Kan een drachtig paard hengstig zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Kan een drachtig paard hengstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:08

Titel is duidelijk niet?
Iemand vroeg zich af op stal waarom haar pony zo dik is.
Iemand zei toen misschien is ze drachtig (ze heeft die pony een paar maanden) maar ze word word elke maand ofziets hengstig.

Kan ze dan nog drachtig zijn? want die persoon zei dat ze ook hengstig kunnen worden als ze drachtig zijn.. Verward Ik denk dat die persoon ook wat pennymeisjes-bloed in haar heeft..


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:16

ben er niet zeker van maar volgens mij niet. Een drachtige merrie kan niet opnieuw gedekt worden tijdens de dracht dus het heeft geen enkel nut. Hetzelfde met je eigen maandstonden, die blijven ook uit als je zwanger bent Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:03

dat is niet helemaal waar katleentjex , dat je maandstonden uit blijven als je zwanger bent. Er zijn namelijk heel veel vrouwen die nog gewoon ongestelt zijn als ze zwanger zijn, maar er kan uiteraad niet op nieuw bevruchting plaats vinden. er is dan gewoon licht bloed verlies. Dus al met al je paardje kan drachtig zijn, en ook gewoon hengstig erbij zijn. En als je het zeker wil weten, bel je toch de dierenarts voor een echo Haha! .

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:20

hmm wat is het nu? Tong uitsteken
Maar bv een keer in de paar maanden hengstig ok, maar die pony is elke maand 5-6 dagen volop hengstig. staat ze ff stil tijdens het rijden, Hopla daar gaat ze Haha!
Dus het wel extreem..


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:21

Meestal duidt het opnieuw hengstig worden van de merrie op geen dracht. Maar zoals al eerder gezegt is het simpel om even de DA te bellen. Die kan je veel meer zekerheid geven.
Overigens worden de meeste merries in dit jaargetijde toch helemaal niet of slechts heel weinig hengstig?

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:25

Jobbeltje, Camble ook is ook zo een merrie die ook elke maand hengstig is. Het sinds vandaag gedaan Haha!
De paarden zullen goed in hun vel zitten bij ons Tong uitsteken
Maar ik denk het ook als ze het zeker wilt weten, dat ze best even belt naar de DA.
Maar wij dachten gewoon dat het niet kon tijdens de dracht. Maar zekerheid heeft ze dus niet..

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:29

nee dat kan niet! een zwangere vrouw kan ook niet ongesteld zijn

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:32

haj, meestal worden drachtige merries niej hengstig meer, tenzij ze een beetje Verward zijn Knipoog

neej hor, meestal zijn ze niet hengstig bij de drachthijd, wat je ook ken doen, is ffe bellen naar een paardenfokkerij, daar weten ze het MEESTAL wel!

suc6 he

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:35

Het kan wel hoor, ik ken een merrie waarbij je normaal nooit merkt dat ze hengstig is, alleen als ze drachtig is heeft ze het heel erg..

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:45

maar als zij meestal heeel erg hengstig wordt, dan is het wel logisch dat ze dan ook tijdens haar dracht hengstig is... maar ik zou het gewoon ff checken bij de DA... trouwens, is dit:
Citaat:
dat is niet helemaal waar katleentjex , dat je maandstonden uit blijven als je zwanger bent. Er zijn namelijk heel veel vrouwen die nog gewoon ongestelt zijn als ze zwanger zijn, maar er kan uiteraad niet op nieuw bevruchting plaats vinden.

echt zo? want mensen gaan toch altijd na een maands als ze niet ongesteld zijn een test doen?:?

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:52

Er is een verschil tussen echt hengstig zijn tijdens de dracht of alleen maar de verschijnselen van hengstigheid.

Net zo min als uit blijven van hengstigheid een bewijs is van drachtig zijn, is hengstig zijn een bewijs van niet drachtig zijn.

Alleen de dierenarts kan met zekerheid een dracht vaststellen.Dus laat dierenarts komen en scannen/opvoelen. Bespaart je een hoop tijd. Maar dan moet je wel weten of de merrie ook echt gedekt is geweest anders is ze misschien gewoon te dik........???


succes

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:32

En als ie er dan toch is om op te voelen of te scannen... laat dan gelijk dr hormonen nakijken als blijkt dat ze leeg is.

Hengstigheid tonen kan ook bij drachtige merries voorkomen. 'Chronisch' hengstig zijn is vaak een hormoonkwestie.


An_J

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:41

Het KAN wel, maar het komt niet vaak voor.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:49

HorseyLover schreef:
nee dat kan niet! een zwangere vrouw kan ook niet ongesteld zijn


Een zwangere vrouw kan wel degelijk bloedverlies hebben tijdens de zwangerschap. Je de vrouwen eens de kost geven die niet wisten dat ze zwanger waren, omdat ze bloed verlies hadden tijdens de zwangerschap.
Er komt alleen geen ei sprong maar wel bloedverlies, dus niet opnieuw bevruchting.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:17

Klopt, het is zo gekomen dat ik pas een héél eind in de zwangerschap erachter kwam dat ik zwanger was Bloos!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:50

Mijn oude merrie leek altijd hengstig maar hebben we een x laten onderzoeken en ze piste uit neid...

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:50

Mijn oude merrie leek altijd hengstig maar hebben we een x laten onderzoeken en ze piste uit nijd...

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:00

zwangerschaps test kopen en in de pis houden als ze weer eens moet Haha!
whahahah
(kan overigens wel, volgens mijn dierenarts!!)
even dierenarts bellen zou ik iig doen
het is onwaarschijnlijk dat ze dragend is, maar als ze van een handelaar af komt, dan KAN het zeer zeker wel!
ze kan ook een grasbuik oid hebben, of gewoon veel veulens hebben gehad, maar als er papier bij zit dan hadden ze vast wel doorgegeven dat ie dragend was neem ik aan.dus als fokmerrie zal ze zonder papieren niet gebruikt zijn
is het geen luchtzuiger ? of misshcien wormen? dan kunnen paarden ook een vreemde dikke buik krijgen .

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:03

HorseyLover schreef:
nee dat kan niet! een zwangere vrouw kan ook niet ongesteld zijn


dat kan dus wel. er zijn zat mensen die tot de maand van bevalling ongesteld worden en daarnaast is het neit vreemd als je de eerste paar maanden nog ongesteld wordt.

tevens heb ik hier op bokt al een paar keer in een topic gelezen van drachtige merries die dus wel hengstig werden.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:28

Mac schreef:
Het KAN wel, maar het komt niet vaak voor.

mee eens ~!

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:42

Ben het er mee eens dat het wel kan, want een drachtige merrie van mij had dat ook en ik heb er een paar keer extra laten opvoelen, omdat ik dacht dat ze het veulen kwijt was, ik werd er gek van.
Ze stond dus ook echt met haar staart omhoog te " knipogen ", terwijl ze als ze niet drachtig was niet bijzonder erg hengstig was.
Het kan dus echt wel.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:51

Het kan absoluut. Mijn merrie is tijdens haar eerste dracht ook een keer hengstig geweest, ik was toen erg bang dat ze het veulen verworpen had. Dat bleek niet zo te zijn. Erg vaak komt het echter niet voor en ik geloof ook niet dat hengstigheid tijdens de dracht maar blijft voorkomen. Dat het eenmaal tijdens een dracht gebeurd of tweemaal, okee, maar niet in volle hevigheid en om de zoveel weken weer.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:38

Nou ja zoals iedereen al zegt het kan dus inderdaad wel.
Het komt ook weleens voor dat een drachtige merrie in de buurt van een (nieuwe) hengst of ruin, ineens hengstigheid gaat vertonen.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arjaaaaa, boemel, Finesse, GrapeshotBot, Groetje, sas27 en 141 bezoekers