verschillen bontonderleggers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

verschillen bontonderleggers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:23

wat is het verschil eigenlijk tussen deze 2 onderleggers?

Afbeelding

De achterste op deze foto.

en deze?

Afbeelding

Is het bij de bovenste ook nog de bedoeling een shabrak eronder te leggen en bij de onderste niet??? Snap het verschil niet helemaal wie kan het uitleggen, ben van plan er z'n een te kopen maar om het prijsverschil wil ik wel even de verschillen weten en wie heeft er ervaring mee??

groetjes Rianne


[Edit Karin] CapsLock uit titel verwijderd [/edit]


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:27

de bovenste is nep bont en de onderste is lamsvel

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:28

Bij alle bontjes moet (geloof ik) moet een shabrak onder. En een echt duidelijk merkbaar verschil is er niet. Tenminste, dat is mij nooit verteld. Ze hebben allemaal dezelfde functie, alleen de een is net iets mooier dan de ander, van ander materiaal gemaakt, of verslijt minder snel Lachen
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 04-01-04 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:28

de onderste helpt goed voor een paard met een gevoelige rug. Bij de onderste hoef je niet persee met een dekje erbij te rijden, dat zou ik bij de bovenste wel doen. De bovenste is meer voor een betere ligging van het zadel

Farjen

Berichten: 7963
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:28

Ik heb de onderste en leg er ook een shabrak onder

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:35

chantal_cs schreef:
de onderste helpt goed voor een paard met een gevoelige rug. Bij de onderste hoef je niet persee met een dekje erbij te rijden, dat zou ik bij de bovenste wel doen. De bovenste is meer voor een betere ligging van het zadel


Ik denk alleen dat het niet zo goed is zonder schabrak er onder...........
Ik ken iemand die dat dus ook deed en je kon na de zomer bijna de zweetbladen breken. Omdat ze dus de hele zomer met een half bontje gereden heeft en al het zweet in de zweetbladen is getrokken.

Ik zou dus nooit zonder gaan rijden.
Het kan trouwens ook nog je paard beschadigen, als de zweetbladen schuren, lekker is dat

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:42

Je hebt ook van die bont dingen die een shabrak zijn.Zo'n heb ik ook gekregen maar het is niet fijn, want onderaan zit het ook en dan heb je geen echt contact met je paard enk gebruik m ook nooit eigenlijk.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:50

Maar mij is verteld omdat ik een paard heb met een hoge schoft, dat het zoiezo lekkerder voor zijn rug is als je er een bontje onder doet?
Wat zijn de grootste verschillen ertussen, het is voor mij dus meer van belang voor mijn paard met een hoge schoft. Ik heb nu net 2 weken een nieuw zadel, is het dan goed om er een bontje onder te doen???

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:57

als het goed past (het zadel) niet
ik heb ook een eindje bij een manege paard (ook met hoge schoft) met bontje gereden, en dat zat helemaal niet lekker, het zadeldoek werd op haar schoft gedrukt ook, ik heb het bontje nu verkocht ,en ze zit veel beter nu
als een adel past heb je net genoeg ruimte over op de ruggegraat, en met bontje eronder vl je die plek op, waardoor je zadel toch drukt op rug en schoft
als je perse iets zachts wil zou ik zorgen dat je zadel goede dikke (met een breed oppervlak langsonder) kussens heeft, (wintec vind ik niet zo goed, omdat de kussens een relatief smalle onderkant hebben, bij wintec 100 en wintec sport toch, van de andere weet ik niet)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:19

Ctal schreef:
Je hebt ook van die bont dingen die een shabrak zijn.Zo'n heb ik ook gekregen maar het is niet fijn, want onderaan zit het ook en dan heb je geen echt contact met je paard enk gebruik m ook nooit eigenlijk.



Je hebt ze van Mattes, die zijn dunner op de plek van de zweetbladen, erg fijn merk trouwens Haha!


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:28

ik leg het sjabrak erop, zo heeft het een vele bete werking, heb hem eigenlijk gekocht omdat hij een drukplek op zijn, schoft had door een borstbeschermer tegen schuurplekken, hij had alleen effect als ik hem recht op zijn huid zou leggen, een goed bontje geleid goed de warmte en verdeeld de druk goed, veel mensen gebruiken hem slechts voor de sier en leggen deze op het sjabrak waardoor de werking minder effectief is.

de bovenste worden inderdaad meestal verkocht als het zadel niet goed ligt, de onderste meestal ipv een gelpad. als je een goede hebt van echt schapenbont zoals de onderste ben je best wat geld kwijt meestal rond de 70 euro of duurder, ze hebben een lange levensduur, en je kunt ze gewoon wassen op 30 graden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:42

YvonneAa schreef:
Bij alle bontjes moet (geloof ik) moet een shabrak onder.


Een (echt!) bontje heeft juist het meeste effect als je het direct op de rug legt. Het geleidt dan de warmte en neemt zweet op.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 12:46

maar is het slim als ik met een nieuw zadel een bontje er onder ga leggen? het zadel past helemaal goed het is een daaleman die helemaal naar zijn rug gemaakt is. is het dan slim??

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:00

ik zou het even proberen met een bondje van iemand anders. kijk even hoe het ligt en hoe het rijdt.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:13

Rianne schreef:
maar is het slim als ik met een nieuw zadel een bontje er onder ga leggen? het zadel past helemaal goed het is een daaleman die helemaal naar zijn rug gemaakt is. is het dan slim??


Als je zeker weet dat het zadel goed ligt hoeft het niet, maar ik heb het er sowieso onderliggen (een echt bontschabrak dan).
Omdat ik het heerlijke schabrakken vind en ze een behoorlijk lange levensduur hebben.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:19

dutske schreef:
als het goed past (het zadel) niet
ik heb ook een eindje bij een manege paard (ook met hoge schoft) met bontje gereden, en dat zat helemaal niet lekker, het zadeldoek werd op haar schoft gedrukt ook, ik heb het bontje nu verkocht ,en ze zit veel beter nu
als een zadel past heb je net genoeg ruimte over op de ruggegraat, en met bontje eronder vl je die plek op, waardoor je zadel toch drukt op rug en schoft
als je perse iets zachts wil zou ik zorgen dat je zadel goede dikke (met een breed oppervlak langsonder) kussens heeft, (wintec vind ik niet zo goed, omdat de kussens een relatief smalle onderkant hebben, bij wintec 100 en wintec sport toch, van de andere weet ik niet)

misschien beetje beter lezen Haha!
zoals ik al zzei, als het op maat gemaakt is, dan heb je overal net genoeg ruimte, niet te veel en niet te weinig , met een bontje vul je de ruimte op, en kan het zadel te klein worden, omdat de "rug" van het paard nu opeens veel groter is, snappie?
is hetzelfde als jij met 4 paar kousen in schoenen stapt die passen om je blote voeten *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:36

Als je zadel goed past, dan zou ik eerder voor een bontshabrak kiezen dan voor een onderlegger. Bij www.thegallop.nl hebben te mooie (vind ik tenminste).

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:14

curly2day"]
[quote="Ctal schreef:
Je hebt ook van die bont dingen die een shabrak zijn.Zo'n heb ik ook gekregen maar het is niet fijn, want onderaan zit het ook en dan heb je geen echt contact met je paard enk gebruik m ook nooit eigenlijk.



Je hebt ze van Mattes, die zijn dunner op de plek van de zweetbladen, erg fijn merk trouwens Haha!
[/quote]

Die heb ik, maar onderaan bij benen zit ook bont en dat is erg irritant.Onder het zadel is het gewoon shabrak stof, en de onderkant weer bont.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:34

Rianne schreef:
wat is het verschil eigenlijk tussen deze 2 onderleggers?

Afbeelding

De achterste op deze foto.

en deze?

Afbeelding

Is het bij de bovenste ook nog de bedoeling een shabrak eronder te leggen en bij de onderste niet??? Snap het verschil niet helemaal wie kan het uitleggen, ben van plan er z'n een te kopen maar om het prijsverschil wil ik wel even de verschillen weten en wie heeft er ervaring mee??


Die bovenste is een zgn springkissen, vertaald springkussen en wordt eigenlijk gebruikt bij het springen als een soort schokdemper.
Je hebt ze in verschillende vormen en materialen.
Dan heb je de zgn wiggen, die worden gebruikt bij paarden met een weke rug, om het zadel aan de achterkant op te hogen.
Dan is er nog een derde variant: oogt als die op de foto maar is vanaf de helft dikker, dit is weer als je een zadel hebt dat "los"komt van de rug tijdens het springen.

Dan de lams- en schapewollen onderlegger. Deze zijn voor direct gebruik tussen zadel en rug van het paard (deze trek je niet strak in de kamer, maar leg je deze wat losjes over de ruggegraat) Die van Christ en Mattes hebben als nadeel (als er ook aan de achterkant een bontrand zit) dat er alleen een zadelvormig sjabrak onderpast. Het is de bedoeling dat er geen dekje/sjabrak onder het wol komt te liggen (voor het oog en gemakzucht wordt dit wel gedaan)
De wollen sjabrakken/onderlegger worden gebruikt voor paarden met een gevoelige rug (daar zijn ze voor gemaakt) Verder zijn ze uitermate handig als je je zadel gebruikt op verschillende paarden (wel telkens uitwassen na gebruik, ivm het aannemen van de vorm van het paard)

Ik gebruik (nou ja mijn dochter) gebruikt al ruim een jaar een onderlegger onder haar zadel, na elke rit wordt haar zadel afgenomen met een vochtige spons om zweet en vuil te verwijderen....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:37

maar , nub egrijp ik iets niet
een zadel heeft zadelkussens, maar langs de zijkant van de zweetbladen zijn er toch ook soort kussens? maar met een bontje eronder worden die kussens als het ware van het paard weggeduwd, dus dan rust al het gewicht op de ruggespren van het paard
kan toch ook niet goed zijn?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 03:28

zo een bontje(een echt schapevachtje) is te dun om de kussens op te hogen
is meer voor de drukverdeling
sjabrakjes zijn er trouwens alleen voor het gemak van de mens
om het zadel te beschermen tegen de invloed van zweet
dan hoef je je zadel niet zo vaak af te doen met zadelzeep

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 09:41

dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een heel shabrak kopen van bont, goed voor het zadel en toch ook goed voor zijn rug, omdat hij iets dikker is en ook zachter, en hoeft er niet nog een shabrak onder, oke thx, ben al een stuk verder...dat wordt sparen (ik vind het ook mooi trouwens, daarom wil ik er ook 1 en om zijn ruggetje Clown )

groetjes rianne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laibadji en 125 bezoekers