Therapie met paarden.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Therapie met paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 13:12

Laatst zag ik heel toevallig iets op TV wat ik wel intressant vond. Het ging over een man die z'n zoon had verloren bij de café brand in Volendam. Hij was nogal in een dal geraakt wilde zelfmoord plegen. Toen is hij naar een Ranch gegaan met paarden en door de omgang met paarden is hij er weer (deels) bovenop gekomen. Even kort verteld.

Ik vond het wel intressant om te zien, iemand die er al meer over gehoord heeft?


Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:14

ja dat heb ik ook gezien bij het nieuws....
dan kunnen ze rijden door de bossen daar en helemaal
totrust komen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:17

over dit geval niet, maar ik heb wel vaker gehoord dat ze met probleemkinderen hetzelfde doen. Ik weet niet als ze het nog steeds doen, maar bij mij op de manege hebben ze een hele tijd terug (toch al meer dan een jaar geleden) in de plaatselijke krant gestaan met dit project. het schijnt dat paarden enorm goed zijn om te kunenn commenceren met moeilijke kinderen en volwassen, en ook autistische kinderen. Verlegen kinderen zetten ze op verlegen paarden en stilaan bloeide deze open zeiden ze, en vervelende op vervelende paarden. De kinderen vonden het allemaal geweldig en hun begeleider kon hun zo beter bereiken.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:24

Ik ben d'r ook weer bovenop gekomen met als therapie de paarden Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:34

er rijden af en toe gehandicapten en mensen met down-syndroom bij ons, en ook wildere paarden gaan ineens heel rustig lopen, mooi om te zien.

ook zag ik eens een reportage over gevangenen (engeland) die als inwerkingsproces in de samenleving voor een aantal schwarzwalder fuchs (schrijf ik dat juist?) moest zorgen en met ze werken. niet echt therapeutisch, maar toch...

Enya - Daya :-)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:11

Wat jij bedoeld was op 'hart van nederland' SBS 6, een Ned.man die in de Spaanse Pyreeenen een bedrijfje is begonnen met paarden als therapeutisch middel, voor mensen met een burn-outt of trauma.
Door de paarden in te zetten, kunnen deze mensen weer zelfvertrouwen krijgen, doordat ze een dier van 600 kg, leidden en "de baas" zijn.
Door de natuur en de omgeving verkennen op de paardenrug komen ze tot rust en hebben de rust en tijd om over dingen na te denken en af te sluiten.

Ik vind het een goede behandeling, vooral vanwege de gekozen omgeving en plek ik denk dat, dat een groote invloed heeft.
Niet iedereen is gebaad bij elle lange gesprekken en praatsessies dan kan dit een goed alternatief zijn.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:21

ik heb het ook gezien!
en ik denk ook dat het bepaalde mensen in bepaalde situaties prima kan helpen..
goed initiatief!

Dag lieve mama...

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:47

xKatleentjex schreef:
over dit geval niet, maar ik heb wel vaker gehoord dat ze met probleemkinderen hetzelfde doen. Ik weet niet als ze het nog steeds doen, maar bij mij op de manege hebben ze een hele tijd terug (toch al meer dan een jaar geleden) in de plaatselijke krant gestaan met dit project. het schijnt dat paarden enorm goed zijn om te kunenn commenceren met moeilijke kinderen en volwassen, en ook autistische kinderen. Verlegen kinderen zetten ze op verlegen paarden en stilaan bloeide deze open zeiden ze, en vervelende op vervelende paarden. De kinderen vonden het allemaal geweldig en hun begeleider kon hun zo beter bereiken.


weet je wat het rare is? dat de gehandicapten stichting dit niet accepteerd. ik was in rotterdam een paar jaar geleden naar de stichting voor gehandicapten gegaan voor een soortgelijk project en er werd mij verteld dat hier geen animo voor is. ik speel al jaren met het idee om een manege voor invaliden te beginnen en dan ook iets doen voor autisten en moeilijk opvoedbare kinderen (of volwassenen). helaas wordt dit niet toegejuigd door instanties.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:55

Het is naar mijn weten nog niet onderzocht, in ieder geval niet dmv gericht onderzoek, de meeste ervaringen en resultaten komen van de mensen die zelf zo'n bedrijf of therapie geven en van de ouders of mensen die dit soort therapie ondergaan hebben.

Daarnaast is vaak te kostbaar, de zorg loopt al op z'n blote voetjes en deze vorm van therapie is nu niet bepaald de goedkoopste, daarom wordt het door veel zorginstellingen gelijk van de baan gegooid.

2 jr geleden wou ik samen een collega van mij een zorgpensionstal annex manege beginnen, de accomodatie/paarden alles was er al (zij had een manege en werkte part-time in de zorg) wij met een goed opgesteld plan naar het hoofd van de de dagbesteding en financieenen, na lang geneuzel keste zij het het plan af op het feit dat het vervoer met de taxi naar de manege toe te duur was en dat dagbesteding op het terrein van de zorginstelling goedkoper was.

Daarnaast staat het nog relatief nog in de kinderschoenen, het is volgens mij vergelijkbaar met de zorgboerderijen, een paar terug waren en lang niet zoveel als nu en stond mening instelling er sceptisch tegenover, nu zijn er honderen zorgboederijen en er komen er nog veel meer zo zijn de prognoses landelijk. misschien dat er als er genoeg mensen zijn die pleiten voor deze vorm van therapie er over een paar jaar ook meer bedrijven zijn met paarden als therapeutisch middel, en dan heb ik het niet over de aangepaste maneges die er nu al zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:59

Mijn moeder is overspannen en is begonnen mt paardrijden op een therapeutische manege in Zutphen. Helaas hebben ze daar geen binnenbak dus zijn we al een tijdje niet geweest, maar het is wel heel goed voor haar...


Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:09

Ik vind het wel leuk om dat zo te horen.
Bij mij op m'n vorige stal hadden ze ook lessen voor geestelijk gehandicapten maar dat ze het ook bij psygische problemen gebruiken wist ik niet.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:35

een vriendin van me is al jaren bezig met het opzetten van een stalhouderij waar ze met mensen die moeten reïntegreren in de samenleving om één of andere reden iets wil doen.
Ze krijgt dit niet van de grond in Nederland.
Wat wel kan is managementcursussen met paarden, daarvan zijn er al verschillende in Nederland.

Lijkt me heerlijk: hippotherapie, beter dan al die gesprekken met de reïntegratiemedewerker van de ARBO-dienst, daar word ik niet echt vrolijk van

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:09


}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:23

JAH hebbik ook gezien!

vinnik egt goed wattie doet!

-xxx- Ilse

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:23

Dat wat op hart van nederland te zien was ging over de rainbow ranch en vlgs mij kan het heel goed werken, al zie ik mijn moeder in nog geen 100000 jaar op/met een paard stappen, al zit ze nog zo in de put.

The thing I treasure most in life can not be taken away!

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:07

ik heb dat stukje ook gezien... Vind het mooie projectjes...

Alleen vond ik het zadel echt te ver naar achteren liggen Verward Dat stoorde me.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:14

Ik heb zowat het omgekeerde ervaren.

Ik heb altijd paardgereden en daartussen gelopen, maar ik ben nu pas in therapie.
Volgens mijn therapeut is dat paardrijden voor mij altijd iets geweest wat me "erbovenop" gehouden heeft, toen ik afbouwde met paardrijden is alles voor mij dan ook achteruit gegaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, KDonna, lonniejj en 36 bezoekers