Hoefbal open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Hoefbal open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 21:07

Mijn paard heeft zijn beiden hoefballen vooraan openliggen!!
Nu loopt hij 24 uur op 24 op de wei en is het stuk tss stal en wei héél hobbelig met dit bevroren weer.
Zou hij zijn hoeven gewoon kapotlopen? Of MOK???????
Ik heb hem voor alle veiligheid op stal gezet vannacht.


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:34

Geen idee hoe het komt, maar om het te laten genezen, zou ik wel springschoenen omdoen en het zo goed mogelijk proberen schoon te houden.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 22:41

Maar dan kan het nog nat worden.
Ik ben bang dat het mok is.
Mag je met mok nog rijden?
Als het morgen niet wat beter is ( ik heb er teetrea opgedaan) bel ik de DA.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:44

Denk dat ie zn hoeven gewoon kapot gelopen heeft op harde bevroren stukken..... zou het even rustig aan doen.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 22:54

gijsenkim schreef:
Denk dat ie zn hoeven gewoon kapot gelopen heeft op harde bevroren stukken..... zou het even rustig aan doen.

Dat hoop ik maar!!
Ik ben echt bang dat het mok is.
Eigenlijk heeft hij er geen last van, dezemiddag liep hij nog even heftig achter de merries aan. Daarmee heb ik hem nu op stal gezet.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:57

ijn paard heeft gevoelige hoefballen door de harde grond. Hij liep vorige week ineens kreupel rechtsvoor. Hij was nog nooit kreupel geweest, dus de DA erbij. Die kon niets vinden behalve een verhoogde gevoeligheid van de hoefballen, waarschijnlijk door de hard bevroren grond (soort berglandschap in onze bak). Ik moet hem binnenhouden zolang de grond hard is.

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:46

mmm...nu zeggen jullie zoiets...mijn paard ook sinds dit winterweer kreupel in draf, voornamelijk op ongelijke grond (op asfalt zie ik er niet zoveel aan) 1 steile hoef (veel arthrose) en een platte, waarvan de hoefballen roodachtig zijn, ik dacht zelf eerst aan rotstraal (heeft ook gruwelijk diepe straalgroeven) maar dat moet geen verschil uitmaken met harde of zachte grond ?
Heeft idd als een idioot door de (vrij kleine) bak gescheurd vorige week, waar (ook sinds vorige week) houtsnippers in liggen...tja je moet ook wat om het enigzins droog te houden. Ik zie dit toch ook als mogelijke oorzaak!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:33

Ik zou ze even goed ontsmetten (betadine) en dan insmeren met wondzalf, dan houd je de boel soepel en voorkom je kloofjes en ontstekingen.
Hij heeft ze vast open getrapt op de harde ongelijke grond. Misschien volgende keer even springschoenen omdoen als 'ie met dit soort weer naar buiten gaat?

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:29

Ik had hem vannacht opgesloten in zijn stal, heeft hij toch zelf de deur opengedaan zeker!!! De merries stonden nog binnen, dus erachter jagen heeft hij niet gedaan. Ik vond dat het vandaag al wat beter was ( ik heb er 2 X daags teetrea opgedaan ).
Ik zou morgen toch graag wat rijden, want zonder binnenbak heb ik met dit weer nog niet veel kans gehad!
Hopelijk lukt het!!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:44

carinev schreef:
Ik had hem vannacht opgesloten in zijn stal, heeft hij toch zelf de deur opengedaan zeker!!! De merries stonden nog binnen, dus erachter jagen heeft hij niet gedaan. Ik vond dat het vandaag al wat beter was ( ik heb er 2 X daags teetrea opgedaan ).
Ik zou morgen toch graag wat rijden, want zonder binnenbak heb ik met dit weer nog niet veel kans gehad!
Hopelijk lukt het!!


Brutaal typje dat paard van jou! Haha!

Je kunt toch best gaan rijden als hij er niet gevoelig op loopt. Je moet alleen goed op letten dat 'ie het niet steeds opnieuw open trapt. Ik zou even springschoenen omdoen tot de plekjes echt genezen zijn.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 13:05

Helpt dat dan echt zo'n springschoenen? Zo'n ding schuift toch alleen maar over zijn hoef en is onderaan open? Ik heb geen springschoenen, maar dan haal ik wel hoor als het helpt, ik kan me er alleen geen beeld van maken.


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:50

Je hebt van die zachte neopreen springschoenen. Die zakken een stukje over de hoefbal heen waardoor hij er niet meer tegenaan kan schoppen. Als het mok is komt er een dikke grijszwarte korst op met de structuur van een bloembool. Als dat zo is dan kun je die behandelen met wassingen met betadine shampoo en uierzalf. Maar daarover zijn genoeg topics

Bejaarde bokkers weten meer

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:48

Mijn paard heeft dat ook als de wei heel modderig en hobbelig is ze stapt met haar achterhoeven in haar hoefballen waardoor er weleens een snee in komt. Ontsmetten en in de gaten houden.Geen springschoenen in iedergeval niet heel de dag want dat belemmerd de genezing. De mijne heeft ooit een hele flap eraf getrapt waardoor ze een hele tijd een springschoen aanmoest maar hierdoor geneesde het een stuk langzamer.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 19:41

'k Moest een afspraak maken bij de hoefsmid en ik heb hem gelijk het probleem voorgelegd.
Hij zei ook van geen springschoenen te gebruiken ( heeft geen zin ) en gewoon de natuur zijn gang laten gaan,...
Ontsmetten was goed, zei hij, dus laat ik het maar zo. Hij heeft er zo te zien niet veel last van, heb gisteren gereden en ging prima (ik heb het wel heel rustig gedaan!! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, hokke, lauralarissa, othelloster, Trendiction, valonka en 80 bezoekers