slobber

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 21:19

Weet iemand het "echte recept" voor slobber?
ik doe altijd maar een beetje en gooi er maar vanalles in, maar wat hoort er nou eigenlijk in te zitten?

ik doe altijd het volgende:
*lijnzaad (ik weet dat velen hier tegen zijn, maar ik doe dit al 3 jaar en mn pony vind het lekker en heeft nog nooit ergens last van gehad)

*brood
*appels
*wortels/suikerbieten/mais
*biks
*musli

in echte slobber horen toch van die zemelen te zitten? en waar kan je die halen? in de supermarkt hebben ze tarwe zemelen, kan je die ervoor gebruiken en moet je dat dan met water mengen? mn vriend zei dat je ook havermout kan gebruiken, is dat zo? (mn vriend heeft verder geen verstand van paarden)

waar kan je de ingredienten kopen om slobber te maken, in de ruitersportzaak zag ik het niet....

hoe maken jullie je slobber?

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:21

he hallo
ik koop gewoon pavoslobber
dat is kant en klaar lekker makkelijk dus
groetjes

Kellebel

Berichten: 106
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:21

ik koop altijd zo'n pake, doe er water bij en klaar. maar ik weet niet of ik het goed doe hoor, maar ja, kel vond het lekker... en op het pake stond "slobber poeder"of weet ik veel wat, iets met poeder. Party!!

Lieve Snuf!

Blijf please bij mij!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:23

Pavo verkoopt van die grote zakken met kant en klare slobber. Daar hoef je alleen kokend water bij te doen en te laten weken en dan is het klaar. Daar zit echt alles in wat een paard nodig heeft, ook aan vitaminen en mineralen.

Een slobber is een warme maaltijd voor paarden obv zemelen. Wat je er verder bij doet is persoonlijk.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:24

Zemelen koop ik in het reformhuis (weet niet hoe dat bij jullie heet? Verward )
Daar doe ik kokend water bij. Allemaal stukjes fruit. Appelazijn en allemaal lekkere dingen. Laat het afkoelen en dan geef ik het. Vork

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 21:28

maar die zemelen die je bij de supermarkt kan kopen (van zonnatura , dat is zo'n natuurlijk product ofzo) kan je die ook gewoon geven?

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:45

De zemelen komen van dezelfde leverancier als de paardenbrok. Ik bestel het altijd. 50 kg. zak kost dan iets van 14,-. Met die hoeveelheden die ze hier eten zou ik snel arm zijn als ik het bij de supermarkt zou kopen Haha!

Groetjes Alexandra

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 22:18

bij de supermarkt is het ook niet ontzettend duur hoor, ik zag net in het kruitvat foldertje (dat is dan wel geen supermarkt maar ja) dan een zak zemelen f1,19 kost daar. ik weet alleen niet meer hoeveel daar inzit Verward

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:41

Vast geen 50 kg. Anders wordt de winkel zo vol Haha! .

Groetjes Alexandra

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:23

ik heb mn paardje ook vaak slobber gegeven.
nu heb ik er gewoon een zak zemelen staan (50 kg), ik heb het wel soms gewoon met brintapap gedaan, hihi.
ach ja, ook een soort zemelen, maar dat was ook maar een keertje ofzo, het was toen de eerste keer dat ik dat gaf, wou mn 2 paardjes slobber geven want het was best wel koud enzo, en khad alleen maar brinta in huis, dus dat gebruikt en daar toen van alles door heen gedaan, brood en fruit enzo.
en toen heb ik besloten dat ik maar zemelen moest gaan halen, omdat dat voor het paard bestemt is en brinta voor de mens en omdat het zeer onvoordelig is, je zou er ongeveer 2 maatscheppen ofzo uit kunnen halen, dus 2 keer voeren als je 1 paardje hebt ofzo en dan moet je alweer nieuwe halen en dan is het stukken duurder.
tis gewoon zo'n klein pakkie, dat is zo op en zo onvoordelig. ik had dus meteen het hele pak brinta op, ook niet handig dus.

een zak zemelen gaat niet zo snel kapot, dus ook al heb je niet zo veel en vaak nodig, tis wel handig, vooral als je het vaker gebruikt maar niet altijd regelmatig.

ik deed gewoon water over de zemelen en het beste is dan ff afkoelen.
deed daar de knoflook en kalk doorheen, omdat ie het over het gewone voer niet op at, dan liet ie liever de brokken staan, door de slobber heen ging het wel goed, dus iedere avond warm water plus zemelen, daardoor heen de normale hoeveelheid brokken en dan dus de knoflook en kalk (waarom ik toen dus een tijdje slobber ben gaan voeren).

je kunt er van alles door heen doen, zoveel als je zelf wilt, appels, brood, wortels, lijnzaad (die wel eerst koken en dan pas door de slobber), ook mais heb ik er wel eens door heen gedaan, wat er maar in me op kwam en ik in huis had alks ik er zin aan had, want als je elke avond slobber voert, doe je natuurlijk niet altijd de hele mikmak er door heen, alleen wat echt nodig is.

elke dag voeren is eigenlijk niet zo, maar je moet wat he Ik iig dan, als jij het nodig vindt dat je dat ook moet doen, het zij zo)

waar je die zemelen kunt halen?
gewoon waar je de rest van het voer en de stalbedekking ook haalt, de boerenbond, de dierenwinkel (ok meeste dierenwinkels zijn alleen voor kleine dieren en ze verkopen dan geen paardenspullen of voer en ook niet voor ander groot vee, dus je moet er een zoeken waar ze dat ook verkopen en dat zal vast niet zo moeilijk zijn, gewoon telefoonboek opengooien en kijken bij jouw plaats of in het roze gedeelte, eerst voorin bij de rubrieken en dan pas bij de desbetreffende rubriek.)
of van pavo maar dan zit er dus al van alles door heen en dan kun je het dus niet zelf bepalen wat je er door heen doet.

het heet gewoon zemelen of paardenzemelen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 07:38

Ik koop altijd 250 gram zemelen. Haha!

_________________
<FONT COLOR="blue">[Quote shanaia] Ik wil Nathalie als me kleine lieve zusje </FONT>
<FONT COLOR="red">Robin, ik hou van je!</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie op 2001-11-06 18:45 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 08:02

Citaat:
Op 2001-11-05 22:18, schreef guidolover:
bij de supermarkt is het ook niet ontzettend duur hoor, ik zag net in het kruitvat foldertje (dat is dan wel geen supermarkt maar ja) dan een zak zemelen f1,19 kost daar. ik weet alleen niet meer hoeveel daar inzit Verward


Ik heb nu zemelen van Meneba. Voor een mega grote zak van 10 kilo betaal ik F7,- In die zakjes van het kruidvat zit maar iets van 200 gram en dat is wat je paard rustig op een dag op eet Haha!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:12

Mij lijkt het niet verstandig om maar gewoon van alles te gaan mengen. Ik koop altijd een zak slobber van Hippostar (vergelijkbaar met Pavo slobber), kant-en-klaar is het beste en het meest praktisch.
Ik doe er nu stukjes appel door en maak het aan met warm of koud water. Voor de smaak een handje muesli en that's it.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:17

MEt een zakje van 50 gram is voor mij een dagmenu voor Pablo.
Ik maak slobber van twee scheppen zemelen (gekocht bij de lokale fourage handelaar) en een klein schepje slobber van Pavo of Havens.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 20:24

en hoe vaak mag/kan je slobber (het gaat nu dus vooral om de zemelen) voeren, of maakt dat niet zoveel uit?

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 00:25

In principe zit in zemelen eigenlijk niet zoveel. Je moet wel altijd rustig opbouwen, het spijsverteringskanaal van een paard is gevoelig.
Ik geef mijn pony dagelijks slobber na het werk. En dan niet veel hoor, 1/4 slobber, een handje muesli en 2 handjes biks. Als ze niet gewerkt heeft krijgt ze een beetje.
Je kunt dus gerust regelmatig geven, alleen niet teveel ineens.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:44

Ik schep een grote emmer vol met droge zemelen en dat verdeel ik 's-avonds over een paard en drie pony's. Aangemaakt met warm water uiteraard.

Groetjes Alexandra

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 22:01

Bedankt voor jullie reacties!!

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:16

Hoeveel zemelen je mag voeren hangt af van de hoeveelheid ander voer die je je paard geeft. Als je teveel zemelen geeft kan dit de opname van fosfor en andere noodzakelijke stoffen verstoren. Ga bijvoorbeeld eens naar de site van Pavo en vraag daar aan de voedingsdeskundige wat de juiste verhoudingen zijn.


Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 18:04

Citaat:
Op 2001-11-05 21:24, schreef Nathalie:
Zemelen koop ik in het reformhuis (weet niet hoe dat bij jullie heet? Verward )
Daar doe ik kokend water bij. Allemaal stukjes fruit. Appelazijn en allemaal lekkere dingen. Laat het afkoelen en dan geef ik het. Vork



I doe het ook meestal zo.
Gewoon echt van die zemelen(geen poeder..) ,en warm water,lekkere dingetjes erdoor heen,ff afkoelen totdat het lauw is, en klaar.
Niet te vroeg geven, anders verbrand je paard zn tong!!
Veel succes!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 18:25

Ik heb de kant-en-klaar slobber van Havens. 100% natuurlijk, en er zit geen troep in zoals bij Pavo.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 21:19

ik zal binnenkort weer eens wat lekkers voor hem gaan maken, het wordt echt weer slobber weer!!!
brrrr... koud hoor buiten.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Esperanza, MairiMacBran, Nina1999, Poety, Sanet en 66 bezoekers