Dressuur voor Western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Is het een goed idee om enkele dressuur lessen te nemen, voordat je met western begint?

Ik rijd dressuur: Ja, goed idee
1 (5%)
Ik rijd dressuur: Nee, eerst western lessen
2 (11%)
Ik rijd dressuur: Maakt niet uit
2 (11%)
Ik rijd western: Ja, goed idee
Geen stemmen
Ik rijd western: Nee, eerst western lessen
5 (27%)
Ik rijd western: Maakt niet uit
2 (11%)
Ik rijd beide: Ja, goed idee
Geen stemmen
Ik rijd beide: Nee, eerst western lessen
1 (5%)
Ik rijd beide: Maakt niet uit
4 (22%)
Ik rijd geen van beide: Ja, goed idee
Geen stemmen
Ik rijd geen van beide: Nee, eerst western lessen
Geen stemmen
Ik rijd geen van beide: Maakt niet uit
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 18


Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Dressuur voor Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 05:08

Toen we vandaag bij de westernwinkel waren raakten we in gesprek met een heel aardige man en hadden we het er toevallig over dat mijn vriendin binnenkort met westernlessen wil beginnen. Hij raadde haar toen aan eerst enkele dressuur lessen te volgen, omdat het volgens hem vergelijkbaar was met leren autorijden: als je eerst leert om te schakelen kan je altijd nog makkelijk overschakelen naar een automaat, terwijl het andersom veel moeilijker is.

Ik heb zelf geen noemenswaardige western ervaring dus ik vind het moeilijk hierover te oordelen. Aan de ene kant ben ik het wel met hem eens, aan de andere kant weet ik het niet zo zeker. Doorzitten vind ik juist weer makkelijker op westernpaarden. Daar staat weer tegenover dat je bij dressuur een ander soort balans aanleert. En zo zijn er wel meer dingen.

Ben erg benieuwd wat jullie hierover denken! Zet er ook even bij waarom je iets vindt.

Kerstmuts


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:30

Ik vind het een flauwekul verhaal. Ik rij zowel dressuur als western met mijn paard en ik krijg les van een westernruiter die ook dressuur rijdt. Ik de praktijk krijg ik vooral les. Afhankelijk van het zadel dat we gebruiken worden de puntjes op de i gezet m.b.t. western of dressuuronderdelen. Maar in alle gevallen is de basis het zelfde: een goedgaand, rechtgericht, aan de hulpen staand paard met een goed (recht) zittende ruiter die duidelijke hulpen geeft.

Groot verschil is de galopshulp (western: galop op het buitenbeen en engels galop op het binnenbeen) en de wens om al dan niet stelling te hebben of niet. Mijn paard weet dat op een hand rijden betekent: recht maken. Ze weet ook dat binnenbeen erbij stelling geven betekent. Een ander verschil zit hem in de mate van oprichting/verzameling die wordt gevraagd van een dressuurpaard, maar dat gaat naarmate het rijden beter gaat (bij mij i.i.g.) vanzelf....

Ik denk wel dat het voor dressuurruiters goed zou zijn een paar goede westernlessen te nemen en v.v. maar waar je mee begint maakt niet uit!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:41

Toen ik nog op de manege reed kwamen er wel dresssuurruiters die omschakelden naar western, die hadden toch meer moeite met de hulpen en houding dan degenen die vanaf begins af aan western reden. Zelf rijd (reed) ik western en ik had toch (na zo'n 5/6 jaar western) wel moeite om dressuur te rijden.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:45

Uiteraard ga ik weer eens volledig met anya mee Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:51

Het maakt niets uit Lachen

Als je niet kan rijden, zul je dat eerst moeten leren. Het duurt toch ff om je evenwicht te kunnen vinden op een paard, dan maakt de stijl niet zoveel uit. Beide zul je nog niet goed doen Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:26

Romkabouter schreef:
Het maakt niets uit Lachen

Als je niet kan rijden, zul je dat eerst moeten leren. Het duurt toch ff om je evenwicht te kunnen vinden op een paard, dan maakt de stijl niet zoveel uit. Beide zul je nog niet goed doen Haha!


Korte maar wijze woorden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:48

Als je western wilt gaan rijden, begin dan ook direct met westernlessen. Anders wordt het alleen maar extra verwarrend.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:27

Anya schreef:
Korte maar wijze woorden Haha!

Vooral kort, zal wel aan mijn postuur liggen >;) Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 17:40

Ik heb er wat meer over nagedacht en ik weet het nog steeds niet. Bij dressuur zit je meer "opgekropt" dan western en heb je dus een kleiner draagvlak (of zie ik dat verkeerd?), dus is de overschakeling van dressuur naar western waarschijnlijk makkelijker. Misschien ligt de moeilijkheid wel daarin?

Kerstmuts

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:05

Ik heb jarenlang dressuur gereden voordat ik met western begon. Ik heb zitten zweten (en nog) om om te schakelen Haha!
Was een stuk makkelijker geweest als ik meteen western had gereden, maarja, dat was er 30 jaar geleden niet Huilen

Wat ik wel prettig vind is dat ik een paard rond kan rijden, verzamelen en buigen. Ik vind persoonlijk dat westernruiters hier nog al eens manco aan gaan. Naar mijn idee komen hier toch wel wat problemen uit voort bij westernruiters

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, NinaZ, Thami en 9 bezoekers