Hoe mesten jullie uit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Hoe mesten jullie uit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 16:00

Ik ben wel eens nieuwsgierig hoe jullie uitmesten en hoeveel stro/mot of wat dan ook per week gebruikt.
Bij ons op stal hebben we zowel volpension als halfpensionboxen en het valt me op dat er bij de halfpension klanten nogal eens bezuinigd word op de stalbedekking, paarden staan regelmatig in hun eigen pis Boos!

Ikzelf sta halfpension en gebruik per week 3 tot 4 balen stro aangezien Miro nogal een viespeuk is Tong uitsteken Ik haal om de dag de hele box leeg en gooi er een hele baal stro in Bloos! Voorheen haalde ik de box leeg en gooide er 2 balen stro in en daar deed Miro dan 4 dagen mee maar dan issie toch wel vies vandaar maar weer om de dag Verward Ik heb hem deze week dus Zondag leegehaald en dat doe ik dus vandaag, donderdag en zaterdag weer Tong uitsteken Ach voor die €3,50 per baal doe ik ook niet moeilijk, zolang hij maar een lekkere schone box heeft Haha!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:05

wij hebben grote plakken stro op stal. Per dag mag je een halve pakken. Mijn paard was vroeger ook altijd onwijs vies maar nu heb ik een nieuwe manier van mesten en dat werkt supergoed?? Haal de eerste paar dagen alleen de mest eruit en het hele natte, gooi het oude in het midden en dan het nieuwe stro eroverheen. Na een paar dagen heb je zo een onderlaag gekregen die het vocht opneemt. Je moet niet in die laag gaan zitten vroeten, want daaronder is het echt smerig, maar mijn paardje staat daarbovenop lekker op z'n droge stro. Het voordeel hiervan boven je stal steeds leeghalen is dat je onderlaag veel meer vocht vasthoudt en dat je dus ook minder nat stro hebt. Hierdoor kan je een flinke laag opbouwen. Na een paar weken haal ik het grootste deel van de onderlaag eruit en begin weer opnieuw.
Hij staat echt superdroog en schoon sinds ik dit ben gaan doen!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:05

Elke dag de drollen eruit en afhankelijk van hoeveel ze s'nachts opgepeuzelt hebben gaat er 1-2 plakjes in. Om de 2-3 dagen de nattigheid eruit en elke week alles eruit. Schone stro op een hoop en op laten drogen. Dan een nieuwe baal erin.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:07

wij mesten elke dag uit en dan halen we alleen de natte plekken er uit en gooien we er nieuw zaagtel en stro in. Wij hebben zaagzel voor de pis enzo.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

Ik haal bijna iedere dag mijn de boxen leeg en gooi er dan een hele baal stro in.
Onze pony staat op krullen en die box wordt na twee weken helemaal leeg gehaald en daar gaan twee grote pakken krullen in.
Bij haar halen we wel dagelijks de drollen er uit (dat zijn drie hoopjes per dag, dus dat is te doen haha).

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

Ik mest Cin om de dag uit, ligt er een beetje aan hoe vies hij is.
Als ik uitmest schep altijd eerst al het schone stro naar een hoek, dan haal ik al het vuile eruit, vervolgens verdeel ik het "oude" schone stro over de stal en gooi er een nieuw stro in.
Op mijn vorige stal hadden we hele grote plakken, en gebruikte ik 2,5 plak per keer. Bij mijn huidige stal hebben we kleine baaltjes en gebruik ik per keer 0,5 of een hele baal stro. (ligt eraan hoe vies hij was en hoeveel hij ervan gegeten heeft)

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:10

Ik haal bijna iedere dag mijn de boxen leeg en gooi er dan een hele baal stro in.
Onze pony staat op krullen en die box wordt na twee weken helemaal leeg gehaald en daar gaan twee grote pakken krullen in.
Bij haar halen we wel dagelijks de drollen er uit (dat zijn drie hoopjes per dag, dus dat is te doen haha).

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:16

Cinzano schreef:
Ik mest Cin om de dag uit, ligt er een beetje aan hoe vies hij is.
Als ik uitmest schep altijd eerst al het schone stro naar een hoek, dan haal ik al het vuile eruit, vervolgens verdeel ik het "oude" schone stro over de stal en gooi er een nieuw stro in.
Op mijn vorige stal hadden we hele grote plakken, en gebruikte ik 2,5 plak per keer. Bij mijn huidige stal hebben we kleine baaltjes en gebruik ik per keer 0,5 of een hele baal stro. (ligt eraan hoe vies hij was en hoeveel hij ervan gegeten heeft)


Ik doe het ook zo, alleen doe ik dat elke dag. En 1x in de week mest ik niet uit.
Meestal krijgt ze een plakje schoon stro erin, mijn pony is eigenlijk heel netjes in d'r stal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:17

Iedere dag mesten we luck uit eginne we van achter naar voor met het stront eruit te scheppen en alle natten plekken, al het overige stro gooien we achter in de stal op een hoop. Als we denken dat het een beetje schoon is gooien we het overige stro weer door de hele stal aandrukken met de riek. Dan al net vergeten vuile plekken eruit, kruiwagen legen en weer 1 a 2 nieuwe plakken in de stal...
Ben ik per dan ongeveer een halfuur mee bezig...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:28

Ik kan bijna een hele week met een pak stro doen. Dat is voor 1 box en 1 stand. De stand gaat dagelijks leeg. Uit de box haal ik de vieze/ natte plekken en strooi opnieuw. 2 tot 3 keer in de week haal ik de box helemaal leeg.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:39

alleen de drollen en de echt natte plekken er elke dag uit en 2 keer per week (als de stal wat begint te ruiken) een halve baal erbij, dus 1 baal per week. Paarden staan dan op Biobase, maar ik heb ook bij een stal gewerkt waar het ook zo ging en daar stonden de paarden op vlas.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:41

Mijn paard staat op zaagsel. Elke dag haal ik de drollen eruit en trek de stal recht (alles ligt tegen de muren omhoog en in het midden zie je de stenen Haha! ). In de helemaal lege stal heb ik eerst 7 pakken gegooid (stal is 3,5 bij 3,5) en elke zaterdag haal ik alle nattigheid er ook uit, de grote schoonmaak zeg maar. Dan gaan er weer 2 pakken schoon bovenop.
Mijn paard staat dus op een laag zaagsel van een halve meter, maar het is een grote viespeuk en zo blijft de stal wel mooi schoon. Ik heb een hekel aan bruin zaagsel Tong uitsteken

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:45

Wij staan volpension, en de stallen worden twee keer per week helemaal uitgemest. Meestal haal ik zelf de drollen/natte plekken eruit als ik 's avonds kom, ook al wordt dat al gedaan.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:51

Dagelijks alle stront en alle natte plasplekken (bij Genderose en Otto altijd maar 1 grote plek) eruit. Wij zijn nogal netjes en kieskeurig, elk laatste drolletje en natte plek moet er uit Tong uitsteken Dagelijks een kruiwagen maar vaak ook minder. Onze paarden hebben achterin stal geen stro liggen, enkel voorin. Beiden poepen in de hoeken, op de stenen en gaat er dus geen stro mee. echt heel handig a: Beiden plassen precies op de planken, zodat het gelijk in de geul daaronder verdwijnt. De hoeveelheid natte stro valt ook erg mee.

Dagelijks zoveel stro erin als nodig is, het liefste ene lekker dik bed, vooral met de winter. Soms zijn dat er enkel 2 kleine plakjes (van kleine stro baaltjes) maar soms ook een stuk of 5. Hoeveel nodig is, maar als het te gek wordt doen we wat zuiniger met het eruit halen van de plas.

Lekker opstrooien, een mooi bedje a:

In de zomer met de veulens was het een ander verhaal. Daar kon ik elke dag ALLES eruit halen, elke dag zag het gewoon helemaal zwart, terwijl er toch een lekkere dikke laag in ging. Dit heb ik een aantal dagen vol gehouden (ze stonden enkel snachts met z'n drieen binne), maar ben toen enkel het poep en het ergste natte eruit gehaald, en gewoon een laag schoon droog stro erop. Wel in de gaten houden of htt niet te erg naar de ammoniak ging ruiken, dan ging alles eruit voor de gezondheid vn de zwakkelingetjes (en natuurlijk de merrie).

Ik merk wel dat wij vaak een uitzondering zijn bij veel mensen, omdat vaak enkelde poep er dagelijks uit wordt gehaald. Bij ons dus ook gelijk alle natte plekken etc.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:51

Ik heb hemparade, vind het erg duur spul, maar jah, heb weinig keuze.
Ik mest vrijwel elke dag uit, alleen vrijdag en dinsdag word het niet gedaan, omdat ik dan niet kan.
Dan haal ik de drollen eruit. Het droogt wel aardig op. 1 keer in de week gooi ik er een nieuw pak op Haha!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:53

Op zondag werd er trouwens nooit uitgemest omdat we dan niet kwamen. Maandag dus wat extras uit te mesten Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:55

elke dag het nog schone stro in de hoek, drollen en natte plekjes eruit, schone stro weer over de stal verdelen en een halve baal er bovenop.
klaar Haha!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:00

Één keer in de week, meestal zaterdag, gaat z'n box leeg. Die vullen we dan met een halve baal zaagsel als onderlaag met daarop een hele baal stro.

Dan krijgt-ie met ingang van zondag avond 2 keer per dag 2 plakken opgestrooid. Per maand gebruik ik ongeveer 10 balen stro.

Toen ik nog tijd had om mijn vriendin te helpen met haar paard, ging er ongeveer een kruiwagen per dag aan vuil uit, maar stro pakken mochten we niet Ze werd wel dagelijks opgestrooid, maar hoeveel er dan bij ging weet ik niet.

=^.,.^=

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:02

Elke dag mest ik uit. Haal gewoon de natte plekken en de mest eruit. En een a twee keer per week trekken we de stal leeg (d.w.z 2 grote hopen in de hoeken, en de vloer laten drogen, laag zaagsel eronder om de pisplekken op te vangen zeg maar). En meestal gaat er 1/2 a 1 plak per dag bij (ja ik weet het, het is veel.) mijn paard staat op stro b.t.w

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:04

ook elke dag vieze eruit, schone laten liggen. Heb ik weinig tijd dan alleen flinke hoeveelheid nieuw stro en de volgende dag worden ze dan wel helemaal uitgeveegd enzo. 2 keer in de week sowieso wel uitgebreid mesten, dus helemaal schoonvegen, andere dagen gewoon met de riek natte plekken en de mest eruit.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:11

Die van mij staan op zaagsel. (imo absorbeerd het de pies beter, ik vind stro klöte mesten en ik ben met stro bang, dat mijn paarden anders iedere dag hun komplete box leeg eten Knipoog !)
Ik mest iedere dag; eerst maak ik midden in de box een plek schoon en ga dan in een kringetje rond, zodat uiteindelijk al het schone zaagsel op een hoop in het midden ligt. Dat verdeel ik door de box en gooi er weer een laag nieuw zaagsel bovenop. Ik ben ca. 10 min. per box bezig met uitmesten.
Missouri schreef:
Mijn paard staat op zaagsel. Elke dag haal ik de drollen eruit en trek de stal recht (alles ligt tegen de muren omhoog en in het midden zie je de stenen Haha! ).

Ik laat rondom in de box een rand van ca. 25 cm vrij; A) ze staan toch niet direct met hun hoeven tegen de muur aan Knipoog en B) als ik ´s ochtends in de stal komt, ligt het er toch al weer tegenaan, maar het komt me nu tenminste niet tegemoet gerold als ik de boxdeur open doe Clown !

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:12

elke dag drollen wippen en natte plekken eruit (gelukkig een de plasplek) en 2 soms 3 plakken er overheen strooien. Zaterdags gaat alles eruit

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:16

ik zoek echt al het schone stro er tussenuit. dit doe ik iedere dag. ik haal de poep en de pis eruit. en ze krijgt elke dag een halve baal stro. (zit bij me stalgeld in) ze staat dus lekker dik in het stro. want ik hou iedere dag veel schoon stro over! heerlijk.
o'ja op zondag mest ik altijd uitgebreid. ik zoek alles uit en veeg de stal schoon. maar weer het schone stro laat ik liggen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:18

Een keer per week wordt de hele stal leeg gehaald. Verder elke dag de drollen eruit en de natte plekken. Daar komen dan ongeveer 2 plakjes overheen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:35

iedere dag de drollen wegdoen en terug losmaken (ik heb vlas). 1x in de week krijgt mijn paard een nieuw pak vlas bij (de pony 1x in de 2 weken). De natte plekken worden er om de 3 dagen volledig uit gehaald en om de 6 - 7 weken krijgen ze een heel nieuw bed. Hun stal is altijd netjes en zuiver dat vind ik een voordeel van vlas (dat het niet iedere week volledig gedaan moet worden OK dan! ) Ze staan wel door de dag buiten van 11 tot half 5, dus niet constant in hun stal.