van harde naar zachte mond???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 22:27

ALs je paard een harde mond heeft, of hard tegen de hand.... kan je die dan ook weer zacht tegen de hand maken??? En zo ja hoe doe je dat??? Verward mijn verzorgpaard is namelijk heel hard en die laat bijna niet los en als tie loslaat is het maar heel even en dan schiet hij weer omhoog!

....



joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:46

Hoe harder jij bent, hoe harder je pony vastpakt. Je pony moet zelf het contact opzoeken met de hand, jij moet hem niet terugtrekken totdat jij contact hebt. Dus naar voren rijden, heel licht contact houden, veel voltes en buigingen en vooral niet tegen werken. Als je pony los word, en gaat ontspannen (die van mij gaat in verzet tegen een korte teugel, en gaat ontspannen op een lange teugel, maar dat is persoonlijk) dan krijg je vanzelf aanleuning. Als die aanleuning ontspannen is, dan ga je weer een stapje verder vragen. Zoek een goede instructeur die je pony en jou niet onder druk zet...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:24

Ja, dat kan zeker maar het vergt wel een hoop discipline want je mag nl niet meer dezelfde fouten gaan maken. Begin eerst bij je eigen ontspanning, dit heeft in ieder geval al een eerste positieve invloed op je paard. Je moet 10 stappen terug doen in feite, begin met het rijden met lange teugel en alleen op het been. Op die manier geef je hem van voor geen steun want dat vinden die paarden maar al te makkelijk, lekker hangen. Rij hem van je hand af en dat doe je met een actief been, een trucje is om met je binnenbeen korte gelijkmatige aansporingen te maken zodat hij alert blijft met zijn achterhand en niet gaat inkakken. Ik heb een soortgelijk probleem met mijn paard (heeft een hele zachte mond maar is in zijn achterhand nog zo slap dat hij het makkelijk vindt om zich helemaal vast te zetten en dan vooral tegen de hand in te gaan drukken). Wat echt heel goed is om je paard in het bos te rijden met veel lange paden, zo kan je hele lange stukken rechtdoor schakelen in zowel draf als galop. Het is bovendien bevorderlijk voor het rechtrichten. Je moet weer voor een stukje opnieuw beginnen maar het is zeker mogelijk als je maar consequent genoeg bent vanaf nu om geen druk te zetten met je handen/lichaam waardoor hij zich weer vastzet. Zoek een goede instructrice die vanaf de grond met je mee kan kijken.
Reken niet op weken maar maanden wanneer je verschil voelt, je moet opnieuw beginnen. En ook op dagen dat je denkt dat het helemaal niet meer lukt gewoon keihard doorgaan of, zoals ik doe, een liedje gaan zingen dan ontspan je jezelf meteen weer. Het is een hele hap wat ik hier neer zet en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden. Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:16

Ik denk dat je met je handen supersnel door de mond moet voelen, maar doe dat niet op een ruwe manier, want anders zal hij niet zachter worden in de mond. Maar je moet gewoon razend snel door de mond voelen (en ik bedoel hier niet mee zagen!). Op het moment dat je de pony in zijn mond stug voelt worden ga jij nageven met je hand, d.w.z. ontspannen. Meteen het volgende moment probeer je weer en zo ga je door.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 13:09

Robin is dus ook tegen de hand en gister ben ik met veel gedult opgestapt en heb veel gestapt vooral aan het einde met een beetje langere en lossere teugel en een beetje inkneden en van achter er goed bij rijden. Robin werd toen heel nageeflijk en was zo heel hard in de mond niet meer. Lovers

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:55

hai je moet hem juist niet los gaan ziten pingelen (of tewel zagen) dan krijgt hij juist een harde mond. Mijn paard was ook heel stug maar met goede priveles gaat het nu stukken beter. wat ik geleerd heb is dat ik eerst druk geef op de teugels en als hij een beetje nageeft je handen openen, zodat hij weet dat de druk van de teugel afgaat als hjij zelf ook ontspant. Veel paarden met een stugge mond zijn niet aan het been, ik weet niet of dat bij jou zo is, zo ja dan moet je hem eerst weer heel goed leren om snel op je been te reageren. heb je les? ik heb mijn paard nu nog maar 4 maanden en het gaat sinds ik les heb iedere week vooruit dus het is zeker af te leren! Succes!!

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:56

oja en veel voltes rijden! Als hij alleen maar in stap aan de tegel gaat of nageeft en niet in draf ga dan desnoods alleen maar stappen anders heeft het toch geen zin als hij aan het sterrenkijken is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers