Raadsels, hersenkrakers gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Raadsels, hersenkrakers gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 17:55

Wie van jullie bokkers kan me helpen aan raadsels waarvoor enig, liever een flink stuk denkwerk noodzakelijk is.

IK wil hiermee een vriend, die denkt alles op te kunnen lossen eens flink aan het denken zetten.

Omdat ikzelf niet zo'n held in dit soort zaken ben zou ik jullie dan ook vriendelijk willen verzoeken de antwoorden van deze raadsels te pb-en.

Alvast bedankt voor jullie medewerking. OK dan!

Liefs Britt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:03

Hey britt, hebben jullie Mzsteriax al geprobeerd?? Het is een puzzelserie van maarliefst 48 puzzels. Te vinden op de site van Creative Puzzels.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:04

jaaa, de mzteriax is echt een aanrader OK dan!
Alleen slecht voor als je niet tegen weinig slaap kan Haha!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:06

mag ik de link van die site nog eens?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:43

Een raadsel (vandaag gehoord door m'n biolerares):

Er zijn 2 eilanden. Op één eiland liegen alle mensen, op de andere vertellen ze altijd de waarheid. Omdat die 2 dicht bij elkaar liggen, varen ze ook vaak naar het andere eiland (dus een bewoner van het liegeiland komt ook wel op het eiland waar de bewoners altijd de waarheid spreken en omgekeerd).

Ok, nu strand je daar met een bootje op één van de eilanden. Hoe kan je met 1 vraag te weten komen of je op het lieg- of waarheideiland zit?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:54

Little_Sun schreef:
Een raadsel (vandaag gehoord door m'n biolerares):

Er zijn 2 eilanden. Op één eiland liegen alle mensen, op de andere vertellen ze altijd de waarheid. Omdat die 2 dicht bij elkaar liggen, varen ze ook vaak naar het andere eiland (dus een bewoner van het liegeiland komt ook wel op het eiland waar de bewoners altijd de waarheid spreken en omgekeerd).

Ok, nu strand je daar met een bootje op één van de eilanden. Hoe kan je met 1 vraag te weten komen of je op het lieg- of waarheideiland zit?


is de lucht groen??

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:08

zoek eens op 'wiskundige' en mijn naam als auteur

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:12


Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:48

Natasja91 schreef:
is de lucht groen??


En dan? Als iemand ja antwoordt weet je nog niets. Diegene liegt, maar je hoeft niet perse op het leugeneiland te zitten, omdat de mensen ook naar het andere eiland varen en een leugenpersoon ook op het waarheidseiland kan zitten.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:54

Little_Sun schreef:
Een raadsel (vandaag gehoord door m'n biolerares):

Er zijn 2 eilanden. Op één eiland liegen alle mensen, op de andere vertellen ze altijd de waarheid. Omdat die 2 dicht bij elkaar liggen, varen ze ook vaak naar het andere eiland (dus een bewoner van het liegeiland komt ook wel op het eiland waar de bewoners altijd de waarheid spreken en omgekeerd).

Ok, nu strand je daar met een bootje op één van de eilanden. Hoe kan je met 1 vraag te weten komen of je op het lieg- of waarheideiland zit?


Wie heeft er een landkaart voor me? Dan kun je kijke waar je bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:56

Wat is je geslacht...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:00

Verootje: Haha, da's wel een hele slimme Lachen Maar eigenlijk (had ik nog niet vermeld) moet je het gelijk weten als je de vraag aan 1 iemand stelt. Maar dit is niet het echte antwoord, maar die van jou vind ik ook goed hoor Knipoog
Sorane: En dan? Als die gene liegt weet je dus dat hij van het leugeneiland komt. Maar aangezien ze heen en weer varen bevinden leugenmensjes zich op beide eilanden en ben je nog niks verder..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:07

Logigrammen zijn cool!!

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:47

Ehm, liegen jullie altijd? ofzo Tong uitsteken Ik ben slecht in dat soort dingen Tong uitsteken

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:08

ow die raadsel van little_sun ken ik!

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:21


_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:39

en wat is de oplossing?

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:52

Little_Sun schreef:
Een raadsel (vandaag gehoord door m'n biolerares):

Er zijn 2 eilanden. Op één eiland liegen alle mensen, op de andere vertellen ze altijd de waarheid. Omdat die 2 dicht bij elkaar liggen, varen ze ook vaak naar het andere eiland (dus een bewoner van het liegeiland komt ook wel op het eiland waar de bewoners altijd de waarheid spreken en omgekeerd).

Ok, nu strand je daar met een bootje op één van de eilanden. Hoe kan je met 1 vraag te weten komen of je op het lieg- of waarheideiland zit?


wat zouden je buren zeggen als.....

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 07:51

machie"]
[quote="Little_Sun schreef:
Een raadsel (vandaag gehoord door m'n biolerares):

Er zijn 2 eilanden. Op één eiland liegen alle mensen, op de andere vertellen ze altijd de waarheid. Omdat die 2 dicht bij elkaar liggen, varen ze ook vaak naar het andere eiland (dus een bewoner van het liegeiland komt ook wel op het eiland waar de bewoners altijd de waarheid spreken en omgekeerd).

Ok, nu strand je daar met een bootje op één van de eilanden. Hoe kan je met 1 vraag te weten komen of je op het lieg- of waarheideiland zit?


wat zouden je buren zeggen als.....
[/quote]

idd

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:08

hmzz, ik hoop t Lachen
Laatst bijgewerkt door Machie op 07-01-04 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:29

Eh... hier het goede antwoord:

Woon jij op dit eiland? Als je op het waarheidseiland zit zeggen beiden groepen bewoners ja, als je op het leugeneiland zit hoor je altijd het antwoord nee.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:05

Little_Sun schreef:
Eh... hier het goede antwoord:

Woon jij op dit eiland? Als je op het waarheidseiland zit zeggen beiden groepen bewoners ja, als je op het leugeneiland zit hoor je altijd het antwoord nee.


Dit is niet goed, want je weet niet op welk eiland je zit...

Het antwoord is dus, zoals hierboven al staat: wat zouden de buren zeggen als ik vraag welk eiland het waarheidseiland is...
Voorbeeld: Stel, je staat op het waarheidseiland: Dan zeggen de leugenaren dat degene die de waarheid spreken zeggen dat het het leugenaarseiland is. De mensen op het waarheidseiland weten dat de andere altijd zullen liegen, dus zij geven als antwoord dat de ander zegt dat je op het leugenaarseiland zit. Je zit dus altijd op het eiland dat niet als antwoord gegeven wordt...

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 17:55

Ok, die van jou klopt ook. Maar mijn antwoord klopt ook Tong uitsteken Als je op het waarheidseiland zit zeggen de waarheidsmensen dat ze er wonen, en de leugenmensen ook. Als je op het leugeneiland zit dan zeggen de leugenmensen dat ze er niet wonen en de waarheidsmensen ook niet. Heb je als antwoord nee, dan zit je dus op het leugeneiland. Is het antwoord ja, dan zit je op het waarheidseiland.

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:10

Oh ja, da's ook waar Bloos!

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:03

machie schreef:
jaaa, de mzteriax is echt een aanrader OK dan!
Alleen slecht voor als je niet tegen weinig slaap kan Haha!



hmm ik ben nu ook begonne met mzsteriax maar ben nog bij deel 1 en de 3e puzzel met: 7+1 = 5-1 en k begrijp er de ballen niet van Verward
kan iemand mij misschien helpen??