Met 4 jaar zadelmak maken & inrijden: jullie mening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 09:42

Mijn moeder en ik hebben zo goed als besloten om Cartuja die nu 2,5 jaar is met haar 4e jaar pas zadelmak te maken. Ze is 3 weken te vroeg geboren. En ze kan fijn in een groep merries blijven staan. Aangezien Andalusiers ook altijd laat rijp zijn leek ons dit een goed idee. Wat is jullie mening hierover.

[Edit] hele lange titel iets ingekort [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-09 17:23 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:45

Lijkt me een prima idee hoor, vooral als je paard erg laat rijp is. Mijn eigen paard is ook pas met 4 jaar beleerd omdat hij geestelijk en lichamelijk nog erg jong was. Ik kan er echt geen enkel nadeel van ontdekken.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:47

Naar ik begreep worden Lippizaners en Ijslanders met 5 jaar op gepakt om te gaan werken...
Ik zie niet in waarom 4 jaar een probleem zou moeten zijn? liever later dan te vroeg Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:55

Kijk, zulke berichten lees ik nou graag. Prima plan!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 09:56

Inderdaad prima!!!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:01

Heel verstandig idee. De meeste mensen beginnen te vroeg met hun paarden. Ook een paard heeft de tijd nodig om volwassen te worden en om helemaal goed uit te groeien.Later zul je er profijt van hebben, reken maar.!!!!!!!!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:06

Lekker doen hoor! Dit soort ideeen kan ik alleen maar toejuichen!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:08

dat is een goed idee hoor inderdaad beter te laat dan te vroeg

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:08

super wou dat meer mensen er zo overdachten!
Ik kijk helemaal naar het paard. Lot is met 3 ingereden maar heeft daarna nog weer 6 weken dag en nacht in het land gelopen. bij mijn arabiertje ben ik pas met 4.5 jaar begonnen die gaf aan het totaal niet aan te kunnen ook door wat ze had mee gemaakt.
bij een zadel raakte ze in paniek. jaartje laten lopen niets meer aan de hand.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:09

Helemaal mee eens.

Dieren zijn dieren, mensen die zich gedragen als dieren zijn beesten!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:17

Prima plan!
Je kunt natuurlijk wel al op jongere leeftijd beginnen met een keer een hoofdstel in, deken over de rug leggen, dat soort dingen, dan heb je dat maar alvast gehad, maar om echt aan het werk te gaan lijkt 4 me een prima leeftijd.

Nulla tenaci invia est via

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:19

Prima!!! Eerder kan ook al hoor. Zo vanaf 3,5 denk ik

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:42

Ben mijn verzorgpaardje nu net aan het inrijden. Die is in juli 4 geworden.
In april was haar vorige eigenaar begonnen met zadel opleggen en stap/draf onder het zadel. Toen de nieuwe eigenaar en ik haar gingen ophalen vertelde hij dat hij altijd met martingaal reed omdat ze erg kon bokken.
Terug naar huis hadden we het erover. De bedoeling was om haar in het weiland te zetten om lekker volwassen te worden (ze zag er nog erg kinds uit) en dan in de herfst/winter te beginnen.

In september kwam ze op stal. Na een check van de tandarts die veel problemen in haar mond vond ben in begonnen. Het gaat gewelding. Ze staakt niet, bokt niet en ik heb echt geen martingaal nodig.

Ik denk dat als ik eerder met haar was begonnen dat ik het mezelf en haar onnodig lastig had gemaakt. Ze was er duidelijk niet aan toe. Nu biedt ze zichzelf aan en moet ik ook uitkijken dat ik niet te snel ga want ze moet het wel leuk blijven vinden en kunnen volgen!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:54

Dat is een verstandige keuze, eindelijk iemand die nadenkt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:04

Haha allemaal dezelfde reacties, origineel ben ik dus niet! Lijkt me een heel goed plan, vooral als je de mogelijkheid hebt je paard tot die tijd lekker in de wei te laten!

Cowgirl, mensen die hun paard met 3 inrijden denken vaak ook wel na hoor! Knipoog
Waarom zou er perse een goede leeftijd zijn om in te rijden, zoals volgens jou dan 4 jaar, je kan ook naar het paard kijken wanneer die er aan toe is. Razinda is nu bijna 3,5 jaar, ik heb er in 3,5 maand nu iets van 25 keer opgezeten en van de zomer laat ik haar waarschijnlijk een paar weken of maand lekker alleen maar in de wei. Maar ze vindt het leuk, dus waarom niet rijden?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:07

Citaat:
Op 2001-11-09 10:04, schreef Jura:
Waarom zou er perse een goede leeftijd zijn om in te rijden, zoals volgens jou dan 4 jaar, je kan ook naar het paard kijken wanneer die er aan toe is.


Inderdaad.. je rijdt met je paard. Die moet het leuk vinden en er aan toe zijn. Is het paard nog erg kinds en is het er nog niet aan toe, dan laat je het van mijn part staan tot de 7e jaar. Als je te vroeg begint kan je een hele hoop verpesten.
Later beginnen kan geen kwaad zolang je het paard altijd maar genoeg aandacht geeft en goed behandeld.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 21:01

ik ben het er helemaal mee eenz (ofzowiets) bij ons is een pony en dar zijn ze mee begonnen toen ze 2(!!!) was omdat dat meisje er anders helemaal geen aandacht aan zou geven en dat meisje rijd er nurustig op en is neit dun gebouwd laat ik het zo zeggen Frusty Boos!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 21:40

Goed idee! Beter te laat dan te vroeg. Heb vorig jaar zelfs nog een pony van 8 ingereden, ging prima hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fiero6, SunnyHorse en 99 bezoekers