help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naya
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: leusden

help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 18:01

hoi ik heb een probleem mijn paard heeft een jaar stilgestaan ivm een gescheurde knieband [linksachter]nu rij ik weer 3 maanden op hem[we waren L2] maar nou weet ik niet tot hoe ver ik hem kan belasten ik doe gewoon weet stap draf galop

dus mijn vraag was heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe opgelost

en tips heel graag want we zjn een beetje vast aan het lopen met rijden

heel erg bedank nathalie

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:08

Ik denk dat je deze vraag misschien beter aan je dierenarts kunt stellen..Mij lijkt dat die knie band toch altijd een zwakke plek zal blijven.

naya
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: leusden

help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 18:15

nou dat is het juist de dierenarts heeft de laaste keer gezegd dat ik weer recreatief met hem aan het werk kon toen is ie weer kreupel geraakt dus ik bellen en het antwoord was dat hij eigelijk niet zo heel veel meer kon doen dus hij zij geef hem nog maar 2maanden rust en ga dan maar weer heel langzaam op bouwen

hij kon er namelijk niet nog een spuit in zetten hij had er namelijk al hele zware medicijnen in zitten

dus ik dacht mischien heeft iemand nog tips om te doen met rijden of zo om toch zijn spieren weer optebouwen in de rest van zijn lichaam

xx nathalie

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:44

Misschien is het handig om les te nemen van iemand die er echt verstand van heeft en die je hierbij kan helpen. Die dus een soort trainingsprogramma voor jou en je paard opsteld

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:04

Nou ja, zoals je zelf zegt, onbelastend werk doen...Veel recht uit,géén korte/scherpe bochten draaien..Rustig aan met de overgangen..Vooral géen zijgangen als wijken of schouderbinnenwaarts.
Als je paard rustig is en je hebt uitrijmogelijkheid kan ook erg goed zijn..Veel rechtuit op lange bospaden..Dan wel weer oppassen dat het zand niet te modderig is ed..Dat is weer belastend.
Niet in een zware bak rijden.
Als je dit rustig een paar maanden opbouwd,weer eens een pasje zijwaarts (mits de dierenarts dit natuurlijk afraadt!)
En zo rustig aan opbouwen...Maar wat bedoelde de DA precies?
Dat ze álleen nog maar recreatief bereden mag worden, of in alleen in de herstellingsperiode? En later weer 'normaal'oppakken?

naya
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 10:35

nou de dierenarts zei dat we nog moesten kijken hoe het ontwikkelde vanwegen dat ie zo lang er last van had maar ik moest er niet meer van het gaan dat hij ooit weer L2 dresuur werd of weer kon springen
maar goewd er zijn ook nog een hoop andere dingen met rijden te bereiken

gister bijvoorbeeld ik was gewoon met hem in het bos aan het rijden en in stap wou ik hem iets over zijn rug laten lopen gewoon met lange teugel en zijn hals lang hij dacht doei daar heb ik geen zin in dus gaat met die dikke nek van hem lekker hangen

moet ik nu ff doorpakken of het gewoon helmaal niet vragen ik durf hem namelijk net door te pakken want dan denkt weer aaahhh laat maar hij zal er wel niet aan toe zijn of zo Verdrietig

sory voor het lange verhaal xxx nathalie

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 16:37

Ik ken ook een pony die iets dergelijks heeft gehad. De eigenaar mocht hem minimaal 3 weken alleen stappen op de harde bodem en rechtuit en daarna nog 2 maanden hetzelfde verhaal met ook draf. Hij mocht absoluut geen zware bodem, mennen, wijken, klein draaien. Eerst moesten de normale spieren van het achterbeen en de achterhand weer worden opgebouwd en pas daarna kan je zeggen of de kruisband het houdt of niet.
Zij is nu 3 maanden verder en nu pas in de bak over de hoefslag aan het draven. Vooralsnog gaat het bij haar goed. Wat je buiten doet is dus alleen maar goed, ik zou hem alleen nog niet echt de achterhand eronder laten zetten denk ik.