achterbeen optillen...dreigen of onwennigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

achterbeen optillen...dreigen of onwennigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 22:32

We hadden een discussie over een paard die nog niet veel gewend is, jaren in de wei gestaan en sinds 2 maanden zadelmak gemaakt.
Wanneer je haar deken op wilt doen en de kruissingels en bilkoorden wil vastmaken, tilt ze haar achterbeen op naar haar buik....dus ze haalt niet uit naar achteren...
Dat achterbeen omhoogbrengen (naar de buik) doet ze blijkbaar ook als ze aangesingeld wordt...ook iets wat ze pas een week of 6 gewend is....
De ene zegt dat je moet straffen als ze haar been omhoog naar haar buik slaat, die vind dat het paard op zo'n moment dreigt... en de ander zegt dat je niet moet straffen , alleen met stemverheffing zeggen dat het niet mag, omdat het paard het doet omdat ze onzeker is, want ze slaat toch niet naar achteren....
Hoe zit het nu?? Verward



Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:03

ik zou gewoon iedere keer als ze haar ben optilt voorzichtig terug zetten, of negeren, na een tijdje zal ze het wel stoppen, het wordt wel anders als ze echt trapt naar de singel of naar de mensen, dan moet je wel straffen, en hoe stan haar oren erbij? staan ze nijdig, of kalm, of opgewonden?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 23:05

Ze staat wel stil, en haar oren staan een beetje naar achteren, dus niet plat in haar nek....

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:11

denk dat het onwennigheid is, als ze haar oren helemaal plat zou leggen, dan zou ik haar eerst bestraffen met de stem, en als ze echt nijdig begint uit te halen kan een goede schop wonderen doen *LOL*
mar kijk het misschien eerst aan en of het gedrag verandert (verminderd of erger wodt),dan heb je nog tijd voor maatregelen te nemen he

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 23:13

Het lijkt mij ook onwennigheid, meestal trappen ze naar achteren als ze echt dreigen/boos zijn, maar dit paard tilt haar been naar haar buik op, wanneer je haar achterbeen aanraakt of met aansingelen..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:14

Jij geeft een woord aan wat ik zie bij mijn merrie, onwennigheid. Mijn merrie trekt bij vreemde dingen of als ze iets hoort of voelt of ziet, even haar achterbeentje op, al slaat zij het licht naar achter in plaats van naar de buik. Ik had al het idee dat ze het niet kwaad bedoelde, want zo kwam ze niet over, maar onwennigheid, je slaat de spijker op zijn kop!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:16

en met opzadelen zijn veel paarden zuur he, op de manege zijn er 2 paarden die bijten als je opzadelt en 1 ervan heeft zelfs eens in men richting gebokt toen ik met het zadel afkwam, wat resulteerde in een ferme schop onder haar kot, heeft het nooit meer gedaan naar mij, zoiets is regelrecht aanvallen, maar het achterbeen optillen doen er ook vele omdat ze niet graag hoeven uitgekrabt worden ofzo, beetje voor te tonen van:
ja, ik heb het niet zo graag, maar ik laat het toch toe, onder enige protest, en dit vind ik onschuldig
hopelijk heb je er wat aan he *LOL*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:17

Mijn veulen doet dit ook. Maar zij schopte dus opeens wel! En raak ook! Ik heb haar aangepakt als ieder ander paard. Liever grote schrik om mijn dominante reactie dan dat ze er achter komt dat het in bepaalde gevallen geaccepteerd word.
Als ze alleen haar been omhoog doet, even omduwen, zodat ze het been weer neerzet. Met stemverheffing. Ik kom niet bij de achterkant van een paard in de buurt wat een been optilt. Levensgevaarlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers