Brief DA: slachtdier of gezelschapsdier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Brief DA: slachtdier of gezelschapsdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 18:20

Na een week of 2 een brief gekregen te hebben van kliniek Bosch en Duin dat ze ermee stoppen kregen we vandaag een brief van onze dierenartsenpraktijk.

Er wordt o.a. in verteld dat alle pony's/paarden/ezels vanaf 1 januari 2004 gechipt moeten zijn en een paspoort hebben. Is het paard niet gechipt mag het niet worden behandeld of wordt wel behandeld en gelijk gechipt. Over het paspoort zijn al meerdere topics hier op bokt geweest, geloof ik.

Maar ook dit, ik qoute even een stukje uit de brief:

Citaat:
Vanuit onze kant als paardendierenarts is er ook een erg groot voordeel. Voor de wet is een paard, pony of ezel, een dier bestemd voor humane cosumptie, eens slachtdier. Dit betekend dat er uitsluitend diergeneesmiddelen bij deze dieren gebruikt mogen worden, waarvan de fabrikant aangetoond heeft hoelang dit diergeneesmiddel in een dier (of in het vlees) aanwezig blijft. (Dit is een uitermate beperkte groep medicijnen). Ja, zult u zeggen: Mijn paard wil ik nooit laten slachten. Dit zult u moeten gaan aangeven in uw paarden paspoort. Het bijkomende grote voordeel is dan, dat wij als paardendierenarts weer veel meer en ook goedkoper goede medicijnen voor uw paard kunnen gebruiken, indien dat nodig mocht zijn. Maar dan moet u wel d.m.v. de chip en het paspoort aangeven, dat uw paard een gezelschapsdier is.


Hebben meer bokkers een brief gehad? En hebben jullie al een idee waar jullie voorkiezen.
Slachtpaard of gezelschapsdier?


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:21

Hier zijn ook al veel topics over geweest. Ook een topic van een aantal pagina's, iets van: Wat zetten jullie in t paspoort?
Mijn paard is gezelschapsdier en wordt niet geslacht!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:23

heb er nog niets van gehood, heb al jaren een paspoort voor alle3 de paarden trouwens

maar 1 ding is zeker, het worden geen slachtpaarden, omdat je bij alle2 niet gemakkelijk aan het hoofd kan zitten(en nee dat heeft niets met mij de maken Knipoog ) en moet er niet aan denken dat ze dan dat masker met die pen er niet in 1x goed opkrijgen

nee, dan maar in de wei of in de stal een spuitje, zitten ook zn nadelen aan, er tegenin vechten enz, maargoed, ik hoop dat ze uiteindelijk vanzelf inslapen, maargoed wie hoop dat niet...

maar ik ga dus voor gezelschapsdier als ik het moet gaan aangeven.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:24

Over welke tijdsmarge spreken we hier voordat dit in het paspoort MOET staan?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 18:26

Jurga schreef:
Over welke tijdsmarge spreken we hier voordat dit in het paspoort MOET staan?


Dat staat nou net niet in de brief Haha!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:33

Dat vind ik een hele moielijke keuze, want je wilt altijd alles eruit halen om je paard te laten genezen.

Dus als ik mijn paard als slachtdier zou opgeven heeft hij niet het recht om bepaalde medicijnen te mogen hebben.? Ookal zou dit tot een genezing komen.?

Als ik voor de slager kies is dat omdat mijn paard nog ' te gezond' is om te laten inslapen en vooral omdat ik een snelle dood wil. bv bij artrose, tumor oid.

Inslapen doe ik als het paard bv hevige koliek heeft of een gebroken been. Daar ga je niet mee lopen zeulen.

Wat moet ik dan kiezen?
Als ik hem als gezelschapsdier inschrijf mag ik hem nooit laten slachten?
Of mag ie wel bij de slager afgemaakt worden zonder dat ie in de cosumptie terecht komt.?

Ik wil het binnekort in orde gaan maken dus kan nog wel wat info gebruiken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:01

Het heeft denk ik ook te maken met de medicijnen die niet in een slachtdier gestopt mogen worden (bute bijv.). Dat moet nu allemaal heftig geregistreerd zijn, als het in het paspoort staat vraagt een DA daarnaar. Wat dat betreft zou het logisch zijn dat een gezelsschapsdier niet geslacht mag worden. Hoewel daar hoogstwaarschijnlijk ook een uitzondering op gemaakt kan worden (aantekening erbij oid?).
Want wat Cowgirl zegt geldt ook absoluut voor mij. In eerste instantie ís het gewoon een gezelsschapsdier, maar ik weiger mijn paard een lijdensweg aan te doen. Ik heb nog geen écht positieve verhalen van inslapen gehoord, maar een paard met een helse pijn die niet beter wordt (wel door bijv. pijnstillers waardoor het dier niet geslacht mág worden) ga je niet pijn laten lijden omdat jij het nodig vindt dattie naar de slacht moet.
Maar hoe het precies zit weet ik niet. Wij hebben overigens van onze DA (faculteit) nog geen brief gehad voor zover ik weet. Al weet ik al wel zeker dat ze als slachtdier geregistreerd gaan worden.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:03

Je mag trouwens wel voor concumptie geschikt veranderen in niet geschikt voor consumptie. Andersom mag niet..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:47

Deze mail heb ik gisteren van de KNHS gekregen, nav. mijn vraag wat te doen met mijn paard (geen paspoort, geen wedstrijden, wel recreatie):

Volgens de gegevens welke momenteel door het productschap zijn uitgegeven:

Vanaf 1 jan 2004 moeten paarden verplicht een paspoort hebben als:
- ze worden vervoerd over de weg in trailer of veewagen.
- ze medicijnen toegedient krijgen, welke in het paspoort worden verwerkt.
- Deelname aan evenementen en wedstrijden was al langer van kracht.
Chippen zal op een nader te bepalen datum in 2004 van kracht worden. Brussel (EU) zal daar binnenkort een uitspraak over doen.


Kostentechnisch is het goedkoper om de chip te laten registreren met het uitgeven van het paspoort, dan om eerst een paspoort te regelen en daarna ook nog een keer de chip in te laten registreren.


Dus als je je paard vervoert, zal je nu al een paspoort moeten regelen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:14

Ik vind het werkelijk belachelijk dat je goedkoper uitbent als je je dier niet wilt laten slachten Verward hoewel het wel beter is, want als je je paardje niet wilt laten slachen heb je minder kosten aan de veearts das een voordeel
Ik vind dit soort regelingen echt niet normaal maar goed..

-

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:33

Als ik er wat in moeten zetten, dan zet ik toch geschikt voor humane consumptie. Ik wil mijn pony een lijdensweg besparen. En daarnaast kun je dat altijd veranderen als dat nodig is, andersom is niet te veranderen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:37

Ik zou gezelschapsdier neerzetten............ en als het puntje bij paaltje komt kan je m gewoon laten slachten maar dan als niet geschikt voor humane consumptie......... honden en katten doen het er wel prima op!

Slachten kan altijd, alleen je krijgt er waarschijnlijk niks voor terug

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 22:21

Ik had eigenlijk dezelfde 'problemen' als Cowgirl. Opzich vind ik de manier van slachten nog niet eens zo heel slecht als het dan toch om één of andere reden moet.
Maar ik wil mijn paard natuurlijk wel tijdens een ziekte zoveel als mogelijk (en eerlijk is) kunnen geven.

Maar wat ik uit de reactie van Gijsenkim begrijp kan dat dus is alleen krijg je bij die manier van slachten er geen geld voor terug omdat het niet geschikt is als humane consumptie, als dat het enige is...

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:34

Ik was toevallig vandaag bij de D.arts en heb het hem gevraagd.
Hij zei dat het nog niet verplicht is wat er in moet staan.

Hij adviseerde het te doen mocht je paard ziek worden en dus medicatie moeten of in een erger geval als je plotseling voor de keuze staat om het in te laten slapen of te laten slachten.

Nu staat het automatisch in je paspoort als slachtdier, mocht je dan moeten beslissen kan je nog 2 kanten op.

Dus ik heb het nog niet ondertekend dat ik het als gezeldschapsdier heb.
Dat doe ik wel, maar pas op het moment dat het nodig zou zijn.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:34

volgens mij is dat het enige

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:49

Ik heb (nog) geen brief gehad. Maar als ik moet kiezen komt er zeker gezelschapsdier in te staan. Ik dacht trouwens dat je hier helemaal niet voor hoefde te kiezen, maar dat in het paspoort alle medicijnen staan en op basis daarvan word besloten of een paard geslacht mag worden. Wat als er gezelschapsdier in het paspoort staat maar paard heeft nog nooit medicijnen gehad?
En natuurlijk kan je het wijzigen; als een paard verkocht word moet een nieuwe eigenaar toch zelf kunnen beslissen?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:54

Moeilijk. Ik roep altijd als Mander zijn einde nadert breng ik hem liever naar een slachthuis dan in laten slapen. Maar als het betekent dat ik hem daardoor minder medicijnen kan geven dan nodig is voor zijn genezing, dan zou ik gaan voor gezelschapsdier. Alles in het belang van zijn evt genezing!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:00

niet minder, zelfs misschien wel beter............ Medicijnen die errug goed zijn voor de genezing van je paard zullen ongetwijfeld slecht zijn voor de mens

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:09

Voor mensen die nog zin hebben in een beetje leesvoer:

[VMR] Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Dit topic ging er ook al over.
Die van mij wordt helaas voor hem slachtpaard. Mocht hij echter medicijnen nodig hebben die hij niet mag krijgen als slachtpaard, dan wordt hij acuut gezelschapspaard.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:12

Esme_27 schreef:
En natuurlijk kan je het wijzigen; als een paard verkocht word moet een nieuwe eigenaar toch zelf kunnen beslissen?


Dit is dus niet zo, je mag alleen van wel slacht naar niet slacht wijzigen, anders niet. Nieuwe eigenaar heeft er niks over te zeggen, jij laat t vastleggen en dat is verbonden aan je paard. Daarom zijn er ook zoveel mensen die er tegenop zien.. als jij je paard ooit moet verkopen als oud paardje en hij staat als gezelschapsdier aangeschreven dan zijn er misschien maar weinig mensen die m van je kopen.

Anders heeft alles helemaal geen nut, als je paard medicijnen heeft gehad die slecht zijn voor de mens en je verkoopt je paard een maand later, dan kan de nieuwe eigenaar niet ineens iets anders beslissen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:19

maar er staat toch met datum aangegeven wanneer die medicijnen zijn gegeven? Kan me voorstellen dat het na een bep. wachtperiode wel omgezet mag worden.. maakt mij verder ook niet uit, alles is bij mij niet voor de slacht

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:22

Nope, mag niet omgezet worden staat in de regeltjes. Anders heeft die hele regel geen nut, er komt altijd een datum bij te staan, dus zou je ook niet aan hoeven geven of ze wel of niet naar de slacht gaan..
Maar goed, voor mij maakt t ook niet uit Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:23

je kan je paard altijd laten slachten........... ongeacht wat er staat, je krijgt er alleen minder geld voor

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:30

Ja ok, ik bedoelde met slachten dan echt voor menselijke consumptie. Want dat moet erin staan toch? Niet slacht of geen slacht maar bestemd voor consumptie ja/nee...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:46

slacht ja, voor menselijke consumptie nee,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers