DNA-onderzoek....kosten/ gang van zaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

DNA-onderzoek....kosten/ gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 11:02

Heeft iemand een idee/ervaring met de kosten en de gang van zaken m.b.t. een DNA-onderzoek?
Ik heb begrepen dat er manen getrokken worden zowel van de vader, de moeder en het veulen zelf, en dat dit wordt onderzocht op hetzelfde DNA.
Wie heeft hier ervaring mee?


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:06

Voor een DNA onderzoek kan je het beste je eigen stamboek bellen. Zij hebben de regels rondom dit onderzoek vastgesteld. Bij de KWPN moet een aantal manenharen opsturen naar de KWPN met de papieren erbij. Zij zorgen voor een check bij een gerenormeerd bureau die o.a. een database hebben van bijna alles KWPN dekhengsten (zeker van de laatste jaren). Er wordt dan een check gedaan of jou veulen komt van de vader die op het papier staat. Check met de moeder wordt dan niet gedaan, tenzij jij dat wilt (kost dan ook meer). Paar jaar geleden was ik 90 gulden ex btw kwijt. De DNA code die wordt bepaald wordt gelijk opgeslagen in een database, dus je veulen is gelijk DNA geregistreerd (en hoef je dus niet meer te chippen!!).

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:07

Ik weet wel dat het een heleboel geld kost. Ik geloof dat je per paard zo rond de € 65,- kwijt bent aan de kosten van het DNA, dan komen er nog administratieve kosten bij en het maken van het paspoort enz..
totaal zit je (correct me if I'm wrong) zo rond de € 500,- ofzo.. wat ik mij kan herinneren..
heb het ooit eens opgevraagd voor het paard van mij vriendin..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:23

Het scheelt idd per stamboek.
Bij Xara moet ik tzt bloed af laten nemen en daar een DNA-profiel van laten maken bij een laboratorium. Dan moet ik het samen met een formulier opsturen naar Engeland en dan wordt het DNA-profiel vergeleken met die van haar vader.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:26

youngster schreef:
Ik weet wel dat het een heleboel geld kost. Ik geloof dat je per paard zo rond de € 65,- kwijt bent aan de kosten van het DNA, dan komen er nog administratieve kosten bij en het maken van het paspoort enz..
totaal zit je (correct me if I'm wrong) zo rond de € 500,- ofzo.. wat ik mij kan herinneren..
heb het ooit eens opgevraagd voor het paard van mij vriendin..


Zo komen dus spookverhalen in de wereld. DNA is lang die zo duur als je hier schetst. DNA profiel kost zo rond de 40/45 euro bij de KWPN. De administratie kosten worden alleen door de KNHS geheven. Als je al een paspoort hebt komt dat er dus niet bij. En heb je geen paspoort en wel een KWPN paard, is het kostentechnischer handiger om dat bij de KWPN te regelen.

De 500 euro is echt een spookverhaal en absoluut niet waar. De KNHS heeft wel ooit een bedrag in de 300 GULDENS genoemd voor komplete DNA registratie ipv chippen. En dat is dus beduidend lager dan de 500 euro die jij noemt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:27

Toch maar ff checken of dat paard van je echt een Guldenberg is?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:27

DNA onderzoek voor de meeste stamboeken wordt gedaan door Drs. Van Haeringen in Wageningen. Het wordt inderdaad opgeslagen in een Database, maar er worden geen paspoorten afgegeven na.v. DNA onderzoek!
Kosten waren enkele jaren geleden 40 gulden p.p.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:33

40/45 euro voor een DNA profiel komt idd meer in de richting, dat is dan wel exclusief het bloed afnemen door de dierenarts.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:35

Missouri schreef:
Toch maar ff checken of dat paard van je echt een Guldenberg is?


Als het KWPN moet onderzoeken of het een echte Guldenberg is, moet je de kosten van de contra-expertise er nog bij optellen.................

flauw............ Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:40

Eleonoor schreef:
De 500 euro is echt een spookverhaal en absoluut niet waar. De KNHS heeft wel ooit een bedrag in de 300 GULDENS genoemd voor komplete DNA registratie ipv chippen. En dat is dus beduidend lager dan de 500 euro die jij noemt.

Wij wilden voor ons Friesje ook een onderoek laten uitvoeren,
maar daar moesten we zowel vader, als moeder als veulen laten doen.
Alles moest via het stamboek en dat liep behoorlijk in de papieren,
het preciese bedrag weet ik niet meer, het waren geen duizend guldens, maar absoluut wel prijzig!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:47

e kosten van het DNA-onderzoek bedragen € 46,= per
dier. De totale kosten voor registratie e.d. komen op ongeveer € 500,=

Dit stond er in het emailtje wat ik van het KWPN stamboek heb gekregen, het ging hier om een merrie zonder papier, waar van moeder en dochter Dna getrokken moest worden. Van de vader hadden ze DNA..
Ik vertel echt niet zomaar wat..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:16

youngster schreef:
e kosten van het DNA-onderzoek bedragen € 46,= per
dier. De totale kosten voor registratie e.d. komen op ongeveer € 500,=


Sorry hoor, maar voor die 500 euro zou ik niet zo nodig dat papiertje erbij hoeven hebben. Ik vond het enorm veel geld. Ik vraag me af voorop die 500 euro precies gebaseerd is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:18

Ja ik vond het ook belachelijk veel geld, en zou dus alleen daarom al dat niet laten doen.. Dan maar geen papier erbij..
Zo dacht die vriendin er ook over..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:47

CGJ12"]
[quote="Missouri schreef:
Toch maar ff checken of dat paard van je echt een Guldenberg is?


Als het KWPN moet onderzoeken of het een echte Guldenberg is, moet je de kosten van de contra-expertise er nog bij optellen.................

flauw............ Haha!
[/quote]

Inderdaad heel erg flauw....ik calculeerde al in dat jullie met zulke opmerkingen zouden komen...maar ..blijkbaar hebben jullie anders geen goede dag.....
En om jullie een beetje uit de droom -zeg maar nachtmerrie- te helpen....
Ik ga geen DNA checken om te kijken of hij een echte Guldenberg is, want ik WEET dat hij een ECHTE ZOON van GULDENBERG is, net zoals de andere 5 jaarlingen hele mooie nazaten van Guldenberg zijn!!
Maar heel simpel he...als het veulen in 2002 niet geregistreerd is, en ik wil dat met oog op de toekomst wel doen, dan heb ik nu eenmaal dat bewijs nodig.....(maar dat weten jullie ook wel..!!!)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:47

In dat geval moet je altijd dat DNA onderzoek laten doen.
Al kost het nog iets meer dan die 500 euro.

Bedenk namelijk dat na de KWPN-goekeuring van Guldenberg in 2006 die veulens opeens een stuk meer waard zullen worden!

Succes ermee.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:52

CGJ12 schreef:
Bedenk namelijk dat na de KWPN-goekeuring van Guldenberg in 2006 die veulens opeens een stuk meer waard zullen worden!


Trek daar vanaf alle DNA-kosten en contraexpertisekosten, hou je nog over... weinig Haha!

En anders schrijf je hem toch in bij het EASP. Mag je ze ook zelf schetsen...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:55

Maar kan iemand nou vertellen waar die 500 euro precies op gebaseerd is... ik zit hier namelijk nog steeds met m'n kin op tafel (m'n mond viel open namelijk) door de hoogte van het bedrag.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:59

Ja dat wil ik dus ook graag weten....is tenminste een zinnige vraag Tessebes...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:00

De kosten voor DNA-onderzoek en registratie van paarden en veulens ouder dan 6 maanden kost bij het KWPN idd een smak geld. De DNA-onderzoeken zelf zijn ong. 45 euro per paard (max. vader, moeder en veulen), dus ga uit van 135,- aan DNA-kosten. Dan komt daar nog achterstallig dekregistratie en gewone registratiekosten bij (voor paspoort e.d.) + een boete van 250,- euro voor het te laat aanmelden van het paard. Dan kom je dus al gauw aan de 500,- euro Geld, geld! . Niet zo gek dus dat het KWPN financieel nog aardig op de goede weg zit Haha!.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:03

Boete voor te laat aanmelden??? Lekker is dat. Moet je al zo veel betalen, krijg je nog een extra trap na ook!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:03

Als de vader van het veulen al een bekende DNA profiel heeft bij van Hearingen instituut dan betaal je alleen de DNA controle van je veulen, dus eenmalig 45 euro. Is de vader niet eerder DNA vastgelegd, dan is het een ander verhaal. Ik weet niet wat nu jou reden is voor deze controle, maar bel gewoon de KWPN op voor alle details en info, zij gaan het uitvoeren en zijn dus de juiste personen om te vragen voordat je bijna een lening gaat aanvragen voor deze controle.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:05

Het scheelt per stamboek.
Bij het NMPRS kost het 50 euro per paardje. Het DNA van alle goedgekeurde hengsten hebben ze al(word de 1e keer dat ze op de keuring komen meteen getrokken). Dus dan zou je nog van het veulen en de moeder moeten laten testen. Heb je het met die zelfde merrie al eerder mee gemaakt, dan is die al DNA getest.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:06

Directe kosten 45euro, administratiekosten 450euro.

Ja, dat kantoor in Zeist moet óók draaien

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:06

En als het KWPN dan hoort om wat voor bloed het gaat gooien ze snel de hoorn erop... Haha! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:08

Eleonoor schreef:
Als de vader van het veulen al een bekende DNA profiel heeft bij van Hearingen instituut dan betaal je alleen de DNA controle van je veulen, dus eenmalig 45 euro.


Er is ook nog een moeder die DNA-geregistreerd moet worden en daar betaal je ook 45,- euro voor tenzij ze al geregistreerd is.

Ik heb enkele paarden gehad met een blauw papier omdat de vader een eigen hengst was. De dekkingen werden door de fokker niet meer geregistreerd en ik heb deze paarden als veulen laten registreren zodat ik de boete niet hoefde te betalen. Dat scheelt een berg geld, maar in dit geval zul je waarschijnlijk gewoon de boete moeten betalen.
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 07-01-04 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SuperMinx en 66 bezoekers