Kwaliteit van de Nederlandse televisieprogramma's

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Kwaliteit van de Nederlandse televisieprogramma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:23

Ik ben bezig met een column over de kwaliteit van de Nederlandse televisieprogramma's. Een column is natuurlijk een compleet eigen mening, maar ik heb even geen inspiratie meer Haha! Zouden jullie me kunnen helpen?
Wat vinden jullie nou goede programma's, maar vooral: Wat is pulp en waarom?
Alvast bedankt

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:33

uhm... alles rond het 8 uur journaal dat zelf ook steeds meer naar beneden duikelt?

Ik denk dat je het voor een hoop kan toespitsen op de real life soaps...
de bouwers *kots* en patty's posse *nog meer kots* dat soort dingen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:37

Komt ie Haha!

Ik ga geen tot weinig programma’s noemen, maar ik kan je iig melden dat de publieke omroep over het algemeen op mij vrij saai overkomt Gaaaap er zijn teveel maatschappelijk verantwoorde programma’s die ook nog eens te serieus zijn IMO Televisie hoort vermakelijk te zijn. Als ik dan toch een maatschappelijk verantwoord programma kijk wil ik graag mee kunnen discussiëren over maatschappelijke problemen, maar dat lukt over het algemeen niet dus doe ik dat gewoon in het dagelijks leven. Daar kan de tv mij niet mee helpen, behalve dat het ideeën aan kan dragen om in het dagelijkse leven een discussie aan te gaan. Ik mis dus de interactie Haha! Ik bedoel… we leven in een zeer modern tijdperk, met internet, mobiele telefonie en weet ik het al niet meer. Het moet toch mogelijk zijn om met al die moderne technologie de kijker bij een televisie-programma te betrekken? Ok... dat wordt al enigszins gedaan dmv belspelletjes, het 10-letterwoord raden bij Lingo en stemmen voor de world-idol, maar komop… dat is alleen maar geldklopperij Ik wil actief mee kunnen doen, vanuit mijn luie stoel Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:52

Ik mis fatsoenlijke nieuwsprogramma's. Op CNN zie ik bij wijze van spreken al 10 minuten na een bomaanslag een nieuwsbericht. Bij de nederlandse zenders moet ik 3 uur wachten voordat ze een 30 seconden berichtje leveren.
Daarnaast zie je bijna geen fatsoenlijke films op TV, alleen maar van die B of C films (leve Danielle Steel). En wat Maarten ook aangeeft: goede discussie programma's over actuele onderwerpen.... nou die zijn op een hand te tellen.
En die belspelletjes en low-quality spelletjes programma's met derderangs presentatrices, mogen ook van de buis.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:08

het enige wat ik nog echt leuk vind op TV is Greg & Dharma Bloos en de Engelse detectives bij de KRO. Verder kijk ik nooit meer. Niveau is om te huilen, films zijn te zoetig of alleen maar actie, spelletjes meestal (veel) te dom, sport bestaat uit voetbal, schaatsen en soms tennis, kortom doffe ellende.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:30

Er zijn idd maar een paar Nederlandse programma's die echt goed zijn. De meesten zijn me te... ehm.. simpel...
Ik kijk graag naar programma's waar ik nog iets van kan leren en niet (zoals veel mensen) omdat ik graag wil weten dat ik meer weet dan de deelnemers. Ik kijk graag naar Kopspijkers, Tussen Kunst en Kitch, Radar, 2 voor 12, Klokhuis (dat 't eigenlijk voor kinderen is, kan mij niet schelen). Alleen al omdat ze er niet vanuit gaan dat het publiek volkomen debiel is Knipoog
Wat ik echt vreselijk vind zijn soaps en spelletjes zoals Lingo, Get the Picture ed. Of van die belspelletjes Misselijk

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 14:31

En wat vinden jullie van de Real life soaps? Misselijk

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:35

oh ja Kopspijkers natuurlijk Bloos en idd verder ook nog 2 voor 12 en soms 10 voor taal

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:35

Ludo schreef:
En wat vinden jullie van de Real life soaps? Misselijk

daar ga ik niet op in Extreme duivel

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:35

Ludo schreef:
En wat vinden jullie van de Real life soaps? Misselijk


Walgelijk.... Je moet wel erg wanhopig zijn om zoiets te doen... en waarschijnlijk ook wel aardig mediageil....

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:08

Belgische TV is niet beter hoor op enkele programma's na. Onze openbare omroep is nog de beste van allemaal. Heb een hekel aan alle vormen van soap serie. Mooie films worden er tegenwoordig niet veel getoond. (kijk nog veel liever op cartoonnetwerk naar Tom en Jerry Bloos! ) Maar aan de serie's "het leven zoals het is of begint" komen ook al mijn keel uit. Is leuk voor zo nu en dan maar echt niet elke dag.


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:30

Jennygirl schreef:
Ik mis fatsoenlijke nieuwsprogramma's. Op CNN zie ik bij wijze van spreken al 10 minuten na een bomaanslag een nieuwsbericht. Bij de nederlandse zenders moet ik 3 uur wachten voordat ze een 30 seconden berichtje leveren.
Daarnaast zie je bijna geen fatsoenlijke films op TV, alleen maar van die B of C films (leve Danielle Steel). En wat Maarten ook aangeeft: goede discussie programma's over actuele onderwerpen.... nou die zijn op een hand te tellen.
En die belspelletjes en low-quality spelletjes programma's met derderangs presentatrices, mogen ook van de buis.


OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!
Helemaal mee eens, kon het zelf niet beter verwoorden. Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:35

Televisie, die staat hier lang niet meer vaak op... Ik pak de laatste tijd veel liever een goed boek vast en breng zo de avond door, of ik kijk een dvd-tje.

De soaps worden afgezaagd, na aflevering tweeduizend en zoveel voorspel je moeiteloos wat er gaat gebeuren en eer er iets gebeurd zijn we al een paar maanden verder.
Real-life soaps, nog erger, leuk om eens mee te lachen, maar je wordt de laatste tijd met die dingen bekogeld en heb je er eentje gezien heb je ze allemaal gezien.
Gameshows, ook al niet meer wat het geweest is, totaal uitgemolken concepten of flauwe afkooksels om de goeie te proberen evenaren...
Het enige interessante vind ik 10 voor taal en 1 tg 100.
Dan komen we bij de films, ofwel slappe familiefilmpjes die zo voorspelbaar zijn ofwel alweer de zoveelste herhaling van een film die al tien keer voorbij is gekomen.
Voor de kids, tekenfilms e.d., ook al niet meer wat het geweest is, slecht getekende mannetjes die zo snel mogelijk proberen op elkaar te meppen en elkaar af te slachten...
Het nieuws is misschien nog het enige interessante wat voorbij komt...
Conclusie: televisieprogramma's verliezen aan kwaliteit als je het mij vraagt...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:45

Kijk bijna nooit meer TV, juist om deze reden. Er is niks meer op de TV.
Kopspijkers is erg leuk om te volgen, en idd Dharma en Greg :p..
Maar voorderest..
Dan lees ik de krant wel..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:52

Ik kijk spoed (eigenlijk een superidioot programma, maar ik ben min of meer verslaafd Bloos ) Idols, het lagerhuis Haha! baantjer (maar daar ben ik eigenlijk een beetje op uit gekeken, ik weet altijd al na een kwartier wie het is )

[o]

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:54

Volgens mij is het meer een kwestie van 'overdaad schaadt'? Het aanbod is gewoon erg groot, ook wat nederlandse produkties betreft. Dat grote aanbod bestaat -volgens mij- uit voornamelijk kwalitatief* mindere programma's omdat dat nou eenmaal de hogere kijkcijfers en dus meeste geld oplevert. Toch zijn er in mijn ogen ook goede nederlandse produkties op de buis terug te vinden hoor. Veel daarvan zijn hiervoor al genoemd (per secondewijzer, 2 voor twaalf, Kopspijkers, dat ene spelprogramma waarbij je-geld-in-moet-zetten-en-vragen-moet-beantwoorden-van-die-meneer-die-vroeger-JJ-de-Bom-speelde, het journaal, en idd klokhuis, etc).

Stel dat de 'klassieke' nederlandse series vandaag de dag ook uitgezonden zouden worden. Neem als voorbeeld.. eh... beetje oud, maar niet te... Zeg 's Aa? Dat programma was DE hit in de jaren '80. Maar zou het vandaag de dag uitgezonden worden (als nieuwe show)... Dan weet ik het zo net nog niet qua succes... Kortom tijden veranderen en het lijkt me een moeilijke vergelijking om te zeggen dat de kwaliteit verminderd.

*wat is kwaliteit eigenlijk? Nog een leuke discussie.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 16:05

yokie schreef:
*wat is kwaliteit eigenlijk? Nog een leuke discussie.


In ieder geval geen Joop van Tellingen die zijn eigen Real life soap wil

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:09

yokie schreef:
dat ene spelprogramma waarbij je-geld-in-moet-zetten-en-vragen-moet-beantwoorden-van-die-meneer-die-vroeger-JJ-de-Bom-speelde


Met het mes op tafel, bedoel je die?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:13

Ik heb nieteens tijd voor TV, maar als ik thuis ben, dan gaat er een DVD op. Of ik kruip achter de PC ( lekker bokken) zo kan ik interacteren en mezelf vermaken...TV heb ik niet meer nodig.

Je suis Charlie.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:15

Cathelijne"]
[quote="yokie schreef:
dat ene spelprogramma waarbij je-geld-in-moet-zetten-en-vragen-moet-beantwoorden-van-die-meneer-die-vroeger-JJ-de-Bom-speelde


Met het mes op tafel, bedoel je die?
[/quote]

Ja! Inderdaad. Dankjewel!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:16

Wat mij altijd enorm stoort is dat actualiteitenprogramma's zoals netwerk (en tegenwoordig helaas ook nova) nogal aan eenzijdige berichtgeving doen. Zo krijg je de mening van de programmamakers als de "waarheid" voorgeschoteld zonder dat je eigenlijk de kans krijgt om echt zelf een mening te vormen. Ze laten vaak wel twee kanten zien maar dan wordt de ene kant heel postief belicht en de andere kant heel negatief.

Daarom kijk ik niet eens meer naar actualiteitenprogramma's. Ik vorm liever een eigen mening op objectieve berichtgeving maar dat wordt steeds moeilijker omdat de "sensatie" belangrijker lijkt te zijn dan die objectieve berichtgeving.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, Barbabientje, Bielsje, Facebook, fro, Googlebot, hooi, Iris_Casper, Kaetibangsi, Keizerinnnn, Kimberley_, Mar_X, NatasjaV, NorwayFjord, Plop1997, Tatjanaa, xColorCross, XladyX, xU_Blinghx, xxxmh, YvonneV en 64 bezoekers