lastig.. opvoeden van een veulen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

lastig.. opvoeden van een veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 20:26

we zijn al een beetje bezig met het "opvoeden" van ons verzorgshetveulentje hij is nu 7 maanden Lachen
tis een hengst en hijs nu al behoorlijk sterk en bijdehand.
maar nu, hoe leer je zo;n beesie nou meelopen aan de hand??

als er een andere pony meeloopt loopt hij prima, dat gaat echt heel goed, en nu gaan we ook eens lopen zonder de moeder, of 1 van de andere ponys, en de ene keer loopt hij super braaf mee en dan word hij uitgebreid beloont, maar op sommige momenten loopt hij gewoon niet :N ik wil niet gaan slaan ofzo om hem vooruit te krijgen of weet ik het wat maar ik wil een goede oplossing Bloos


Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:47

Het Veulen van mijn verzorgpony doet dit ook wel af en toe. ik laat haar dan altijd een pasje achteruit nermen, dan komt ze daarna meestal wel mee. Als ze dan nog niet mee komt is dat voor mij een aanwijzing dat ik eigenlijk te lang bezig ben.
Je moet ook vooral niet gaan trekken als ze niet wil, want dan gaat ze alleen maar terugtrekken Tong uitsteken . Vaak helpt het ook om zelf richting haar achterhand te lopen. soms geef ik ok een zacht klopje op haar achterhand en dan komt ze zeker mee.
succes ermee!

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:33

veel oefenen in de wei, kan helpen ( heb zelf ook zo´n typ) Haha!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 08:36

we lopen sowiezo alleen in de wei Lachen ook wel op de weg maar dan loopt hij netjes mee achter de anderen aan... verder, een klopje op zijn achterhand werkt niet ik vind het niet zo heel belangrijk hoor dat hij nu al helemaal moet meelopen maar is toch wel handig Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:03

Par heeft dat ook een periode gehad.
Ik bleef gewoon net zo lang staan en zij moest ook blijven staan tot ze wou gaan lopen....ze verveelt zich immers sneller dan ik doe Tong uitsteken

Als ze wou gaan lopen liet ik haar nog even staan, en als ze dan nog even ongeduldig stil had gestaan liep ik verder en liep ze netjes mee.

Tegenwoordig doet ze het niet meer.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:09

met zn tweeen doen en als hij niet meeloopt in ieder geval niet aan het halster gaan trekken maar tegen de kont duwen........ ik mag trouwens hopen dat het dier samen met andere hengsten op het land gaat anders heb je er straks je handen vol aan en nemen de kansen op ongelukker schrikbarend toe! Vooral hengstenveulens moeten door andere paarden opgevoed worden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:20

Een touwtje achter de kont om als je met hem loopt doet wonderen. Niet gaan trekken als hij de rem er op gooit. In de ene hand heb je het halstertouw, in de andere hand een langtouw dat je als een losse lasso om zijn achterhand hebt gelegd. Is een beetje moeilijk uitleggen zonder foto, ik ga even struinen of ik wat kan vinden. Gooit je paard de rem erop, kunt je beide touwen aantrekken. Omdat de lasso bij de achterhand even boven het spronggewricht samentrekt, krijgt hij daar druk om een stap naar voren te doen (hetzelfde doe je bijvoorbeeld als je trailer laadt met een longeerlijn achter zijn achterhand om)

Wat ook heel goed helpt is een touwhalster. Dat werkt wat scherper in dan een gewoon halster. Maar je moet dan wel meteen loslaten als hij een stap vooruit doet.

Belangrijk is dat je druk blijft houden op het halstertouw, tot het paard nageeft. Dan meteen loslaten. Aansluitend weer vragen, druk houden ook al loopt het paard achterwaarts. Op het moment dat hij voorwaarts gaat, laat je weer meteen los. Het paard moet merken dat hij van de druk af is als hij een stap naar voren doet.

Een simpele aanleiding hoe je een touwhalster maakt van een reata/lasso

http://www.cowboyshowcase.com/cowboy_tr ... halter.htm

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:27

Het halster touw in de rechterhand, lang dressuurzweepje in de linkerhand en zodra hij wil stilstaan gelijk een tikje geven.
Heel consequent zijn en dus niet wachten tot hij al helemaal in de remmen is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:30

Ik heb een foto gevonden van de "rump rope" of de " come-along" rope

Als je hem gebruikt moet je er voor uitkijken dat hij niet onder de staart van het veulen gaat zitten, maar meer druk uitoefend bij het achterbeen, even boven het spronggewricht. Druk daar uitoefenen resulteerd in de reflex van een stap vooruit zetten. (Daar maak je bij het trailerladen ook gebruik van). Werk langzaam naar het punt toe dat hij het touw accepteerd, als je paard in paniek raakt ben je te hard van stapel gelopen.

Gebruik vooral geen kracht. Een paard wint het in een krachtmeting altijd van je. En gebruik een zacht katoenen touw, zodat je, mocht je veulen gaan trekken, geen brandblaren krijgt of je veulen verwondt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-01-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:32

Ik heb in het begin bij Xara wel eens een halstertouw in een lus om de achterhand gelegd en dat werkte ook goed. Ik vind het iets te drastisch om er gelijk een zweep bij te halen. Werkt al het andere niet, dan kun je daar altijd nog naar grijpen, hij is nog jong zat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:34

Halstertouw is ook een soort come along/rump rope. Meestal zijn die echter wel te kort.

Je suis Charlie.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:44

Die manier van Cassidy heeft bij mij nog een héél leuke bijwerking gehad. Ik kan al m'n paardjes met de longeerlijn "inwikkelen" zonder dat ze in paniek raken, begonnen zoals hierboven vermeld en ik heb dit gewoon uitgebouwd tot ik gewoon de longeerlijn in een 8-vorm rond de kont gekruist over de rug en naar de borst toe kon leggen. Een prima voorbereiding op later inspannen Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:47

Cassidy schreef:
Halstertouw is ook een soort come along/rump rope. Meestal zijn die echter wel te kort.


Nee idd, nu wel, kwam ik zondag achter. Lachen
Toen ze kleiner was ging het wel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:59

Moeders ernaast aan halster, iemand anders heeft veulentje vast aan halstertje+ touw. Gaat perfect hoor, eerste keer zo gedaan en nu loopt ze zo mee. Maar de verdere opvoeding laten we over aan dr weidegenootjes (leeftijden varierend van 2 t/m 20 jaar). Over 2 jaar zien we wel weer verder Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:15

Anna-Jelly schreef:
Moeders ernaast aan halster, iemand anders heeft veulentje vast aan halstertje+ touw.


Het veulen van de topicstarter is 7 maanden, waarschijnlijk staat hij dus niet meer bij de moeder.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 14:49

hij staat nog wel bij zijn moeder!! hij staat op een land met moeder, oma en opa.. waar hij waarschijnlijk zijn hele leven blijft.. maar hier kan ik helaas ook niks aan doen verder

verder onwijs bedankt vor jullie reacties!! en Cassidy, ook bedankt voor je uitleg!! ik heb er echt veel aan

hij gaat btw niet op een land met andere hengsten... dat zou inderdaad veel beter zijn.. wel komen er volgend jaar weer 2 veulens dus.. dan kan hij daar lekkker mij klooien Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:56

Op het land met mamma, oma en opa........... zal de truuk ook uithalen.

Als hij maar leert dat hij voorlopig nog niet de baas is, dan komt dat best goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:01

En ik hoop voor de aanwezige merries dat dit hengstveulen tegen die tijd niet gaat dekken. Of dat er ook zelfs maar bonje ontstaat tussen Opa en dit veulen (mits Opa nog hengst is)

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:03

zal opa idd niet al te leuk vinden...............

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 15:10

ja jullie hebben helemaal gelijk hij loopt nu al vreselijk te klieren bij de andere ponys.. de hele tijd erop springen, bijten enz.. en de anderen doen er niet veel aan die blijven rustig staan.
De opa is nog hengst inderdaad, wel heel oud, ze spelen nu wel met elkaar, niet heel druk maar rennen met elkaar enz hoop niet dat dit tot vechten gaat komen.
hij moet wel gecastreerd worden ja! maar of die eigenaar dat tegen die tijd inziet Verward maar in ieder geval, daar gaat het nu even niet om we zien zelf ook wel in dat het zo niet goed kan gaan!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:54

Als er maar niet te lang gewacht zal worden ... en moeder x zoon combinatie is niet echt een goede keuze Lips are sealed

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Trendiction en 35 bezoekers