Verschil Christendom en Katholiek zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Verschil Christendom en Katholiek zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 18:46

Hallo,

Wie weet het precieze verschil tussen christendom en Katholiek zijn?
Ik wil solliciteren voor een baan, je moet echter een christelijke overtuiging hebben, maar ik ben katholiek. ( Schijnheilig )
Kan ik reageren op de baan?
En wat is precies het verschil? Verward

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

FemkeH


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:56

Tja er zijn wat verschillen, zo is de aankleding van de christelijke kerk wat soberder en 'vereren' de katholieken Maria ook, maar het komt verder wat op hetzelfde neer. Om wat voor baan gaat het?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:02

Het katholicisme is een stroming binnen het christendom, net als het protestantisme. Het is dus niet iets wat lijnrecht tegenover het christendom staat. Katholieken geloven namelijk ook in God en Christus. Haha!

Wel zijn er essentiële verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme. Maar de essentiële verschillen kan ik niet goed uitleggen, dat kan beter iemand doen die (actief) katholiek of protestant is.

[Edit] Hier staan in een paar zinnen de belangrijkste verschillen uitgelegd:
http://users.skynet.be/zoekheteensop/christendom.htm

Met een katholieke overtuiging kun je IMO prima op een vacature reageren waarin men een christelijke overtuiging vraagt. Maar dat is mijn simpele redenatie. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:13

Hoi,

Het is een baan voor communicatie medewerker en Public relations.
Op een (christelijke) scholengroep

Ik heb de sollicitatie er al uitgedaan hoor!
Met de gok dat mijn katholieke achtergrond beter is dan geen gelovige achtergrond!

Ondertussen probeer ik duidelijk het verschil te weten voor als ik op sollicitatie mag komen! (bid voor mij! haha)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:21

Karin schreef:
Wel zijn er essentiële verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme.


Je hebt helemaal gelijk, dat bedoelde ik dus en die verschillen die ik noemde zijn er een paar.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:25

Christelijke mensen houden er geen mediums op na zoals de paus en de 'heilige' Maria. Christenen hebben dus rechtstreeks contact met God en niet via Maria o.i.d. Vaak zie je in die kerken ook geen beelden/schilderijen. Wij zitten dus in de protestanse richting. En dat is dus heel verschillend met het katholieke geloof. De bijbel is voor beide geloven hetzelfde alleen vind ik het Katholieke geloof een beetje om alles heen draaien i.p.v. echt gewoon simpel in God te geloven. Geen beelden, communies, schilderijen, verering van heiligen (St. Maarten, paus) enz maar gewoon simpel in een kerkje. Want er is een gebod dat je naast God er geen andere goden op na moet houden en ze ook niet moet heiligen. Daarom vind ik het vreemd dat katholieken het wel doen Verward
Maar daar komt bij dat ik in Friesland woon en hier haast geen katholieken zijn maar voornamelijk protestantse richtingen. Ik keek toen ook vreemd op toen we voor het eerst in Limburg waren naar die beeldjes enzo Verward Vond het een beetje vreemd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:29

LuvdaTossa schreef:
Christelijke mensen houden er geen mediums op na zoals de paus en de 'heilige' Maria. Christenen hebben dus rechtstreeks contact met God en niet via Maria o.i.d.


Ik denk dat je hier 'protestanten' bedoelt? Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:38

Ja idd de protestanten. Maar in het Protestantisme heb je ook weer weet ik hoveel stromingen! Tja en het gaat allemaal onder het kopje christenen. Soms raak je d'r zo van in de war Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:01

Ja best verwarrend en stom ook, want het komt allemaal aardig op hetzelfde neer of niet?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:21

katholiek=zoals het letterlijk geschreven staat. zij zien de bijbel als een historisch document.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:35

SuperPepeijn schreef:
katholiek=zoals het letterlijk geschreven staat. zij zien de bijbel als een historisch document.


Mooie invalshoek. Naar mijn idee is de bijbel een zeer uitgebreid wetboek van vroeger.

Over christelijk/katholiek:

Ik dacht altijd dat katholieken ook christelijk waren, maar ik kan het mis hebben. Katholiek wijkt toch ook niet zo heel veel van de andere stromingen af.

In de gereformeerde kerk staan iig geen beelden, kerk is 1 grote hoge kille ruimte. Maria is de moeder van jezus, maar wordt niet vereerd of iets dergelijks. Ook de paus is totaal niet interessant. Het gaat om God zelf, die moet vereerd worden.

Ik denk dat het voor die baan niet uitmaakt dat je katholiek bent. Waarschijnlijk ben je bekend met exact dezelfde bijbel als zij dat zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:57

van oorsprong waren er grofweg 2 stromingen: het roomskatholieke en de gnostici. de laatste is uitgeroeit door de 1e omdat zij een bedreiging vormden voor hun bestaan. onlangs zijn er een aantal gnostische geschriften gevonden en ze zijn te vinden als "de dodezeerollen", waaronder het evangelie volgens thomas, die veel raakvlakken heeft met het boeddhisme.

Amor Vincit Omnia

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:07

FemkeH schreef:

(bid voor mij! haha)


haha hier moest ik toch wel om lachen! Haha! Nou ik weet er zelf de ballen niet van (geloof niet) Maar ik zal voor je bidden, als HIJ wel wil luisteren tenslotte ben ik geen katholiek of christenen of zoiets Verward

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:42

SuperPepeijn schreef:
van oorsprong waren er grofweg 2 stromingen: het roomskatholieke en de gnostici. de laatste is uitgeroeit door de 1e omdat zij een bedreiging vormden voor hun bestaan. onlangs zijn er een aantal gnostische geschriften gevonden en ze zijn te vinden als "de dodezeerollen", waaronder het evangelie volgens thomas, die veel raakvlakken heeft met het boeddhisme.


Er zijn helaas veel oorlogen gevoerd om het geloof,maar of het nu zo gegaan is zoals jij stelt?
In de bijbel kun je ook lezen dat er karma,reincarnatie en uittredingen plaatsvonden.Het is door grote leiders vervalst om voor hun eigen rede.
Maria-Magdalena is zo'n geschiedvervalsing,zij was de apostel der apostelen en een wijze vrouw.(Maria-Magdalena, of het lot van de vrouw. Hans Stolp)
Dode zeerollen zijn er ook maar het Evangelie van THomas is in Nag Hammadi gevonden.

In december 1945 werd door een Arabische boer bij het plaatsje Nag Hammadi in Egypte een kruik gevonden met een vijftigtal (voor het merendeel Koptische) oude geschriften. Dit waren teksten zoals het 'Evangelie van de Waarheid', het 'Geheime Boek van Johannes', en het 'Gebed van de apostel Paulus'. Maar ook 'verslagen' van gesprekken tussen Jezus en zijn leerlingen. Van het in de kruik gevonden 'Evangelie van Thomas' staat vrijwel zeker vast dat het ouder is dan de nieuwtestamentische evangeliën. Niet alleen christelijke teksten bevatte deze vondst. Zo zijn er joodse en hermetische geschriften bij. In alle teksten is sprake van 'gnosis', in de betekenis van 'diepere kennis', uitzonderlijke wijsheidsleringen uit de eerste twee eeuwen van onze jaartelling

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:06

wat je zegt over de geschriften klopt idd met wat ik weet, zo diep wilde ik hier op ingaan. hoe dan ook oa. het evangelie waar ik het over had, is gnosis en werd als ketterij gezien door de RK-kerk destijds. wat ik altijd begrepen heb ik dat de RK-kerk de gnostici de nek omgedraaid heeft, zoals hier ook te lezen is: http://www.nopapers.nl/km/az/boek/0/boek0022.html. als dat niet spoort met wat jij weet, hoor ik dat graag!

Amor Vincit Omnia

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:57

SuperPepeijn schreef:
wat je zegt over de geschriften klopt idd met wat ik weet, zo diep wilde ik hier op ingaan. hoe dan ook oa. het evangelie waar ik het over had, is gnosis en werd als ketterij gezien door de RK-kerk destijds. wat ik altijd begrepen heb ik dat de RK-kerk de gnostici de nek omgedraaid heeft, zoals hier ook te lezen is: http://www.nopapers.nl/km/az/boek/0/boek0022.html. als dat niet spoort met wat jij weet, hoor ik dat graag!


Ik zit helemaal op hetzelfde spoor Haha!

Handige site trouwens.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:00

Volgens mij is heeft de katholiekekerk partij gekozen in de wereld oorloog in tegen stelling tot de christelijke kerk. En de Katholieken hebben een PAUS.

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 10:41

Hoi,

Iedereen bedankt voor alle reacties.
Het is en blijft een moeilijk onderwerp.
Onduidelijkheden zullen er altijd wel blijven.

Ik heb in iedergeval genoef informatie,
dus als ze mij een vraag stellen.......
kan ik gewoon antwoorden zonder te stamelen en zeggend at ik niet weet hoe het zit. (ga er vanuit dat je niet elle details hoeft te kennen!)

Ik ben altijd naar een katholieke school geweest, heb altijd bijbelleer gehad,
uiteraard gedoopt, communie en plechtige communie gedaan.
Dus qua achtergrond en kennis van de bijbel zal het vast wel goed komen!

Bedankt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:50

Karin schreef:
Het katholicisme is een stroming binnen het christendom, net als het protestantisme. Het is dus niet iets wat lijnrecht tegenover het christendom staat. Katholieken geloven namelijk ook in God en Christus. Haha!

en zo is het goed uitgelegd.

Eigenschap van katholieken: ze geloven in de heilige maagd Maria. en dat doen de gereformeerden en de protestanten niet. Want die geloven niet in onbevlekte ontvangenis geloof ik. Erg tegenstrijdig, want dan moeten ze ook niet geloven dat Jezus over water kon lopen.

De Rooms katholieken hebben dus een paus. MAar in Engeland hebben de katholieken een afscheiding gemaakt. Anglicaans katholiek. Dit was n.a.v. Henry de 8e. die wilde iedere keer scheiden en dat stond de rooms katholieke kerk niet meer toe, omdat in het verleden er zo'n potje van was gemaakt.

De hond is de betere mens

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:18

wat ik weet van vroeger is dat wij gereformeerd waren en dat ik niet met katholieke kinderen mocht spelen, mijn moeder (en haar familie) waren erg anti-katholiek, die waren "duivels" met hun beelden, plaatjes en andere gewoontes.......

Maar ik spreek nu van 40 jar geleden hoor. Ik heb geen idee of het nog zo "bijt".

Ik heb hier toevallig een personeelsadvertentie voor me waarop is zou kunnen solliciteren, ware het niet dat men "onderschrijving van de algemene Christelijke identiteit van de school" eist.......


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:50

Citaat:
Eigenschap van katholieken: ze geloven in de heilige maagd Maria. en dat doen de gereformeerden en de protestanten niet. Want die geloven niet in onbevlekte ontvangenis geloof ik. Erg tegenstrijdig, want dan moeten ze ook niet geloven dat Jezus over water kon lopen.


De bijbel is een prachtig verhalenboek,het staat vol symbolen,die de hedendaagse mens zonder uitleg niet snapt.
Door het letterlijk nemen van die verhalen krijgt de bijbel een andere betekenis dan de schrijvers er oorspronkelijk mee bedoelden.

In de Hellinistische cultuur van die dagen worden helden niet zelden uit maagen geboren.Dus Lucas beeldt dit uit door Jezus uit de maagd Maria geboren te laten worden.Bij Lucas is het geen gyneacologie maar theologie.

In diepe zin is het lopen van Jezus over water waar:het is een paasverhaal.Water staat in de bijbel niet alleen voor het leven maar ook voor de dood.Jezus loopt niet over H2O hij heeft de dood 'onder de knie'

'Dat mijn geliefde een roos is, is biologisch niet waar,maar het is wel een waarheid,en als u haar kende zou u dat moeten beamen.

(bron Nico Ter Linden.)


Citaat:
wat ik weet van vroeger is dat wij gereformeerd waren en dat ik niet met katholieke kinderen mocht spelen, mijn moeder (en haar familie) waren erg anti-katholiek, die waren "duivels" met hun beelden, plaatjes en andere gewoontes.......


Ik moet hier even om grinniken.Ik ben Katholiek opgevoed en vond het prettig te weten dat er engelen waren die mij bijstonden,handig als je wat kwijt was Haha! En het hielp wel vaak.
Wat ik in de loop der jaren wel gemerkt heb is dat andere stromingen helaas alles wat afweek van het hunne afdeed met "duivels".
Om hun eigen hachje te "redden"?
Door angst creeer je verdeeldheid en het was toch Christus bedoeling dat wij allemaal samen zouden gaan?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:01

Katholieken worden er inderdaad vaak van beschuldigd dat ze heiligen vereren. Ik denk dat het wel de oudste stroming is binnen het christendom. Met het gevolg dat ze ook het meeste op hun geweten hebben qua wanpraktijken. Het verkopen van aflaten, de armen arm houden ten behoeve van de rijkdom van de kerk, andere stromingen van ketterij beschuldigen etc.

De hond is de betere mens

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:08

Nee, het is niet allemaal goud wat er blinkt Verward
De Kerk heeft daarvoor gezorgd niet het Geloof an sich.

En waarom andere stromingen beschuldigend wijzen met hun vingertje zegt imo ook iets van hun Verward

De kloof die Christenen scheidt is hoogst verdrietig.

God is liefde.
En geen Kerk/Instituut kan daar iets aan veranderen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:36

ik vraag me altijd af welke god dat is, die god van de liefde. want als ik het oude testament lees, merk ik daar weinig van. hij is een naijverige god en neemt het niet zo nauw met wat leed en mensenlevens. de god van JC is daarintegen vredelievend en barmhartig.

dus: of wij worden in het ootje genomen door JC, of JHWH heeft een complete karakterwisseling ondergaan.

de kerk is imo een vreemd instituut, waar in de bijbel staat dat het geloof moet worden beleefd in een kerk? waar staat dat eerst getrouwd moet worden en dan aan seks mag worden gedaan? en waar staat dat nonnen, priesters, ed. verplicht celibaat moeten zijn?

mijn punt is, dit maakt het allemaal niet makkelijker voor de gelovigen en het is daarom niet vreemd dat er zoveel (met zeer weinig verdraagzaamheid) interpretaties zijn, met alle nare consequenties van dien.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:20

SuperPepeijn schreef:
ik vraag me altijd af welke god dat is, die god van de liefde. want als ik het oude testament lees, merk ik daar weinig van. hij is een naijverige god en neemt het niet zo nauw met wat leed en mensenlevens. de god van JC is daarintegen vredelievend en barmhartig.
.

Toch komt deze god wel meer overeen met de werkelijkheid, als je nagaat wat een afschuwelijke dingen er gebeuren in de wereld.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Bonte_, _San87_, Amazonbot, Cerosa, DieL_Zor, Facebook, herr_balou, JudithO, Kimberly520, lanouska, LiDi, moeshie, nonnekee, Reyndir, Suusw en 195 bezoekers