Voel me nogal schuldig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 22:39

Ik voel me nogal schuldig.
Robin is dus een pony die je echt niet makkelijk naar beneden rijdt, opgericht lukt wel, maar rond komt ie echt niet snel.
Ik heb een periode achter de rug dat ik elke keer dat hij na veel oefenen op 1 dag, niet naar beneden kwam, ik zoiets had van 'ja ik dwing je gewoon!' dus zette hem vast, trok hem in de krul. Daardoor heeft hij een nogal harde mond gekregen en voel me daar de laatste tijd nogal schuldig over. het is gebeurd, daar doe ik niets aan. Maar ik voel me zo'n trut. Hoe kan ik dat arme beest nou vast pakken, dwingen om naar beneden te komen!? Scheve mond\ Nu is er dus nóg minder te beginnen met hem, omdat hij hard in de mond is. De laatste tijd denk ik daar nogal vaak over. Wat als de vorige eigenaren komen kijken, en dat meisje er op gaat rijden? Dan voelt ook zij dat ik robin gewoon helemaal verpest heb! Verward Verdrietig


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 22:45

Nu zullen de reacties die ik ga krijgen allemaal wel negatief zijn, maar ik weet zelf ook dat ik fout geweest ben. Ik hoop ook dat jullie dat dus inzien. Doe het nu zo min mogelijk hoor, maar moest dit gewoon ff kwijt!

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:47

Joh, gebeurd is gebeurd en je zegt zelf dat je het nu inziet. Dussssss.... gewoon met een schone lei weer proberen van de grond af aan op te bouwen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:49

En terecht dat je je schuldig voelt!!!!!!!
Maar goed dat je het zelf toegeeft, je er van bewust bent. En vooral goed dat je er wat aan probeert te doen!

Nulla tenaci invia est via

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:55

Tsja, het is gebeurd. Ik zou voortaan niet teveel aan zijn mond zitten. Gewoon relaxed en je niet te druk maken aan het naar beneden rijden van je paardje. Ik heb soms ook de neiging hoor. Als het echt niet lukt (als hij stug is, of vasthoudt). Dan laat ik hem even halthouden en vanuit stilstand nagevelijk te krijgen, zodra hij lekker ontspannen is, vanuit stilstand weer stappen. En dan kan ik wel een uur doorstappen hoor, als hij lekker ontspannen blijft, is hij braaf en mag hij op stal Party!! . De volgende dag is hij weer lekker soepel en makkelijk.
Ik denk niet dat je op advies sta/zit te wachten (en misschien werk het niet eens bij jou).

Maar voortaan niet meer teveel aan zijn mond zitten Party!!

Galactica Wadim X Gemini

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:00

Paard wordt niet hard in de mond maar hard tegen de hand, Hij trekt zich niks meer aan van de signalen die jij hem geeft via het bit. Uithuilen en opnieuw beginnen is de enigste remedie. Vooral los van de hand rijden, niet te veel vragen voorlopig, komt het vanzelf goed. Advies nodig, PB even.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:19

het komt vast weer goed
je voelt je schuldig en dat is logisch
begin gewoon opnieuw en natuurlijk goed!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:47

Uithuilen en opnieuw beginnen...
Gewoon nu op de goede manier!
Niet te veel mee bzig zijn. Niet te kort pakken, dan krijg je vaak juist verzet en lekker ontspannen voorwaarts rijden en, wat bij mijn pony helpt, hem laten merken hoe fijn het is om hals te strekken (tusendoor lekker lang teugeltje ,voorwaarts...) Laat hem het contact zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:52

probeer anders een tijdje zonder bit te rijden... kweenie meer hoe zo'n ding heet maar je weet vast wat ik bedoel! En na een poosje weer heel voorzichtig rijden met een heel zacht bit. Misschien een idee?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:15

Als je een paard echt hard in de mond wil krijgen moet je jaar in jaar uit letterlijk zonder gevoel rijden.
Ik kan natuurlijk niet zeggen op welke manier je hem hebt vastgezet. Maar ik denk dat je pony nog best wel gevoelig in zijn mond is maar je hand gewoon negeert. Iedereen heeft dit probleem wel eens, je maakt je sterker dan je in feite zou mogen. Maar dat wil niet zeggen dat je op die manier elk paard hard in de mond krijgt. Ik ken mensen die hun handen superstil houden maar zich vastzetten in de rest van hun lichaam en dan krijg je dus ook een paard wat wel in de krul loopt maar niet op eigen benen. Hard in de mond vind ik een moeilijke term aangezien het probleem veelal met het totale lichaam te maken heeft.
Mijn ruin is heel groot en heeft moeite met zijn evenwicht hierdoor wordt hij vaak sterk van voor, maar dat wil niet zeggen dat hij hard in de mond is. Natuurlijk heb je dan de neiging om teveel druk op de teugels te geven als ze zo gaan hangen en voor geen meter willen nageven. Zo nu en dan wordt ik nog wel eens sterk maar gelukkig corrigeert het paard mijzelf zodat ik weer kan ontspannen.
Probeer je pony met lange teugel en alleen op het been te rijden, hij moet zelf naar beneden kunnen en willen. Als ze het nog niet kunnen dan moet je het niet forceren. Ik mag blij zijn dat ik nu na een jaar met lange teugel door de bak kan rijden en dat hij wat nageeflijker wordt, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Mijn 3-jarige loopt van nature heel ontspannen en heeft een mooie rond bouw, een mooie schijne schouder en rond kruis. Hij heeft er dus totaal geen moeite mee om diep en rond te rijden en daarna weer in de oprichting te lopen.
Maar ik dwaal af, doe een stap terug en zorg dat je in feite eerst zelf ontspannen bent en vraag niet te veel. Je wil eerst dat je pony wat nageeflijker wordt. Ga het bos in, rijd lange stukken arbeidsdraf en schakel tussendoor. Laat hem je hand volgen. Als je dat in stap en draf onder controle hebt dan probeer je de volgende keer gallop. Ga er in ieder geval ontspannen mee om, Robin zal zichzelf ook makkelijker ontspannen. Tenslotte is het niet voor ieder paard weggelegd om mooi diep en rond met de neus over de grond te lopen, de bouw van het paard heeft daar veel mee te maken.
Ik begrijp je probleem goed en ik weet zeker dat elke ruiter dit al heeft meegemaakt. Geloof me, ook bij A. van Grunsven wordt er zo nu en dan goed getrokken om ze maar diep en rond te krijgen en degenene met het minste karakter (teveel verzet, tegen de hand) verdwijnen gewoon via de achterdeur. Rustig verder gaan en je niet meer laten verleiden tot het trekken aan de teugels. Ik ga zelf altijd een liedje zingen en geef ogenblikkelijk lange teugel als ik te sterk wordt. Dit probleem heb ik alleen met mijn ruin maar het gaat de goeie kant op in ieder geval! Party!!


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 15:14

Ik heb vorige week ook dit tegen mijn instructeur gezegd, maar dat dat robin het vastpakt, en ik dan dus terug trek zeg maar. Maar het komt dus door mij, vertelde hij mij. Van hem moet ik Robin dus ook lange teugel geven als ik denk dat ik hem in de mond trek. maar mijn pony heeft z gelopen, dan kan hij toch ook wel gewoon rond lopen!? Hij is wel een beetje stijfjes in zijn hals, vooral aan de linkerkant, misschien komt het daardoor? Scheve mond\

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 15:20

Heb je die instructeur allang? ZO ja, dan had hij allang MOETEN zien dat jij Robin vastpakt, je hebt toch niet voor niets les!
Je moet redelijk opnieuw beginnen, want Robin moet weer vertrouwen krijgen in je hand en niet meer bang hoeven te zijn dat jij hem weer vastpakt.
Succes en netjes dat je het toegeeft!

:evaw:

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 15:27

Sjimmy, het stomme is, dat ik dat in de les dus niet deed! Frusty

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 16:07

hmm ja da's minder dan. Maar succes op het weer wat beter te krijgen!

:evaw:

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:29

hai hai,

ten eerste wil ik even tegen Margreet zeggen dat IK VIND dat haar reactie een beetje stom is. Ze ziet het in ieder geval van zich zelf, en dat kan de helft niet zeggen,w ant die denken dat ze het goed doen!!

ten tweede moet je nu gewoon met een schone lei beginnen en samen met je instructeur helemaal opnieuw beginne, met vooral veel geduld!

er zijn meerdere paarden hard in de mond, maar met een goede ruiter, kan dit verbeteren. dus gewoon blijven oefenen!!!!!!

en GEEN schuldgevoel HOUDEN!! effe uithuilen ( liever niet huilen Haha! ) en dan weer verder en oefenen!!

succes!

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-11-08 22:13 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:34

Citaat:
Op 2001-11-08 20:29, schreef Merel Blom:
ten eerste wil ik even tegen Margreet zeggen dat haar reactie een beetje stom is. Ze ziet het in ieder geval van zich zelf, en dat kan de helft niet zeggen,w ant die denken dat ze het goed doen!!


Gaaaap Gaaaap Gaaaap
Heb je de rest van mijn reactie niet gelezen ofzo?! Ik zeg bijna precies hetzelfde als jij!
Lees het 2e deel van mijn reactie maar, voordat je zo voorbarig en onterecht reageert Koe
Zal het nog een keer voor je herhalen:

Citaat:
Maar goed dat je het zelf toegeeft, je er van bewust bent. En vooral goed dat je er wat aan probeert te doen!


Oh ja, wie ben jij om te bepalen wat stom IS? Dat jij het VINDT is iets heel anders dan dat ook zo is!
Een mening is niet hetzelfde als een feit.

Duidelijk zo?
_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-08 20:37 ]</font>

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 21:59

jaja =P
ik zeg ook, gewoon opnieuw beginnen, en vooral rustig blijven altijd Party!!

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-01 22:22

Ben vandaag leeg en met veel geduld op gestapt. En het heeft idd geholpen, hij was veel nageeflijker dan normaal, kwam niet rond ofzo, maar hij liep gewoon lekker ontspannen en accepteerde het bit beter. Lovers

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:40

Go margreet!!

Ik heb een idee: waarom neem je geen prive lessen. Dan zie je meteen wat je fout doet. Die manege lessen zijn hobbie lesjes, waar je nooit echt veel verder mee komt

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:26

prima idee prima!!! Haha! Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 12:29

He goed dat je het toegeeft compliment hoor. Veel ruiters doen dat niet eens.

Ikheb zelf nu ook problemen met leys zijn rug en ik geef gewoon toe dat het mijn schuld is. Mensen staan je dan heel raar aan te kijken. Sorry het is zo dus waarom zou ik het ontkennen.

Ik ben ook opnieuw begonnen nieuw persoon die me priveles geeft en opnieuw leren rijden. En het werkt goed ik zie verandering Leys is happier en ik ook.

Ga eens kijken naar een ander persoon voor je les. Een frisse blik doet vaak wonderen Lovers.

Succes ene niet opgeven hoor ik vind Robin een super pony en na alles blijft hij nog zoooo braaf Party!! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-01 12:59

Citaat:
Op 2001-11-09 09:40, schreef Prima:

Ik heb een idee: waarom neem je geen prive lessen. Dan zie je meteen wat je fout doet. Die manege lessen zijn hobbie lesjes, waar je nooit echt veel verder mee komt



wie beweert dat ik manege lessen volg?? ik sta niet eens op een manege! Frusty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Carolina87, esje01, Esplen, Lizenlotte, sterregoud en 146 bezoekers