Rijden met split reins moeilijker dan gedacht....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Rijden met split reins moeilijker dan gedacht....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:46

Vandaag heb ik voor het eerst op Banjer gereden met split reins... dat viel tegen.... ik reed voordat ik ze had met "gewone" teugels.... dat ging me een stuk beter af... Haha!

Iedere keer was de linker teugel langer dan de rechter (of omgekeerd)... ik had veel te veel in mijn handen.... maar 1 pluspuntje: Banjer was in galop veel beter te sturen met neckreining met de reins... we hebben nu niemand voor de kl*ten gereden... Haha!:D

Hoe lang duurde het voordat jullie aan split reins waren gewend?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:48

wat is een split reins?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:49

Weet ik niet, maar ik weet wel dat ik nu gewone engelse teugels heel onhandig vind! Op de een of andere manier krijg ik ze niet goed vastgehouden, en er ligt een lus tegen Rowan z'n hals terwijl met de split reins de einden gewoon lekker naar beneden handen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:51

heb je foto?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:54

Split reins zijn twee losse teugels i.p.v. één 'hele' teugel zoals bij 'engelse' optoming.

Smiths Girl, om gelijke lengte te houden kun je een poosje met elastiekjes om je teugels rijden. Doe op gelijke lengte, daar waar je je teugels vast wilt houden een elastiekje om je teugel en houd dat bij je duim/vingers. Zo houd je ze op gelijke lengte. Naar mate je langer met split-reins rijdt wen je er aan en gaat het vanzelf. Je kunt zelfs in het begin een elastiekje om beide teugels doen om ze zo bij elkaar te houden (dan dus wel de ene teugel van links naar rechts en de andere van recht naar links door het elastiekje, zodat je ze wel op de juiste manier vast kunt houden).
Het went snel genoeg hoor... gewoon vol houden.
(ik heb toen ik op één hand ging rijden avonden lang met teugels in m'n hand voor de tv zitten oefenen in het langer en korter maken van de teugels met één hand (elke teugel afzonderlijk langer en korte maken dus). Je zou, als je echt moeite hebt om er aan te wennen dus ook 'droog' kunnen oefenen)

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:39

Hee hoi, toen ik net begon met western rijden kon ik ook niks worden met split reins! Vooral het langer en korter maken vond ik moeilijk Verward . Maar het went snel genoeg hoor! Weet niet precies meer na hoe lang ik eraan gewend was maar echt lang was het niet. Nog even iets anders, laat ze als je met je paard aan de hand loopt niet los over zijn hals hangen, als ze dan namelijk op de grond vallen kan die er op gaan staan en gaan ze stuk... Heeft een vriendin van mij uitgeprobeerd.. Die was niet blij!!! T is eigenlijk heel logisch maar als je altijd met een engelse teugel hebt gereden denk je er niet zo snel bij na...
Nou oefen ze! Ennuh succes ermee

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 00:47

Francis: Bedankt voor de tip.... ik ga me eens prima vermaken met stro touwtjes... en ik neem gewoon mijn hoofdstel mee naar huis.... kan ik Nikita optuigen... Clown (foto in mijn profiel... Haha!)

Dinky Toy: ook bedankt voor de tip... Lachen Maar ook met "gewone" teugels liet ik ze al niet over de hals hangen... ik haalde ze altijd over Banjer's hoofd heen... Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:51

Ik loop nog steeds af en toe te knutselen met die split reins. Het lukt me dan ook niet altijd om de brug te maken. Je moet er handig in worden. Voordeel van de split reins is dat je geen zweep in je handen hoeft te hebben, die heb je altijd bij je...Lips are sealed

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:27

Ik heb er eigenlijk nog nooit moeite mee gehad! Maar ja ik rijd dan ook nog op 2 handen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:33

Ik ben niet begonnen aan split reins op 1 hand. Het lukt mij niet de teugels goed tussen de vingers te krijgen en dan de juiste polshouding aan te nemen. Dit omdat ik ziekte van Lyme heb gehad, waardoor mijn gewrichten niet meewerken. Dus ik heb Romal Reins gekocht. Dat gaat een heel stuk beter Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:36

Bij gebrek aan split reins ben ik begonnen met 2 halstertouwen Haha! Heb nu al een tijdje leren en dat bevalt me helemaal geweldig. Laats reed ik op een paard met engelse optoming en ik kan er werkelijk niet meer mee uit de voeten Haha!