Stelling: waarom nu nog een knop o/h westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Stelling: waarom nu nog een knop o/h westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:39

Dat een westernzadel een 'ouderwets' iets is wat is overgebleven uit de 'good old days' mag duidelijk. Weliswaar is het de laatste jaren wat geëvolueerd (cutback skirts, build-in gel etc) maar waar hebben wie die knop nog voor nodig Verward

Niemand vangt hier koeien (nou ja bijna niemand) en het is weliswaar handig om je af en toe aan vast te houden, maar dat is niet écht de bedoeling/oorsprong van het ding.
Wel hoor ik steeds meer over gevaarlijke situaties en zelfs fatale ongelukken door diezelfde knop.

Wat is de reden dat we mét knop blijven rijden:
het hoort erbij - zonder is een zadel geen echt westernzadel meer - je mag geen wedstrijden starten zonder ???

Nemen we de gevaren voor lief of hebben we er eigenlijk nooit zo over nagedacht Verward
Ervaringen (pos/neg) zijn welkom en je mening ook natuurlijk Haha!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:44

Tsja, nooit over na gedacht....
Ik vind een konp wel erg mooi aan een zadel, hoor
Ook makkelijk om dingen aan te knopen, zoals je halster.
Als je met een bosal rijdt kun je niet zonder knop.

Maar als je er met je jas aan blijft hangen terwijl je paard door een moeras kruipt Boos! Schijnheilig

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:50

vera schreef:
Als je met een bosal rijdt kun je niet zonder knop.

Hoezo dat ?
Citaat:
jas aan blijft hangen

Dat was dus ook de reden om dit item te openen. Nu heeft iedereen weleens een 'jas'ervaring gehad, dat kost meestal een sluiting en wat schrik. Maar ik ken ook andere verhalen Huilen

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:57

Sugarmiss schreef:
Dat een westernzadel een 'ouderwets' iets is wat is overgebleven uit de 'good old days' mag duidelijk. Weliswaar is het de laatste jaren wat geëvolueerd (cutback skirts, build-in gel etc) maar waar hebben wie die knop nog voor nodig Verward

Niemand vangt hier koeien (nou ja bijna niemand) en het is weliswaar handig om je af en toe aan vast te houden, maar dat is niet écht de bedoeling/oorsprong van het ding.
Wel hoor ik steeds meer over gevaarlijke situaties en zelfs fatale ongelukken door diezelfde knop.

Wat is de reden dat we mét knop blijven rijden:
het hoort erbij - zonder is een zadel geen echt westernzadel meer - je mag geen wedstrijden starten zonder ???

Wat dacht je van het nut van zo'n knop bij cutting?
Over gevaarlijke situaties en fatale ongelukken door zo'n knop heb ik nog niet gehoord overigens.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:59

OK bij cutting is het een handige en toegestane handgreep Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:08

Bij een bosal houd je altijd een losse rope over die je aan je knop knoopt Haha!

Ik vergeet nog te melden dat die knop mij er regelmatig voor behoed heeft dat ik niet van het paard af donderde Voor mij een heerlijke houvast Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:16

Het is handig om vast te houden maar inderdaad, ik heb ooit eens weken rondgelopen met een mooie afdruk van een knop vlak onder mijn keel omdat ik tijdens een struikelpartij daar vol op klapte. En uiteraard ook de nodige gescheurde jassen. Misschien een schroefknop die je er voor een wedstrijd op kan draaien??


DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:21

vera schreef:
Bij een bosal houd je altijd een losse rope over die je aan je knop knoopt Haha!

Daarvoor wordt ie idd vaak gebruikt, maar het is niet zoals het hoort Lachen *
Je hoort het stuk leadrope óf ook vast te houden óf (wat ik altijd doe) door mijn broekriem te halen. De bedoeling is dat als je gaat zandhappen je iig je paard nog vast hebt.
*Heb ik me laten vertellen door diverse bosal-gebruikende Amerikanen, ik heb hem ook altijd 'geknoopt' gebruikt.

Citaat:
Ik vergeet nog te melden dat die knop mij er regelmatig voor behoed heeft dat ik niet van het paard af donderde Voor mij een heerlijke houvast Haha!

Daarom zou ik hem ook niet willen missen Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:21

Ik ben er nog nooit achter blijven hangen *klopklop*

Verder vind ik het wel mooi en als je toch van plan bent om niet te blijven zitten kun je beter je hoed ook verruilen voor een helmpie Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:23

Romkabouter schreef:
en als je toch van plan bent om niet te blijven zitten kun je beter je hoed ook verruilen voor een helmpie Lachen

Das een goeie Rom Lachen, ook zo'n 'not-done' item.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:25

Waar moet je anders je handtasje aan hangen??? Verward Haha!
(Sorry)!!!
Ook ik heb de zadelknop op verschillende manieren ontdekt:
na een hoge bok kwam ik er voor te zitten, midden op de hei in takkietakkieland...brrr...op mijn leeftijd ben je niet zo erg lenig meer!!! Schijnheilig
Maar ook positief: na er verschillende keren afgerodeo'ed te zijn, heb ik eindeljk die handige knop leren waarderen. Je kan je er ook aan vastklemmen als soort reddingsboei!! *LOL*

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:29

Dan weet ik er nog wel 1 Sugarmiss.

Waarom moet er perse op 1 hand en een bit gereden worden Verward
Bijna niemand (in Nederland) heeft nog de tweede hand echt nodig voor het werk.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:31

Sugarmiss schreef:
OK bij cutting is het een handige en toegestane handgreep Lachen


Tuurlijk is dat toegestaan. Anders zie je die ruiters er echt wel af butsen hoor!

En ik vind het gewoon mooi, als je bv die australische zadels ziet, daar mist gewoon wat aan.

Ik heb nog nooit ook maar enig probleem gehad met die knop. Blijf er ook niet met kleding achter hangen. Als dat wel gebeurd kun je beter eens naar andere kleding gaan zoeken die wat meer op je lichaam aan sluit.

Je mag ze dan ouderwets vinden die zadels, maar ik wil voor geen goud meer een ander. Alleen de gedachte terug te moeten op zo'n dressuur of spring postzegel Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

verder is het door het grotere oppervlak ook nog eens veel beter voor je paards rug *LOL*

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:32

ik vind hem ook erug handig als mijn paardje in eens een rodeo bui krijgt.. *LOL* maar met springen is tie niet erg makkelijk.. (blijft je bh achter hangen.. Bloos ) en dat voor de knop zitten heb ik ook eens meegemaakt.. zit niet echt lekker..

euhm.. Scheve mond

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:33

Aan handtasjes doe ik niet ( Haha! ), maar wel aan zadeltasjes ... Die heb ik buiten altijd om mijn knop. Ook heb ik buiten een halstertouw om mijn knop gewikkeld .... voor het geval d'r wat breekt (halster onder hoofdstel).

Nou heb ik ook wel eens een "jaservaring" gehad, maar daar gelukkig niks aan overgehouden. Ook is die knop niet handig als je eens over een boomstronk wilt springen.

Nooit zo bewust nagedacht over de (on)veiligheid van de knop Bloos! ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:34

pacster schreef:
(blijft je bh achter hangen.. Bloos )

Hahahaha ... hoe krijg je DAT voor mekaar???

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:35

Blijft je bh achter hangen Verward

Dan kan ik toch niet anders concluderen dat je of te ver naar voren buigt met je lichaam, of een grote bh hebt Schijnheilig

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 13:39

Laten we niet in details willen treden Rom Cool
Maar ik heb wel eens een verhaal gelezen over een wedstrijd (niet NL) waar iemand na de reining afstapte voor bittenkontrole en idd met de BH achter de knop bleef hangen. De jury was zo aardig even te hulp te schieten om het ongemak te verhelpen Clown

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:40

ik zat te ver naar voren en hij sprong hoger dan ik verwacht had.. had ook een zere neus.. Huilen ben niet zow goed..

euhm.. Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:41

Springen met een westernzadel is ook geen feestje... Je moet achter de sprong aanzitten of je krijgt met een beetje pech die knop in je maag Lachen

En heel soms wil ik toch een klein sprongetje kunnen maken, zonder eerst van zadel te wisselen. Van mij mag de knop opgeheven worden Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:41

Sugarmiss schreef:
Laten we niet in details willen treden Rom Cool
Maar ik heb wel eens een verhaal gelezen over een wedstrijd (niet NL) waar iemand na de reining afstapte voor bittenkontrole en idd met de BH achter de knop bleef hangen. De jury was zo aardig even te hulp te schieten om het ongemak te verhelpen Clown

Jemig wat zal diegene zich erg gevoelt hebben Ach gut

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:41

hihih nou, als man moet je ook oppassen hoor Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:44

Romkabouter schreef:
hihih nou, als man moet je ook oppassen hoor Knipoog

Daar hebben ze toch de tok voor uitgevonden Schijnheilig ??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:44

Nee, dat gat voor de knop *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:46

Romkabouter schreef:
Nee, dat gat voor de knop *LOL*



Woehaha Cool
Sorry Ach gut
Is wel zielig, maar ik moest toch lachen Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers