Voederbieten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Voederbieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 13:32

Hoe voer je voederbieten en waarom voer je voederbieten ?
Graag meer informatie!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:44

Wij hebben ze in het verleden wel gevoerd, eentje per dag als ze 's avonds op stal kwamen. Gewoon voor erbij. Ander moet je bloemkooltje eens pb-en, die voert ze ook.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 13:50

Ze hoeven niet gekookt te worden ofzoiets? Meer als een soort beloning?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:06

Volgens mij niet, nee. Wij wasten ze of even schoon schrobben met een borstel dat er niet te veel zand aan zit. Gewoon als aanvulling op de biks, volgens mij zit er niet veel in aan energie...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:07

wij geven voederbieten zoals we ook wortelen of droog brood bij de biks geven

zorgen dat alle modder/zand eraf is, eventueel afwassen, in groffe stukken snijden en zorgen dat je geen slechte (beschimmeld, beginnen rotten, ...) voert

Als je voederbieten wil voeren, moet je zorgen dat je ze ergens vorstvrij kunt bewaren, want eens ze bevroren geweest zijn, worden ze pijlsnel slecht.

Normaal zijn paarden er gek op, maar wij hebben er eentje die er steevast koliek van krijgt (hoe graag ze het ook eet)!

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:48

Het is bedoeld als maagvulling voor als ze niet op de wei staan, het houdt ze ook een beetje bezig en er zit bijna niks in.
Vooral vocht.Niet te veel geven want dan krijgen ze "diarree".

And then she realized nothing would change...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:08

Ik geef nu ook wel eens een voederbiet. Eigenlijk meer als iets lekker voor erbij, nu het gras niet groeit. Ik geef dan een voederbiet per keer/ per dag. Ik schil ze eerste en borstel het overige vuil er goed vanaf

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:16

Bedoelen jullie met voederbieten die witte dingen of grote rode bieten ??

Mijn paarden krijgen 2 grote rode bieten per dag (1 ´s ochtends, 1 ´s avonds, er zit veel vit. C in !). Ik veeg er het zand af en snijd ze in vier stukken.
Mijn paarden zijn er gek op, de paarden van mijn vriendin moeten ze niet Clown !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:35

ik gooi dagelijsk een stuk of 8-10 voederbieten in de wei, dan voorkomt dat die lieve paardjes hun schattige tandjes in mn bakrand zetten Schijnheilig

1-2 bieren per paard/pony per dag is gewoon een extraatje, in voederbieten zit ok niet veel energie

suikerbieren wel, daar moet j n beetje mee oppassen als je die teveel geeft.
verder heb je gelige voederbieten en rode voederbieten, beide aan de binnenkant wit, is gewoon een ander sort, maar de kleur maakt dus verder niets uit, en ik was/kook etc ze niet voor ik ze geef.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 16:48

het is dus gewoon te vergelijken met een appeltje of een wortel?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:24

ja maar dan een hele grote Knipoog

meestal hak ik ze wel in 2 stukken, dan zie ik of de binnenkant nog goed

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:27

Vorig jaar heb ik ook wel eens voederbieten gevoert, net als een a[ppel of wortel. Gewoon even het zand eraf halen en dan voeren. Maar de laatste paar keer dat ik geprobeert heb een te geven spuugde mijn pony hem uit Verward .

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 17:45

okeej! bedankt voor de informatie. Ga eens kijken of ik eraan kan komen en of ze het lusten!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:48

Bij ons krijgen ze het ook. Maar alleen 's winters, en puur voor extra. Er zal toch wel een apart smaakje aanzitten denk ik. Bij ons zijn er namelijk ook een aantal die er moeite mee hebben. Maar die van mij vindt het heerlijk!

...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:49

Bij een boer moeten ze zeker wel te halen zijn.

Vorig jaar heb ik geprobeerd voederbieten te voeren, maar Imker lustte ze jammer genoeg niet.

Toos paardloos

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:54

Wij voeren ook altijd voerderbieten als een extraatje in de winter...
Maar we gaven ze eerst helemaal (niet snijden alleen schoonmake) totdat 1 van de pony's een slokdarmverstopping kreeg doordat hij een te grote hap had genomen!!! Dus mensen PAS OP het ging bij ons jaren goed, maar deze pony heeft het nog maar net gered, ze zeggen dat paarden neit kunnen kotsen, maar hij kon het toen echt wel! Hij kreeg bijna geen lucht, de dierenarts heeft met een slangetje het stukje weggekregen en hij leeft nu weer vrolijk en blij. Maar we geven nu alleen nog maar gemalen voederbieten, dus gewoon allemaal stukjes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:55

bij ons wordt er grof geweld gebruikt om maar zoveel mogelijk bieten te kunnen eten, ze zijn er alle3 echt gek op Vingers aflikken

heb zelf ook een keer een stukje geproeft trouwens, had een meningsverschil of het nou voeerbieten of suikerbieten waren, dus dan maar even proeven, waren voederbieten maar smaken een beetje als wortel alleen ietsjes zoeter met een andere nasmaak

wil niet weten hoe zoet suikerbieten dan zijn trouwens, als voederbieten al redelijk zoet zijn, alleen was de nasmaak wel iets bitter(heb een stukje van 1 cm op ofzo haha)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:55

Bij ons werden wanneer de paarden voor het eerst zo'n biet kreeg eerst de biet in stukjes gesneden door het voer heen. Daarna, gewoon heel geven. Natuurlijk wel goed schoonmaken!!! Mirkje lust het niet Haha! , de rest van de paarden zijn er gek op Vingers aflikken

Bij ons konden we dit jaar voor het eerst niet in de buurt aan de bieten komen...

:){


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Serena_Milco, Trendiction en 35 bezoekers