wat is hertshoornolie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

wat is hertshoornolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 13:38

Dat het vréselijk stinkt weet ik al. En dat je het niet op je huid moet krijgen, weet ik ook (tenzij je echt van je vrienden af wilt Haha! ) ... maar waar is dit goedje van gemaakt??

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:43

hertshoorn Haha! Dat is een kamerplant, grote bladeren met van die zachte haartjes erop.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:44

het is trouwens een briljant anti vliegen middel Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:57

Wij hadden een paard gekocht waarvan we wisten dat ze een kribbenbijter was. Hersthoornolie op al het hout smeren waar ze het altijd deed en voila! Haha!

(Na een tijdje begon ze helaas op de drinkbak, daar konden we het niet opsmeren uiteraard dus nu heeft ze op stal zo'n band om.)
Maar ook tegen dit soort dingen werkt het dus erg goed. Inderdaad, wel met handschoenen opsmeren. De stank is al genoeg voor het paard om er niet aan te zitten...

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:58

Wordt ook in staarten gesmeerd van merries, zodat hun veulens er niet aan gaan bijten...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:59

Als het paard er wel aanzit krijgen ze van die kleine velletjes op de neus... het stinkt naar 10 asbakken met oude sigaren geconcentreerd op gesmeerd... ik word er echt misselijk van als ze aan het smeren zijn, blegh.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:01

wkoekoek"]
hertshoorn Haha! Dat is een kamerplant, grote bladeren met van die zachte haartjes erop.
[/quote]
Aha! Is dat die plant met van die geweivormige ( Blond !) bladeren? Met zo'n grijsblauwe waas erover? Stinken die "aan de binnenkant" zo erg?? Mama mia!

[quote="LiSSy schreef:
het is trouwens een briljant anti vliegen middel

Dat verbaast me niks! Het helpt zelfs tegen geinteresseerde mannen als mijn merrie hengstig is Haha! . "FJOEEEWWW, wat een lucht voor een dame" Haha!

Overigens gebruik ik dit spul nu tegen het dekenscheuren. Vooral als mijn merrie hengstig is en ze ongegeneerd haar billen bij haar paddockgenoten in het gezicht stopt, zit ik vaak 's avonds met gescheurde dekens. Omdat ik ook dit jaar weer niet de staatsloterij heb gewonnen, is hertshoornolie financieel aantrekkelijker dan elke week een nieuwe deken moeten kopen! Ik vroeg me al af welk plantje of beestje zo'n lucht kon verspreiden. Nu weet ik het dus. Thanks!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:02

En ik heb het idd ook gebruikt tegen het staartbijten van haar veulen. Maar die was dus niet onder de indruk van die belegen asbaklucht !

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:04

Ik wist overigens niet dat het op deze schaal werd toegepast. Ik heb de stalhouder gewaarschuwd toen ik het ging gebruiken, zodat hij zich niet af zou vragen waar die schroeilucht vandaan komt, haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:07

Mac schreef:
En ik heb het idd ook gebruikt tegen het staartbijten van haar veulen. Maar die was dus niet onder de indruk van die belegen asbaklucht !


Klopt, hebben wij het ook wel eens voor gebruikt... En bij ons werkte het half-half. Je moest het wel bij blijven smeren, anders gingen ze weer bijten....

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:48

Waar kun je dat stinkspul kopen? Heb er wel van gehoord maar nog nooit bij een ruitersportzaak zien staan.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 14:51

Ik haal al mijn paardenspullen bij een combinatiewinkel: agrarische spullen en ruitersportspullen. De hertshoornolie die ik gebruik zit in een spuitbus (is makkelijker aan te brengen zonder zelf onder te zitten) en is eigenlijk voor de kippen- en varkensindustrie gemaakt, tegen verenpikken en staarthappen ...

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:57

Mijn hengstje die zat enorm aan zijn staldeur te vreten en aan de hekken van de paddock. We hebben dat erop gedaan en het was gelijk afgelopen. Alleen zitten me kleren nu nog onder hahahah

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:34

die spuitbus gebruik ik ook... Helaas spuit hij niet zo mooi. Ik heb meestal handschoenen aan zodat het niet al te erg aan mijn handen komt... Je blijft het heel lang ruiken, hoe goed je ook boent... Boos!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:42

Wij hebben het in een bewerkte vorm tegen mok (ik kon gister niet op het woord komen). Werkt als een trein, paard stinkt 3 dagen naar afgewerkte olie, maar de mok is zéker 3 weken weg Lachen (komt alleen nog wel telkens terug, tussenpozen worden wel steeds langer en het is niet half zo heftig als voorheen, maar toch)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:40

Simmie schreef:
Waar kun je dat stinkspul kopen? Heb er wel van gehoord maar nog nooit bij een ruitersportzaak zien staan.


het zit in pbh spray dat kun je bij de welkoop wel krijgen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:20

zo, is duur spul he, die hertshoorn olie, mn moeder had het gekocht bij een groothandel van olieen hier in de buurt, die man moest ervan af, want het verkocht heel slecht, en omdat het zo enorm duur was, en nu ineens goedkoop hebben we flink wat ingeslagen
(we wilden het ook gebruiken voor de burenruzie, haha ff op het tuinhek smeren)
wij hebben het ook voor een kribbenbijter gebruikt, hele stal er mee ingesmeer en hij doet niks meer, het is echt een supermiddel, ook tegen alle andere dingen die hier al zijn vernoemd, alleen heb ik dar zelf geen ervaring mee,
weet alleen dat het stinkt en dat ik er hoofdpijn van krijg als ik te lang in de geur zit, haha

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 22:47

verootjoo"]
[quote="Simmie schreef:
Waar kun je dat stinkspul kopen? Heb er wel van gehoord maar nog nooit bij een ruitersportzaak zien staan.


het zit in pbh spray dat kun je bij de welkoop wel krijgen.
[/quote]
PBH spray ja, dat was 'm . Kost maar 8 Euro per spuitbus. Je krijgt daarvoor echt goede stank voor je geld !

DebbieNL

Berichten: 85
Geregistreerd: 04-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:01

WendyBZ schreef:
hertshoorn :D Dat is een kamerplant, grote bladeren met van die zachte haartjes erop.


daar klopt niks van..

Hertshoornolie (Oleum animale foetidum crudum) is een dierlijke olie die wordt gewonnen uit de hoeven, horens en klauwen van schapen, runderen en ander slachtafval

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: wat is hertshoornolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:06

Ik heb hertshoornolie gemengt met antibijtspray van boerenbond. Woow, als je ooit een boef tegenover je hebt, gebruik vooral dat, nog beter dan pepperspray!
Je proeft het 3dagen later nog!

Maar goed, het komt inderdaad uit hoeven en horens van dieren. Gewoon googlen lijkt me toch?
Ik spuit het op de staart van mn jonge hengst, die was vorig jaar zomer helemaal kaal gevreten door een verveelde andere hengst.
Nu blijven ze er wel vanaf, zo bitter dat spul.
Altijd zorgen dat je uit de wind staat.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: wat is hertshoornolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:11

DebbieNL; Dat klopt wel hoor die plant.. Hij heeft alleen geen sikkepit te maken met hertshoornolie. Dat wordt idd gemaakt van de door jou genoemde ingrediënten

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Re: wat is hertshoornolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:14

Na 12 jaar heeft TS eindelijk antwoord op haar vraag :+

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: wat is hertshoornolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:16

Idd! en tegenwoordig verboden te gebruiken in vliegenspray ed.