paarden moeten binnen bij vriesweer!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:38

alsof we nog niet genoeg hebben aan Michel Vandenbosche met zijn gaia. Die man kwam helemaal niet serieus over met zijn legerpakkie aan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:08

Leentje, de brief was heel mooi verwoord en ik denk ongeveer hetzelfde als wat alle paardenliefhebbers hier denken OK dan! . Tja de reactie van de organisatie ontgaat mij een beetje hoor Scheve mond . Hoe langer ik er over nadenk hoe harder ik moet lachen Haha! . Want Evita en Prima vonden het vrijdag geweldig om in de sneeuw te gaan rollen, zouden ze nooit doen als ze het te koud vonden. Daarnaast moest ik 's avonds toen het toch al een goede -6° vroor Prima nog gaan halen in de wei, die WILDE nog eens niet naar binnen(en ze heeft geen deken op Schijnheilig )
Verder is het toch ook zo, dat als je paarden zo gaat beschermen en dekens opgooien en binnenhouden terwijl het niet nodig is en ze een goede wintervacht hebben, dat je dan toch het natuurlijk afweringssysteem afbreekt hé? Maw paarden die de kans krijgen om een goede wintervacht te kweken en verder met rust gelaten worden zijn veel beter bestand tegen ziekten dan paarden die als dutjes vanaf het moment dat het kouder dan 5° is de stal op gezet worden met een dik deken aan...

Voor mij is het ruim voldoende als de paarden beschikking hebben over een shuilstal, water en voldoende ruwvoer.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:15

Idra schreef:
Ik heb het ook gezien... Mijn vaders reactie: oei, dan hadden wij met Adri (haflinger, en een echte TEDDY in de winter) een fikse boete gehkregen...
Waar gaan we toch naartoe??
Een paard heeft echt een deken nodig, hoor, jaja...

Goede brief Leen, maar helaas is het antwoord weer een bewijs van de ongelooflijke bekrompenheid van sommige dierenrechtenorganisaties...


Dat was dus exact mijn meter haar reactie: oeioeioei als ze bij ons komen filmen waren. Awel, ze hadden gemogen van mij: Pipo heeft een zodanige wintervacht dat hij em nu alweer gedeeltelijk aan het ruien is, het beestje heeft het TE WARM! Met dit weer ja!

(nu ff rest van het topic verderlezen)

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:18

Levy schreef:
In een verwaarloosde weide zonder deken zegt het nieuws.....
Wat is dan in hun ogen een verwaarloosde weide en een paard heeft toch een dikke wintervacht om ze te beschermen? Wat is de onzin dan Marijke?


Marijke bedoelt dat de uitspraken van meneerke BLID onzin zijn hoor Knipoog

Ik ga nu even eten, met honger kan ik niet nadenken, en dan krijgt hij weer een antwoord, en ga ik even verzinnen of we op de een of andere manier niet via de media kunnen duidelijk maken dat de beste kerel behoorlijk ongenuanceerd bezig is, en grotendeels kletskoek verkoopt.
Hulp is altijd welkom!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:22

Oh sorry, verkeerd begrepen........

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:56

Ik dacht net nog aan iets, als ze dan toch willen dat de paarden gedurende een periode binnen staan, dan zal een buitenstal ook wel niet mogen zeker?? Want dan kunnen ze nog koud krijgen en kunnen ze niet rondwandelen om wat op te warmen...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 19:31

zoveel reactie had ik niet verwacht Haha! ben blij geen pennyreacties te lezen
(behalve dan die van mr blid... Haha! )

dat terugbericht!!! je brief was steengoed, maar als dit een kopie is van wat die man teruggestuurd is, zend ik hem linea recta terug naar de basisschool. leer schrijven... help!!

ik hoop dat die maatregel er niet door komt... god wat gaan onze paardjes afzien

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:48

Ik zweer dat ik netjes gecopy pasted heb, en enkel een zinnetje in het vet gezet heb. Verder heb ik alle fouten netjes laten staan. *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:49

Pff... Wat verwaarlozen wij dan vréselijk onze paarden. De paarden die altijd 24/7 op de wei stonden (met schuilstal Haha! ) hebben zelfs met de sneeuw enzo buiten gestaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:03

*raap me op*

Allereerst: Leentje, OK dan! brief hoor! Geweldig antwoord erop terug... Inderdaad, zoals al gezegt: koeien en paarden zijn totaal niet te vergelijken. Als je een koe met dit weer op de wei zet wordt ze goed ziek ja (dikke kans iig). Voor melkproductie ed... Sja, dan kun je het zo wie zo schudden. Even ter info: ik heb het hier over de Nederlandse bontjes met de dunne vachtjes...

De verzorgpaarden hiero zijn ook onwijs zielig... Staan ook zonder deken van 's ochtends tot 's avonds buiten. 2 Haffies, een Fries en een Shet. Maar... Ook een Engels Volbloedje. Mijn eigen paarden hadden niet eens dekens... Laat staan dat ze 's winters een deken op hadden in die wei (terwijl ze toch van 6:30 tot 18:00 uur in een grote wei met wat bomen moesten staan...

Arm beestje... Bloos!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:18

Beetje offtopic misschien.

Maar van mij mogen ze in de zomer in de weide's controleren. Hoeveel paarden en andere dieren hebben gewoon geen schaduw of andere plek waar ze even uit de zon kunnen.

Beter plan dan die kou toestand lijkt me.

Ontopic:

super brief Leentje! OK dan!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:21

Ik heb het bericht vandaag in HBVL gelezen, en daar werd het gelukkig meer door de ogen van veehouders bekeken. Een veehouder vertelde ongeveer juist hetzelfde als wij over regen en koude, en ze plaatsten een foto van een goed gevoede koe die lekker nochalant in de sneeuw lag met de commentaar van de boer erbij die vroeg alsof het eruitzag dat ze kou leed.

Maar vooral het laatste stukje vond ik ook belangrijk en had ik over het hoofd gezien, weet niet als het hier al in een reactie is te sprake gekomen. De reden dat veel van deze dieren geen schuilstal hebben is omdat de regering er zo moeilijk overdoet, de helft KRIJGT er gewoon geen. Je moet hier in België toestemming vragen aan die, en aan die en dan goedkeuring van die, en dat mag niet daar staan want dat is zo een gebied, en niet groter dan dat want dan is het zus, en dan is het zo niet goed. Mijn ouders verkopen paardenstallen en tuinhuisjes en zo en ik weet van hen dat ze altijd de meeste problemen hebben met die stomme vergunning....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:39

xKatleentjex schreef:
De reden dat veel van deze dieren geen schuilstal hebben is omdat de regering er zo moeilijk overdoet, de helft KRIJGT er gewoon geen. Je moet hier in België toestemming vragen aan die, en aan die en dan goedkeuring van die, en dat mag niet daar staan want dat is zo een gebied, en niet groter dan dat want dan is het zus, en dan is het zo niet goed.


Dat is in Nederland ook hoor. Eerst een bouwvergunning los zien te peuteren (moeilijk, want de bestemming is 9 van de 10 keer landbouw) en dan moet alles nog tot op de halve meter precies met de tekeningen en regeltjes overeenkomen... Je mag naar mijn weten wel een 'verrijdbare' stal plaatsen, die moet je dan om de zoveel maanden verplaatsen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:47

xKatleentjex schreef:
Ik heb het bericht vandaag in HBVL gelezen, en daar werd het gelukkig meer door de ogen van veehouders bekeken. Een veehouder vertelde ongeveer juist hetzelfde als wij over regen en koude, en ze plaatsten een foto van een goed gevoede koe die lekker nochalant in de sneeuw lag met de commentaar van de boer erbij die vroeg alsof het eruitzag dat ze kou leed.

Maar vooral het laatste stukje vond ik ook belangrijk en had ik over het hoofd gezien, weet niet als het hier al in een reactie is te sprake gekomen. De reden dat veel van deze dieren geen schuilstal hebben is omdat de regering er zo moeilijk overdoet, de helft KRIJGT er gewoon geen. Je moet hier in België toestemming vragen aan die, en aan die en dan goedkeuring van die, en dat mag niet daar staan want dat is zo een gebied, en niet groter dan dat want dan is het zus, en dan is het zo niet goed. Mijn ouders verkopen paardenstallen en tuinhuisjes en zo en ik weet van hen dat ze altijd de meeste problemen hebben met die stomme vergunning....


heb ik wel even vermeld, natuurlijk is dat zo, langs de andere kant mag dat geen excuus zijn om je paard zonder beschutting te laten in de winter
Ik wil deze man wel in zoverre gelijk geven dat minstens één van de volgende dingen moet voldaan zijn: schuimogelijkheid, deken (die tijdig voor een droge gewisseld wordt) of x aantal uur per nacht/dag (afhankelijk van het weer eventueel) op stal om te drogen.
Als je geen schuilhok mag zetten, moet je dus wel zorgen dat op een andere manier aan één van deze dingen voldaan wordt.

Wij hebben zelf ook geen schuilhok ivm bouwvergunningen, maar onze paarden kunnen schuilen onder bomen, langs een geluidsmuur van de autostrade, achter de muur van de stallen, en als we weten dat het rotweer wordt, laten we de toegang naar de stallen open en kunnen ze schuilen onder het dak tussen de stallen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:53

leentje schreef:
heb ik wel even vermeld, natuurlijk is dat zo, langs de andere kant mag dat geen excuus zijn om je paard zonder beschutting te laten in de winter
.


Nee dat is ook weer waar, maar als je soms ziet wat sommige allemaal moeten doen om er een vergunning voor te krijgen dat vind ik ook iets minder. Maar idd dat mag wel geen reden zijn waarom de paarden niets hebben om te schuilen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:18

Ik mocht een stal zetten om de 50-meter grens, niet in de wei .... da's ons Belgische beleid. In de wei in het dorp mag ik NIETS zetten uitgezonderd een alleenstaand woonhuis en zo'n geschenken doe ik niet aan een vreemde waarvan ik een stuk grond mag huren die m'n dieren toevallig bijhouden Tong uitsteken Ik mag hier trouwens geen stal meer bijplaatsen, er staat er één. Ik mag wel een houten "barak" bijplaatsen zonder vergunning die ruim genoeg is voor de shetlander. M'n fjordje staat dus buiten en met die regen nu echt in een modderpoel ... Weiland om hem 100% van de tijd op te laten lopen hebben we jammer genoeg niet. Met de nieuwe regel die er komt per één juli (heffing van 1 euro per vierkante meter onbebouwde bouwgronden ter voorkoming van gronden die gekocht worden als investering Boos!) zit de kans erin dat ik m'n weiland wat eigenlijk deels tuin is en een perceel bouwgrond zal verliezen, want ik zie die eigenaar niet jaarlijks een paar 1000 euro neertellen voor een ander z'n paard te laten grazen ........ en of ik nu daar dit bedrag tegenaan wil gooien ... ... Ik kijk al een tijd rond voor extra weiland te vinden tevergeefs
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 05-01-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:22

Nee nee Sonja, een huis om je paardjes in te zetten natuurlijk! (Uitspraak van mijn tante daarstraks: "Wat is het volgende, dat we onze paarden in de living moeten zetten?")

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:26

Die van ons gaan om 8 uur naar buiten en om half 5 weer op stal. Een van de drie heeft een deken op, maar die is nog voor de helft in training, dus die heeft het nodig De andere twee redden zich prima. Als we ze op stal laten staan worden ze gek, ze willen gewoon graag naar buiten en rennen, laat ze dan toch lekker Als ze naar binnen willen, staan ze wel bij het hek te wachten Schijnheilig

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:57

paarden kunnen juist hardstikke goed tegen de kou, waar ze niet tegen kunnen is tocht. daar worden paarden meestal ziek van. mijn pony gaat zo een dagje het land in als het een zonnige bevroren dag is. nu draagt zij ook geen deken en is zij niet geschoren. dekens zijn trouwens ook wel overbodig voor haar. groetjes

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:29

Levy schreef:
Wat is de onzin dan Marijke?


Wel het nieuwsbericht vind ik zo'n onzin. Ze moesten onze "arme" Shetlanders met superdikke wintervacht eens zien... die beestjes hebben het zelf al te warm als het zonnetje maar eventjes schijnt Cool

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:22

Ik heb het net gekeken en - hoe is het mogelijk - die man is een pennymeisje. Om je te bescheuren!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:05

misschien moeten we hem hier eens op bokt laten meelezen. Zo ziet hij tenminste dat hij verkeerd bezig is. Haha! . Het is duidelijk dat die man geen besef heeft van paarden of andere dieren die in hun natuurlijke omgeving in koudere omstandigheden moeten overleven.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:18

Vonnie84 schreef:
Beetje offtopic misschien.

Maar van mij mogen ze in de zomer in de weide's controleren. Hoeveel paarden en andere dieren hebben gewoon geen schaduw of andere plek waar ze even uit de zon kunnen.

Beter plan dan die kou toestand lijkt me.

Ontopic:

super brief Leentje! OK dan!


Mee eens, 30 graden en geen schaduw en water, dás pas erg!!!

Onze paarden hebben wel een loopstal dus ze kunnen de beschutting opzoeken, al doen ze dat zelden Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:40


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:54

Tjonge Leentje mijn compliment voor je brief! Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Jammer van die reactie, maar ik hoop dat ze nu een beetje na gaan denken..... En onze paarden staan weer buiten.........