Spaanse dekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Spaanse dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:22

Wie heeft er een dekhengst die dekt ?
Wat voor ervaring(en) hebben jullie gehad ?
Mijn vraag is :
Verandert het karakter van een paard na dat hij gedekt heeft ?
Ik heb een spaanse dekhengst met een geweldig braaf en lief karakter, veel temperament maar helemaal aandachtig aan zijn 'baas'. Ik kan er overal mee gaan. Hij kan naast hengsten en merries staan zonder voor problemen te zorgen Knipoog. Soms willen zijn hormonen toch eens de baas spelen maar als je hem 'op zijn plaats zet' met een hevige stem dan weet hij terug dat jij de baas bent en hij moet luisteren..Hij heeft geweldig veel respect voor de mens.
Mijn vraag was, moest hem deken, zou hij nog zo respectvol blijven omgaan met merries, mensen enzov..
Ik wou gewoon reakties weten van mensen die dit ervaren hebben.
Alvast bedankt,
MVG
Cin

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst



Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:32

ik heb nul ervaring met dekhengsten, maar wou gewoon even zeggen dat ik je paard echt supermooi vind Lachen

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:43

Het is verschillend per hengst hoe hij er op reageerd. Sommige worden rustiger en een andere denkt dat hij overal op mag klauteren.
Daarom is het belangrijk als je wil gaan dekken met je hengst, hem duidelijk laat weten wanneer er gedekt word en wanneer hij gewoon zijn werk moet doen. (bijvoorbeeld door alleen met dekken een hengsten bit gebruiken)
Maar waar je goed over na moet denken is wat het jouw opleverd om met je hengst te gaan dekken. Stel dat je twee dekkingen per jaar krijgt waarmee je bijvoorbeeld €500,00 per dekking verdient. Maar je hengst word erdoor heel lastig in omgang, is het je dat waard???

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 23:17

het is zeker niet om bij te verdienen Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:23

cinv schreef:
het is zeker niet om bij te verdienen Knipoog
Wat ik hiermee bedoelde is dat je nooit van te voren kan zeggen hoe hij zich na het dekken gaat gedragen. En aangezien je je paard heb om er vooral veel rijplezier mee te hebben moet je afwegen of het risico dat hij veranderd wel je waard is om alleen een paar leuke veulens te fokken.
Weet je of hij ooit gedekt heeft? (kan je opzoeken via het stamboek) Ik weet niet hoelang je hem heb maar het kan zijn dat er ooit wel mee gedekt is en dan kan je zonder risico met hem dekken

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:04

Er zijn mij ook al voorstellen gedaan om Licor te laten dekken... Maar ik doe het toch maar niet voorlopig, mede doordat ik geen idee heb wat het voor invloed zal hebben op zijn - nu zo heerlijk rustige- karakter.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:29

Wat doe je met een volle hengst als je toch niet wil dekken??? Dat is toch mijn bedenking. Als blijkt dat mijn hengst niet voldoende kwaliteiten heeft om vollop te mogen dekken gaat het zaakje eraf. Hij mag nog zoveel respect hebben dan en nog zo braaf zijn, je blijft met een risico op wandel zijn ....... het kan een leven lang goed gaan en het kan ook grondig fout lopen.
Ik zit zelf met een tinkerhengst waarvoor ik de keuring afwacht om m'n beslissing te maken. Daarinboven zeg ik klaar en duidelijk dat voor mij het gedrag doorslaggevend is. Geen manieren is gewoon za(a)k eraf. Moet wel zeggen dat het bij mij nog om een jonkie gaat en dat het nog niet helemaal duidelijk is wat hij nu zal doen. Tot nu toe is hij als twenter goed handelbaar maar ik ben me zeer bewust dat "het" nog allemaal moet beginnen Knipoog


PS je kan ook kiezen voor op de bok te laten springen. Sommige hengsten gaan dan nog steeds respectvol om met merrie's Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:09

sonjabelgium schreef:
Wat doe je met een volle hengst als je toch niet wil dekken??? Dat is toch mijn bedenking.


In mijn geval gewoon omdat Licor doodbraaf is, en als hengst zo makkelijk te hanteren. Omdat een hengst toch nog dat ietsje meer heeft, zie ik voorlopig geen reden om hem te castreren, hij is al 7, dus normaalgezien blijft zijn karakter nu wel stabiel. Plus hij heeft zelf helemaal geen last van zijn hormonen.
En wie weet ga ik nog ooit met hem fokken, maar nu is dat geen prioriteit Knipoog .

Citaat:
PS je kan ook kiezen voor op de bok te laten springen. Sommige hengsten gaan dan nog steeds respectvol om met merrie's Knipoog


Tot voor kort was dat nog niet mogelijk bij het PRE-stamboek, enkel natuurlijke dekkingen waren toegestaan. Nu wordt er in het stamboek geloof ik over gediscussieerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:40

En wie vertelt het PRE stamboek dat een dekking via KI is gedaan als je de dekking hier in Nederland laat doen? Er komt echt niemand kijken tijdens die dekking hoor! Laat de hengst springen op de bok, en de merrie insemineren met vers sperma (ter plekke of op een andere locatie) Komt daar een veulen van, is er bij het PRE geen hond die ernaar kraait dat het via KI is gedaan.

Je merrie blijft schoon, je hengst gefixeerd op het fantoom en verder geen problemen.

Alleen met een eventuele verandering in gedrag moet je wel leren omgaan. En dat kan in sommige gevallen heel heftig uitpakken. Maar zolang als je niet gaat dekken met een paard dat voor de rest nog groen is en geen scholing heeft genoten, moet het toch te doen zijn?

Je suis Charlie.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:42

Nou, dat weet ik niet precies hoe dat zit, daarvoor heb ik te weinig verstand van de PRE-fokkerij.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 14:26

Gelijk Idra zegd, Je castreerd spaanse hengsten nooit tenzij er iets fout is , ga maar eens na.. Er zijn bijna geen ruinen in dit ras en als er een is , is het 9 kansen op 10 een probleem paard, dat ze dan aan een buitenland verkocht hebben meestal..Je kunt deze ras niet vergelijken met een ander, die hengsten zijn echt apart en gekend om hun goed karakter,respect en handelbaarheid.
Officieel is in de Spaanse stamboek inderdaad artificieel dekken niet toegelaten. Maar er zijn meer en meer spaanse fokkers die het doen. Het is zo dat er in Spanje nog fokkers zijn met 500de à 1000 Hect grond waar ze een heel groep paarden met een bel laten rondlopen (om ze terug te vinden) en dat alles daar in 'vrijheid' of 'half-vrijheid' gebeurd..deken en het veulen tot 3 jaar zo laten leven.Je moet ook weten dat daar de merries heel het jaar door kunnen gedekt worden waardoor het ras zo 'sterk' is...Spijtig genoeg , veranderd da door de jury die de veulens keuren (die zien graag 'ronde' beesten, ..te vet!) dus halen de fokkers nu meer en meer hun veulens voor de lente binnen om ze beter te voederen en suplementen te geven. Dus ze hebben de gelegenheid niet meer om juist aan het lekker voedzaam gras te genieten dat juist aanwezig is die periode..Daarbij willen ze het paard groter maken en meer aan het model maken van het 'classieke dressuur paard'...het probleem is...ze veranderen het paard dat zo gekend en geliefd is voor zijn precieze eigenschappen in een dressuur paard gelijk die van bij ons..Dat zal gevolgen hebben..ze hebben meer gewicht en hun benen en gevrichten etc zijn daardoor meer belast en op latere leeftijd heeft dit zijn gevolgen..dus is het echt beter..ieder zijn opinie.
oei..kzal maar stoppen zeker Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 09:07

Wij hebben 2 Arabische Spaanse dekhengsten en die staan volledig tussen de andere paarden ( zowel merries, veulens als hengsten) en met een open bovendeur en tralies tussen in.

Zolang de hengst weet wie jij bent en dat je zoiezo de baas bent, zal je geen problemen krijgen. Met mijn oudste hengst ( 6jr) rij ik aan een lange teugel naast dezelfde merrie die hij een half uur ervoor gedekt heeft.

Discipline is van het grootste belang.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 10:15

Tof om zoeits te horen, ik denk dat hij ook zo zal zijn , hoopelijk.. als ik nu zijn caracter zo zie zal het goed zitten . Het doet goed om het te horen van mensen met ervaring ermee Knipoog Tuurlijk dat het een risico kan blijven hé.Ne fokker zei mij meestal als je fokt met een hengst dat al opgeleerd is en niet meer in zijn 'jeugdtijd' als zijn caracter 'gemaakt' is en hijniet meet afwisselend is en dat hij goed luisterd, moet het geen problemen leveren. Hij moet weten gewoon wanneer hij dit of dat moet doen. Als je gaat fokken ervoor met een jonge hengst die nog niet goed opgeleerd is dan gata hij niet het verschil weten van wanneer hij moet dekken of niet en dan ga je problemen hebben.. ja die discipline dat is het !

P.S Ben op je iste geweets en wouje toch even zeggen dat je geweldige arabieren hebt ! Héél mooie dieren.

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:20

Ik zou alleen KI gaan dekken met hem, dan loop je nauwelijks risico.

Mijn Quarterhengst is tot nu toe (=3 jaar) een poepie. Mijn kleine kinderen wandelen rustig met hem rond. Hij staat op stal naast een merrie waar hij over de deur mee kan kroelen maar hij gedraagt zich altijd netjes.
Dus tot nu toe voor mij geen enkele reden om hem te castreren (zeker ook modat hij een mooi papier heeft Pling ).
Ik zal alleen KI met hem dekken en verwacht eigenlijk weinig problemen maar mocht hij toch veranderen in een Extreme duivel dan gaan zijn kiwi's er wel af.
Hij is tenslotte voor de lol en niet om geld mee te verdienen.

Ik zou het risico niet nemen om hem natuurlijk te laten dekken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers