Paard begint met tong uit mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 01:23

Als een jong paard begint om zijn tong naar buiten te doen tijdens het rijden, hoe kun je dit dan corrigeren en wat kan de oorzaak zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 01:36

Hangt er een beetje vanaf, wanneer doet ie dat en hoe?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 09:47

Tijdens het rijden (stap en draf), loopt nageeflijk. Tong komt aan de rechterkant naar buiten.

Ik heb het idee dat hij m over het bit probeert heen te krijgen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:54

Kans is dat zijn tong al over het bit heen is....
Naar ik heb begrepen doorbreekt het paard de inwerking van de ruiterhand door zijn tong naar buiten te steken tijdens het rijden, dus nageeflijk zit het niet in orde.
Kan zijn dat het bit te laag hangt en hij het bit aannemen daardoor onprettig vind.
Ik zeg 'kan', want 't is natuurlijk speculatie.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:12

Wat een aparte visie, dat je een uiting van pijn wilt corrigeren...
Gelukkig vroeg je meteen naar wat de oorzaak kan zijn.

Heeft hij een zere mond? (haken/wisselen oid)
Bevalt het bit hem niet? (enkel/dubbelgebroken)

Je zult de oorzaak weg moeten nemen, corrigeren (neusriem strakker, tong vastbinden, tonglepel) lijkt me niet verstandig.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:34

Bij ons zijn er ook de nodige die met de tong uit de mond lopen. Dit is helaas een vorm van verzet op het bit en er hoeft helemaal niets mis te zijn met het paard. vaak als ze het doen doen ze het uit gewoonte.

Wat je kan proberen is een rubberlepel op het bit te monteren daardoor moet hij zijn tong wel binnen houden. Ik heb er een liggen die ik niet gebruik ??

maar hij is nog wel jong eigenlijk zou je het moeten negeren en kijken of het na verloop van tijd weggaat Lovers.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:03

Het is een jong paard schrijf je. Weet je zeker dat het paard geen last van tanden en/of kiezen heeft. Jonge paarden wisselen en dat kan verdomd veel pijn doen. Of misschien heeft het paard al last van haken.

Past het bit goed in het mond van het paard? Niet te groot, niet te klein, niet te dik, niet te zwaar, hangt het niet te laag?

Als je dit alles heb kunnen uitsluiten dan is het een vorm van verzet. Ik zou het in de eerste instantie gewoon negeren. Het paard gaan berijden en beleren en dan hopen dat hij het te druk krijgt om nog aan zijn tong te denken. Werkt dit niet dan zou ik een tonglepel op het bit monteren. Dat is zeer vriendelijk. Of een scholingsbit/africhtingsbit. Daarmee wordt het ook moeilijk om te proberen het tong over het bit te gooien!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:28

Mijn 10-jarige merrie begon dit ook zomaar ineens te doen, toen ik de veearts er naar liet kijken bleek dat er een hengstentand aan zat te komen Scheve mond\ Verward
Ik gebruikte toen een vrij dik bit en heb een tijdje met een dubbelgebroken dunner bit gereden tot de tand door was. Nu is alles weer in orde Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:12

Het paard waar ik op reed tijdens de boktrit had ook voortdurend zijn tong uit de mond hangen en was onwijs hard in de mond dus ik denk dat verzet er idd veel mee te maken heeft.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:45

Ik heb ook zo'n knollie gereden, hij was 8 en deed het al 5(!) jaar (andere ruiter die nie kon rijden, paard wist dat ie niet gecorrigeert werd).
Eerst checken of in het mondje van je paard alles okee is,
anders met rijden meer oplsuiten aan de rechterkant, dus teugel iets meer aannemen en meer been. Probleem zit hem dan idd in de aanleuning.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:43

Mij paard heeft deed het ook vanaf het moment dat ik hem had, in iedere gang, ook aan de losse teugel
tandarts erbij, kiezen gevijld, wolfstandjes verwijderd. Maar zodra hij in bit inkrijgt doet hij het weer. Hij heeft een korte mondspleet en een laag gehemelte dus ik denk dat hij gewoon te weinig plek heeft.

Ik rijdt hem al meer dan een jaar bitloos en dat gaat stukken beter (bosal) Hij doet het nog wel eens maar ik denk uit gewoonte. Nu doet hij het heel af en toe tijdens het rijden, met name als hij zijn zin niet krijgt, dus misschien toch een soort verzet? Of als hij gewoon los loopt en hij heeft een vreemde stuip, zit iets tussen zn tanden ofzow, of als ik mn hand in zn mond steek. ik mag zn tong ook gewoon pakken, vind ie eerder fijn dan vervelend.

Eerst de tandarts laten kijken is dus een goed idee. Misschien (een poosje) bitloos rijden ((freestyle)halster, hacamore) en na het wisselen langzaam weer proberen. Ik denk dat als je het gewoon zo laat dat het een gewoonte wordt die moeilijk of niet meer verdwijnt.

groetjes en suc6 Elise Party!!