ijslander

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 15:49

Ik heb op een site van een stoeterij van ijslander gezien dat je 10 jaar een ijslander kan houden en hem dan kan kopen.
Zou dit goed zijn voor mij? Ik ben 20 en heb 5 jaar rijervaring. Ik kan heel goed met paarden overweg en ik ken ook wel mensen die me willen helpen met het opleiden van een paard of pony.
Nu heb ik naar die stoeterij gemaild en gevraagd voor een vakantiejob, zodat ik meer kan leren over ijslanders en zelf een paardje kan gaan kiezen dat me echt ligt.
Is dit en goed idee?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:57

puur om het ijslands, is het goed eerst ijslands te leren rijden, en te kijken of het je wel ligt! want het is een heel andere manier van rijden, praktisch zo verschillend als engels en western. maar ik vind het superleuk Haha!
trouwens, is dat een belgische stoeterij van ijslanders?? mag ik even vragen waar die ligt?

ik denk en hoop dat het je heel erg gaat bevallen, al het ijslandse vuur in de zwevende tölt. veel succes en plezier met je paardje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:58

Nou, ik denk dat het wel een goed idee is, als je graag een IJslander wilt! Als je daar een vakantiejob zou kunnen krijgen, kan je idd ook meer leren over de IJslander zelf, en kijken wat voor karakter ze hebben, maar dat zal ook wel weer een beetje verschillen per paard Knipoog Ook omdat je een IJslander toch wel anders rijdt dan een ander paard Lachen

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:04

hoi,
ik weet welke stoeterij je bedoeld. Ik weet ook van deze actie ik had alleen begrepen dat gaat om een veulen dat op jouw kosten opgroeit en dat je als jouw eigen paard kunt beschouwen en pas na tien jaar hoeft te kopen.
Realiseer je goed dat je een IJslander pas vrij laat kunt inrijden en dat je er de eerste jaren voornamelijk kosten aan zult hebben. Daarna ook een hoop lol natuurlijk. Denk er dus goed overna of dat is wat je wilt.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor en krijg je een volwaasen paard, maar voor zover ik weet gaat het dus om een veulen.
Verder is het zeker verstandig om eerst eens wat meer IJslander ervaring op te doen. Een gangenpaard rijden vereist toch wel wat kennis van de verschillende gangen.
Veel succes ermee!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:23

1 ding is zeker.....Je zal een hoop leren op de desbetreffende stoeterij.....of je daar nou voor een uurtje heen gaat..of een tijdje gaat werken...

Wat betreft die 10 jaren regeling. Zou ik niet doen....
Wil je uiteindelijk een IJslander....spaar er dan voor.....begin een zoektocht naar je droompaard...en betaal deze "gewoon" gelijk....Lachen

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:27

je moet in ieder geval zelf een paardje kiezen die je echt ligt!
en je leert veel op een stoeterij! hopen dat ze je een vakantiejob kunnen aanbieden!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:28

Naar mijn idee ging het ook om een veulen idd....

En ik neem aan dat je na 10 jaar zo aan dat beestje gehecht bent, dat je hem wilt kopen. En ik heb begrepen dat zij het paard taxeren.... dus dan steek jij veel werk en training in zo'n paard... en daardoor wordt dat paard dus meer waard (en dat moet je er dan ook voor betalen).

Het lijkt mij dan toch slimmer om dat veulen meteen te kopen. Of ik heb het verkeerd begrepen... dat kan ook Knipoog

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:34

wacht even, als ik het goed begrijp betaal je de onderhoudskosten voor het veulen/paard, de kosten van het inrijden EN moet je ook nog eens een bedrag betalen aan de stoeterij als je hem na 10 jaar wil houden?

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:43

Wind schreef:
wacht even, als ik het goed begrijp betaal je de onderhoudskosten voor het veulen/paard, de kosten van het inrijden EN moet je ook nog eens een bedrag betalen aan de stoeterij als je hem na 10 jaar wil houden?

als het zo is, zou ik het niet doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:52

Ik zat ook eerst te denken om eventueel een ijsje te nemen, maar vertrouwde deze actie niet helemaal. Had er geen goed gevoel bij...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:12

Fellor schreef:
Ik zat ook eerst te denken om eventueel een ijsje te nemen, maar vertrouwde deze actie niet helemaal. Had er geen goed gevoel bij...


Je kan ook op een andere manier aan een IJslander komen hoor.. Schijnheilig

Kijk, laten we het zo zeggen. Deze "actie"..klinkt natuurlijk aantrekkelijker dan dat het is...en er zit uiteraard veel voordeel in voor de "verkopende" partij. Maar eerlijk is eerlijk...het gaat wel allemaal via de regeltjes...en alles wordt netjes en duidelijk vast gelegd.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:14

Wind schreef:
wacht even, als ik het goed begrijp betaal je de onderhoudskosten voor het veulen/paard, de kosten van het inrijden EN moet je ook nog eens een bedrag betalen aan de stoeterij als je hem na 10 jaar wil houden?


Yep, zo zit het inderdaad.
Lijkt op het eerste gezicht een prachtaanbod, maar zoals bij alle schitterende acties, ook hier zit een addertje onder het gras.
Neem van mij aan, de taxaties van dit bedrijf liggen nou niet bepaald gelijk met de rest van de markt!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:21

Irsa"]
[quote="Wind schreef:
wacht even, als ik het goed begrijp betaal je de onderhoudskosten voor het veulen/paard, de kosten van het inrijden EN moet je ook nog eens een bedrag betalen aan de stoeterij als je hem na 10 jaar wil houden?


Yep, zo zit het inderdaad.
Lijkt op het eerste gezicht een prachtaanbod, maar zoals bij alle schitterende acties, ook hier zit een addertje onder het gras.
Neem van mij aan, de taxaties van dit bedrijf liggen nou niet bepaald gelijk met de rest van de markt!
[/quote]

Helemaal geen prachtaanbod! Zij fokken een veulentje, maar hebben er verder gen kosten aan. De nieuwe eigenaar denkt een gratis paard te hebben, maar betaald uiteindelijk waarschijnlijk veel meer dan wanneer hij een 'gewoon' ijslands veulen zou kopen (zijn ongeveer 1100 euro)... Kun je inderdaad beter een veulen kopen, of sparen voor een ingereden paard!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:25

Je betaalt dus ook niet voor het veulen...maar je betaalt voor een 10 jarig paard...waar je dus al 10 jaar kosten in hebt zitten...wat je zelf getraind hebt (of anderen)...

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:32

Citaat:
Helemaal geen prachtaanbod! Zij fokken een veulentje, maar hebben er verder gen kosten aan. De nieuwe eigenaar denkt een gratis paard te hebben, maar betaald uiteindelijk waarschijnlijk veel meer dan wanneer hij een 'gewoon' ijslands veulen zou kopen (zijn ongeveer 1100 euro)... Kun je inderdaad beter een veulen kopen, of sparen voor een ingereden paard!

[/quote]
ja, dat probeerde ik dus ook te zeggen. Het is verre van een prachtaanbod. Je hebt tien jaar lang de zorg en de kosten voor het paard. en vervolgens kan je dan ook nog eens te prijs die het op dat moment waard is betalen. Ik hoop dat niemand hier in trapt, want ik denk dat je lelijk je vingers kunt branden op deze manier!

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:34

dus maar beter sparen... maar dat werken wil ik zeker wel gaan doen!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:31

Bijke schreef:
dus maar beter sparen... maar dat werken wil ik zeker wel gaan doen!


Toevallig zoeken ze mensen... Knipoog

Het is dat ik aan de andere kant van Nederland woon... Scheve mond

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:56

om welk bedrijf gaat het dan? Van dat werken?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:41

tja, heb er even over nagedacht, het is nog zo dom niet. je hebt de kosten van een eigen paard, zij rijden hem in, het enige verschil, je betaalt de aankoopprijs op het eind. en die is idd wat duurder omdat hij ingereden is.
gaat wel redelijk gelijk op denk ik. en zij doen er natuurlijk ook voordeel mee. na een nachtje slapen lijkt het nog zo erg niet. (of ik ben nog niet goed wakker Slapen )

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:44

Beike, niet zo ver van Tienen zit er iemand met een tiental IJslanders, daar kan je gaan voor privé-les (volgens principe van centered riding) of op buitenrit in een hele mooie omgeving. Ik ben er zelf ook enkele keren geweest, maar leerde van de lessen niks bij (op rijtechnisch gebied dan), maar heb er wel mijn eerste töltpasjes gedaan Lovers Ik heb vrienden wiens zoontje graag wilde leren ponyrijden naar daar doorverwezen, en zij zijn er wel super tevreden over. Dus misschien is dat iets voor jou, als je tenminste echt in IJslanders geïnteresseerd bent (en niet alleen maar op zoek naar een goedkoop paard, gezien een ander topic van jou op EA Verward niet slecht bedoeld hoor). PB me maar als je meer info wil!

Ik heb trouwens ook eens vakantiewerk gedaan in het Land van Ny in Hotton (in de Ardennen dus). Dat is een hele grote kinderboerderij waarvoor ze elk jaar jobstudenten zoeken om de kassa en de administratie te doen (dat was mijn jobke), in het restaurant te werken, kinderanimatie te doen, enz. (die in mijn ogen wel een nogal uitgebuit worden, de helft van de jobstudenten vertrekt er na een paar weken (het is de bedoeling dat je er een maand blijft, je krijgt kost en inwoon) met ruzie - zo ook ik - en de andere helft die wat meer slikt heeft het er volgens mij wel naar zijn zin Verward ) Maar nu komt het... dat is ook een IJslander-stoeterij. Ze hebben echt heel veel IJslanders, en in je vrije tijd kan je daar ev mee bezig zijn. Misschien ook een idee? Je kan altijd eens contact met hen opnemen, wie weet zoeken ze voor volgende zomer wel een jobstudent om met de paarden te werken, je weet maar nooit...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:21

Wind schreef:
om welk bedrijf gaat het dan? Van dat werken?


Een erg leuk en sfeervol bedrijf mag ik wel zeggen . Besmanninck Hoeve in Langedijke...(ver weg dus..iedergeval vanaf hier..Haha!)


http://www.ijslandsepaarden.nl Dit is hun site...Best een bezoekje waard !

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:11

aha, dat is voor mij inderdaad een stukje dichterbij! Haha! Ik ken de site, vind em vreselijk onoverzichtelijk, maar dat terzijde! Ik ben van plan om er deze zomer een ritje te boeken! De omgeving hier ken ik inmiddels wel, dus het wordt tijd om ergens anders op een ijslandertje rond te gaan tuffen!

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:37

Er zitten inderdaad een aantal haken en ogen aan de "superaanbieding" dat hebben een aantal mensen al verteld ...

Als je echt graag een IJslanderveulen wilt zou ik gewoon zelf eens op de IJslander sites gaan rondsurfen. 4,5 jaar geleden ben ik met dezelfde zoektocht bezig geweest en de prijzen van IJslander veulens zijn volgens mij niet 1100 euro volgens mij liggen de prijzen wel iets hoger Scheve mond
Mijn merrie veulen heb ik voor 4000 gulden gekocht toen ze 6 maanden was, ik kwam ook veel veulens tegen die nog duurder waren en rond de 5000 a 6000 gulden kwamen Rolleyes
Mijn merrie heeft eerst een half jaartje in Aalsmeer gestaan samen met 2 andere merrie veulens. Daarna is het drietal naar de begrazing gegaan (via het NSIJP) in Sleeuwijk. Flenna heeft daar 3,5 jaar gestaan en de 2 andere merries zijn daar na 2 jaar weggegaan.
Per jaar kost de begrazing ongeveer 750 gulden, dat is o.a. voor de kosten van de hoefsmid (die komt 4x per jaar) de wormenkuur, inenting en evt. andere kosten van de dierenarts.
In de tussentijd dat je veulen in de begrazing staat kan je lekker bij allerlei IJslander stallen lessen gaan nemen om goed te leren rijden en kan je sparen voor dingen als een zadel etc.
Inmiddels is mijn merrie 4,5 jaar en word ze nu door Annefloor Bouman ingereden. Ze staat daar nu vanaf 19 november en a.s. zondag ga ik weer naar haar toe om voor de 2e keer op haar te gaan rijden.
Het is gewoon heel erg leuk om je paard al vanaf veulen af aan te hebben, ik vond het in ieder geval heel erg leuk om Flenna te zien opgroeien. Af en toe werd ik ook wel ongeduldig omdat ik andere mensen altijd lekker zag rijden op hun IJslander en ik nog er nog niets mee (behalve poetsen en wandelen) ...
Het was dus ook heeel erg raar om voor het eerst op haar te rijden maar ze was echt superbraaf (wat ik nooit had verwacht Bloos! ) en ik ben echt hartstikke blij met haar Knipoog
In ieder geval veel plezier als je gaat lessen en succes met het zoeken naar jouw eigen IJslander Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:23

veulens zie ik zo vanaf de 1200 euro voorbij komen
en inderdaar , zalf een veulen kopen is een slimmer plan, of doorsparen voor een volwassen paard

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 15:40

draumpje schreef:
veulens zie ik zo vanaf de 1200 euro voorbij komen
en inderdaar , zalf een veulen kopen is een slimmer plan, of doorsparen voor een volwassen paard


Heeej Draumpje !

Jij hebt Humli toch gekocht van Marcia Bakker ?! Hoe gaat het met Humli en ben je inmiddels al weer bij hem gaan kijken ?!