is dat de enige manier om het vak te leren.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:49

Hier in Belgiƫ kan je een twee-jaarse opleiding volgen (of is het nu drie jaar) tot zadelmaker in het avondonderwijs.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:19

[***] schreef:
Ok ik wil niet banketstaaflig doen of bot zijn, maar door "amateurs" zoals jij hebben een behoorlijk wat paarden hier in nederland verkeerd in elkaar zittende zadels, of zadels die niet voldoen aan de omschreven kwaliteiten. )Ik zal maar straigt to the point zijn.
Wil je zadelmaker leren? neem een echte opleiding en niet een 12 weken cursus waarmee je een doe het zelfer wordt die via via wat heeft opgevangen zoals het hoort. Zulke mensen hebben we al genoeg.
Maar aan de andere kant Nederland kan wel wat "betere" zadelmakers gebruiken, dus ik zou zeggen wees verstandig en kies voor een echte opleiding. succes!!
(p.s zie dit berichtje als een positief iets, bedoel het niet bitcherig)


Natuurlijk verwacht ik niet dat je dat 1,2,3 leert en dat je na een korte cursus hele zadels kan gaan maken enzo. Ik ben, al zeg ik het zelf, iemand die iets goed wil doen of helemaal niet.

Ik wil nog steeds graag weten waar ik dan een opleiding, in Nederland, kan volgen. Als het in Belgie bestaat moet het hier toch ook bestaan?

Zijn er trouwens veel vrouwelijke zadelmakers? Ik ken alleen maar mannen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:32

waarom stap je niet naar een echte zadelmaker en vraag je het? Als je een naam wilt hebben om te bellen, pb me maar, ik ken iemand (is alleen niet bij jou in de buurt) dat echt een "Oude rot" in het vak is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:36

Citaat:
Zijn er trouwens veel vrouwelijke zadelmakers

bij de Hippo winkel in Bilthoven was een paar jaar geleden een vrouwelijke zadelmaker in opleiding en Anneke bij de Hippo in Rotterdam, verder ken ik alleen mannelijke.....