[AR] Kan een "niet-tuiger" voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

[AR] Kan een "niet-tuiger" voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 21:49

Hallo,
Ik heb een springgefokte NRPS'er(1.65) van 6 jaar.
Over ongeveer een jaar of 2(als ik klaar ben met school)
Wil ik hem graag laten beleren voor de kar.

Maar het is dus geen tuiger, en heeft er geen ervaringen in.
Ook ik ben op dat gebied een leek.

Graag dus jullie mening of het wel of niet slim is. Om ons allebei dan "te laten beleren". en wat de voor en nadelen zijn.

Ik wil namelijk graag eerst van verschillende kanten horen of dit een slim idee is, voordat ik mijn idee dan ook werkelijk wil doorzetten.
Ervaringen hiermee hoor ik ook graag.
alvast bedankt OK dan! [/list]
Laatst bijgewerkt door jackim op 05-01-04 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:57

Bijna elk paard dat een zadel accepteert kan ook aangespannen gebruikt worden.
Gewoon mee beginnen dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:59

Tuurlijk kan dat wel! Als het karakter van het paard goed is, daarmee wil ik zeggen dat het paard betrouwbaar moet zijn en niet verandert in een losgeslagen idioot als er iets gebeurd, dan is het absoluut mogelijk! Je komt genoeg tegen in de menwereld. Gewoon doen, mennen is hartstikke leuk!

skinky

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:57

Tuurlijk kan dat. Het paard (KWPN) van mijn vriendin (Nouvel op Bokt) is ook spring gefokt, maar loopt inmiddels ook al weer een jaar voor de wagen.
Het heeft wel eens wat bloed zweet en tranen gekost maar als je rustig aan doet en er iemand bij haalt die er verstand van en ervaring mee heeft, dan moet het gewoon lukken Cool
Succes er mee

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:48

Waarom niet?! IMO kan ieder paard voor de wagen (op enkele extreem moeilijke gevallen na misschien). Aangespannen werk is alleen maar goed voor een paard.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:13

ik ben van mening dat ieder paard het kan leren. ik heb een tuiger en rij er dressuur en endurance mee. daar is ze toch ook niet voor gefokt??? kan best hoor!!

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:41

Ik heb een AES spring gefokt merrie van 4,5 jaar en daar rij ik sinds begin november aangespannen. Ze vindt dit leuker dan onder het zadel.

Groetjes Bora

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:47

Ja hoor, kan best. Niet ieder paard is geschikt voor de kar, maar dat moet van paard tot paard bekeken worden. Maar elk ras kan voor de kar.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:07

Ja, tuurlijk kan het. Een ras doet er niet toe, er zijn altijd wel paarden die echt niet geschikt zijn, maar heeft niets met het ras te maken.
Wij mennen met Welsh Cobs, maar op wedstrijden kom je alles tegen; Fell, Haflingers, New Forest, NRPS, Shetlanders, Welsh en zo kun je doorgaan.

Wel laten beleren zou ik doen dan, en zelf even ergens met een ervaren paard leren. En dan samen gaan lessen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:09

Yep die kunnen gewoon voor de kar........ Ysbrand wil het liefst paarden die M of hoger gestart hebben voor de kar.........

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 00:24

Tuurlijk kan dat , buiten dat is het ook nog eens goed voor de ontwikkeling van de spieren van je paard ! Soms hoor je wel eens dat het wijzer is om eerst te beleren onder het zadel en dan pas voor de kar. Omdat het paard onder het zadel leert om zijn / haar rug te gebruiken, maar wat hier van waar is weet ik niet.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:56

Skinky was me al voor...

Maar mijn paard is ook spring gefokt (KWPN) en loopt sinds een jaar dus ook voor de wagen.

Onze meninstructeur heeft volgens mij alleen maar 'niet-tuigers' voor de wagen staan: Andalusiers, Lusitano's, Fjorden, NRPS'ers, KWPN'ers, die doen het allemaal even goed!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:59

Ik denk zelfs dat de "niet-tuigers" makkelijker meekomen in de mensport.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:55

Hoi, ik rijd sinds een jaar aangespannen met mijn IJslanders. Met mijn merrie heb ik ws volgende week mijn allereerste wedstrijd! Met mijn ruin rijd ik zelf niet meer, die heeft veel te veel temperament voor mij voor de kar en ik ben daar nog te onervaren voor. De merrie is superbraaf. Die raakt ook niet in paniek, dat doe ik wel soms. Maar ik hoef maar HO te zeggen en ze staat a la minuut stil en wacht op hoe we het gaan oplossen. Ik rijd bij mij in een afgezet stukje wei en soms kom ik te dicht bij de omheining. Ze weet zelf al hoe ze dan weer weg moet stappen. Maar gewoon doen hoor! Het is echt heel erg leuk!!!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:10

Ik denk wel dat het zou kunnen hoor. Waarom niet??