Niet alleen naar buiten willen -> staken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Niet alleen naar buiten willen -> staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 14:50

De fjord die we nu dus huren is een schat van een pony.
Maar als ik alleen een buitenrit wil gaan maken, dan gaat het de eerste 5 minuten goed en dan wil hij telkens omdraaien. Ook gaat hij dan stilstaan en achteruit lopen. Ik kan meppen wat ik wil, maar hij reageert er niet op.
Hij is 5 jaar en is al 2 jaar onder het zadel.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Er is niet iemand die op een paard mee kan rijden.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:46

mijn haf deed dat ook wel eens moet je hem omdraaien en een heel stuk achteruit laten lopen dan stoppen ze vanzelf wel.
het probleem is dat ze niet weg willen van stal

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:03

die van mij doet t als we vanaf t bos terug naar huis gaan Scheve mond
gewoon even afstappen, naast je menemen, en er weer op Lachen

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:05

het probleem als ik afstap is dat mijn paardje HEEL snel thuis is en ik nog op hetzelfde punt sta dus eerst thuis even testen

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:06

mijn haf doet dat ook!! als er andere paarden mee gaan is het geen probleem maar als ik alleen naar buiten wil dan kom ik echt de werf niet af :S eerst had ik dat probleem ook als ik met haar aan de hand liep maar dat gaat nu goed.... maar onder het zadel :S ik kan wel afstappen en dan later weer opstappen maar dat is nou ook niet echt het handigste!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 18:48

Nee, ik kan ook wel afstappen en weer opstappen, maar dan doet ie het weer als ik erop zit.
Ik weet echt niet wat k ermee aan moet Scheve mond

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:32

Asjoe(verzorgpony) doet het ook wel is bij mij, dan zet ik der stil, en dan weer stappen, zodra ze wil stoppen, stil staan, en dan weer stappen, of gewoon heel boos worden!
wat je ook kan doen, is der eerst warm rijden, en langs de weg, veel gaan draven en galoperen de eerste 10 min.
dat ie bezig is enzow!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:30

Mèn, is dit een trekje wat in Fjordengenen zit ofzo? Die van mij doet het dus ook al zolang als ik hem ken. De laatste keer dat ik er een punt van maakte (stuk aan de hand & dan erop stappen) ben ik dus met Fjord en al vanuit volle galop op m'n bek gegaan met hem toen hij terug naar stal probeerde te denderen. (ja we leven allebei nog en nee, hij haalde de bocht van 90 graden over het asfalt dus net niet Scheve mond ) Soms zou ik hem echt

Ben dus ook erg benieuwd naar tips & trucs Haha! die ook bij Fjorden werken Knipoog

Edit: wij goed nederlands schrijfe..

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:14

ALs er niemand is die op een paard kan meegaan, is er dan misschien wel iemand die met de fiets mee kan? (lieve pap op mam of broertje of zus). Als je fjord zich dan om wil draaien laat de diegene hem aan de hand meenemen terwijl jij hem vooruit drijft. In het begin zal je flink moeten werken maar op een gegeven moment zal degene met de longe niet eens meer nodig zijn, met een beetje mazzel. Succes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:34

Mijn fjord kopen, die wil alleen vlot lopen. Als iets eng is stopt ie om te kijken, maar hij loopt zo weer weg Haha!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:42

Mijn (halve) haf heeft hier ook last van. Ik heb al vanalles geprobeerd, erop blijven met als gevolg dat je zo een half uur staat, er afstappen, maarja dan doet ze dat de volgende keer weer en dan moet ik toch best vaak afstappen tijdens een rit.

Wiesje schreef:
ALs er niemand is die op een paard kan meegaan, is er dan misschien wel iemand die met de fiets mee kan?

Dit hielp eerst bij mij wel, maar nu gaat ze gerust stil staan, als fietst mijn vader ervoor.. Verward

Een oplossing heb ik dus jammer genoeg niet voor je

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:11

Mijn merrie had dit grapje ook ineens bedacht afgelopen zomer. Kreeg haar niet meer vooruit. Dan maar achteruit!! En dat werkte. Ik liet haar meterslang achterwaarts gaan, dan weer omdraaien en voorwaarts proberen, zodra ze weer omdraaide om terug te gaan, gingen we weer achterwaarts.... Kuren waren snel over, zonder gemep, gebok en gedreig richting sloot...

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:18

Mijn merrie wil dus ook echt niet alleen naar buiten! Ben ik van de zomer 4 weken in drente geweest, waar een gigantisch bos is, en ik uren kan rijden, en dan wil mevrouw niet vooruit! Met de zweep gaat ze alleen maar bokken en komt ze omhoog, en duik ze een greppel in. En ook als ik ernaast loop, gaat het nog met moeite in haar eentje. Ze durft gewoon niet. Een bekend rondje doet ze namelijk wel! En als ik in me eentje naar buiten ga, dan is ze zoooo lief! Dan kan ik alles met haar doen..

Ik kan eraf gaan, eenstukje ernaast lopen en er dan weer op, maar ze doet het gewoon echt niet! het is me 1 x gelukt van de zomer! en dat gaan we ook vaker proberen!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:48

ik heb een Noriker, die heeft het ook!

Ander paard mee, fietser mee, geen probleem, maar alleen van stal weg......proberen om te draaien, steeds langzamer gaan stappen enz.

Hij is daarbij buitengewoon sterk, dus.......

eraf kan ik ook niet, dan is ie met een noodgang terug op stal...

Tips zijn welkom, eindeloos in de bak rijden kan ik niet, want ik heb geen bak Clown

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:25

Rena had dat vorige zomer ineens , heel vrolijk weigeren nog een stap verder te zetten en elke kans om een paar stappen richting terug-naar-huis te zetten , greep ze direct aan.

Aan mij heeft ze dan een kwaaie , ik ben nog stronteigenwijzer dan zijzelf en weiger terug te gaan of eraf te stappen. Zij omdraaien ? Prima , maar dan maken we er wel een vol rondje van zodat je weer met het smoelwerk naar de goede kant staat. Je wilt niet verder ? Niet leuk voor mij , maar dan blijven we toch staan ? vind ik prima hoor , mijn voer staat niet op me te wachten op stal , IK heb de tijd *LOL*

Lekker vrolijk om me heenkijken zonder verder iets te doen , ik vermaak me wel.
Sta jij maar lekker stil als je dat zo graag wil Clown

Af en toe even sporen om te kijken of ze al weer verder wil.

Soms dan voel je aan dat als je NU een rotschop of 1 goeie tik met de zweep geeft , ze op precies dat moment toch maar eieren voor haar geld kiest. Zo niet , dan is er niks aan de hand , blijven we toch gewoon nog even staan , je hebt alleen jezelf ermee paard Clown

Ze heeft het een paar weken lang regelmatig geprobeerd ,
en omdat ze er totaal niks mee bereikte en ik ervoor zorgde dat de buitenritten ook voor haar een leuk uitje waren , hield ze er mee op.

Doet het nu nooit meer.

Als jij er zelf niet van baalt maar er de lol wel van inziet ,
en voet bij stuk houdt dat je NIET terug gaat en de route verder vervolgen de enige manier is om thuis te komen , daarbij zorgt dat je ritten voor het paard leuk zijn zodat hij niks te klagen heeft , nou dan geven ze het vanzelf wel op hoor.

Moet je alleen zelf wel echt scheit eraan hebben en de lol er van inzien.
ik heb ook wel eens een goed half uur met een niet verder willend paard gestaan , en je voelt de onzekerheid bezit nemen van dat lijfje "wat DOE ik hier eigenlijk Verward " Haha!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:50

Ja, maar dat kan ik zelf hier thuis moeilijk proberen, want de kant die ik op wil, en die zij niet opwil, is precies op een fietspad, naast een druk kruispunt! Lijkt mij dus niet slim om daar een uurtje ofzo te gaan staan!

Trouwens, fleur durft ook niet voorop te lopen, ook al zijn we met meerdere. Ze maakt gewoon een noodstop

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 01:57

Ik zou nooit afstappen of het paard zijn zin geven. Mijn paard heeft ook wel eens die streken gehad en dan liet ik hem gewoon achteruit de goed kant opgaan(zoals anderen ook zeggen) dit werkt perfect. op een moment draai je hem weer om en kijkt of hij weer vooruit wil, zo niet, dan gewoon achterwaarts weer verder. Na een keer of 3 heeft hij het niet meer gedaan. Mijn zus daarentegen kan alleen maar weg met een ander paard of een fiets. Dit is toch niet jou bedoeling???? Je wil toch ook alleen wel eens weg. Lachen

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:47

Mijn paard heeft dat ook.
Ik denk ook dat de oorzaak is dat het kudde dieren zijn.
Misschien voelen ze zich niet vertrouwd genoeg als er geen soortgenoot meegaat die grote wereld in.
Op het pad waar het dan gebeurt, kan ik niet teveel risico's nemen, want beide zijden zijn afgezet met prikkeldraad en dat vind ik een te groot risico.
Ze is zeer wendbaar (engels volbloed) en komt dan overeind en draait op het haarste benen en let niet op waar ze landt.
Ze is sowieso een behoorlijke hittepetit en ik merk naar mate je zelf ouder word, je ook voorzichtiger word, je meer bewust word van de risico's.
Dus, dan maar niet alleen.
Het bos ga ik nooit alleen op want je weet nooti wat er gebeuren kan en dan sta je er wel alleen voor.
Das ook iets wat na mate ik ouder ben geworden mezelf bewuster van ben geraakt.
Mijn optie is er dus maar één: Samen met een andere ruiter het bos op.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:15

santos schreef:
Mijn zus daarentegen kan alleen maar weg met een ander paard of een fiets. Dit is toch niet jou bedoeling???? Je wil toch ook alleen wel eens weg. Lachen


Het is ook niet mijn bedoeling om alleen maar met een fietser of ander paard op pad te kunnen, maar mijn pony loopt ook niet achteruit. Eerst deed ze dat nog wel en dan zorgde ik er ook voor dat ze de goede kant op achteruit liep, maar nou gaat ze alleen nog maar achteruit de sloot in. Ze gaat zelfs niet meer vooruit in de richting van stal.
Lekker stil laten staan is voor mij ook niet overal een optie. Het eerst stuk moet ik over een weg waar toch best wat auto's rijden. En als ze netjes aan de kant stil ging staan, maar ze staat ook gerust midden op de we stil. En dan krijg ik haar niet zomaar aan de kant hoor!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:11

Heel bekend probleem.
Is bij mij grotendeels oplost met grof geweld om het zo maar even te zeggen.
En het is nog niet helemaal over, hijs is laatst weer in de sloot gelopen.
Ik kan niet meer tips geven dan flink aanpakken!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:46

vraag jezelf af waarom je pony het doet?

het is een kwestie van gewenning voor je paard om er alleen op uit te gaan,je moet het ook iedere week blijven doen.

voor de echte angsthazen: ga aan de hand steeds iets verder van stal om daar ergens te grazen...(zo kunnen ze ontspannen terwijl ze alleen leren zijn)

anders:ga hele eindes wandelen met je paard(met hoofdstel en zweepje).
blijf er goed naast lopen en bij stilstaan je zweepje naar achter om naar voren te drijven.(consequent en duidelijk zijn)
neem iets lekkers mee geef dat eens daar.

ongemerkt wen je je paard heel erg altijd samen zijn en aan de zelfde omgeving zodat ze zich alleen maar daar veilig voelen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:51

Mijn paardje doet het ook. Je moet em inderdaad 100m ofsow agteruit laten lopen, nou dan denkt hij er daarna wel anders over. En sporen aandoen (als je nog niet had) helpt ook goed, ff een goede por met je spore en tegelijkertijd een tik, dat wil ook wellis helpen, bij mij tenminste wel!!
succes ermee, laat je ook horen wat je geprobeerd hebt en wat er is gelukt?

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:43

Marko heeft ook zo'n periode gehad.

In het begin was er helemaal niks aan de hand als ik alleen buiten ging rijden. Totdat hij dat opeens deed, met iemand erbij was er niks aan de hand maar als ik alleen op pad ging dan bleef hij steeds op precies hetzelfde punt staan en zette geen stap meer. Ik weet dat het bij Marko gewoon klieren was en heb hem dus wat klappen gegeven, maar na een tijdje had ik wel door dat het een ontzettende stijfkop is en dat hij dan juist nog minder motivatie had om verder te lopen. Ik heb hem ook omgedraaid en hem in z'n achteruit gezet, als hij er niet vooruit langs wil dan maar achteruit. Na een tijdje hebben ze daar écht wel genoeg van hoor, de meeste paarden lopen liever vooruit Tong uitsteken

Nu heb ik nergens meer last van Lachen

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:48

Bij sommige paarden maakt het toch veel uit als er iemand op een fiets meegaat. Dan hebben ze toch een soort "kudde-gevoel". En veel wandelen, dat is ook een goede voorbereiding op het alleen met jou van stal weggaan.
Mijn eerste paard was ook zo'n klever, wilde echt niet in z'n eentje van stal weg (was 2 jaar manegepaard geweest). Heel veel oefenen gewoon, het liefst elke dag, niet al teveel aandacht geven als hij weigert verder te gaan en de hemel inprijzen als hij weer een paar stapjes vooruit doet. Het heeft mij ook geholpen om in het begin samen met een ander paard weg te gaan, en in bos of duinen elke keer een stukje langer de paarden te scheiden, dus elk een andere kant uit en een stukje verder elkaar weer tegen komen. Als je dat langzaam uitbouwt leert dat ze ook wat meer zelfvertouwen (of vertrouwen in jou, hoe je het maar wilt zien..). Je moet er wel de tijd voor nemen, het is niet in twee weken voor elkaar.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:39

mijn paard heeft dit zelf af en toe ook wel hoor, maar dat is alleen op de weg, zodra we het bos in gaan, of rustige weggetjes vind hij het geweldig! Maar de grote weg vind hij niet koel!
Al krijg ik hem er nu wel over, al dan niet soms met een beetje geweld...