welk voer veel en welk weinig eiwit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

welk voer veel en welk weinig eiwit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 22:36

op de zakken voer (havens,pavo enz ) staat op de zak altijd hoeveel gram ofzo eiwit erin zit.
hoeveel is nu veel en hoeveel is nu weinig?
en welke merken hebben sowieso weinig eiwit erin?

groetjes galina Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:51

Subli Pony brok heeft weinig eiwit. Is speciaal voor de sobere rassen gemaakt.

Hoeveel veel of weinig is weet ik niet precies, heb al zo lang geen voer meer zelf gekocht Tong uitsteken

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:56

ik heb muesli van havens zonder haver(ook speciaal voor sober voeren)
daar zit ook weinig eiwit in

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 15:48

alvast bedankt voor de reactie's Lachen

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:06

Stimix van Pavo zit ook weinig eiwit in, mijn paard is er gek op.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:38

Je moet niet alleen kijken naar hoeveelheid eiwit er in een bepaald voer zit, maar wat voor soort eiwit.
Er zijn veel verschillende soorten eiwitten en paarden kunnen gevoelig zijn voor bepaalde eiwitten. Ook hebben paarden wel degelijk een bepaalde hoeveelheid eiwit nodig, dus zondermeer eiwit-arm voeren is niet goed.

[edit; woord NIET vergeten in eerste zin]
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-01-04 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:41

pavo stibro is een eiwitarm bix, maar die is niet geschikt als je paard hard werkt, meer voor oudere paarden op rust ofzo.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:44

Pavo Energy Control is ook eiwitarm, dat voer ik nu sinds een paar weken en dat bevalt prima.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:52

gemiddeld zit er in brok zo'n 11-12% eiwit, maar de verschillende merken pavo/havens etc. hebben ook varianten met minder eiwit.
Ik voer Pavo-conditie (vroeger stibro) of stimix daar zit 9.5% in.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:54

in een voedernormen boekje staat het allemaal in! ga bij een boer lang en je hebt er 1. Ik heb er hier ook wel 1 maar die is nog van 2002. Er veranderd niet heel veel in 2 jaar als je nog iets nodig hebt pb je het maar dan scan ik de pagina's ffies!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 13:54

ik zal even antwoorden Haha!

feetje: ik weet niet of ze subli hier ook verkopen? maar zoals je schreef is het speciaal voor sobere rassen he? en mickey is een volbloed,dus ik weet niet of het voer echt zo geschrikt voor haar is?

diana:je bedoeld denk ik de muesli zonder haver he?mickey lust die namelijk niet Haha!

anouar15:hier verkopen ze die helaas niet.

sugarmiss:tja,ze hebben niet precies gezegd welke soort? (ik zelf wist niet eens dat er verschillende waren? Bloos , maar ik vraag het anders eens na)

verootjoo:dan zal die helaas ook niet geschikt zijn,ik train mijn paard toch wel haast dagelijks met dressuur,dus ze zal toch wel iets moeten binnen krijgen.

imker:aan de naam te horen is dat een energie brok he? ik heb een volbloedje,en probeer altijd rustig te voeren en voer waar weinig energie inzit Haha!

mist:die drie verkopen ze helaas hier geloof ik ook niet?

iloveperry: bedankt voor de tip,ik vraag eens aan de staleigenaar,die is ook een soort boer Haha! dus die zal zoiets dan wel hebben.


bedankt voor de tips alvast!
de meeste soorten voer van pavo verkopen ze helaas hier niet,maar we gaan eens bellen,we kunnen het warschijnlijk wel hier bij een zaak bestellen Lachen
dus ik ga het eens proberen.

ik voer nu van havens het voer,ze krijgt daar de gewoone brokken van (basis sport brok) de reform kruidenmusli,slobbermash en zemelen,ik weet alleen niet of daar veel eiwit inzat?

weet iemand mischien iets van vlastcast of hoe je dat schrijft?
daar zouden geen eiwitten inzetten en fijn voer te zijn voor bij te voeren?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:11

Equiral Stud is een lichte sportbrok met een gunstig laag eiwitgehalte van 10,2 %. Dan voer je wat meer dan puur onderhoudsbrok kwa energie, en toch niet de eiwitpercentages die bij echte sportbrok horen.

voor mijn paard bleek het toch te veel. Die krijgt nu geweekte bietenpulpbrokjes met een scheut vitamine/mineralenpoeder aangevuld. Het gaat haar beter dan ooit tevoren.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:34

Subli krijg je bij de Boerenbond enzo Haha!
Ze hebben ook nog andere brok waar weinig eiwit inzit.
Je kunt ook een voedingswijzer halen.
Dan vul je gegevens van je paardje in en "berekenen" zij welke brok het beste bij je paard past

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:43

Ga eens naar de site www.horsemanship.org en kijk naar voeren of iets in die aard en je vind een heel artikel ( minstens 60 blz. ) over alles wat met voer te maken heeft, héél interessant!!