welke afstamming voor springen en allround?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:03

Moeilijk te zeggen. Sommige dresuurgefokte paarden kunnen heel goed springen en sommige springgefokte paarden kunnen totaal niet springen en wel heel goed dressuren. Niet teveel naar het papier kijken maar meer naar het paard zelf. Kan hij zowel goed bewegen als springen en hoe is het karakter, zeer belangrijk. Dan doet afstamming er niet zo toe. Als je toch perse namen wilt horen: Ramiro geeft zowel dressuur als springpaarden, Pion, Peter pan, Goodtimes, Damiro. Maar dit ligt vnl. aan de ruiter, welke discipline die er mee gaat beoefenen.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:04

Samber misschien Verward


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:20

Yep, Samber hoort in dat rijtje thuis. Ramiro heeft ook afstammelingen in dressuur goed lopen hoewel hij vooral op het springen bekend staat. Concorde idem dito. Ook naturel vererfde beide eigenschappen. Ik denk dat de meeste hengsten, allebei wel vererven hoor. Osmium, een nog jonge hengst staat bekend als dresuurpaard maar blijkt ook goed te kunnen springen. Dat komt omdat er Ferro (v. Ulft) achter zit, en hij komt uit een spring-Calypso moeder. het is maar waar een paard terecht komt. Komt hij terecht bij een dressuurruiter, wordt hij dressuurpaard. Bij een springruiter wordt hij springpaard. Kijk maar naar die junior van Mytens. Staat bekend als dresuurpaard, maar die van haar kan goed springen. Ik zou niet te veel afgaan op dat afstammelingen gedoe.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 08:22

Haarlem heeft ook kinderen die zowel in de dressuur- als de springring goed presteren. Ik denk dat er veel hengsten zijn die op beide fronten goed kunnen presteren. Nakomelingen van echte dressuurhengsten (bijv. Polansky,Gribaldi) blijken (uit onderzoek) minder springaanleg te hebben. Maar: uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 09:51

Is niet te zeggen van te voren, afstamming geeft soms een extra indicatie van de eventuele aanleg van een paard en zegt uiteindelijk niet zoveel. Karakter is vooral belangrijk.
ik heb een Junior STv en dat is een superspringpaard maar de hengst Junior STV zelf had 5-en voor het springen en loopt grand prix dressuur dus het zegt niks.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:10

Nog een bekend voorbeeld is Ferro, die op de hengstenkeuring erg hoog scoorde op springen en uiteindelijk op de Olympische Spelen... afijn, dat verhaal is bekend.

Wil je ook verder in de eventing, dan heb je vaak veel profijt van een afstamming waar Engels volbloed in zit (xx dus). Samber is half xx, dus zijn afstammelingen voeren ook het nodige bloed. Arabieren zijn ook vaak werklustig en dapper (zie Krimh ox en Lobeke ox, die beide Z-kampioen samengesteld zijn geweest bij de paarden), een scheut Arabisch bloed is daarom ook nooit weg.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 12:20

Dan moet je wel met die scheut bloed om kunnen gaan en dat kunnen heel veel mensen niet.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:24

Alle Arabische volbloeds dragen de afkorting ox achter hun naam. Daaraan kun je bijv. in stambomen zien dat je met een Arabier te maken hebt. Engels volbloeden hebben xx achter hun naam (bijv. Sit This One Out xx) en Anglo-Arabieren dragen een x achter hun naam (kruising van ox en xx).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:37



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers