hoe op achterhand leren stoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

hoe op achterhand leren stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 16:11

Als een pony engels bereden word en daarbij dus op de voorhand remt, hoe kun je zo'n dier dan aanleren op de achterhand te stoppen, en dus een soort van sliding te maken?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


dell
Berichten: 26
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:53

Het lijkt me geen goede zaak om een pony slidingstops te gaan maken.
De quarter is nu eenmaal anders gebouwd als een engels paard.
Er bestaat een goede kans dat je de pony ernstig blesseert.

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 16:58

nou ja niet zo zeer een sliding stop, maar ik bedoel gewoon vanuit de achterhand laten stoppen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:17

Je begint eigenlijk al fout. je zegt dat een pony die engels bereden is op de voorhand stopt, maar dat hoord helemaal niet! Dat is fout aangeleerd.
maar een pony kun je meer op de achterhand rkijgen door veel been tegeven wanneer je naar het halthouden toe werkt en vlak voor het halthouden de pony wat oprichten (en nog steeds die benen erbij natuurlijk!)
Je wilt dat die pony de kont eronder zet en hiervoor moet je de morot starten, veel gassen dus en zorgen dat hierbij de pony niet uit elkaar valt. Ook helpt het al om veel tempowisselingen te maken en ook vaak 'oppeens' te halthouden, de pony zal dan zelf de achterhand eronder moeten zetten, anders maakt hij het zichzelf erg moeilijk.
Ik hoop dat ik hermee een beetje duidelijk ben, want ik kan me altijd heel erg moeilijk verwoorden Haha! Veel succes in ieder geval!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:28

De slidingstop leer je aan tegen een wand. Om te binnen in stap op een wand aan komen stappen, zet hem stil met zijn neus tegen de wand. Later kun je dat vanuit de draf doen. En uiteindelijk vanuit de galop. Het eronder zetten van de achterhand gebeurt uiteindelijk door de vaart die je maakt.
Ik zou geen sliding stops maken met een engels paard als hij geen speciale glijijzers heeft, daar kun je je paard behoorlijke blessures mee laten oplopen.

Een verder oefening voor het onderbrengen van de achterhand is het stoppen vanuit stap, aansluitend direct achterwaarts gaan. Dit kun je ook doen vanuit de draf, en aansluitend vanuit de galop. Belangrijk is dat je direct achterwaarts gaat, daardoor leert het paard ook de achterhand eronder te zetten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-04 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 17:29

dell schreef:
Het lijkt me geen goede zaak om een pony slidingstops te gaan maken.
De quarter is nu eenmaal anders gebouwd als een engels paard.
Er bestaat een goede kans dat je de pony ernstig blesseert.


en trouwens, het zijn toch echt niet alleen de quarters die western bereden worden Verward:?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:30

dell schreef:
Het lijkt me geen goede zaak om een pony slidingstops te gaan maken.
De quarter is nu eenmaal anders gebouwd als een engels paard.
Er bestaat een goede kans dat je de pony ernstig blesseert.


Ras maakt verder helemaal niets uit. Het is de manier waarop je het paard het leert. Ik ken een Haflinger die beter stopt dan menige Quarter.

Je suis Charlie.

Spiritpien
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Riemst Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:38

Nee, hoor, ik geef zelf Westernlessen op mijn Arabier. Maar het is voor een Quarter van nature gemakkelijker om tot stops te komen, vanwege de zwaardere achterhand. Toch doe ik dit ook met mijn paard maar omdat ze geen sliding ijzers heeft en de specifieke bouw mist moet ik daar heel omzichtig mee omspringen. Zonder slide plates is de kans op blessures groter, en dat geldt voor ieder paard, ook voor de Quarter.
Om je paard te leren de achterhand goed onder zich in te zetten is de BACK-UP, het achterwaarts gaan, een goede oefening. Begin niet meteen met 'fencen', tegen een wand, want met een ongeoefend paard loop je het risico dat hij te veel stopt vanuit oprichting en dat wil je niet. Je paard moet uiteindelijk met zijn hoofd omlaag in de stop.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:43

Moet niet...ieder paard heeft zijn eigen stijl. En sommige paarden krijg je gewoon niet met hun neus over de grond tijdens de stop.
Het paard moet bij het fencen wel leren dat die wand op hem af komt, ook in de galop. Hoe later je daarmee begint, hoe meer je achterop komt in je trainingsschema.

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:05

Met fencen werk je juist in de hand dat je paard zijn hoofd optilt en je voorwaartse gang wordt er volgens mij ook niet beter van. En elk paard krijg je laag in de stop. De een wel makkelijker dan de ander, dat wel Lachen

Of het wel of niet moet...
Ik denk dat je hogere punten scoort als je paard wel zijn hoofd laag gaat. Met laag bedoel ik niet met de neus over de grond, maar de hals mooi horizontaal. Then again, ik ben geen jury Knipoog

Hoe bedoel je achteropkomen in je trainingsschema Cassidy?
Als je niet fenced Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:11

Grappig, ben toevallig net allerlei oude boeken aan het uitsorteren en er staat letterlijk in een westernboek:
Mijn paard brengt tijdens de stop zijn achterhand niet goed onder. Hoe kan ik dit corrigeren?

Maar imo is het overbrengen van gewicht naar de achterhand toch ook waar het allemaal om draait. Dus behalve op de stop zou ik mij dan ook veel concentreren op vooral de basis, nageven, verzamelende oefeningen, sterk maken etc.

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 18:41

bedankt voor de tips iedereen, maar ben toch ook wel benieuwd wat dat boek zegt cornelie?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

dell
Berichten: 26
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:53

Het inderdaad zo dat er meer rassen kunnen sliden zoals de halflinger.
Maar dit is ook een wat zwaarder(steviger)gebouwd paard.
Het lijkt mij onverstandig om met een pony te sliden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:54

Romkabouter schreef:
Of het wel of niet moet...
Ik denk dat je hogere punten scoort als je paard wel zijn hoofd laag gaat. Met laag bedoel ik niet met de neus over de grond, maar de hals mooi horizontaal. Then again, ik ben geen jury Knipoog


Een hoge score krijg je als je paard konsekwent met het hoofd in dezelfde houding loopt. Dus als je twee van de drie spins met contact rijdt, en bij de derde het paard compleet losgooit zodat hij met zijn neus over de grond gaat, zul je geen hoge ogen scoren.

Ik heb helaas nog nooit een run van Bill Horn op Miss White Trash gezien, maar heb me laten vertellen dat op geen enkel moment het neus van de merrie laag was. Niet bij de cirkels, niet bij de stops. En hij scoorde wel...

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:55

Waarom is het onverstandig om met een pony te sliden?
( shiloh, ik zal de tekst even een dezer dagen in een pb naar je ploppen)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:56

dell schreef:
Het inderdaad zo dat er meer rassen kunnen sliden zoals de halflinger.
Maar dit is ook een wat zwaarder(steviger)gebouwd paard.
Het lijkt mij onverstandig om met een pony te sliden


En waarom is het onverstandig om met een pony te gaan sliden? Als het correct wordt aangepakt, waarom kan het dan niet? (en dat geldt voor ieder ras) Ik durf zelfs te beweren dat een beetje pony steviger op zijn benen staat dan andere rassen (inclusief sommige Quarters).

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:57

Cassidy schreef:
Ik heb helaas nog nooit een run van Bill Horn op Miss White Trash gezien, maar heb me laten vertellen dat op geen enkel moment het neus van de merrie laag was. Niet bij de cirkels, niet bij de stops. En hij scoorde wel...

Als ik heel diep in mijn geheugen graaf heeft er volgens mij een keer een artikel gestaan in de quarter over de hoofdhouding. Dat dit gewoon per paard verschilt en dat je er vooral niet teveel aan moet gaan sleutelen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:19

dell schreef:
Het inderdaad zo dat er meer rassen kunnen sliden zoals de halflinger.
Maar dit is ook een wat zwaarder(steviger)gebouwd paard.
Het lijkt mij onverstandig om met een pony te sliden



sommige kunnen het hoor
Afbeelding
ponytje van 129cm.
roel heeft er veel reining wedstrijden , Amateur en Open mee gegleden Cool

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:26

Het leren stoppen door gebruik maken van de wand ben ik persoonlijk nooit een voorstander van geweest. Vooral niet de methode waarbij dan 'om het te verfijnen' ook nog het woordje 'whoa' weggelaten wordt.. ik vind het zelfs een vorm van psychologische mishandeling; je paard heeft vertrouwen in je en dat neem je weg. Hetzelfde systeem als wanneer je bij iemand in de auto zit die tegen je zegt 'geef maar goed gas, ik zeg wel ho' en het dan vervolgens niet zegt. Heb al heel wat paarden gezien die zelfs hef fancen gingen weigeren, en de berijders het paard maar afstraffen omdat hij ongehoorzaam was...

Over de a-c lijn stoppen kan best, als je op tijd whoa zegt, en als je stop al bevestigd is. Maar dat is mijn mening.

Plus, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus vast ook wel andere technieken om het stoppen aan te leren (bv door back-up of schuin op de wand zetten)...
Je moet bekijken wat het beste bij je pony past...met de juiste instructie kom je wellicht al een heel eind, succes!

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:34

owkee, maar dan heb ik nog een probleem, want de pony in kwestie gaat dus NIET achteruit Verward wat je ook probeert, ze doet het niet Verward

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:59

ik denk dat je dan voordat je aan sliding gaat denken nog heel wat werk moet doen om hem achteruit te krijgen. veel basiswerk en de achterhand trainen komt als eerste.
als ie werkelijk niet achteruit wil zou je ook eens kunnen nagaan of ie een probleem in de rug heeft. van mijn DA leerde ik dat een paard dat werkelijk niet achteruit wil het wellicht ook niet kan vanwege een probleem in de rug. Hij laat altijd paarden goed achterwaarts stappen in de keuring, als dit werkelijk niet lukt(ookal is het paard er niet op getraind kun je hem achteruit krijgen als je ernaast staat) dan wordt de rug ernstig onderworpen aan een onderzoek!

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:04

Cassidy schreef:
Dus als je twee van de drie spins met contact rijdt, en bij de derde het paard compleet losgooit zodat hij met zijn neus over de grond gaat, zul je geen hoge ogen scoren.

Wat een rare opmerking. Wie doet nu de ene keer iets totaal anders in een proef bij eenzelfde oefening Verward
Dat je dan geen hoge ogen scoort is trouwens helemaal niet zeker. Die ene spin (of de andere twee) kun je wel hoge punten halen.

Maar als er twee mensen technisch gezien bijna gelijk rijden, zal het paard met de lage houding waarschijnlijk winnen. Of ben ik nu gek Verward
Retorische vraag Tong uitsteken

Citaat:
Ik heb helaas nog nooit een run van Bill Horn op Miss White Trash gezien, maar heb me laten vertellen dat op geen enkel moment het neus van de merrie laag was. Niet bij de cirkels, niet bij de stops. En hij scoorde wel...

Hier geldt ook, je kan best hoog scoren als je technisch perfect rijdt. Dan denk ik nog steeds dat iemand die ook technisch perfect rijdt en het paard een lagere (tja, wat is laag:? ) houding heeft hoger zal scoren.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de jury. En niet onbelangrijk ascpect in het geheel Lachen

Maar goed, dit is een andere discussie die volgens mij ook al een langs is geweest Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:06

dell schreef:
Het inderdaad zo dat er meer rassen kunnen sliden zoals de halflinger.
Maar dit is ook een wat zwaarder(steviger)gebouwd paard.
Het lijkt mij onverstandig om met een pony te sliden


pareltje is ook een "pony" en kan ook glijden.
als je het op een verantwoorde manier aanleert traint en showt is er helemaal niks aan de hand.
natuurlijk is het belangrijk dat je paard geneog spierkracht heeft maar dat is weer een kwestie van trainen

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:00

Romkabouter"]
[quote="Cassidy schreef:
Dus als je twee van de drie spins met contact rijdt, en bij de derde het paard compleet losgooit zodat hij met zijn neus over de grond gaat, zul je geen hoge ogen scoren.

Wat een rare opmerking. Wie doet nu de ene keer iets totaal anders in een proef bij eenzelfde oefening Verward
Dat je dan geen hoge ogen scoort is trouwens helemaal niet zeker. Die ene spin (of de andere twee) kun je wel hoge punten halen.
[/quote]

Sorry, foutje van mij. Spin moest zijn stop: en daar zitten er wel drie van in een proef.
En ik heb het gezien hoor, twee stops met contact, de derde los teugeltje. Ik weet niet meer wat de score was op een anders perfecte proef maar het paard was volgens jury out of control.

Je suis Charlie.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:11

Citaat:
owkee, maar dan heb ik nog een probleem, want de pony in kwestie gaat dus NIET achteruit wat je ook probeert, ze doet het niet


Ik denk niet dat je kan beginnen met stoppen als je pony niet achteruit wil lopen. Als hij blokkeert met achterwaarts zal hij helemaal niet in zijn lichaam willen buigen bij een stop: dan zal hij voornamelijk op zijn voorbenen stoppen en ongeacht wat voor een ras: dit is slecht voor elk paard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers