[VD] hoe leer ik vrije dressuur aan een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

[VD] hoe leer ik vrije dressuur aan een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 21:07

ik wil mijn welsh a graag wat vrije dressuur leren, ze kan al op commando steigeren (nou ja, ook zonder commando doet ze het) en de spaanse pas.
Maar bv liggen of knielen lukt mij niet, ze bijt mij dan in de hand of gaat zwaar op mij leunen.
Weten jullie hoe ik haar het stap voor stap kan leren+andere oefeningen?
En hoe leer ik een suffe Tinker op commando steigeren? ze reageert namelijk nergens op qua zweepgeluid/stemgeluid ofzo. volgens mij KAN ze niet eens steigeren Verward
maar het lijkt mij zooo gaaf omdat ze erg cool is:)
wie ooh wie helpt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:13

Het is trouwens vrijheidsdressuur en ik zou het even opzoeken bij de zoekfunctie of bij google, want er zijn volgens mij al heel wat topics over geweest.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:15

Het is meer voor vertrouwen, de kunstjes kunnen erbij komen.
Je moet maar iets bij Uit het Zadel zetten, met [VD] ervoor, topic's met [VD] ervoor zijn BTW altijd over vrijheidsdressuur Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:19

eerst en vooral vind het enorm stom om je paard te leren steigeren als je nog niets van VD af weet en ik hoop dat je een grapje maakt Scheve mond .

Voor je het weet lig je in het ziekenhuis omdat je paard het commando misbruikt en dan is het niet stoer meer maar 'help mijn paard doet niets anders meer dan steigeren hoe leer ik het hem terug af'

Mijn advies: kijk rond bij Uit het zadel, overloop de topics even, gebruik de zoekfunctie; www.pink-horizon.com is een hele leuke site EN BEGIN VAN HET BEGIN!! Eerst basis, halthouden op commando, naar je toe komen, meevolgen... dan voetje, spaanse bas, en dan dingen als buigen en knielen en pas als allerlaatste als je echt zeker bent dat je alles onder controle hebt leer je hem pas steigeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:40

Waarom laten steigeren?? Ik vind het bijv. veel cooler als zo`n stoere Tinker braaf naar alle commando`s luisterd! Lees goed de site door en begin vanaf het begin!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:50

Van VMR naar UZ.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:28

weer een lekker voorbeeld hoe het niet moet. EERST denken, dan doen, niet andersom

daantjeschot

Berichten: 232
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:07

hoe heb je je paard leren steigeren en spaanse pas want mijn tinker kan allen maar buigen!!!!
gr danielle

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:44

Ik vind dat je nogal dom bezig bent.

ik ben zelf ook geen expert op het gebied van VD maar ik denk dat je eerst de basis moet leren aan je pony. Eerst meelopen en stilstaan en wachten en komen. En dat bijvoorbeeld voetje leren geven op commando. Dus begin daar mee en daarna kun je wel moeilijkere dingen gaan doen.

En VD is op basis van vertrouwen. Je moet zoiets hebben van wat leuk dat mijn pony mij vertrouwt en dan zo'n "kunstje"voor mij doet. Het is dus niet alleen maar "cool" Boos!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:41

Lees anders eerst eens het boek De paardenschool van nathalie penquitt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:50

zonder De Haha! (anders zoekt ze zich straks kleurenblind Haha!)

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:59

kijk anders een op mn page over vrijheidsdressuur op www.joyce-online.info . Daar staat het meeste, en ook de basis. Succes..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 21:39

heej, eerst, mijn paard is 100% braaf, kan alles, en heeft zelfs in shows meegelopen, oa geblindeered gelloperen, en met zeil werken, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben!
Maar ik vind het gewoon leuk om haar te leren steigeren omdat ik graag verschillende dingen met haar doe. Dat wachten en komen kan ze al vanaf dag 1, en ik wil Lowara geen spaanse pas leren omdat de Welsh A pony het misbruikt bij het bedelen.
maar goed:(

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:11

lowara schreef:
heej, eerst, mijn paard is 100% braaf, kan alles, en heeft zelfs in shows meegelopen, oa geblindeered gelloperen, en met zeil werken, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben!
Maar ik vind het gewoon leuk om haar te leren steigeren omdat ik graag verschillende dingen met haar doe. Dat wachten en komen kan ze al vanaf dag 1, en ik wil Lowara geen spaanse pas leren omdat de Welsh A pony het misbruikt bij het bedelen.
maar goed:(


Je zegt het eigenlijk zelf al.. je vertrouwt je paard geen kunstje aan omdat je denkt dat ze t tegen je gaat gebruiken! Ik zou zeggen: begin er niet aan op deze manier... Je komt nog eens van een koude kermis thuis!

Dat je paard, Lowara in dit geval, 100% braaf bestempeld wordt, zegt niets over de gevolgen van eventueel aangeleerde kunstjes Lachen Niet alleen kan ze het tegen jou gebruiken, ook kan ze te ijverig worden en dat allemaal kan gevaarlijke situaties opleveren...
Kortom: weet dubbel zo goed waar je aan begint en doe het rustig aan Lachen