Bij een nageeflijk paard blijven drijven of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Bij een nageeflijk paard blijven drijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 19:33

Hallo,

Ik hoor hier wel eens op Bokt dat je als je paard eenmaal goed loopt (nageeflijk), moet stoppen met drijven. Zelf doe ik dat nooit, want ik volgens mij moet je de achterhand eronder blijven drijven (en dat van voren dan weer opvangen). Vinden jullie dat je wel of niet moet blijven drijven en waarom???

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Groetjes,
Suzanne


frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:27

je moet altijd je paard voorwaarts blijven drijven..dat betekend niet dat je moet blijven schoppen en stampen maar gewoon met je kuiten drijven...je kan zonder voorwaartse drang niets beginnen...
en na een tijd begrijpt je paard je ook meer en worden je hulpen meer ontspannender en worden de overgangen ook mooi en verzameld..
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:03

Toevallig, dit heb ik deze week twee keer met priveles geoefend.

Ik moest juist mijn been 'eraf' houden (niet afsteken, maar stoppen met drijven) en alleen op het moment dat paardlief niet meer voorwaarts was drijven. En dan niet blijven knijpen, maar gewoon een keer drijven en bij geen reactie een tik. Is de voorwaartse drang er weer, dan niet meer drijven en benen stil houden.

Het had superresultaat, aan het eind van de tweede les schoot hij al naar voren als ik mijn been aanlegde (en dat terwijl hij van zichzelf behoorlijk lui is). Een heel stuk minder vermoeiend ook!

Eigenlijk is het ook heel logisch. Als ik nu maar zou blijven drijven, wat moet ik dan nog doen als ik straks verder ben en bijvoorbeeld meer verzameling wil gaan vragen of moeilijkere oefeningen? Dan zijn de reserves al zowat uitgeput...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:10

ja inderdaad ccccorine. ik had dat met suleika ook zo geoefend en ik merkte het verschil meteen. Omdat ze effe lui voor mijn been was. Deed ik: geen reactie is een tikje en goede reactie is belonen.
Ik vond het echt veel fijner. Eerst was het af en toe ook dat ze na drie kwartier rijden niet meer fijn op mijn been reageerde omdat ik al continu met constante druk had gereden.
Maar ik denk wel dat je voor de verzameling je benen erbij moet houden. Hoe rijd je 'm anders bij elkaar?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:19

en toch zie je zo vaak ruiters die heel hoog rijden constant drijven in de draf. daar krijg ik kriebels van. zij zullen het wel weten hoor, maar ik wil ook weleens de reden weten. als ik gedreven heb moet mijn paard voorwaarts blijven. behoorlijk lastig als je een halfuur constant moet zitten aandrijven. ik denk dat dat constante aandrijven vooral met aanliggen en zit moet gaan.

ijslanders zijn van de vurigste paarden uit, en daar moet je je benen afsteken. (anders laten ze je als het goed is alle hoeken van de bak zien) dus volgens mij moet het kunnen zonder drijven. het kan ook met, maar dan zie ik het nut niet echt?

Enya - Daya :-)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:19

Ik blijf niet continu drijven nee. WAnt dan wordt het paard dood voor het been. Alleen als ik voel dat het paard ietsjes minder nageeflijk wordt begin ik al heel snel weer te drijven en stop ik bij resultaat. Je kunt beter te weinig doen dan te veel. Want je stoort een paard nogals snel he. Daarom moeten hulpen klein zijn en gering in aantal.

De hond is de betere mens


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:21

CCCCorine schreef:
Toevallig, dit heb ik deze week twee keer met priveles geoefend.

Ik moest juist mijn been 'eraf' houden (niet afsteken, maar stoppen met drijven) en alleen op het moment dat paardlief niet meer voorwaarts was drijven. En dan niet blijven knijpen, maar gewoon een keer drijven en bij geen reactie een tik. Is de voorwaartse drang er weer, dan niet meer drijven en benen stil houden.

Inderdaad,
ondersteunende hulpen zijn zo verwarrend voor een paard! Dan loopt hij braaf voorwaarts en dan nog krijgt hij hulpen.
Dat is tegenstrijdig en vooral bijzonder vermoeiend voor jezelf. Een paard moet gewoon op eigen benen lopen, ipv op de benen van de amazone/ruiter.

Dat betekent niet dat benen afgestoken moeten worden, zelf het heetste paard moet een normaal aangelegd been gewoon accepteren.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:23

als je't op mij had van dat afsteken, nee bij normale paarden idd niet, het was gewoon ter illustratie Knipoog omdat het daar bij de juiste zit hoort.

Enya - Daya :-)

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:43

Nee, ik stop altijd met drijven als hij goed gehoorzaamd, mn been hou ik er wel aan (stil en ontspannen).
Ander raken ze op een gegeven moment, lijkt mij, afgestomd. Bovendien als ik constant zou moeten drijven om de achterhand actief te houden, hoe kan ik dan ooit op een hoger niveau komen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 08:07

Mijn paard 'moet' moe worden, ik niet Knipoog Bovendien zou ik er zelf ook gek van worden als iemand tijdens het lopen telkens links-rechts zou brullen tegen mij. Gewoon lekker simpel rijden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:50

Stoppen met drijven als het tempo en de nagevelijkheid goed is, hoort bij het rijden met signaalhulpen. Heel logisch voor mens en dier en duidelijk, maar wel een hele omschakeling als je gewend bent continue te drijven en vergt erg veel consequent zijn als je een sloom/flegmatiek paard hebt (zoals Andrew Schijnheilig ) omdat je dan toch snel de neiging krijgt te veel te blijven doen met je been...

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:03

Ik heb altijd geleerd dat je geen overbodige hulpen moet geven. Dus als hij goed loopt drijf je niet. Pas als hij terugkomt in tempo geef je weer been. Mijn pony heeft snel neiging een beetje lui te worden op het been, maar als ik dit consequent blijf doen reageert ze wel flitsend.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rubi_ en 8 bezoekers