Wjukkel is spierbevangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Wjukkel is spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 22:07

Kan iemand zich dit topic van mij nog herinneren: [VMR] Mijn Haflinger slaat steeds op hol!!

Vandaag kwam de VA voor de 3e keer langs om Jaike een antibioticaspuit te geven, afgelopen zaterdag was hij er ook en heeft toen een bloedmonster van Wjukkel meegenomen. Gelukkig was ik zo helder om te vragen of hij even naar Wjukkel wilde kijken want ik was niet tevreden over die andere arts die op dinsdag was geweest.

De uitslag van het bloed was vandaag ook al binnen, de LDH en CPK waardes zijn gemeten en die vielen in factor 2 en waren dus veeeeeel te hoog. Deze waardes zijn nog veel hoger geweest 2 weken geleden, maar Wjukkel staat natuurlijk nu al 2 weken op rust. Dit betekend dat hij spierbevangen is hoogst waarschijnlijk door te veel aan eiwit.
Die laatste dinsdag dat hij gelopen heeft vond ik dat hij al wat stijvig liep maar het meisje wat erop zat had last van haar benen en wilde niet draven dus ik heb er verder geen aandacht aan besteed Scheve mond

Hij mag nu 2 weken stappen aan de hand, hij moet onmiddellijk van het krachtvoer af (hij kreeg daar nog een klein beetje van) en hij mag alleen maar granenmix en hooi, na die 2 weken gaan we een weekje longeren en daarna worden die waardes nog een keer gemeten. Morgen moet ik nog een of ander goedje ophalen met allerlei vitamines. Hoop dat het snel weer goed komt met mijn bink Scheve mond

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:10

arme wjukkel Ach gut
ik vond het al vreem het was zoon braaffe beer *LOL*

Trouwens jij ook sterkte want voor jouw zal het ook niet makkelijk zijn Ach gut

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:16

Tjee dat is niet zo best voor Wjukkel.
Maar voer jij dan erg eiwitrijk voer ?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:20

Hopen dat hij snel opknapt, zag wel bij de pony bij ons op stal dat het steeds terugkwam, nu gaat het gelukkig weer goed.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:31

Ik boek op het moment goede resultaten met ander voer voor mijn eigenlijk altijd bevangen merrie [naam verwijderd]: ik voer tegenwoordig 2x daags een 3/4 schep suikerbietenpulp-brokjes 24 uur geweekt in water. Vlak voor het voeren een schepje complete vitaminen/mineralenpoeder, en een schepje lijnzaadmeel..... Aangevuld met natuurweide hooi en een kg winterpenen daags. Praktisch eiwit-loos dieet.
Je wilt niet geloven hoe sterk mijn merrie daarvan is opgeknapt, echt waar, heel ander paard geworden, veel losser en fitter.

Overigens; onderschat het eiwit-gehalte van granen niet, kon wel eens meer zijn dan eiwit-arme brok. Goede resultaten behaalde ik ook door minder brok te geven, maar mét Licosan Forte vitaminepoeder (Hofman: www.allesvoormijnpaard.nl ) met zonnebloemolie erover. Toch, niet zo goed als nu met de bietenpulp.

Blijft een lastige kwaal, dat bevangenheid. Komt heel snel weer terug...

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:10

Ojee Barb, das niet wat je verwachtte zeker? Had ik ook helemaal niet aan gedacht eigenlijk.. Nou, ik hoop dat het snel weer goed komt, en dat ie weer vrolijk rond kan crossen met een kindje erop!
Sterkte drmee!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 23:27

Nee dit had ik zeker niet verwacht hij liep ook niet stijf of wat dan ook (kan ook niet als je in volle rengalop door de bak gaat Clown ) Ik ben wel heel blij dat ik de oorzaak nu weet en er wat aan kan doen. Wel zal hij hier voor de rest van zijn leven gevoelig voor blijven Scheve mond

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:32

Arme Wjukkel, maar ergens toch fijn dat dit het is en niet een of andere hersenkronkel wat hem voor altijd onbetrouwbaar zou maken, toch?

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:40

vervelend. bij vd kooy staat er ook een met spierbev.
dat ging er ook niet zo leuk aan toe, die moest nog vervoerd worden...
succes!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:48

Het is niet leuk maar wel iets waar je iets mee kunt in ieder geval. Je hebt nu wel een verklaring waar de pijn vandaan komt en waarom zijn reactie zo was.
Heel veel sterkte en ik hoop dat hij er weer snel een beetje bovenop is !

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:16

He bah Barb, wat vervelend zeg! Hopelijk hersteld ie snel weer...
Gelukkig weet je nu wel wat de oorzaak is en kan je er tenminste iets mee!

Succes ermee!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:26

Ik ben blij dat je weet wat de oorzaak is dat je haffie zo deed,nu duimen dat alles weer in orde gaat komen met hem!
Goed dat je hem heb laten onderzoeken!
Wie weet loopt hij eerdaags weer lekker door de bak met de kinderen op zijn rug!
Rustig aan met hem het heeft even de tijd nodig,ik ben echt blij dat de oorzaak bekend is nu!
Ik kon me gewoon niet voorstellen dat het altijd een braaf dier is geweest en dan opeens zo om kon slaan!
Sterkte ermee en geef hem maar een dikke knuffel van Lundi

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 14:32

Bedankt voor alle lieve reacties!! Lovers

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:37

Gelukkig dat je weet wat het is, en ook al blijft hij er altijd gevoelig voor, het is niet 'onoplosbaar'.

Sterkte ermee. En Dees heeft een heel nuttig verhaal volgens mij.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:52

Fijn dat jullie nu weten wat het is. Hopelijk wordt hij weer helemaal de oude.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:48

Ah jakkes.... das niet leuk... Wel goed dat je nu weet waarom hij plots niet meer zo braaf was...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:37

Jee dat is niet echt fijn.
Ik ben nu net weer aan het opbouwen en dat gaat erg goed moet ik zeggen.
Succes.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:23

niet om te ontmoedigen maar bij ons op stal is er net een merrie aan overleden, sterkte met wjukkel

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:32

Oké, ik neem mijn woorden terug. Je bent toch niet zo naïef.
Heel veel succes en sterkte gewenst door mij!

Gr. Diane

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 15:38

Quellian schreef:
Oké, ik neem mijn woorden terug. Je bent toch niet zo naïef.
Heel veel succes en sterkte gewenst door mij!

Gr. Diane



Heej dat vind ik pittig van je, dank je wel!! Ik begreep jou reactie ook wel hoor!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:59

Gelukkig weet je nu wat er aan de hand is, en met veel geduld en liefde komen ze er meestal wel weer overheen. Succes

mijn tinker heeft het van de zomer gehad door de voergewoonte van iemand anders helaas. Het heeft bijna 3 maanden geduurt voordat het over was.
HEt ging tot vorige week goed en toen heeft hij er weer wat last van gekregen, geen idee waardoor maar misschien door een verkeerd gevallen longeerbeurt. Voer ed waren allemaal hetzelfde gebleven. Een week weer trug op alleen wandelen en lekker buiten met zijn vriendjes. Ik heb hem zondag weer voorzichtig 10 minuten gelongeert en toen liep hij alweer een stuk vlotter. Vanaf vandaag ga ik weer voorzichtig starten met beweging en dan maar weer langzaam opbouwen.

Ze voeren hier ook natuur hooi en eco biks met een eiwit gehalte van 10 %. Hij krijgt daar maximaal een halve kilo per dag van, naast ongeveer een kilo wortel en dat gaat goed.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:36

he bah!
dat had je zeker niet verwacht.... daar denk je ook niet snel aan als hij als een gek door de bak rent.
gelukkig valt het te genezen! geef hem maar een dikke knuffel!
en jezelf ook, want een ziek paard brengt altijd een hoop zorgen mee!
en hoe ist met joey?