Veulen opvoeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Veulen opvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 01:53

Jeetje wat is dat moeilijk zeg, een veulen opvoeden.
Ik zit een beetje met een situatie in handen waar ik niet goed van weet wat ik er mee moet. Ik doe gewoon wat mij het beste lijkt, maar het is nooit verkeerd wat advies in te winnen Haha!

Mijn veulen is nu 6 maanden oud, en staat nog bij moeder. Dit is lang, maar dit is voornamelijk om een oud trauma van moeders weg te werken (veulen er veel te vroeg afgehaald waardoor ze nu aanvalt na de geboorte) het was de bedoeling dat het veulen er deze maand nog af zou gaan en naar de opfok zou gaan, maar dit gaat helaas niet door. Ik ben nu als een gek op zoek naar een andere opfokstal, maar in de tussentijd zit ik wel met dat veulen.

Afspenen terwijl ze nog hier is kan helaas niet. Ik heb een erg kleine stal, merrie en veulen zien en horen elkaar altijd. En mijn stallen zijn van boven niet dicht. Het veulen kan dus pas afgespeend worden als ze ook echt daadwerkelijk weg gaat.

Mijn veulen is een redelijk dominante merrie. Dit komt volgens mij echt door haar moeder, die de leider van onze mini-kudde is. Veulen kan dus al vanaf geboorte alles flikken wat ze wilt, want mama beschermd haar wel. Doordat moeders dus na de geboorte alles en iedereen aanviel heeft ze een enorme achterstand opgelopen. Pas met 4 weken kwam ze voor het eerst in handen. Ze is nu best goed gewend aan mensen, loopt mee aan een touw en we werken aan het voetje geven. Alleen haar hoofd is nog steeds verboden gebied. Dit is echt ontzettend onhandig; halster afdoen is een gevecht, wormenkuren geven is echt afschuwelijk en ze eet dus ook niet uit je hand.

Gisteren bij het voetje geven schopte ze voor het eerst naar me. Hiervoor was ik altijd erg trots omdat ze niet trapte, maar helaas had ik te vroeg gejuicht. Mijn eerste reactie was terug trappen. En dat heb ik dus ook gedaan. Daarna meteen alsnog voetje opgetilt. Beloont en weg gegaan.

Vandaag ging ik de manen van mijn merrie doen. Veulen wil drinken, maar moeder wilt dat eigenlijk al niet meer. Die gaat dus vervelend doen, maar kan niet weg want ze staat vast. Het veulen gaat om te drinken precies zo staan dat ze met haar kont tegen mij aan staat. En dat accepteer ik dus niet meer. Dus ik joeg haar weg. Althans, dat probeerde ik. Ze gaat absoluut niet voor me opzij, en dreigt zelfs met schoppen. Uiteindelijk heb ik haar letterlijk weg getrapt. Heb eerst zachtjes geprikt hoor, maar ze ging gewoon niet. Ze liep dan uiteindelijk weg, maar kwam meteen terug en nam weer dezelfde positie in.

Later moest ze dus een wormenkuur. Nou aan een stuk door op de achterbenen. Nou is mij geleerd dat als een paard steigert je zacht met je been tegen zijn onderbuik moet gaan. Daar schrikt ie van, een roofdier kan 'm daar dus pakken. Als het goed is steigert hij dan niet meer. Helaas werkt dit bij veulen niet. Die blijft gewoon steigeren. Het is me wel gelukt die wormenkuur erin te krijgen, maar wat een gevecht zeg... Dat is toch niet normaal? Straks blijft ze haar hele leven zo..
Volgende week komt de hoefsmid voor het eerst, dat word natuurlijk een drama. Ik had bedacht wat Sedalin te geven, maar ik weet niet wat erger is; de hoefsmid of Sedalin erin krijgen!

Ze bijt ook als ze de kans krijgt, en als we ruiken aan elkaar gaan de oren in de nek. Ik zorg dan dat ik als eerste actie onderneem. Ik duw dan haar weg.

Ik hoop dat ik met mijn lichaamstaal nu goed bezig ben

Het lijkt me als een paal boven water staan dat het veulen naar leeftijdsgenootjes moet en in een groep de rangorde moet leren. Maar tot die tijd; pak ik het goed aan?

(ik heb nu wel alle minpunten uit vergroot, het is geen draak, ze kan ook lief zijn hoor hahahaha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:33

Ik zou haar toch een reeel portie klappen verkopen als ze dat soort grapjes start.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:26

of kun je haar niet in een kudde in de buurt doen waarvan de andere paarden je merrie niet kennen zeg maar. ik denk dat ze dan wel snel op haar plaats gezet word. en dat je vanaf dat punt weer verder werkt dat ze jou als hogere ziet. en natuurlijk dat foute gedrag afstraffen. bij mijn veulen werkte stemgebruik heel goed, maar ik weet niet of dat bij elk veulen is. succes

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 13:52

Ja Capopjekop dat is een opfokstal wat jij omschrijft Haha! En ik doe niks liever dan haar zo snel mogelijk naar eentje toebrengen!
Ik bedacht me alleen opeens dat ik de laatste paar dagen nogal veel vecht met mijn veulen, en dat ze een paar fikse schoppen heeft gekregen.
Opeens vraag je je dan af of je het wel goed doet, of een doodsbang paard aan het kweken bent...

Ik ga vandaag weer verder bellen naar opfokstallen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:47

Het lijkt me idd het beste dat ze zo snel mogelijk naar een opfok gaat, daar zullen haar "praatjes" wel snel afgeleerd worden door de rest.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:29

Ik dacht dat ik het zwaar had met mijn 2 monsterhengsten Haha! Knipoog
Inderdaad gewoon zoeken naar een opfokstal. Niet toegeven aan haar gedrag. Als ze protesteert even rustig afwachten en dan gewoon weer opnieuw de zelfde handeling. Ik denk dat het niet zo'n gek idee is om haar wat sedalin te geven als de smid komt. Het is voor beiden rustiger Haha! Zo kan ze ervaren (onder invloed haha) dat de smid eigelijk niet eng is.
Doet ze eigenlijk alleen zo dominant met Nuala erbij? of ook als je Nuala op stal laat?
Heel veel suc6 met de "kleine" meid.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:10

Wij hebben een merrie van bijna 3 jaar op stal en die heeft d'r leventje gesleten met een ander veulen. Je wilt niet weten wat voor onopgevoed monster dat is. Daar is iedereen nu mee bezig om het op te voeden maar wat een secreet zeg?! Zodra d'r iets niet zint is het ook de kont naar achter en trappen. Beter een veulen tegen je aan dan een 3-jarige Lachen
Ik denk dat je zo moet door blijven gaan, of nog harder optreden, net zolang je een opfok hebt gevonden. Maar wie zegt dat dát een garantie is voor een opgevoed paard? Wat als zij de leidster wordt? Ben je in de bonen denk ik...

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:35

Wat een klein draakje als ik het zo lees zeg!
Ik denk dat ze juist erg veel in handen moet zijn om dit gedrag niet te laten escaleren. Beter nu aanpakken en ruzie maken dan later als het een grote, zware Tinker tank is........