Andalusische hengst.... en welke quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Andalusische hengst.... en welke quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 19:39

Ik heb al eerder een topic hierover geopend, maar nu heb ik wat meer info. Voor meer duidelijkheid, lees eerst even het onderstaande topic door:

[FA] vervolg andalusier X quarter horse

Ik heb vandaag met de eigenaresse van de quarter horses gesproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat er 2 merries zijn die aan mijn eisen voldoen (ik heb helaas geen foto en stamboeken bij de hand)
Het zijn moeder en dochter.
De 1 heet sandy, ze zal nu een jaar of 7 zijn, heeft al menig veulen gehad, MAARRR ze is wat moeilijk als het gaat om haar veulens, ze laat niemand erbij in de buurt komen, wat lastig als je het veulentje moet leren met mensen om te gaan en met een halstertje, het probleem van sandy is dat ze vroeger verwaarloosd is en enorm wantrouwig is naar mensen. ze is 1,45m (ik wil graag een paard van ong. 1.55) haar karakter is lief, maar ze is dus erg wantrouwig en schrikachtig.

Haar "veulen", Jacky, (nu ong. 3 jaar) heeft nog nooit een veulen gehad, maar wordt waarschijnlijk 1,55, daar kan dus automatisch ook een iets grotere hengst op. Haar karakter is erg lief, ik moet ook zeggen dat het in eerste instantie liefde op het eerste gezicht was. Ik meen dat haar vader Red Pebbles is, die van Sandy Golden Boy (maar het kan ook andersom zijn) in ieder geval, voor de kenners, Jacky heeft het karakter ban Red Pebbles. Mijn keuze zou vallen op Jacky, maar omdat ze nog nooit een veulen heeft gehad weet ik niet wat er uit komt en ben ik bang voor complicaties.

Oftewel, ik twijfel tussen deze 2 paarden.
Wat zouden jullie zeggen? Sandy? en het risico nemen een wat schrikkering paard te krijgen of Jacky, met het risico op complicaties?
Dit is alleen om even te evalueren Lachen

En dan wat betreft de hengst, ik ben op zoek naar een adalusische hengst waarvan jullie zouden zeggen, nou, qua grootte zou die goed bij de merrie passen (welke van de 2 ook) maar ook qua karakter.

Ik wil een pittig paard die af en toe nog wel eens een bok wil geven uit joligheid, de bouw, neigend naar het barokke, dus meer anda als quarter (wegens mijn doeleinden).

De hengst moet niet kleiner zijn als 1,55 ikzelf ben tamelijk groot en stevig, dus ik wil niet het risico lopen een te klein paard te verkrijgen.

Ik ga eerdaags al bij een hengstenhouderij kijken, misschien dat daar wat tussen zit, maar dat is nog even afwachten.

Dus als jullie nog tips voor mij hebben, you're welcome!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:27

Ik heb geen verstand van quarters en ook niet van fokken, dus ik kan je helaas niet helpen bij de keuze van de merries.
1.45 vind ik wel heel erg klein, dat is zelfs kleiner als mijn haflinger was. Als je dan een hengstje fokt, kan hij misschien wat meer naar de maat van paps neigen, maar als je een merrie fokt... Die blijven automatisch al wat kleiner.

Maar ik vraag me nog steeds af: waarom precies deze kruising? Je geeft vaak aan dat je zeker wil zijn van het barokke, waarom ga je dan niet gewoon een leuk anda-veulentje kopen? Nou ja, dat moet JIJ natuurlijk beslissen, maar je mag natuurlijk niet teleurgesteld zijn als het veulen niet wordt wat je in je hoofd had...

Waar ga je trouwens kijken? Ben erg benieuwd!!

Grelo van de Woestehoeve lijkt me trouwens wel een goeie keuze, die heeft zijn kwaliteit al vaak bevestigd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:36

Beetje beperkte keuze aan merries, vind je niet? Red Pebbles is trouwens geen Quarter maar een Paint, en bij de Paints kun je dan ook nog te maken met het lethal Overo White gen. Niet dat ik verwacht dat er bij een Andalusische Hengst problemen kunnen opduiken, maar het is maar dat je het weet. Is Jacky getest op OLWS? Een OLWS veulen is NIET levensvatbaar, en dat zou heel jammer zijn. Zou je het erg vinden om eventueel een gevlekte Cruzado te krijgen? Red Pebbles is Overo, ook al laat Jacky dat niet zien, haar veulens kunnen wel vlekken krijgen.

Ik zou persoonlijk voor een merrie gaan die stevig in haar schoenen staat, dus koel is. Met een stevige basis (beenwerk) en goed in haar koppie. En die je bij het veulen laat, vanaf dag 1 dat ze het veulen heeft. Maakt de opvoeding later zoveel makkelijker.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 20:28

Idra schreef:
Ik heb geen verstand van quarters en ook niet van fokken, dus ik kan je helaas niet helpen bij de keuze van de merries.
1.45 vind ik wel heel erg klein, dat is zelfs kleiner als mijn haflinger was. Als je dan een hengstje fokt, kan hij misschien wat meer naar de maat van paps neigen, maar als je een merrie fokt... Die blijven automatisch al wat kleiner.

Maar ik vraag me nog steeds af: waarom precies deze kruising? Je geeft vaak aan dat je zeker wil zijn van het barokke, waarom ga je dan niet gewoon een leuk anda-veulentje kopen? Nou ja, dat moet JIJ natuurlijk beslissen, maar je mag natuurlijk niet teleurgesteld zijn als het veulen niet wordt wat je in je hoofd had...

Waar ga je trouwens kijken? Ben erg benieuwd!!

Grelo van de Woestehoeve lijkt me trouwens wel een goeie keuze, die heeft zijn kwaliteit al vaak bevestigd.


Laat ik het zo zeggen, het gaat niet zo lekker thuis, ik wil zo snel mogelijk het huis uit, in dat geval kan ik me niet een andalusier veroorloven, dat kost me gewoon teveel...

en ik moet me sowieso nog wat meer verdiepen in hoe het zit in verervingen. het is nog inet zeker allemaal. kijk, je zal wel begrijpen dat als er zich een leuk andalusisch veulen aanbiedt, dat dat natuurlijk een ander verhaal is, maar die kunnen ook zo enorm duur zijn! ik heb ze wel zien staan voor 25.000 euro!

ennuh, ik wil sowieso eens bij http://www.denvinkenburg.nl/ gaan kijken, daar hebben ze 9 dekhengsten staan.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:35

lunatje"]
[quote="Idra schreef:
Ik heb geen verstand van quarters en ook niet van fokken, dus ik kan je helaas niet helpen bij de keuze van de merries.
1.45 vind ik wel heel erg klein, dat is zelfs kleiner als mijn haflinger was. Als je dan een hengstje fokt, kan hij misschien wat meer naar de maat van paps neigen, maar als je een merrie fokt... Die blijven automatisch al wat kleiner.

Maar ik vraag me nog steeds af: waarom precies deze kruising? Je geeft vaak aan dat je zeker wil zijn van het barokke, waarom ga je dan niet gewoon een leuk anda-veulentje kopen? Nou ja, dat moet JIJ natuurlijk beslissen, maar je mag natuurlijk niet teleurgesteld zijn als het veulen niet wordt wat je in je hoofd had...

Waar ga je trouwens kijken? Ben erg benieuwd!!

Grelo van de Woestehoeve lijkt me trouwens wel een goeie keuze, die heeft zijn kwaliteit al vaak bevestigd.


Laat ik het zo zeggen, het gaat niet zo lekker thuis, ik wil zo snel mogelijk het huis uit, in dat geval kan ik me niet een andalusier veroorloven, dat kost me gewoon teveel...

en ik moet me sowieso nog wat meer verdiepen in hoe het zit in verervingen. het is nog inet zeker allemaal. kijk, je zal wel begrijpen dat als er zich een leuk andalusisch veulen aanbiedt, dat dat natuurlijk een ander verhaal is, maar die kunnen ook zo enorm duur zijn! ik heb ze wel zien staan voor 25.000 euro!

ennuh, ik wil sowieso eens bij http://www.denvinkenburg.nl/ gaan kijken, daar hebben ze 9 dekhengsten staan.
[/quote]

Ow... had geen idee... ik heb je ook al een hele tijd niet meer gesproken, maar heb ook examens binnenkort, dus geen tijd om te MSN'en...

Als je naar Den Vinkenburg gaat, zou ik zeker eens kijken naar BOLERO, als ze hem nog hebben, dat vind ik echt een kanjer van een paard Lachen .

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 20:59

ok thanx Lachen ja tis jammer dat ik niemand ken met een leuke andalusische merrie.. dan had ik het wel geweten :S

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:44

Waarom ben je bang voor complicaties bij de jongere merrie?? Elke merrie moet eens haar eerste krijgen en 9 van de 10 keer gaat dat prima.
Ook een oudere merrie die al veulens heeft gehad kan een complicatie krijgen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:06

Dit wil je vast niet horen, maar als je binnenkort uit huis gaat, weet je dan wel zeker dat je de komende 4 jaar geld hebt om een veulen onder te brengen en de eventuele medische kosten te betalen? Als je een vaste baan - met zekerheid - hebt kan je dat misschien wel wagen, maar onderschat niet wat een dure periode het is om uit huis te gaan, en dat je al je geld misschien wel een paar jaar nodig hebt om je eigen plekje op te zetten en in te richten!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 23:32

ArwenLune schreef:
Dit wil je vast niet horen, maar als je binnenkort uit huis gaat, weet je dan wel zeker dat je de komende 4 jaar geld hebt om een veulen onder te brengen en de eventuele medische kosten te betalen? Als je een vaste baan - met zekerheid - hebt kan je dat misschien wel wagen, maar onderschat niet wat een dure periode het is om uit huis te gaan, en dat je al je geld misschien wel een paar jaar nodig hebt om je eigen plekje op te zetten en in te richten!


mja, hier heb ik genoeg geld voor Lachen dat is het probleem niet, maar met andalusiers spreek je over duizenden en soms wel 10duizenden euro's qua aanschaf...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:36

welnee...ik ken er zo twee (zonder papieren) die een fractie hebben gekost.

Jan de Koning haalt wel vaker zulke paarden uit Spanje...

En ik ga voor de rest met Arwenlune mee, als je op jezelf gaat wonen blijft er weinig over voor een paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:32

lunatje schreef:
mja, hier heb ik genoeg geld voor Lachen dat is het probleem niet, maar met andalusiers spreek je over duizenden en soms wel 10duizenden euro's qua aanschaf...

Een veulen fokken kost ook duizenden euro's... Verkijk je daar niet op.

Verder ben ik nooit zo weg van het kruizen van 2 rassen, maar dat is persoonlijk. Ik zou iig er wel voor zorgen dat je zeker de 1e drie levensjaren van het veulen absoluut zeker een opfok plaats en opfokgeld hebt. Vooral kruisingen zijn op 1- en 2-jarige leeftijd vrijwel onverkoopbaar, niets zo wrang als een paard waar je gek op bent voor veel te weinig moeten te verkopen waarna je het risico loopt dat ze van markt naar markt gesleept worden en wellicht op transport komen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:55

En sommige veulens halen de drie jaar nieteens...
Fokken blijft gokken,
En er kunnen in de drie jaar opfok altijd dingen gebeuren waardoor je veulen zo beschadigd word dat hij nooit bereden zal kunnen worden. Soms komt het dier zelfs te overlijden.

Echt hoor, je loopt minder risico als je een volwassen dier koopt. En als je al weg bent van een Andalusier, zijn er in dat ras ook (volwassen) paarden te koop die binnen jouw budget vallen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 13:36

thanx voor de info, een aantal dingen zet me wel aan het denken, mar om even op jou in te gaan sjuimpje, de quarter merries zijn van een vriendin van mij, ik heb even een globale berekening gemaakt,maar als het een beetje tegen zit (dus veulenkomt er bijv. niet in 1x uit, of iets in die trand) met inentingen, kosten voor demerrie,voer, dekking, en stalling op de fokkery is zo'n 2000 euro

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:45

Okee, ik denk dat je jezelf rijk rekent. Tel er de kosten bij voor DA, smid en verzekering, en ook het chippen. En dan is er nog NIETS gebeurt wat een DA of ziekenhuisbezoek zou rechtvaardigen.
Heb je genoeg kennis in huis om het paard zelf te beleren of moet je het laten doen?
En reken er niet op dat je paard gedurende de hele periode van opfok bij je vriendin kan blijven. Je kunt geen drie jaar in het vooruit kijken, stel dat hij om wat voor reden daar vandaan moet, moet je dat wel kunnen betalen.

Tel daar nog bij dat je een jaar verder bent voordat er - hopelijk - gezond veulen naast staat (want voor hetzelfde geld lukt het niet), is dat nogmaals nog geen garantie dat je over drie jaar een paard hebt waar je op kunt rijden. Stel dat het niet klikt? Stel dat het paard te klein blijft naar je smaak?

Als je gaat kijken naar een volwassen dier, dat al een keer een ruiter heeft gedragen en waar je even op kunt proefrijden, dan heb je in ieder geval de zekerheid dat dit paard je ligt en je ermee verder kunt.
Je bent het risico kwijt wat het fokken en laten opgroeien van het dier kost, en je kunt meteen aan de slag.
En voor 2000 Euro of een beetje meer, ben ik zeker dat je een leuke Andalusier kunt krijgen. Desnoods laat je er zelf eentje uit Spanje overkomen?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 13:50

ik bedoel alleen de dekking en geboorte, ik ben nogal, wat je kan zeggen gematst door die vriendin, mocht ik het gaan doen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:55

Als die merrie van Red Pebbles is dan is ze een Paint, geen Quarter.

Er is ook iemand die fokt Quarabs (arabierxQuarter). Is dat niks voor je? Heb je een meer verheven paard met body.
Ze zijn erg mooi en bespaard je de moeite van het fokken + je weet wat je krijgt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:56

De kosten van de dekking is een fractie van de kosten van een veulen. Het veulen kost op een gegeven moment een bepaald bedrag per maand. Dat moet je bij elkaar tellen tot ze drie jaar oud zijn. En daar nog de kosten voor smid, entingen, DA, verzekering enz erbij optellen. Mijn veulen kost me grofweg 36 maanden lang 100 Euro per maand= 3600 Euro. Tel daar de 2000 Euro bij op en ik kom op een paard van 5600 Euro. Dat kan ik geen koopje noemen. Voor 5600 Euro heb je een leuk paard MET papieren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:57


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:02

hoi, ben het helemaal met alle voorgaande reacties eens en wil er nog eentje aan toe voegen. Het is wel een vriendin van je met die merries maar wat als die merrie onverhoopt komt te overlijden of dat er iets anders tijdens de geboorte gebeurd (wat natuurlijk niet te hopen is maar het risico is er wel degelijk), is het dan nog steeds je vriendin? Niet banketstavig bedoeld maar regel dat aub heel goed met dr voordat je aan zo'n avontuur begint! Zou zonde zijn om een dergelijke vriendin die dat voor je over heeft te verliezen.
Je hebt inderdaad ook de kans dat er een bont veulen tevoorschijn komt.. Heb je wel eens eerder een dergelijke kruising gezien zodat je een beetje weet wat je kan verwachten? Blijft toch gissen want je weet het nooit...
Er zijn best wel goedkopere anda's te vinden dan 20.000 euro hoor! Kun je geen veulentje zoeken via de vereniging, volgens mij is er een hele actieve anda vereniging die ook keuringen en ze organiseert, misschien dat je daar wat info kan vinden?
succes!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:09

hallo, even excuses voor het feit dat ik vroeg of je ze al gezien had die kruisingen, dat krijg je als je te snel post... blond he? Ik dan welteverstaan! Heb je andere postjes inmiddels ook gelezen en ze mogen er zijn die paarden!
afijn, maar de rest van mn betoog blijft natuurlijk wel gelden...
groetjes

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 22:57

bij deze deel ik even het volgende mede, ik heb nog meer informatie aangevraagd over het fokken van veulens, en dan ook bij de 2 merrie's, bij die vriendin en nog een andere vriendin die haar ook weer kent.

Sandy, heeft hoefkatrol, waarschijnlijk erfelijk, jacky is haar veulen... ik ga het niet doen, ze staan dan wel bekend als goede fokmerries. de mams althans, maar het is inderdaad zo, dat er gewoon teveel risico's eraan vast zitten, zeker met oog op de hoefkatrol, als het inderdaad zo is dat anda-veulens niet zo heel duur hoeven te zijn, en ik kan er 1 vinden heb ik tenminste ook zekerheid.. Goh wat stel ik mezelf nu stom voor he? eerst zo'n topic openen en vervolgens mededelen dat ik het toch niet ga doen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:12

Geeft niet!
Die 4 jaar die je anders kwijt was geweest met de draagtijd en opfok kan je nu besteden aan sparen zodat je straks een schitterende gezonde Anda kan kopen! Party!!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 23:35

ja dat is naturlijk zo, thanx Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:35

lunatje schreef:
bij deze deel ik even het volgende mede, ik heb nog meer informatie aangevraagd over het fokken van veulens, en dan ook bij de 2 merrie's, bij die vriendin en nog een andere vriendin die haar ook weer kent.

Sandy, heeft hoefkatrol, waarschijnlijk erfelijk, jacky is haar veulen... ik ga het niet doen, ze staan dan wel bekend als goede fokmerries. de mams althans, maar het is inderdaad zo, dat er gewoon teveel risico's eraan vast zitten, zeker met oog op de hoefkatrol, als het inderdaad zo is dat anda-veulens niet zo heel duur hoeven te zijn, en ik kan er 1 vinden heb ik tenminste ook zekerheid.. Goh wat stel ik mezelf nu stom voor he? eerst zo'n topic openen en vervolgens mededelen dat ik het toch niet ga doen


Ah joh, je mag toch wel even informeren, daar is een forum voor, dat je het nu niet doet maakt niks uit, toch Lachen !

Ga trouwens eens op Marktplaats kijken, daar staan enkele leuke Lusitano's te koop met papieren, waaronder een 1.5-jarig hengstje voor een schappelijke prijs!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 23:37

thanx, ik moet zeggen dat ik het niet echt durf zoals bij marktplaats... of ik moet de zekerheid hebben dat een DA echt alles uit kan sluiten bij een keuring,,, dan is het anders