Hij wil niet goed aan de longe lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 18:56

Hallo allemaal
Ik heb met mijn pony Tornado al een paar x geprobeerd om te longeren, hij is beleerd onder het zadel en voor de kar, dus je zal zeggen dat ie het al kan, hij is 7 jaar.Ga ik dus met hem te longeren, gaat die op de volte, dus dat rondje lopen, gaat ie (ook in draf) ineens schuin stilstaan en gaat ie naar het touw kijken, heel erg irri, hebben jullie misschien tips, of hebben jullie dit ook, dan hoor ik dat graag!!

Vasco

Berichten: 444
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Steenwijkerwold (bij Steenwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 19:08

Leg een touw achter zijn kont vanaf de ander kant aan het hoofdstel zo kan hij niet schuin gaan staan ach laat ik het nog een x zeggen:
Je doet gewoon een longeertouw vast aan de goeie kant dan neem je nog een touw die maak je aan de andere kant vast en helemaal langs de kon (geen touw dat schuurt) zo heb je hem dus onder controle als hij dan niet wil lopen dan beweeg je een beetje met het touw bij de achterhand eventueel pak je er een zweepje bij niet tikken, maar gewoon dat hij doorloopt zo kan hij dus niet schuin gaan staan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 19:23

Dat deed mijn paardje eerst ook. En dan stond ie zo van 'ja, wat mot je nou? Kom maar op dan!". Ik heb hem het snel en goed afgeleerd.

Zodra hij zo ging staan of aanleiding maakte om zo te gaan staan, kreeg ie me toch een mep met de zweep! Normaal ben ik heel zacht en vriendelijk, maar ik wil wel de baas blijven.

Een paar keer heel consequent daarin zijn, en het is over. Is ff hard aan het begin en het 'klinkt' niet leuk, maar het werkt wel en een paard moet jou niet in de maling gaan nemen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:04

tja dat heb je met zo'n dwars knol, haha grapje.

Ik denk dat je hem gewoon het beste een tik kan verkopen, en anders laat je Maaike/heit/mem ff een paar rondjes meelopen en dan los zodat ie iig weet dat ie rondjes meot lopen, als ie dan weer zo dom gaat staan 'grijnzen' dan geef je hem een *pets*

-Maaike-

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:32

oh dat heb ik ook met een kwpn-er. Het kan ook helpen om een stuk van je bak af te zetten. DAt heb ik ook gedaan. Dan draaide ze niet meer zo vaak om. en als ze het wel deed kreeg ze een tik. Misschienlukt dat bij jou ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:25

Voordat je gaat proberen dat dier met 2 longes te longeren, wil ik zeggen dat je dat beter niet kunt proberen. Je kunt je paard gaan longeren met 2 longes zodra je elkaar goed begrijpt en je paard makkelijk aan de longe loopt. Voor die tijd echt niet doen want je haalt je een hoop ellende aan.

Hij moet eerst respect krijgen voor jouw commando's, desnoods door hem een tik te verkopen. Hij moet wel begrijpen wat je wilt.
Niet te lang longeren, als hij het braaf doet hou het dan kort.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:12

Zorg dat je niet voor zijn schouder uit komt, je moet proberen te voorzien dat hij omdraait en gaat stilstaan. Als ie het wel doet loop je achteruit van de schouder vandaan en je geeft hem een tik op zijn kont. Ook een tik tegen zijn schouder wil wel eens helpen. Mijn pony is ook zo'n eigenwijze donder en deed dat in het begin ook. Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:18

Mijn paard deed dat ik het begin ook, steeds de ene hand had hij geen zin in...rondjes met hem meelopen etc. hielp niet...
ik heb hem toen een tijdje eerst die kant op gelongeerd en daarna de kant waarop hij altijd wel wilde. Daarna heeft hij nog een keer geprobeert om zich steeds om te draaien, maar een goede tik met de longeerzweep en hij laat het wel uit zijn hoofd.

Nu liet hij gisteren met monsteren hetzelfde trucje zien, alleen kan ik hem niet goed aanpakken op een klein stukje asfalt....dus toen kwam meneer er mee weg, helaas... overigens maak ik me er niet zo druk om, want Emiel Voest die kan het ook niet met hem Lachen
Overigens gaat het me het loswerken zonder problemen van hand veranderen.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-01 13:43

Ik durf niet zo hard te slaan, vind ik zielig, en krijg er dan later spijt van, dat is ook zo met rijden, dan moet ik hem ook goed aanpakken, maar dan ben ik bang dat ik hem dan zeer doe, of dat ik het dan verkeerd aanpak

Gister avond hadden we les in de binnenbak, er was nog een les na mij, waarin mijn mam en zus moesten rijden, toen ging ik toen die les was afgelopen ff met hem in de bak stappen, en toen ging ie zo maar liggen, hij wou rollen, en toen trok ik keihard aan het halstertouw heb ik nu ook heel erg spijt van, want dat had ik niet moeten doen denk ik!! Verdrietig Verdrietig

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:24

nou als je bij alles wat je doet spijt hebt, heeft die pony groot gelijk dat ie dat benut en lekker loopt te stinkmoddern. Heb je het boek 'longeren met haansta' wel eens gelezen? Daar wordt precies beschreven hoe je moet longeren, en daar heeft ie het ook over 'rangorde'. JIJ bent zijn baasje. Hij heeft te gehoorzamen. Doet ie dat niet, dan wordt ie afgestraft, simpel as that. Als mijn paard was gaan rollen na het rijden dan had ik hem niet alleen een ruk aan het halstertouw gegeven, maar ook een schop onder zn kont. Denk je nou echt dat je zo'n dier erg pijn kan doen door een klap te geven of aan het touw te trekken? Dat vind die pony een lachertje zeg. Als je zulke dingen dus NIET afstraft, zal het alleen maar meer uit de hand lopen en dan wordt de sitautie voor jou straks in het ergste geval nog gevaarlijk ook. Als je heel onzeker bent zou ik eens iemand meenemen die je wat kan helpen Maar zo'n pony is niet van suiker hoor!
Ik maak op uit het verhaal dat ie gewoon een loopje met je neemt Haha!

Nou over dat longeren: NIET met dubbele longe longeren. Dat is hardstikke gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent en je pony niet gehoorzaam is. Dus wara je mee moet beginnen is de oorzaak aanpakken: hij heeft geen respect voor jou. Dat kan je aanpakken in de omgang, hoeft nog niet eens aan de longe.
Dan aan de longe, en zet een stuk bak af. Zorg nu dat jij, je paard en je zweep in een soort driehoek lopen (waarvan ji het puntje bent). Je moet zorgen dat je zo blijft staan, en dat jij (als je een rechte lijn van jouw lichaam af naar het paard zou trekken) in het midden van zijn lijf staat, of in dit geval zelfs meer achter zn kont. Als je maar niet voor zn neus uitkomt want dan blokkeer je hem en dan nodig je hem uit om zo te reageren.
Als je daar op de goede plek staat, en je longeert hem en hij draait weer zn kont weg, dan net vóor, of op het moment dat hij dat doet, stap jij naar zn kont toe en drijft hem vooruit met de zweep. Het is heel belangrijk dat je precies kan zien aankomen wanneer hij dat gaat doen, dat je op tijd in kan grijpen. En geef hem dan gerust maar eens een pets met de zwepe hoor, als ie maar vooruit gaat Haha!

Zet je hem trouwens bij met longeren? Zou ik wel doen. En leen dat boek van haanstra maar eens bij de bieb ofzo. Maar onthoud vooral dat je pony ontzag voor jou moet hebben en dat kirjgt ie echt niet als jij hem iedere keer met suikerklontjes verwent omdat je spijt hebt dat je ees aan het halstertouw hebt getrokken Haha!
Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 14:35

jij staat waarschijnlijk op de verkeerde plek. Je moet je meer op de hoogte van de achterhand bevinden bij het longeren, en zorgen dat je daar blijft. Soms moet je daarvoor wel snel zijn, maar alleen op die manier kun je voorkomen dat hij zijn schouder naar je toe draait. Met de longeerzweep hou je hem voorwaarts in de goede richting. die longeerzweep moet zich bij de achterhand bevinden en vandaar dat jij dus ter hoogte van de achterhand moet staan.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 10:59

Hai Belinda,
Lees het boek ban Klaus Ferdinant Hämpfling eens.
Waarschijnlijk loop je tijdens het longeren, met je voeten voor het paard, dus je sluit hem op.
Stap tijdens het longeren richting schoft, en je zult zien dat het beter gaat.
Uit je verhaal blijkt wel trouwens dat je een heel gevoelig paard hebt.

Succes
Ton

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 15:55

Als we het er dan toch over hebben...
Mijn welsje doet het ook, rechtsom.. is een half rondje lopen.. als ik mazzel heb een hele! en vervolgens keihard omdraaien en dan netjes linksom verder gaan...
ik heb dus van alles geprobeerd, boos worden zowieso, schop onder zn kont zweepje, t probleem is ook dat als ze omdraaid ik net niet bij haar kan om haar tegen te houden met de zweep,
kleinere rondjes... nee dat wil ik niet want dan belast ik haar teveel, dan wil ze straks helemaal niet meer! (en dan te bedenken dat ze met rijden peoslief is!) Longeren is haat ergste nachtmerrie.. en alleen maar rechtsom dan..
anybody tips??