[Wijken] Pjelk valt weg over de buitenschouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

[Wijken] Pjelk valt weg over de buitenschouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 18:09

Ik ben pas begonnen Pjelk het wijken te leren. Hij gaat nu wel opzij voor mijn been (eerst plakte hij er wat tegenaan en liep gewoon rechtdoor) maar hij valt heel gauw over de buitenschouder. Sowieso loopt hij heel makkelijk door de druk van de buitenteugel heen. Ik probeer nu dan ook zijn reactie daarop te verbeteren door veel figuren vooral op mijn buitenteugel te sturen. Maar wat kan ik nog meer doen?


Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:16

Als hij weg loopt over de buitenschouder zou ik hem omstellen, en aan de andere kant hol maken, misschien een pasje de andere kant op wijken..

She's my lady Lovers

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:46

Laat die schouer maar even zitten totdat hij goed op je hulpen reageerd. Dan pas kun je hem zonder te veel te moeten doen recht maken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:48

Niet teveel stelling naar binnen vragen en goed je buitenhand en -been eraan. En idd zorgen dat hij goed aan de hulpen staat, maar daar ben je zo te horen al mee bezig.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:12

Probeer eens om van de hoefslag af te wijken. Dus:

je zit bv op de linkerhand. Vanuit de hoek laat je je paard voor je rechterbeen naar binnen wijken. Maar begin eerst met een paar pasjes tot je gaat voelen dat het misgaat, ga dan onmiddelijk rechtuit.

Dit kan je uitbouwen door te gaan wijken, rechtuit gaan, weer paar passen wijken en weer rechtuit. Ook kan je proberen voor je rechterbeen te wijken, recht stellen en dan voor je linkerbeen weer naar de hoefslag terugwijken. Zo hou je de afwisseling erin.

Succes! OK dan!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:59

wat er idd gezegt is over het 'van de hoefslaf afwijken' vond ik een hele goeie..

wat je ook zou kunnen doen is.. (als die door de begrenzing van je buitentuegel en been loopt) je zweep in je buitenhand nemen en met de knop van het handvat ff tegen zn schouder zetten.. als die daar niet op reageert of dat te vaak nodig is zou je hem ook een keertje contra gestelt kunnen rijden.. dit moet je trouwens wel doen onder goeie begelijding.. ik vind het zelf heel moeilijk.. het is net of je met links schrijft ofzow :s

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:40

ik moet altijd een stukje wijken stukje recht stukje wijken stukje recht zo valt mijn pony niet over de schouder

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

Marije_jiplover

Berichten: 25242
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:12

Toen Duvel het wijken moest leren en weleens over de buitenschouder wegviel, moest ik van mijn instructrice op het moment dat hij wegviel stoppen met wijken en een kleine volte inzetten en uit de volte komend weer een stukje verder wijken. Dat heeft bij ons altijd erg goed geholpen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 10:20

Tyrza schreef:
Probeer eens om van de hoefslag af te wijken. Dus:

je zit bv op de linkerhand. Vanuit de hoek laat je je paard voor je rechterbeen naar binnen wijken. Maar begin eerst met een paar pasjes tot je gaat voelen dat het misgaat, ga dan onmiddelijk rechtuit.

Dit kan je uitbouwen door te gaan wijken, rechtuit gaan, weer paar passen wijken en weer rechtuit. Ook kan je proberen voor je rechterbeen te wijken, recht stellen en dan voor je linkerbeen weer naar de hoefslag terugwijken. Zo hou je de afwisseling erin.

Succes! OK dan!

Je bent me voor.
Dat wilde ik ook zeggen.
Net voordat je voelt dat hij over de schouder weg wil vallen vooruit rijden.
Is hij recht kun je weer wat wijken enz.
dan leert hij wachten en reageren op jou hulpen.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:49

Tyrza schreef:
Probeer eens om van de hoefslag af te wijken. Dus:

je zit bv op de linkerhand. Vanuit de hoek laat je je paard voor je rechterbeen naar binnen wijken. Maar begin eerst met een paar pasjes tot je gaat voelen dat het misgaat, ga dan onmiddelijk rechtuit.

Dit kan je uitbouwen door te gaan wijken, rechtuit gaan, weer paar passen wijken en weer rechtuit. Ook kan je proberen voor je rechterbeen te wijken, recht stellen en dan voor je linkerbeen weer naar de hoefslag terugwijken. Zo hou je de afwisseling erin.

Succes! OK dan!

ben het met je eens Lachen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:08

of als je bijvoorbeeld wijkt voor het rechterbeen en je voelt dat hij gaat wegvallen, een volte linksom rijden. Uitstekend om hem weer aan je linkerbeen te krijgen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:28

Oud topic, maar wel met een aantal goed tips,
Ik wil alleen nog even inhaken op de opmerking van Josien, ik ben het daar namelijk niet mee eens.
Ik vind het nogal tegenstrijdig om nou wel van hem te accepteren dat hij door je hulpen heenwalst en om zometeen weer te eisen dat hij dat niet meer mag doen. Want dat is waar het omgaat bij het over de buitenschouder vallen, hij loopt dan gewoon door de buitenteugel en het buitenbeen heen.
Het is in mijn ogen erg vreemd om de complete basisopleiding te laten varen, alleen omdat hij nu nog wat moeite heeft met een nieuwe oefening.

Je bent trouwens al goed opweg met Pjelk door het probleem te herkennen, je ziet paarden maar zelden wijken maar vrijwel altijd over de buitenschouder wegvallen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:42

Toch zou ik ook nog even goed op je eigen houding letten. Vaak is men geneigd bij zijgangen zelf ook wat scheef te gaan zitten en dat kan dan weer doorwerken in de uitvoering.


Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 22:08

Bedankt voor alle tips
Cornelie: ik zal er aan denken. Sowieso zit ik niet erg netjes te paard (vaak een beetje ineengedoken) maar ik zal er op blijven letten.
Lielle: dat met die volte zal ik ook proberen. Ik kan me idd goed voorstellen dat je daarmee weer even de reactie op je buitenbeen versterken kunt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers