Eigen Paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Princess15
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Sappemeer

Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:32

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op het forum en ik dacht dat ik deze post hier wel kon plaatsen.


Ik mag een eigen paard dus nu is het de bedoeling dat ik er een ga uitzoeken enzo, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten en wat voor een er bij mij past. heeft er iemand tips of een goede internet site of iets dergelijks? groetjes Suzanne

Loona ik mis je!


Princess15
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:40

wie helpt mij?

Loona ik mis je!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:44

Als ik jou was zou ik iemand meenemen die er verstand van heeft. Je kan wel om tips vragen, maar als je er zelf niet zo'n kijk op hebt, is het denk ik makkelijker en beter om iemand mee te nemen.

Ken je niet iemand die je wel zou willen helpen zoeken bij je in de buurt?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:45

welkom op bokt Knipoog

eerst en vooral kun je een vragelijstje opstellen:

Hoe groot mag hij zijn? heb je liever een klein paardje of een grote reus?
Welk geslacht? Liefst ruin, merrie of hengst?
voor wel doel? Recreatie, dressuur, springen....
Leeftijd? een drie-jarige pas zadelmakke, een 10jarig leerpaard..
Prijsklasse: Rond €3000, niet meer dan €5000, hogere prijsklasse..
karakter: Mag hij streken hebben of moet hij braaf zijn?
en zo zijn er nog een paar vragen die je je op voorhand kan stellen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:46

Ik denk dat mensen wat meer informatie over je moeten hebben. Beetje moeilijk om een paard bij iemand te kiezen zonder informatie

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:06

Ik heb eerst heel marktplaats afgezocht (www.marktplaats.nl) naar paarden die ik er leuk uit vond zien en wat ik een goede maat, leeftijd en prijsklasse enzo vond. Toen ben ik bij een stuk of 15 paarden wezen kijken en rijden maar dat was allemaal niks, de laatse was wel leuk en daar zijn we later nog met iemand gaan kijken die er verstand van heeft. We hebben m toen 2 weken op proef gehad om te kijken of we m echt wilden en toen gekocht Lachen (Hij was al 4 weken eerder klinisch goedgekeurd)
Laatst bijgewerkt door Aramat op 04-01-04 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:27

en ik zou hem altijd laten keuren, zo kom je niet voor verassingen te staan

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:32

Kijk op www.paardenpagina.nl en bekijk daar alle stamboek site's.
Zo kan je je een beetje orienteren in veel paarden rassen.
Ook kun je een boekje kopen met veel paarden rassen er in.
Er staat iets bij geschreven en zo kun je bekijken welk ras je aan spreekt.
Dan ga je rond kijken bij mensen die dat soort paarden aanbied en zo maak je je keuze......denk ik Lachen.
Zo heb ik dat gedaan.

Maar daar gaat we veel tijd in zitten hoor.

En ik kwam uit bij het Gelderse ras Lachen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:36

Ik heb op het internet deze lijst gevonden met allemaal vragen die je kan vragen over een paard waarin je geïntresseerd bent:

1. Inleidend
-geslacht
-stokmaat
-leeftijd
-afstamming?
-REDEN VAN VERKOOP???
-voorgeschiedenis/hoeveelste eigenaar?
-hoelang in bezit gehad?

2. Rijden
-mate van africhting
-dressuur, springen, western, aangespannen, recreatief?
-voorwaarts/lui: verschil in de bak t.o.v. buiten?
-hoe lang/vaak per dag/week?
-gereden op trens, zo nee waarom niet?
-gereden met sporen, zo ja waarom?
-BOKKEN???

3. Gedrag
-op stal (gebreken?)
-op de wei
-t.o.v. andere paarden, mensen, dieren (honden)?
-met insekten?
-tijdens de verzorging: poetsen, zadelen, hoefverzorging, dierenarts etc?
-tijdens rijden: snel/stug/sterk/eigenwijs?
-op de weg/in het verkeer?
-indien ruin: erg speels evt. bijterig?
-indien merrie: last met hengstigheid?

4. Gezondheid/conditie
-hoefproblemen (ijzers? zo ja waarom?)
-andere beengebreken/ooit kreupel?
-mok
-exzeem/vachtproblemen (behang?)
-long/luchtwegproblemen
-indien merrie: ooit geveulend?
-hoe vaak ontwormd en naar de smid?
-hoe wordt het paard nu gehouden (op stal of in de wei? alleen of samen?)
-wat voor soort voer?
-is het paard (te) dik

5. Bouw
-hoofd: grof/fijn?
-hals: zwaar/kort/lang?
-schouders/schoft
-rug: lang?
-achterhand
-beenstand: recht, wijd/nauw etc
-hoeven: vorm/grootte, allemaal gelijk?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:48

heeey, das een handige lijst!


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:52

In ieder geval iemand meenemen die er verstand van heeft.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:09

Maak eerst voor jezelf eens een lijstje.

1) wat wil ik ermee gaan doen?
Dressuurles, springen, western, wedstrijden, endurance, buitenritten, recreatief rijden, lekker mee rondlummelen, iets anders?

2) Wat zijn mijn eisen?
(voorbeeld, dit is voor mijzelf) tussen de 1.55. en .1.65, trailermak, koel in de kop, eerste levensjaren buiten gestaan, klinisch en rontgenologisch 100% (dit is bv. voor een recreatiepaard niet altijd noodzakelijk), goede gangen, leeftijd 4-8, Winnersmentaliteit.

3) Welke eigenschappen mag hij absoluut niet hebben?
Pismerrie, onsociaal (kan niet samen met andere paarden), ongeleid-projectiel gedrag, stalondeugden.

4) Wat is een bonus, maar niet noodzakelijk?
Liever geen schimmel, dressuurmatig op L-niveau, buitenrijd ervaring, verkeersmak, netjes opgevoed.

Bovenstaande is dus een lijstje waar ik mee op zoek zou gaan naar een paard. Punt 1 is heel belangrijk; je moet een paard kopen waar je mee kunt doen wat je voor ogen hebt. Wil je wedstrijden gaan rijden, dan is een Fjord niet zo'n geschikte keus. Wil je lekker door het bos banjeren, dan is die heetgebakerde KWPNer niet zo geschikt. Punt 1 is heel belangrijk.

Punt 2 is je maatstaf. Je wilt een paard dat aan die eisen voldoet, dus ga niet kijken bij paarden die niet aan dat lijstje voldoen.

Punt 3 is ook belangrijk, dat zijn 'dealbreakers', dingen waar je niet mee kunt leven. Dat soort dingen staan niet in een advertentie, dus zoek naar aanwijzingen als je bij een paard gaat kijken. Staat hij alleen op de weide? zit er een rek voor de stal? Zijn er kale plekken op de staldeur te zien? Is het naambordje op de stal dat van het paard? (gebeurd vaak dat ze een kribbebijter in een andere stal zetten als er kijkers komen), zijn er aanwijzingen dat het paard gelongeerd is voordat jij komt kijken?

Punt 4 zijn pluspunten, dingen die een paard extra aantrekkelijk maken.

Denk goed na over je lijstje; het maakt zoeken naar een paard veel gemakkelijker en vergroot de kans dat je thuiskomt met een paard dat ook werkelijk geschikt is!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:14

Ik zal ook niet gelijk beslissen. Maar ga een paar keer bij een paard kijken. Laat hem zo ie zo heel goed keuren!

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Princess15
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 16:49

bedankt voor jullie antwoorden! ik ben er erg blij mee:)

Loona ik mis je!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:54

Nou ik denk dat je wel genoeg lijstjes hebt gekregen waar je veel aan zult hebben. Ik wil nog even zeggen dat je goed moet nadenken voor dat je een besluit maakt. Het paardje moet natuurlijk ook goed bij jou passen! Mocht je er toch niet een heel goed gevoel bij hebben kun je het beter niet doen.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:08

lijstjes heb je al genoeg gehad, maar ik wil je even zeggen, dat mocht je het paard door een dierenarts laten keuren, neem dan niet de dierenarts van de eigenaar van het paard, ik ken gevallen waarbij de DA was omgekocht, goed mee uitkijken dus,
en als je genoeg geld hebt kan je hem het beste ook gewoon klinisch laten keuren, met foto's en al dus, dan weet je gewoon zeker of zn botten goed zijn,
succes met de koop, hou ons op de hoogte he,
en veel plezier op bokt verder!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:32

Ben het ook eens met SuperRoos. Neem je eigen DA mee en vraag ook als het paard gekeurd mag worden. Als ze een of andere smoes verzinnen dat het niet nodig is, blijf er op aandringen en haak anders af. Want mensen die hun paard niet willen laten keuren hebben vaak wel iets te verbergen. Kijk ook goed uit dat heb paard niet verdoofd is, sommige geldwolfen doen wel eens iets in het eten voordat je komt zodat het lijkt alsof het paard het braafste van de wereld is wat het uiteindelijk allesbehalve is Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:08

Heel belangrijk - niet het eerste paard dat je ziet kopen. Is hij echt helemaal het einde, zeg dan dat je twee dagen bedenktijd wil (betaal daar desnoods handgeld voor) en ga er toch nog twee anderen zien. Je moet vergelijkingsmateriaal hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:15


Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:25

Vorig jaar zat ik in dezelfde situatie als jij. Ik heb in eerste instantie mezelf ook afgevraagd wat voor paard ik wilde. Dus dezelfde vragen aan mezelf gesteld als die hierboven staan.

Ik ben hierna op www.marktplaats.nl gaan kijken wat voor paarden er waren en hoe de prijsklasses zaten (dat is ook heel belangrijk om in de gaten te houden).

Hierna ben ik met opa wat rond gaan kijken (dus niet de eerste de beste gekocht). Opa heeft nogal wat verstand van paarden dus was al makkelijk. Als wij een paardje zagen wat ons wel aanstond ging opa nog terug met een vriend van hem (een goede paardenkenner). Zo zijn wij dus bij Solide uitgekomen. Haar hebben we ook nog door een dierenarts laten keuren om er zeker van te zijn dat alles goed was.

Je moet voor jezelf gewoon heel duidelijk hebben wat voor iets je zoekt en de prijsklasse.

Heel veel succes met het zoeken van een leuk paardje waarmee je een leuke combi kan zijn!!!

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:38

De keuze van het soort paard

Het is niet altijd makkelijk om het juiste paard te kiezen. Je moet op een aantal dingen letten, zodat je een paard krijgt dat bij je past, maar als je de juiste keuze maakt, heb je er veel plezier van.

Vaardigheden
Bedenk van te hoe vaardig je bent. Ben je heel handig en kan je grote problemen oplossen, of juist helemaal niet? Of zit je er zo'n beetje tussenin? Een hele bekwame ruiter kan een moeilijk of een "groen" (onervaren) paard aanschaffen. Door ervaring en bekwaamheid kan zo'n paard toch fijn gaan lopen. Waarschijnlijk beleef je hier als goede ruiter ook meer plezier aan, omdat er een uitdaging inzit. Als je niet zo handig bent, of bang uitgevallen, kan een groen of een moeilijk paard juist gevaarlijk worden en dan beleef je ook geen plezier meer aan je eigen paard. Je kunt dan beter kiezen voor een rustiger ervaren paard. Natuurlijk mag er wel een beetje pit in zitten (mits je niet te bang uitgevallen bent).

Grootte en gewicht van de ruiter
Behalve dat je moet letten op je vaardigheden als ruiter, is de keuze ook afhankelijk van je grootte en gewicht. Als je twee meter lang bent, kan een pony van 1.40 je misschien best wel houden, maar het ziet er wel maf uit. Als je nog groeit, heb je kans dat je je kleine pony waar je eens prima op paste, uiteindelijk weg moet doen omdat je te groot of te zwaar bent geworden.

Tijd
Ook moet je bedenken hoeveel tijd je in je paard kunt steken. Als je veel werkt en niet iedere dag kan rijden, moet je geen jong of vurig paard nemen.

Doel
Verder kijk je naar wat je wilt doen met je eigen paard, koop bijvoorbeeld geen duur en wispelturig wedstrijdpaard als je alleen naar buiten wilt. Tenzij je van plan bent aan een tak van de sport deel te nemen waarvoor je een bepaald ras nodig hebt (bijvoorbeeld tolt wedstrijden of een bepaalde showklasse) kun je uit allerlei types kiezen.

Kosten
De kosten zijn vaak belangrijk, het ene paard is veel duurder als het andere paard. De kosten hangen af van een aantal zaken, het type paard, de maat, de bouw, de leeftijd, het temperament, het karakter en manieren, mogelijkheden in de sport en het trainingsniveau. Een goedkoop paard hoeft niet altijd een verkeerd paard te zijn, maar als een paard echt heel goedkoop wordt aangeboden, zet dan wel je vraagtekens. Ook in de paarden geldt vaak "goedkoop is duurkoop".

Mogelijkheden tot stalling en weidegang
Als je goede mogelijkheden voor stalling en weidegang hebt, kun je zonder problemen elk ras of type paard houden. Als je alleen een weiland hebt, wordt je keuze al wat beperkter. Je moet dan voor een wat robuuster ras of type paard kiezen.

Waar je een paard kan kopen

Er zijn verschillende plaatsen waar je een paard kan kopen, hieronder bespreek ik de plaatsen die ik zo gauw kon verzinnen, waar je ook een paard koopt, neem de punten uit het onderdeel beoordeling goed waar en laat het paard waar je je oog op hebt laten vallen altijd medisch keuren.

De veiling
De beginnende ruiter kan beter geen paard op een veiling kopen. Niet dat de paarden op een veiling slecht zijn, maar het gaat allemaal erg snel en je kan ze niet uitproberen. Hiervoor heb je een deskundig en oplettend oog nodig, de koper moet oplettend zijn.

De handelaar
Handelaren zijn vaak zakenmensen die op hun reputatie moeten letten, ze zijn er dan ook niet bij gebaat een slecht paard te verkopen. Natuurlijk zijn er ook altijd nog slechte handelaren, maar je hebt ook net zo goed particulieren die een slecht paard proberen te slijten. Let erop hoe het er allemaal uitziet als je een paard koop bij een handelaar, is het terrein netjes, zijn de paarden en het tuig goed verzorgt, loopt er professioneel personeel, of lopen er alleen maar jonge meisjes. De manege waarbij je rijdt kan je misschien in contact brengen met een goede handelaar. Let ook op advertenties van handelaren in paardentijdschriften. Het voordeel van een handelaar is dat je kunt kiezen uit verschillende paarden en je hebt misschien de mogelijkheid om ze op proef te krijgen, soms kan je een paard ook inruilen als het niet klikt.

Particulier
Zeker met de komst van internet bieden veel particulieren hun paard via een advertentie te koop aan. Let altijd goed op, in zo'n advertentie worden vaak alleen alle goede punten van het paard genoemd en de slechte worden weggelaten. Als een paard zich gemakkelijk in een trailer laat zetten en zich rustig laat beslaan, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij zich even rustig laat scheren en verkeersmak is. Het mooiste paard kan thuis aangekomen voortdurend de wei uitspringen, weigeren zich te laten vangen of aan zijn box, zijn deken of zijn bandages knagen, misschien doet hij het wel allemaal. Het gaat dus vaak niet om wat er in de advertentie staat, maar juist om wat er niet in staat. Wees dus goed voorbereid, zodat je de juiste vragen kan stellen. Let ook goed op hoe de eigenaar zelf met zijn paard omgaat en hoe hij erop rijdt.

Manege
Als je op een goede manege les hebt, kan de eigenaar misschien helpen met zoeken, of misschien heeft hij zelf wel een paard staat dat je bevalt, of bij je past. Het voordeel is dat de instructeur weet hoe bekwaam je bent als ruiter

Beoordeling en uitproberen

Als je eenmaal bij een paard gaat kijken, zul je moeten beoordelen of het een geschikt paard voor je is. Alle verhalen over gewonnen wedstrijden, keuringen en superprestaties kan je met een korreltje zout nemen, tenzij er bewijs voor is. Verder is het het beste om altijd iemand die veel verstandvan paarden heeft en deskundig advies kan geven. Als je niemand kent, kan je het beste deskundige hulp vragen tegen betaling.

Vragen
Het is belangrijk om duidelijke vragen te stellen, bedenk goed wat je met het paard wilt en hoe hij zich moet gedragen, voorbeelden van vragen die je kan stellen zijn:
Is het paard gemakkelijk in de omgang?
Is het paard verkeersmak?
Laat het paard zich goed beslaan?
Is het paard makkelijk met andere paarden?
Etc. Je kan van te voren zo'n lijstje met vragen maken, zodat je niks vergeet.

Gedrag
Zorg ervoor dat je vroeg op je afspraak bent, zodat je het paard in zijn box te zien krijgt. Let op de stalmanieren wanneer jij of de eigenaar de box in gaat. Let op de
uitdrukking van het paard als hij van stal gehaald wordt. Kijkt hij vrolijk, oplettend, eigenwijs, ondeugend, chagrijnig, of erg sloom. Werp een blik in de stal en kijk of
aanwijzingen ziet dat het paard heeft staan trappen of heeft staan kribbebijten. Het kan zijn dat dit niet de eigen box is, maar als je zulke tekenen ziet, vraag het dan na aan de eigenaar. Let erop hoe het dier zich gedraagt, laat hij zich
makkelijk poetsen en opzadelen? En wat voor een bit wordt er gebruikt?

Beoordeling van bouw en gangen
Let op de bouw van het paard, is alles wel in verhouding en zijn er geen gebreken in de bouw? Bekijk het paard zorgvuldig aan beide kanten als het langs je stapt en draaft en als hij van je af en naar je toe draaft. Laat het aan een longeerlijn lopen, of een lang touw, zodat de eigenaar de stand van het hoofd, de reacties en de bewegingen van het paard niet kan beinvloeden. De oren, staart en ogen geven informatie over het karakter en de gezondheid van het paard, ook aan de vacht kun je afleiden of een paard gezond is.

Rijden
Voordat je zelf probeert hoe het paard is met rijden, laat je eerst de verkoper erop. Zo zie je hoe het paard bij een voor hem bekende ruiter loopt en hoe het dier gereden is. Let op de houding van ruiter en hoeveel, of hoe weinig, moeite hij moet doen om het paard te laten doen wat hij wil. Vervolgens probeert je adviseur het paard uit, misschien dat de adviseur gezien heeft dat de verkoper moeite ergens mee had en zo kan hij proberen of dit aan het paard ligt of aan de verkoper zelf. Als laatste ga je er zelf op. Bedenk of je het prettig aan vindt voelen om op het paard te rijden, rijd hem in alle gangen en maak een sprongetje als je met hem wilt gaan springen. Neem hem ook een stukje mee de weg op om zijn verkeersmakheid te testen.

Proefperiode
Het is erg moeilijk om in een uurtje tijd in te schatten of dit het paard is dat bij jou past. Het is daarom ideaal als je hem op proef zou kunnen krijgen. Niet alle eigenaars willen dat echter. Het hoeft niet meteen te betekenen dat er iets mis is met een paard als de eigenaar het niet op proef wil geven, zelfs in een week tijd kun je door een paard slecht te rijden en te behandelen namelijk al een hoop verpesten. Als je een paard op proef neemt, laat dan alle afspraken die gemaakt zijn op schrift vaststellen.

Medisch onderzoek

Een medisch onderzoek is altijd een momentopname en dus geen garantie voor de toekomst. Niet alle gebreken kunnen gevonden worden tijdens een medisch onderzoek, zeker als er geen röntgenfoto's gemaakt worden. Bepaalde medische problemen kunnen echter wel uitgesloten of juis gevonden worden tijdens zo'n onderzoek. Vandaar dat het wel verstandig is om bij aankoop een medisch onderzoek te laten doen. Het kost wel wat, maar veeartsrekeningen als een paard iets heeft, zijn vele malen hoger dan de kosten van dit onderzoek. Omdat een medisch onderzoek een momentopname is, moet je oppassen als de huidige eigenaar je een onderzoek aanbiedt van al een tijdje terug. Een paard dat een half jaar geleden medisch nog goedgekeurd werd, kan in de tussentijd best wel een blessure opgelopen hebben. Zorg verder ervoor dat je dierenarts weet waarvoor je het paard wilt gebruiken. Het is wel handig als je aanwezig bent. Een grondige keuring zal ongeveer twee uur duren.

Algemeen vooronderzoek
Hiermee begint het medisch onderzoek, het paard wordt alleen bekeken. De veearts kan een hoop afleiden uit de houding, deze kan tekenen van kreupelheid vertonen en de staat van de stal kan soms op gedragsproblemen wijzen. De manier waarop het paard zijn hoofd draagt, geeft aan hoe het met het evenwicht en het zicht van het paard is gesteld. De manier waarop het paard reageert als hij wordt aangeraakt, zegt iets over het temperament. Verder onderzoekt de veearts de algemene gezondheid, hij let op afscheiding uit neus of ogen en de conditie van de vacht. Verder loopt hij de pezen en de gewrichten na. Hij zal ook de ogen en het hart onderzoeken

Buiten de stal
Het paard wordt op vlakke ondergrond gezet, terwijl de veearts de bouw bekijkt. Daarop volgt een onderzoek van het hoofd, inclusief de mond en het gebit. Vervolgens de hals, de ribben, het borstbeen, de buik, de rug en de benen.

Beweging
Als het paard eenmaal bekeken is in rust, zal met het dier aan de hand gestapt en gedraafd moeten worden, zowel van de veearts af, als naar de veearts toe. Zo kan hij goed letten op tekenen van kreupelheid. Draaien naar links en rechts op een kleine cirkel, een paar passen achteruit lopen en draven aan de longeerlijn zijn andere test om te kijken of een paard kreupel is. Als de dierenarts kreupelheid vermoed, kan hij een buigproef doen.

Hart en longen
Voor het controleren van hart en longen wordt het paard opgezadeld. Losgereden en dan in stap, draf, galop en rengalop gereden. De veearts let erop of het paard zijn rug naar beneden doet als het zadel opgelegd wordt en als de ruiter opstijgt. Sommige paarden doen dit uit gewoonte, maar het kan ook een teken van rugklachten zijn. Nadat het paard gereden is, controleert de veearts de longen en het hart. Nadat het paard uitgestapt is, krijgt hij een half uurtje rust. Daarna moet hij aan de hand draven. Als het paard spierproblemen of artritis heeft, is het goed mogelijk dat dit na de pauze te zien is. Ook kan de dierenarts nog een onderzoek van hart en longen doen.

Extra onderzoeken
Tegen een hogere betaling kunnen er ook nog extra controles gedaan worden. Er kan bijvoorbeeld een bloedonderzoek gedaan worden om ontstekingsremmende middelen op te sporen, dit wordt gebruikt om kreupelheid te verdoezelen. Ook kan er een röntgenonderzoek gedaan worden.

De gezondheidsverklaring
Na de keuring ontvang je een gezondheidsverklaring. Deze verklaring geldt alleen voor het soort arbeid dat je het paard wilt laten verichten. De dierenarts bepaalt de leeftijd van het paard en controleert alle entings-, ontwormings- en raspapieren. Het is geen garantie, maar slechts een oordeel van een gekwalificeerd persoon. Als je toch een garantie wilt hebben, moet je dat met de verkoper overleggen. Als je het wilt geeft hij ook advies over voeding, medicijnen, verzekeringen en je wettelijke rechten en plichten als nieuwe eigenaar.

Ik hoop dat jij je beste paard voor je kiest...

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:28

Ga even bij jezelf ten rade,
hoe lang rijd je al.
Hou je van een rustig paard of wil je een beessie met wat pit
wil je recreatierijden dressuurrijden springen of misschien wat anders
waar wil en kan je je paard stallen
hoeveel geld heb je voor het kopen van een paard
hoeveel kan je maandelijks wegleggen voor een paard
wil je een merrie ruin of hengst
wil je een jong paard, veulen, of een wat ouder paard?

als je hier antwoorden op hebt dan ben je al een heel eind en dan kan je uit gaan kiezen welk ras voor jou het meest geschikt is.

en als je natuurlijk de stap gaat maken een paard te kopen, laat het paard ALTIJD keuren door een dierenarts!, maar over dergelijke dingen moet je even bij animal lezen Haha! ik zie dat zij al een geweldige uitleg heeft gegeven!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, boemel, OleJon, Tess__ en 120 bezoekers