vol spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

vol spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 12:00

Heb een merrie die in april 2004 twee jaar word. Ze is nu 1.62 dus ze wordt behoorlijk groot. Afstamming is KWPN. Nu vind ik dat haar beide spronggewrichten vol zijn. Vooral als je dit van de achterkant bekijkt. Geen enkele last met lopen en opstaan e.d. Zit te twijfelen of dit komt omdat ze echt groot wordt, of toch OCD???? Wie kan mij van mn twijfels afhelpen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:07

Het kan een onschuldige overvulling van het gewricht zijn. Heeft ze misschien een afwijkende beenstand? Dit is ook een oorzaak.
Verder kan het altijd duiden op een OC of OCD, maar daar kom je alleen maar achter door een foto te laten maken.
Mijn hengst heeft ook 2 zgn bolspatten (overvulde spronggewrichten). Ook ik heb lang gedacht dat hij een OC o.i.d. had en uiteindelijk zijn er foto's gemaakt. Daar bleek alles puntgaaf te zijn en de reden van zijn dikke sprongen was in dit geval de stand van de achterbenen. Hij staat een beetje wijd en loopt als het ware een beetje ruim en naar buiten toe. Dat valt natuurlijk voor het oog niet echt op maar voor de gewrichten is het natuurlijk wel meer belastend.
Het enige wat ik moest doen om erger te voorkomen was hem achter op ijzertjes plaatsen (gewone), zodat hij zijn voeten niet scheef kon aflopen en voila, probleem opgelost.
Het vocht kan ook helemaal geen kwaad als er binnen niks fout zit hoor!
Ik zou gewoon eens foto's laten maken om het zeker te weten. Maar vaak valt het reuze mee!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:08

ik denk dat het dan verstandig is om even wat foto'tjes te laten knippen, een vol spronggewricht is niet echt goed, zeker niet voor een 2-jarige! ze is ook erg groot voor een paard dat nog 2 moet worden !!! die zijn extra ocd gevoelig helaas!
ze zal er idd geen last van hebben nu, ocd hoeft ook niet altijd een pijnlijk probleem te worden,alleen het KAN wel ! dus vandaar dat mensen met kopen ook huiverig zijn als bij een paard ocd word geconstateerd
ooit kan een paard wat vocht op de benen hebben als ze in eiwitrijk gras staan of kuilvoer.
heb je al goed aan de benen gevoeld? een jong paard heeft dikke gewrcihten tov de rest van zijn lijf, omdat de rest nog veel moet groeien, ook wintervacht kan het beeld vertekenen
heb je eraan gevoeld of het vocht is? en zit het echt aan de zijkanten van het spronggewricht? als je goed hebt gevoeld en het is echt vocht zou ik de dierenarts foto's laten maken, dan heb je wat meer zekerheid. tzou sund zijn dat als je m dalijk helemaal inrijd enzo en je hebt er dus meer als een jaar voer in gestopt en een hoop tijd, en hij blijkt dan niet goed te zijn.
dus wat dat betrefd kun je het beter nu weten
sterkte!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:09

Mijn paard heeft sinds hij bij een andere pensionstal staat ook vocht aan de buitenkant van zijn spronggewrichten zitten. Ook zit er een klein korstje. In zijn stal ligt helaas heel weinig krullen, dus ik denk dat het door het liggen op de betonnen vloer komt. Er zijn daar meer paarden die het hebben. Zit er bij jouw paard geen korstje op de vochtbulten?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:14

Aukie schreef:
Mijn paard heeft sinds hij bij een andere pensionstal staat ook vocht aan de buitenkant van zijn spronggewrichten zitten. Ook zit er een klein korstje. In zijn stal ligt helaas heel weinig krullen, dus ik denk dat het door het liggen op de betonnen vloer komt. Er zijn daar meer paarden die het hebben. Zit er bij jouw paard geen korstje op de vochtbulten?


sjies dat is dan ook lekker ! dat kan idd van het doorliggen komen, ook ellebogen en hakken kunnen zo lelijke plekken krijgen !
mijn paard zou daar niet lang staan dan

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:21

Verder worden ze daar echt super verzorgd!! Ik ga rubberen matten kopen en die in de stal leggen.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:43

De dierenarts is vanmorgen geweest en mijn paard van bijna 3 heeft hoogstwaarschijnlijk ocd. Ze zei dat als jonge paarden een vol spronggewricht hebben zonder duidelijke oorzaak, dat de kans groot is dat het ocd is... Binnenkort worden er foto's gemaakt. Als het zo is moet hij afgemaakt worden, want ik kan nooit een operatie betalen.
Ik voel me zo rot! Irene, als ik jou was zou ik ook foto's laten maken. Hoe eerder hoe beter.

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:47

rot voor je. waarom heb je veearts laten komen kijken?? ook omdat het sprongewricht vol was of om iets anders??? je hebt zeker geen foto van het spronggewricht?? sterkte ermee

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:05

irene, voor je je vanalles in je hoofd gaat halen kun je echt het beste gewoon even zelf de dierenarts bellen !
misschien valt het allemaal mee, misschien ook niet, maar wat heb je eraan om al die tijd in twijfel te zitten >?
en wat heb je eraan als dalijk blijkt dat ie iets aan zijn achterbenen heeft?
dan heb je een hoop tijd en geld erin gestoken terwijl het niets meer word
gewoon even dierenarts bellen, dat kost even wat geld, maar beter nu als over een jaar met een jaar lang brok en hooi en stro en tijd erin Knipoog
sterkte

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:37

En een paard met OCD hoeft echt niet geopereerd te worden!!! Heel veel paarden hebben OCD zonder dat ze daar last van hebben en zonder dat ze ooit kreupel gaan lopen. Als een paard OCD heeft, betekend dat ze een groter risico hebben om later kreupel te gaan lopen. (tenzij het paard dat al doet) Maar het is zeker niet zo dat een niet kreupel paard geopereerd moet worden aan OCD (je hebt tenslotte ook het infectie risico en zeker niet vergeten het operatie risico...

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 10:02

alle zorgen zijn de wereld uit. is gisteren op de foto gezet en volgens twee dierenartsen super gaaf spronggewricht. heeft gewoon grof spronggewricht omdat ie groot word. gelukkig maar en bedankt voor jullie advies.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:53

ahh gelukkig meis!
dat zei ik in eerste instantie ook al Lachen
vaak lijkt het zo door de dikke haren en idd de gewrichten groeien minder als de rest van het lijf en lijken dus tot ie is uitgegroeid , veels te groot!
gelukkig weer een probleem uit de wereld geholpen Knipoog
succes met je beestje!