Wie weet meer over Droes in de longen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Wie weet meer over Droes in de longen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 19:09

Een Shetlandpony van een kennis van mij heeft dit weekend te horen gekregen dat de pony droes in de longen heeft. Maar wat is het nu precies? Droes in de keel ken ik wel, maar hoe gevaarlijk is droes in de longen?
We hebben iig de trailer goed ontsmet (zij gebruiken onze trailer) met Formaline. De ene DA zegt dat het niet besmettelijk is en de andere wel Verward

Zijn er ook bokkers die hier ervaring mee hebben?


Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:11

Met droes in de keel heb ik helaas een hoop ervaring, met droes in de longen niet. Maar wat ik wel heel zeker weet, is dat droes in de keel besmettelijk is. De kans dat droes in de longen dan niet besmettelijk is, lijkt me heel klein. Het is hoogstens minder besmettelijk dan droes in de keel.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 16:24

Wat is de incubatietijd van droes dan? Die shet was vandaag opgeknapt, weer gegeten enz. DA is wel langs geweest en nog een vitamine prik gekregen. Hij staat samen met een andere shet die nergens last van heeft (wordt getemperatuurd) en er staan nog twee merries (één drachtig) en nog een ruin. Maar kon geen kwaad zei de DA.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:10

Bij ons hadden alle paarden het gehad, en een soort van groepsgewijs: eerst de merries (stonden op een stal samen), later de hengstjes (stonden een stal verder). De paarden zijn allemaal ongeveer een week of drie echt ziek geweest, en de hengstjes werden ziek net toen de merries beter werden. Wat de officieel bekende 'tijden' zijn weet ik niet, dit is de ervaring die ik heb ermee.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:33

Hmm droes is en blijft een raar iets. Een vriend van mij heeft een handelsstal en bijna elk jaar neemt er wel eentje droes mee naar stal waardoor alle jonge paarden die het nog niet gehad hebben de pineut zijn. Het is zelfs op het moment zo erg dat de ijslander van zijn vriendin op 3 verschillende plekken is open gebroken, keel, borst en koker???? Dat het ook op zo'n rare plek open kon breken wist ik echt niet maar ik weet wel zeker dat het komt doordat hij weigert te smeren mer laurierzalf en de droes dus niet bij de keel open breekt doordat je de huid daar soepel maakt Scheve mond

**Look where all this talking got us baby!!**

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 19:27

Ze is weer aan het eten en beter. Nog wel verzwakt en suf maar niet zo ziek meer. We dachten echt dat ze dood zou gaan! Iets van 41 graden koorts. Temperaturen alle paarden maar niemand heeft tot nog toe, gelukkig, een verhoging.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:02

Droes kan een paard maar een keer krijgen, dus als jou paard het al heeft gehad, hoef je je ook geen zorgen te maken.

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:10

Ik heb nog nooit gehoord van droes in de longen. Wel naar binnen geslagen droes.(verslagen droes) Dit onstaat als een paard droes heeft en het komt er niet uit. Dan kan het in de bloedbaan terecht komen en is een paard meestal snel dood. Als droes verwaarloosd word kan het paard er alsnog overheen komen maar er bronchitisch of andere longproblemen aan overhouden. Dat klinkt meer als wat hier aan de hand is. Het paard heeft dan geen droes meer, maar houd permanente longbeschadiging.

Incubatietijd van droes is ongeveer 2 weken, maar je weet niet wanneer het over gebracht word. Nadat een paard helemaal beter is is hij nog 6 weken besmettelijk. Heb je na het laatste ziektegeval 6 weken later geen nieuwe gevallen, dan ben je dus van de droes af.
Het is niet waar dat een paard droes geen 2x kan krijgen. De kans is kleiner want de paard heeft een weerstand opgebouwd tegen droes. Maar als het paard juist tijdens de uitbraak van droes al ziek is, of verminderde weerstand heeft, kan het gewoon opnieuw droes krijgen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:30

Esme_27 schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van droes in de longen. Wel naar binnen geslagen droes.(verslagen droes) Dit onstaat als een paard droes heeft en het komt er niet uit. Dan kan het in de bloedbaan terecht komen en is een paard meestal snel dood.


Dat klopt. Bedoelt de DA niet iets anders? Verslagen droes gaat in de lymfeknopen van de darmen zitten, dus dat lijkt me wat anders.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:53

Van droes in de longen worden ze volgens mij nooit meer beter. Ik heb eens een pony willen kopen en die laten keuren; die had het ook. Volgens die dierenarts kwam dit nooit meer goed. Beestje hoestte en was snel kortademig.


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:42

Droes in de longen is erg vevelend, geneest over het algemeen minder snel dan "normale" droes. De longfunctie wordt permanent aangetast en het paard zal dus nooit een top conditie meer kunnen opbouwen. Dit houdt dus in dat topsport er meer inzit.

Aangezien dit een shetlander is heb je hier niet veel mee te maken en zal je het misschien wat rustiger aan moeten doen dan voorheen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Icelandshet, joosje1193, Jossie, Kempi001, Pientje39, pippie123 en 35 bezoekers