[LO] nageeflijk trainen met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

[LO] nageeflijk trainen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 20:51

Is het mogelijk en hoe om de nageeflijkheid te trainen met longeren?
wat voor een hulpteugel heeft hier het beste effect bij en is dit wel goed?

ik zou graag wat tips van jullie willen Lachen

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:09

Als je het longeren goed onder de knie hebt en je paard dus voldoende voorwaarts tegen de hulpteugel aan kunt "rijden", is longeren prima. Je kunt met bijzetteugels longeren of met een "touwtje". Wel eerst even zonder hulpteugels warm laten lopen en dan langzamerhand van lang naar wat korter gaan werken.

Wellicht is een cursus longeren iets voor je.... Lammert Haanstra geeft deze regelmatig en dan leer je heel veel! Succes.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:10

Ja hoor, dat kan heel goed zelfs. Zolang je maar niet vergeet dat je paard zijn achterhand moet gebruiken.

Als hulpteugel zou ik kiezen voor een halsverlenger (elastiek), zeker als je voor het eerst met 'bijzetten' begint.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:42

Dat zou je kunnen doen,maar ik denk dat het nog altijd het beste is om dat te doen terwijl je erop zit.
Je kunt dan drijven,vragen en loslaten op precies de juiste momenten.
En je voelt dan ook tot hoever je kunt gaan.
Maargoed,met een goed getraind oog kun je inderdaad ook wel wat doen aan de longe.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:32

Bij mijn paard is het door meer mensen aangeraden, om haar veel te longeren en zo sterker te trainen. Mijn paard is behoorlijk overbouwd en heeft daarom een zwakkere rug dan een paard dat qua bouw helemaal klopt. Aan de longe kan ze zich richten op haar rug versterken en dus doe ik dat meerdere keren per week. Vaak voor ik er op ga. Het werkt echt.

Ik longeer met een touwtje op de Lammert Haanstra manier. Hij heeft daar ook een zeer handig boekje over geschreven.

Als je longeert heeft je paard alleen te maken met zijn eigen lijf en niet ook nog eens met jouw gewicht, bewegingen, handen waar hij (ook ongewilt) tegen aan loopt. Ik zou het dus zeker proberen. Les erin nemen is wel slim, al helemaal als je eerst nooit longeerde.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:30

Als iones zich weer eens strak houdt en niet nageeflijk is, ga ik hem longeren met pessoa en 2 longeerlijnen. En dan wordt hij wel nageeflijk. MAg hij lekker zijn krachten op zichzelf uitoefenen, i.p.v. op mij. En dan kan ik er daags daarna weer fijn op rijden.