Aangeven van overname van Fjord bij het stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 23:48

Hallo, ik heb (zoals jullie vast wel weten) onlangs mijn verzorgfjord Pjelk gwkocht en ook zijn papieren gekregen maar wat ik nog even vragen wou: moet ik die overname nu ook bij het stamboek melden en zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:50

Ja je kunt gewoon even met het stamboek bellen.
Wel even duidelijk uitleggen hoe het zit want bij mij hebben ze toen ik wat informatie over IJsco's stamboom opvroeg gewoon IJsco op mijn naam gezet Haha!
Dus ik stond ineens als eigenaar van IJsco in de boeken, misverstandje, heb er later over teruggebeld en het is rechtgezet.
Hele aardige mensen daar, willen je graag helpen dus bel er eens naar toe dan is het zo geregeld volgens mij.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:50

Toevallig is een vriendin van mij hetzelfde overkomen. Ook zij heeft haar verzorgfjord gekocht en geinformeerd bij het stamboek. Het kost 25 gulden (volgens mij) om de overname te laten registreren.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:04

Overname moet altijd bij het desbetreffende stamboek gemeld worden.Het paard wordt dan op jouw naam overgeschreven. Event, paspoort dien je ook op te sturen naar het stamboek.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 09:53

Het is niet verplicht.
Toen wij Oliva kochten hadden de vorige eigenaars Oliva ook niet op hun naam overgeschreven.

Als je keuringen wilt gaan lopen en lid wilt worden van het stamboek dan is het verplicht
Wij hebben Oliva op de keuring over laten schrijven en hun namen het paspoort mee en die kregen we een paar weken later weer thuis gestuurt.........overgeschreven Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:24

Als het niet verplicht is hoe wil jij dan aantonen dat jij de eigenaar bent.En een gechipt paard moet op de naam van de eigenaar staan.Stel dit paard veroorzaakt een ongeluk, wie is er dan aansprakelijk.? En zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen. Dus opsturen die handel naar het desbetreffende stamboek, dat is de enige goede manier van werken.
Lees even de EU regels;

Indien het paard geheel of gedeeltelijk van eigenaar wisselt, moet de nieuwe eigenaar, die het paard geheel of gedeeltelijk in eigendom heeft gekregen, dit schriftelijk melden bij de organisatie die het paspoort heeft uitgegeven. Degene die de aanmelding doet staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem/haar opgegeven gegevens. De registrerende organisatie draagt voor die juistheid geen verantwoording. Het paardenpaspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.

Dus paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom, vandaar dat er nu registratiebewijzen bij uitgegeven worden op naam van de rechtmatige eigenaar.
_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-11-02 09:41 ]</font>

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:44

Hoe doe je dat dan met paarden zonder papieren?
Kun je toch ook niet aantonen dat die van jou is.

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:48

Ja, inderdaad het paspoort/geel papier naar het stamboek sturen. Fjord wordt dan op jouw naam geregistreerd en je krijgt een acceptgiro van F 25,- thuisgestuurd. Misschien is het ook wel leuk als je lid wordt van het stamboek. Je krijgt dan 4 x per jaar een boekje met allerlei info over fjorden en keuringen etc. Kost F 85,- per jaar.
Als je paardje overlijdt moet je dit ook melden bij het stamboek, maar daar moet je nu nog maar even niet mee bezig zijn hoor! Heel veel succes met Pjelk!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Olly op 2001-11-02 09:53 ]</font>

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:54

Als de mensen bij mij een shetlander kopen, raad ik ze aan om ze pas op naam te laten zetten als ze ermee naar keuringen willen.
Anders moeten ze lid worden van het stamboek en de overschrijvingskosten betalen, komt toch een aardig bedrag uit. Terwijl ze de pony alleen voor het gezelschap hebben.
Het is niet verplicht, natuurlijk heeft het stamboek het wel graag.
Ik schrijf de welsh ook pas in januari over op mijn naam en wordt dan ook lid van het stamboek, anders moet ik nu nog lidmaatschap betalen voor die twee maandjes, vind ik weggegooid geld!
Als je hem over wilt laten schrijven en lid worden zo ik dat met ingang van 1 januari laten doen.

Groetjes Anke

Ik heb ook een fjord WHOOPY, haar moeder Olly staat nu ook te koop.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 11:07

Sinds vorig jaar is het al verplicht dat alle paardachtigen(dus ook ezels) geregistreerd moeten staan. Dus ook paarden zonder afstamming moeten in een bepaald register geregistreerd staan en ze moeten een geldig paspoort hebben. Ik weet ook wel dat er paarden zonder geldige papieren rondlopen, maar helaas je maakt je dan schuldig aan een strafbaar feit.Stel je rijd naar een wedstrijd en je hebt je papieren niet bij je, de RVV kan je paard dan in beslag nemen. Stel je paard loopt bij een ander in het land en er komt controle zelfs dan kan de RVV je paard opeisen. Vorig jaar heeft er in de IDS afd. Welsh een artikel over in gestaan. Lees dat maar eens goed na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 12:51

Idd even opletten met de chipregistratie. Het Fjordenstamboek is trouwens heel leuk om lid van te zijn; lekker veel activiteiten en gezellige mensen! Ik zou het gewoon doen hoor, wordt je echt niet slechter van!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 18:22

als je paard overgeschreven moet worden op jou naam dan moet je het paspoort opsturen naar het stamboek en dan voeren ze daar jou gegevens in. je moet wel lid worden van het fjordenstamboek wil je het kunnen overschrijven.
succes

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 00:26

Ik denk dat ik mewel laat overschrijven. het lijkt me wel leuk om lid twe worden van het stamboek omdat je dan het blaadje ervan krijgt met aankondigingen van keuringen en buitenriitten met alleen Fjorden. Misschien ga ik ook wel eens met Pjelk naar de keuring. Gewoon eens zien hoe hij dat doet.! Ik zal het overschrijven wel pas in januari laten doen zodat ik dan direct voor een heel jaar betaal wat Anke ook al zei.

Femke k
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:44

Het is wel heel leuk dat je hem laat inschrijven en de activitieten zijn ook altijd heel leuk en de keuringen ook. Ik rijd zelf in hoenderloo waar het stamboek zit en het is echt heel gezellig daar. *LOL*

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:09

Beetje apart bij dat fjordenstamboek wel, als je ooit een keer besluit je lidmaatschap op te zeggen krijg je een brief thuis: Of je dan ook even de papieren van je fjorden in wil leveren. Serieus! Zelf meegemaakt. En ik toch altijd maar denken dat papier bij paard hoort..... We hebben het dus ook niet gedaan, en overigens nooit meer wat van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 23:19

He Femke, dan kom ik volgende week bij jou op stal kijken! Ik ga een weekeindje naar de Veluweranch, dus effe bakkie bij Van Bon!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:28

Hoi Karina,
Beetje vreemd want eigenaar zijn van een fjordenpaard is wat anders dan lid zijn van het stamboek. Beide staat in princiepe los van elkaar (tenzij je naar keuringen wilt met je fjordje of wilt laten dekken).
Zal wel een foutje geweest zijn.
Viv