Hoe stijgen julie op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:39

Elke keer als ik een paardenprogramma oid zie, denk ik weer ' oja zo hoort het'.
Ik stijg namelijk al jaren op gewoon met mijn gezicht richting het hoofd van het paard ipv met mijn rug naar hem toe.
Heb er geen speciale reden voor, vind het gewoon makkelijk, kan ik zien wat ie doet.

Hoe doen jullie dat? Op de 'officiƫle' manier of ook gewoon met je neus richting het paard zijn hoofd?

_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]<font color="#000080" size="1"><i>bok, bok, bok </i></font>[img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-11-07 21:39 ]</font>

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:40

volgens mij is dat de officiele manier, zodat je niet met de punt van je laars in zijn ribben prikt (met je rug naar zijn hoofd). Zo stap ik ook altijd op, dus met mijn gezicht naar zijn hoofd.

/edit formulering verduidelijkt /edit
_________________
Mijn herinnering!
Ik teken een wankel paard
en denk aan liefde

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-11-07 21:45 ]</font>

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:41

Idd, gewoon met mijn neus richting zijn hoofd. Is toch onhandig, met je rug naar het hoofd? Verward Dan moet je je helemaal om draaien.. Scheve mond\ Schijnheilig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:43

Als ik met mijn hoofd naar zijn hoofd sta prik ik niet met mijn laars in zijn ribben hoor.
Of bedoel je dat jij ook zo opstijgt Lielle?

Ik bedoel dus zo: [img]../upload/363/pdr_opstappen1.jpg[/img]<br>[img]../upload/363/pdr_opstappen2.jpg[/img]

_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]<font color="#000080" size="1"><i>bok, bok, bok </i></font>[img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-11-07 21:44 ]</font>

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:44

De "officiele" manier is toch echt met je rug naar zn hoofd! zo heb ik het iig altijd geleerd en zo doe ik het ook.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:47

Met m'n rug naar z'n hoofd en dan met m'n knie tegen het zadel aan, niet voor het zadel, en dan dus vanuit je knie je teen van het paard afdrukken zodat je 'm niet prikt, been erover zwaaien, zachtjes gaan zitten, klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:49

Officieel moet je momenteel met je rug naar het hoofd van het paard staan. Beide handen aan de voorkant van het zadel hebben en dan voorzichtig in het zadel neerzakken. En dus tijdens de handeling draaien zodat je met je gezicht naar voren eindigt
Ik doe 1 hand aan de voorkant van het zadel en 1 hand aan de achterkant van het zadel en met mijn rug naar het hoofd van mijn paard. Dan voorzichtig mijn voet in de beugel en die alvast de goede kant opdraaien (zover mogelijk) en dan voorzichtig op stijgen. Dit vooral omdat ik dit zo gewend ben, op mijn oude manege werd hier streng op gelet. met je rug naar het paard en dan tijdens het opstijgen naar voren zwaaien maakt het op zich makkelijker opstijgen: je kan in 1 vloeiende beweging doorzwaaien; je hebt een aanloopje.
Ik probeer ook regelmatig vanaf rechts op te stijgen om het regelmatig te houden (voor mijn paard en ook voor mijn eigen lenigheid). Vanaf rechts gaat moeilijker maar hoe vaker ik het doe hoe makkelijker het gaat.

Volgens mij is het belangrijkst dat je zachtjes op de rug van je paard belandt zonder veel gesjors en geprik. Hoe je er komt is niet zo belangrijk als het maar eenvoudig en handig gebeurt (niet 10 keer proberen op te hijsen aan de beugel en vervolgens als een zoutzak in het zadel belanden).

_________________
<font color="fuchsia" size="2">Sssst, stil! Ik ben aan het studeren...</font> Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-11-07 21:53 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:50

Daarom vroeg ik het ook een beetje, volgens mij maakt het namelijk niet zo veel uit, ik zit er binnen een paar seconden zachtjes op en daar gaat het toch om?
Ik stijg ook wel eens van rechts op maar dat valt niet altijd mee, krijg het nu een beetje onder de knie *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 22:54

Ook belangrijk: til je been hoog genoeg op als je het over je paard heen zwaait! Sommige mensen presteren het om hun paard een schop op z'n kruis te geven Frusty
Nog iets: Als je veel bagger aan je laarzen hebt, hou er dan rekening mee dat dat er af kan vallen als je je been erover zwaait, bovenop de kont van je paard en sommige hittepitten geven dan dus een bok! (ben er een keer zo afgelazerd, je voelt je dan echt wel stom! Zit nog eens of je ligt er al naast! Even laarzen afgeklopt en toen ging het probleemloos)

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-07 22:30 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 22:57

*LOL* op de foto raak ik het paard NET niet, was me zelf ook al opgevallen, ben veel kleinere paarden gewend dus het opstappen op de foto was even wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:00

Het is voor beginners belangrijk om makkelijk op te stapen maar waarom dat tegenwoordig met 2 handen voor het zadel moet is mij niet geheel duidelijk. Dat van dat voorzichtige aanloopje snap ik wel.
Maar als je regelmatig opstapt leer je het sowieso wel om het snel en handig te doen.
En van rechts opeens is alleen aan te bevelen bij eebn makkelijk paard Clown
Pablo denkt dan: "Tsssjjjj, wat een raar mensje is dat toch altijd op mijn rug. Na ja ik blijf wel ff staan omdat het moet en laat haar maar ploeteren. "
Volgens mij vinden de meeste mensen het maar raar als ik besluit er vanaf rechts op te klauteren maar ik denk dat het toch echt wel belangrijk is voor mijn lenigheid aangezien ik niet op turnen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:04

In Amerika hebben ze trouwens hele makkelijk opstaptrapjes. Waarom worden die niet in Nederland ingevoerd?
Zo belast je het paard een stuk minder, want elke keer dat gehang aan 1 zij kan niet goed zijn. In Nederland wordt je uitgelachen als je bij een groot paard moeite hebt met opklimmen maar in NY wordt je juist raar aangekeken als je zonder opstapje opstijgt. Mij lijkt een opstapje veel vriendelijker voor een paard.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:20

Sinds ik op mijn nieuwe manege rijd, heb ik weer iets heel anders aangeleerd. Dit gaat trouwens alleen op voor westernzadels... Voor wie het weten wil: (vanaf links) Met je neus naar voren, dan prik je hem niet in z'n buik. Rechterhand aan de zadelknop, met de linker pak je een pluk manen. Daarna trek je jezelf aan je handen op, eigenlijk. Na verloop van tijd schijn je het alleen met die ene hand aan de zadelknop af te kunnen. Het voordeel hiervan is, dat als je paard tijdens het opstijgen op de loop gaat, je rustig verder kunt gaan met opstijgen, ook als ie wegGALOPPEERT. Of aan hem kunt blijven hangen. Dit schijnt goed te werken met paarden die hier een gewoonte van gemaakt hebben. Na drie rondjes met 60 kilo gewicht aan de zijkant zijn ze het wel zat... Ik heb het voor zien doen, opstijgen met de rechterhand aan de achterkant van het zadel, maar dan trek je het zadel en het paard uit balans. Afstappen op dezelfde manier, maar dan andersom. Linkervoet in de stijgbeugel laten, dus niet eerst beide voeten uit de beugels en dan laten zakken. Dit moet je dus niet doen met een paard van 1.80 heb ik laatst ontdekt. Berta was een maatje te groot.... Haha!
_________________
BERTA FOR PRESIDENT!! Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Elles op 2001-11-07 22:39 ]</font>

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:21

hey, ik stap idd op op de "officiele" manier. Met mijn rug naar zijn hoofd dus.. Een reden daarvoor? Dat wanneer hij weg loopt ik er niet achter aan bungel....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:22

Ik stijg ook 'verkeerd' op, ik heb het eerlijk gezegd nooit gekund op de goede manier, volgens mij ben ik daar gewoon te onhandig voor! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 23:25

Maar fred lover, als jij met je rug naar de neus van het paard toe staat en net als je je voet van de grond tilt om in de beugel te zetten, kukel je in het ergste geval toch achterover?
Volgens mij heb je daar op de neus-naar-neus ( Koe )manier geen last van.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:38

'officieel' opstijgen, zoals het voor het ruiterbewijs moet:

Paard vierkant plaatsen: beide voor- en achterbenen naast elkaar; dit om er voor te zorgen dat het paard stilstaat tijdens het opstijgen Verward

Singel controleren: beide gespen zover aanhalen dat een vlakke hand er nog tussen kan

Beugel omlaagtrekken

Beugelriemen passen: ongeveer bekijken hoe lang de beugel moet zijn (paard altijd onder controle houden)

Teugels in de hand nemen: Teugels boven de schoft op maat schuiven, waarbij de rechter iets korter moet zijn dan de linkerteugel. Je voorkomt hiermee dat bij het niet stil staan van het paard, het paard bij je wegdraait.
Het uiteinde van de teugel hoort aan de rechterkant te hangen. Eventuele zweep wordt in de linkerhand gehouden met de punt langs de rechterschouder van het paard.

Linkervoet in de beugel steken: de linkerschouder dicht naast de schouder van het paard. De linkervoet van buiten naar binnen in de beugel plaatsen zonder het paard daarbij te prikken. De rechterhand kan daarbij helpen

Op de linkerbeugel staan: Op het rechterbeen 3 sprongetjes naar voren maken Verward als begin van het opstijgen.
-intussen met de rechterhand de rechter zadelrand Verward vlak achter het rechterzweetblad vastnemen;
- bij het derde sprongetje afzetten en linkerbeen strekken
- linkerhand op de schoft steunen, rechterhand naar de voorboom verplaatsen

Rechterbeen opzwaaien: rechterbeen gestekt over het kruis brengen het paard te raken. Rechterknie tegen het zweetblad leggen

Zitten: voorzichtig gaan zitten, rechtervoet eveneens van buiten naar binnen in de beugel steken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:51

Haha zo doe ik het dus niet! Clown Haha!

Ik doe gewoon mijn linkervoet in de beugel, met mijn gezicht naar het paard toe, en klimmen maar! *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 10:58

Ja jeetje wat een beschrijving zeg!!!
Kan me voorstellen dat als mensen dit lezen die nog nooit op een paard hebben gezeten zoiets hebben van: ik begin er maar niet aan *LOL*
Ik doe ook gewoon, linkervoet in de beugel, linkerhand op de voorkant van het zadel en HUP Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:08

Tja, ik probeerde het zo als het daar in Deurne gezegd werd (met die knie in het zadel) maar dat ging niet. Ik prikte toen juist wel in zijn buik. Ik kijk trouwens ook naar zijn hoofd, dan kan ik hem beter in de gaten houden. Die van mij wil namelijk wel eens zijn ruggetje krommen als ik er net opklim en opzit (beetje gespannen?) Na een paar minuten is het dan wel weer over, maar hij is dan echt snel!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:12

Normaal gesproken stijg ik op met de rug naar het hoofd.
Sinds ik een keer Emiel Voest heb aangehoord stijg ik wat vaker op met voetenbankje Lachen Lachen (is inderdaad vriendelijker voor mens en dier) afstijgen doe ik rechts knoopgelijk mijn re-beugel op .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:14

Ik pak tegenwoordig gewoon een opstapje leg hem op een strategische plek (In het midden van een volte 10 mtr bij A Lachen ) zodat ik er geen last verder van heb....en dan stap ik wel op met mijn hoofd naar het paard toe, want ik sta dan te hoog om zo'n draai te maken, voor mijn gevoel.
Zonder opstapje (bv als mijn paard hard wegrent als ik erop ga staan *LOL* ) sta ik wel met mijn rug naar hem toe, maar is een stuk zwaarder qua afzet dan met een opstapje...kun je nagaan...ik heb een klein paardje maar *LOL*

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:22

Ik stijg ook op met mijn gezicht naar het paard toe, gaat net zo makkelijk.
Jeezus wat een gedoe als je dat volgens het ruiterbewijs moet doen en dan die drie sprongetjes??? Verward
Ik doe m'n voet in de beugel, geen gezeik met prikken of zo en binnen een seconde zit ik erop. Haha!
Ik zie de meeste springruiters ook neus-neus opstijgen, dus...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:43

Als ik al op een groot paard moet zonder opstapje druk ik mijn punt van de laars tegen de singel ,zodat ik niet in de buik prik...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:45

Ik stijg ook op met mijn gezicht naar het paardenhoofd toe. Niet volgens de officiele en zeer omslachtige manier dus.

Ooit heeft er eens in de hoefslag (10 jaar geleden of zo) een stuk over opstijgen gestaan en daar werd deze manier (die ik nu dus doe) als veel veiliger en sneller aanbevolen. Ik vind het ook veel makkelijker en prik mijn paarden nu ook niet met mijn tenen!