Houdbaarheidsdatum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132016
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Houdbaarheidsdatum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 15:57

Een vraagje Knipoog
Zijn jullie ook zulke mutsen als het om een houdbaarheidsdatum van een vers product gaat ?
Sinds ik 8 jaar geleden op vakantie een voedselvergiftiging heb opgelopen en echt letterlijk dacht dat ik het loodje ging leggen, heb ik een soort tic als het gaat om de houdbaarheid van producten.

Een paar voorbeelden:
- Vlees of vis zal ik nooit kopen als het nog "maar" 2 dagen houdbaar is.
- Als er iets thuis in de koelkast ligt (goed gekoeld hoor ) en het is nog tot morgen houdbaar, dan durf ik het niet meer op te eten
- Met bijvoorbeeld gourmetten word ik helemaal gek als er iemand het vorkje van de kipfilet ergens anders voor gebruikt, je zou er maar wat aan overhouden......
- Een pak houdbare melk dat meer dan een dag open staat, gaat rechtstreeks de kliko in, je weet het maar nooit......
- Als ik boodschappen gedaan heb dan weet ik niet hoe snel ik thuis moet komen om alles in de koelkast/vriezer te leggen, er zou onderweg maar een bacterie op zijn gaan zitten Bloos
- En zo kan ik nog wel even doorgaan

Behalve m'n angst voor een bij ons thuis zo mooi genoemd VVV-tje (Vette Voedsel Vergiftiging) *LOL*, heb ik ook nogeens een neus die het bijna niet doet; lastig dus als je twijfelt en even wilt checken of het nog eetbaar is.

Hebben jullie dat ook, of ben ik de enige die zo pshycho is als het om eten gaat ?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:00

Bij vers spul kijk ik wel naar de datum, is het erover heen, dan gaat het weg.

Maar dingen als thee en koffie, lang houdbaar spul dus, gebruik ik gewoon als het ook over de datum is. Ik heb zo vaak datums moeten veranderen op voedingswaar, is heel normaal hoor Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:06

daar is een tijdje terug ook al een topic over geweest, ik zal eens zoeken. Maar voor mij geldt: als het niet hariger is dan mijn kat, eet ik het op Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:07


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132016
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 16:14

Lielle schreef:


Holy sh*t, dit is echt mijn grootste nachtmerrie !

Lielle, als je hier een container voor de deur laat zetten, dan heb je dagelijks je voorraad boodschappen...... gratis en voor nop, anders gaat het hier toch de kliko in Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:16

Niet zo extreem als jij, maar ik let er ook wel op.
Ik ken mensen die rustig nog yoghurt over datum eten (paar dagen maar) dat zou ik dus niet durven.

Ik heb een absolute fobie voor zure melk. Ik drink namelijk enorm veel melk, en als ik vroeger veel bij mn tante ging logeren, dan was daar alleen melk in huis om bijvoorbeeld saus te maken. En dan kreeg ik zo'n fles melk voorgezet die al meer dan een week open was, lekker zuur, met brokken enzo Misselijk Misselijk
Dus een brik/fles melk giet ik weg als die langer dan drie dagen open is.

Met soep heb ik dat ook een beetje, dus bij tomatensoep en kervelsoep zal ik waarschijnlijk ook al meer dan eens een portie weggegooid hebben die best nog wel eetbaar was.

Gesloten verpakkingen gaan linea recta de vuilnisbak in als de datum verlopen is (op de dag zelf zou ik het eventueel nog wel opeten, als het er nog goed uitziet). Verpakkingen die al opengedaan zijn gooi ik meestal ook "te vroeg" weg, ik heb namelijk erg gevoelige darmen en zit niet op een keertje extra diarree te wachten.

Waar ik in de winkel enorm op let, is dat de verpakkingen nog volledig onbeschadigd zijn. (vb geblutste blikken neem ik NIET mee) Ik zoek ook echt naar die ene verpakking die nog het langst houdbaar is (tip: altijd achteraan in het schap nemen, een goede vakkenvuller zet namelijk de verse aanvoer achteraan, zodat de oudste dingen het eerst worden meegenomen door de klant). Een verpakking van vlees of zuivel of iets dergelijks die er "opgeblazen" uitziet, neem ik ook niet mee.

Gedroogd spul zoals cacao, thee, ... bewaar ik op een droge plek en uit het zonlicht, en dan kan dat nog jaren goed blijven, ook na de vervaldatum. Wat daar het probleem voornamelijk bij is, is dat de smaaksterkte afneemt na verloop van tijd, en dat je moet opletten met vocht en schimmel eventueel.

Eieren verwerk ik zo snel mogelijk, tenzij ze van iemands kippen komen en dus kakelvers zijn, dan kan je ze namelijk wel 2 weken zonder problemen in de koelkast bewaren. Bij twijfel doe ik de test met onderdompelen in water. Een ei dat niet meer kakelvers is ga ik ook niet meer verwerken in een roerei of zacht koken (niet voldoende verhit, just in case)

Groentes en vlees haal ik het liefst ook zo vers mogelijk (kook zowieso met zoveel mogelijk vers spul) en een winkel die er niet fris en netjes uitziet, loop ik meteen weer uit.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:17

Ik ben daar best makkelijk in. Als het niet stinkt of er raar uitziet, of raar smaakt eet ik het op.
We eten hier best eens vanille vla van 2 a 3 dagen over de datum.

pas nam ik een slok melk waarvan ik dacht dat íe nog goed was.......

Alleen met vlees(waren) ben ik wel voorzichtig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:18

ik hoor het al Oscar, jij komt nooit bij ons eten Haha!

die container is niet zo'n slecht idee

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:19

Oscar"]
[quote="Lielle schreef:


Holy sh*t, dit is echt mijn grootste nachtmerrie !

Lielle, als je hier een container voor de deur laat zetten, dan heb je dagelijks je voorraad boodschappen...... gratis en voor nop, anders gaat het hier toch de kliko in Haha!
[/quote]

die vader van sjuimpje is dus absolute horror voor mij, zoals ik al eerder beschreef Misselijk

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:38

[quote="leentje"] En dan kreeg ik zo'n fles melk voorgezet die al meer dan een week open was, lekker zuur, met brokken enzo Misselijk Misselijk
[quote]

Ieuwwww net als die reclamen die je nu wel eens op tv zien jakkes.


Ik let er wel atijd op vooral op vis en vlees en melkproducten.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:46

Ik ga volledig met Leentje mee...
Ik doe namelijk ongeveer net hetzelfde... let ook erg op versheid e.d. van voedsel en eet het niet op als de datum voorbij is, heb nl. een erg gevoelige maag dus ben daar sowieso al voorzichtig in.

Vlees en groenten worden vers gehaald en ik haal ook nooit grote hoeveelheden in huis, ga liever een keer extra naar de winkel dan dat ik iets slecht laat worden in de koelkast...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:50

Ik ben meer van het type Lielle, geloof ik Haha!
Mijn moeder trouwens ook. Die heeft eens express de kaas een paar weken langer met schimmel laten staan omdat mijn (toenmalige) vriendje opmerkte dat die zo harig was. Had hij niet moeten doen, de keer dat we daarna kwamen stond die kaar er nog steeds. En na de schimmel eraf gesneden te hebben is er gewoon weer van gegeten Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:52

*loopt gillend dit topic uit* Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:56

Eerst even ruiken, ziet het er niet vreemd uit? Dan even met de vinger er doorheen om voorzichtig te proeven.
En vervolgens smikkel ik vrolijk door

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:07

Vanes"]
[quote="leentje schreef:
En dan kreeg ik zo'n fles melk voorgezet die al meer dan een week open was, lekker zuur, met brokken enzo Misselijk Misselijk
Citaat:

Ieuwwww net als die reclamen die je nu wel eens op tv zien jakkes


Ejuch, ik zit kokhalzend voor de TV als ik die reclame zie. Zo ontzettend smerig! >;)

Ik ben ook zo'n muts die overal aan ruikt en als ik niet zeker weet hoe lang geleden ik iets open heb gemaakt (2 of 3 dagen Bloos ) gebruik ik het echt niet meer. Het vriendje maakt het wel op. Haha!

Ook vertrouw ik het nooit als ik ergens op visite ben en dan bijv. sinasappelsap ofzo krijg. Wie weet hoelang dat al open staat.

Ik check trouwens ook altijd de houdbaarheidsdatum op ketchup en mayonaise flessen als ik ergens blijf eten. Zo stiekum mogelijk natuurlijk, anders is het banketstaaf. Schijnheilig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:11

Bolke schreef:
Ik check trouwens ook altijd de houdbaarheidsdatum op ketchup en mayonaise flessen als ik ergens blijf eten. Zo stiekum mogelijk natuurlijk, anders is het banketstaaflig. Schijnheilig


Moet je niet hier komen eten Bloos Ik check van de mayo en curry e.d. echt NOOIT de houdbaarheidsdatum Schijnheilig

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:11

en ook niet bij ons Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:14

ik ben daar ook onwijs makkelijk in, als het over de datum is (meestal vergeet ik zlefs te kijken) en het smaakt nog goed, no problemo...alleen met melk doe ik eerst ff goed ruiken.. ben ik verkouden ofzo, dan kook ik even wat melk en dan weet je ook zat !
uiterste GEBRUIKSdatum, die overschrijd ik niet, ik heb laatst op tv gezien dat je de HOUDBAARHEIDSdatum best mag overschrijden, maar de gebruiksdatum niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:59

Vlees, vleeswaren en melk laat ik door de katten "voorproeven" als ik het niet helemaal vertrouw. Mijn katten laten bedorven vlees(waren) en melk gewoon staan. Zelfs als er nog geen haartjes op zitten.
Meestal krijgt de boel niet eens de tijd om te bederven hier Haha!
Alleen kruiden... Bloos! Ik zag toevallig gisteren een potje kruiden die "het best gebruikt konden worden voor 11/2001" Nou ja, het spul rook nog goed, is gedroogd en zal dus niet zo snel bederven, gewoon gebruikt dus .

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:08

Sjimmy"]
[quote="Bolke"]Ik check trouwens ook altijd de houdbaarheidsdatum op ketchup en mayonaise flessen als ik ergens blijf eten. Zo stiekum mogelijk natuurlijk, anders is het banketstaaflig. Schijnheilig
[/quote]

Moet je niet hier komen eten Bloos Ik check van de mayo en curry e.d. echt NOOIT de houdbaarheidsdatum Schijnheilig
[/quote]

[quote="Lielle schreef:
en ook niet bij ons Haha!


Ik kom rustig bij jullie eten. Alleen kan het nodige checkwerk mij doen besluiten om de mayo en ketchup te laten voor wat het is. Haha! Cool

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:40

Sjimmy"]
[quote="Bolke schreef:
Ik check trouwens ook altijd de houdbaarheidsdatum op ketchup en mayonaise flessen als ik ergens blijf eten. Zo stiekum mogelijk natuurlijk, anders is het banketstaaflig. Schijnheilig


Moet je niet hier komen eten Bloos Ik check van de mayo en curry e.d. echt NOOIT de houdbaarheidsdatum Schijnheilig
[/quote]

Ik checkte van de sauzen nooit echt de houdbaarheidsdatum. Totdat ik jaren geleden eens bij mijn moeder zat met kerst en we zouden gourmetten. Damn!!!! wat stonden er veel sausjes op tafel. Minstens 30 verschillende soorten/flesjes. Tot mijn grote verbazing bleken er na mijn schifting nog slechts 6 flesjes over te zijn. De rest is door mij vakkundig in de prullenbak gedeponeert. Dit omdat er flesjes tussen zaten met een houdbaarheidsdatum die wel zeker vier jaar over tijd waren.

Verder nuttig ik NOOIT iets wat al over datum is.
Niets erger dan schimmel verwijderen van producten.
Zo koop ik ook nooit geen schimmelkazen. Dat kan toch nooit goed zijn? Verward
Versproducten blijven bij mij ook nauwelijks tot de houdbaarheidsdatum in de koelkast staan. Wel of niet geopend maakt hier geen verschil.

Zodra een product eenmaal is geopend ben ik al gauw bang dat het al te lang geopend is en gaat het gauw de prullenbak in.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132016
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:57

Nou, ik ben er uit hoor
Weet ik in elk geval bij wie ik wel of niet met een gerust hart kan gaan boktmeeten Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:03

Nou, bij mij dan misschien ook niet Haha!
Ik eet ook dingetjes die net een paar dagen over de datum zijn.
Maar produkten die ik lang in de kast heb gehad, check ik wel altijd even.
Mijn vriend is een stuk kieskeuriger, die beschouwt die houdbaarheidsdatum als heilig, als die verstreken is gaat het acuut de prullenbak in.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:13

ah jongens jullie eten veel meer gore dingen dan je denkt.

Mijn zus heeft een paar jaar bij de Appie gewerkt, op de kaas&vleeswarenafdeling. Als er op een hele kaas schimmel zat, werd dat er met een vaatdoekje en wat sop afgeveegt. en Hupsakee, gewoon weer in de koeling. Cool En zo zijn er nog 1000 dingen die je niet wil weten!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:14

1 keer is genoeg schimmel Haha!