Linker fender langer door opstappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Linker fender langer door opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 15:10

Wat ik me afvroeg, is het net zo als bij Engelse zadels dat de linker fender langer kan worden door het opstappen? Bij Engelse zadels verwissel je nog wel eens de beugelriemen, maar bij een westernzadel kan dat dus niet. Hoe zorg je er nou voor dat je altijd gelijke beugels hebt?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


mixie
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-11-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:12

dat gebeurt niet snel (bij mij niet iniedergeval heb het zadel al 5 jaar gebruik hem elke dag!) maar je kan altijd je ene beugel een gaatje korter doen...

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:18

Gewoon tijdje rechts opstappen. Knipoog
Ook handig als trailtraining, want ze kunnen het vragen.

En dat rechts opstappen valt best tegen als je het nog nooit gedaan hebt. Doe het niet voor het eerst voor een volle kantine Haha! Clown

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 15:21

Oh hahaha, nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd! Bloos
Lijkt me lastig, maar we kunnen het eens proberen Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:21

inderdaad van de andere kant opstappen.. en dat is een stuk moeilijker dan het lijkt. *spreekt uit ervaring* ben al eens blijven hangen met mijn been.. het zadel was een stukkie hoger dan verwacht.. Bloos Tong uitsteken

euhm.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:23

Ik stap de ene dag rechts op en links af, en de andere dag links op en rechts af.
Is niet alleen (veel) beter voor je tuig, maar wat dacht je van je paard....

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:33

En voor je eigen beenspieren (werd mij altijd gezegd) Ik merk dat mijn linkerbeen meer is ontwikkeld bij het opstappen. Rechts was eerst heel moeilijk maar gaat nu net zo goed Haha!

Wordt je lenig van
Plingit is trouwens een stuk moeilijker op een groot paard, mijn pony is maar 1.47 Bloos *

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:37

Hihi, toen mijn vriend begon met rijden (in november ofzo) moest-ie gelijk rechts opstappen vanwege het langer zijn van de linker fender. Dat ging best goed en hij bleef dit volhouden. tot-ie laatst een keer zelf opgezadeld had en links op wilde stappen...
met zijn rechtvoet in de beugel Haha!

Is verder gelukkig wel goed gekomen hoor

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:39

Waarom zijn we er dan ooit eigenlijk mee begonnen om links op te stappen,weet iemand dat?

And then she realized nothing would change...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:41

Ja eigenlijk wil ik dat ook wel eens weten

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:58

Citaat:
Waarom zijn we er dan ooit eigenlijk mee begonnen om links op te stappen,weet iemand dat?


Omdat bij rechts opstappen het zwaard in de weg zat

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:58

Is wel een verschil tussen fenders van Westernzadels en die banketstaaf riempjes bij het Engelse rijden. Neem aan dat fenders amper zullen uitrekken.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:59

Na meer dan 15 jaar links opgestapt te zijn ben ik op en gegeven moment
overgegaan naar rechts opstappen.
Inmiddels weet ik niet beter, al is het wel gek voor andere mensen die het niet gewend zijn. maar nu stap ik rechts net zo makkelijk op als links.
+ het scheelt natuurlijk wel als je een quarter hebt van 1.50. is lekker laag bij de grond. OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:42

Volgens mij heb ik laatst pp Bokt nog ergens (niet op WN) een zadel gezien waar de fenders dus verkeerd om zaten.
Misschien had dat dus een reden Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:10

Ik stap ook altijd afwisselend rechts en links op en af. Zowel voor mijzelf, paard, als zadel plezieriger.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:40

Ik heb dat wel eens geprobeerd om rechts op te stappen maar dat ging Extreme duivel Stoom uit je oren Blauw oog ~~}> Ziek
Misschien toch maar eens gaan oefenen Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:42

Ik zal niet zeggen dat het net zo vloeiend gaat, maar dat wijd ik aan de leeftijd Lachen
Ik stap meestal af rechts. Resultaat is het zelfde maar gaat wel makkelijker Lachen

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:19

Ik ben het zó met Sonja eens. Ook ik stap op die manier op, en weer af, en juist ook om die reden.
En er gaat geen week voorbij of ik mag het weer uitleggen aan iemand...en helaas zitten die meestal vastgebakken in hun patroon. Eergisteren vertelde een stalgenootje nog dat haar paard gaat bokken zodra ze "aan de verkeerde kant" wil opstappen....zucht.....
En overigens heb ik minder last met het wisselend opstappen, dan eraf komen...zodra je na gaat denken gaat het mis! Haha!
Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:35

Jap.. soms links en soms rechts..., beter voor rug, beter voor ruiter en ik geloof toch echt dat mijn linkerbeugel/fender een tikkeltje langer is dan de rechter... maar het zadel is dan ook meer dan 30 jaar oud...
Bovendien hoeft het niet het leer te zijn dat uitrekt..de gaatjes kunnen ook een halve milimeter uitrekken.

Links opstijgen... de meeste mensen zijn rechtshandig en dragen hun zwaard of sabel dus links. Dan is ( geloof me!) rechts opstappen geen goed idee! Vanuit het leger is deze traditie regel geworden...
Aangezien we niet allemaal zwaarddragend zijn kunnen we gerust breken met deze regel. Graag zelfs!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:52

dapperdier schreef:
Aangezien we niet allemaal zwaarddragend zijn kunnen we gerust breken met deze regel. Graag zelfs!

Ken jij iemand die nog een zwaard draagt en paard rijdt Verward ik niet Clown

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:53

Ik dacht dat het kwam doordat je altijd aan de linkerkant van je paard moest lopen om het dier te begeleiden en zo dus ook "logischerwijs" aan die kant moest opstappen.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:47

Fenders rekken wel degelijk uit dus voor je zadel én voor je paard is het beter af te wisselen. Ik stap al jaren links op en rechts af, en dat wordt als je dat een tijdje doet heel natuurlijk. Nu weet ik niet beter, en zelfs na bijna 2 jaar niet meer in het zadel gezeten te hebben, gaat dat nog steeds automatisch...
Trouwens grappig om te zien hoe verbaasd een paard kan kijken dat dat niet gewend is. Tijdje geleden een paar keer op het paard van een vriendin gereden en stapte dus automatisch rechts af. De eerste keer keek dat paard dus echt heel vreemd op, maar na een paar keer ook al niet meer...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:11

het links opstijgen komt inderdaad uit de tijd van de cavalerie zeg maar, heel vroeger hadden al die mannen een zwaard om de middel hangen aan hun linkerzijde
dan is het zwaard het makkelijktste te pakken met de rechterhand
tegenwoordig hebben we geen zwaarden of geweren meer bij
niet als standaard uitrusting in ieder geval
dus eingelijk onzin om vast te houden aan dergelijke dingen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:39

Ze kunnen idd uitrekken, ik merkte het toen ik mijn tweedehands zadel kocht. Weliswaar nog niet zo oud, en ook niet veel gebruikt ofzo. Maar toch was er een inieminie verschil te merken, wat ik irritant vond. Ik stijg eigenlijk aan beide kanten op, hangt er een beetje vanaf, hoe het paard staat Haha! Ik stap nl binnen al op, en als ze dan naar me toe staat, stap ik links op. Staat ze met dr kont naar me, dan stap ik rechts op Haha! Afstappen doe ik wel altijd links, omdat ik dat niet kan Clown Ik ga ook altijd met een enorme zwaai eraf...

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 04:30

Ik ben noodgedwongen begonnen met rechts opstijgen.
Toen mijn linkerenkel genoeg genezen was van een breuk wilde ik weer gaan rijden.
Ik kon alleen die hoek niet maken om op te stijgen, dus ging ik rechts opstijgen.
En... idd, moet je je paard eens raar zien kijken als je dat doet Clown
Nu wissel ik af (Ook niet zo vaak als het moet hoor ... Bloos )

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers