Hengst, merrie of ruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Hengst, merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 16:25

Aangezien ik in de verre toekomst een paard wil gaan aanschaffen, ben ik nu al bezig met wat informatie te verzamelen.

"Mijn paard" zou de volgende "eigenschappen" moeten hebben:
- dressuur paard
- af en toe een sprongetje
- kan zeer goed mee naar buiten (100 % verkeersmak)
- op stal zeer braaf (geen stal-gebreken)
- mag met het rijden best fris zijn, maar het moet niet gaan vervelen


Wat zou jullie keuze zijn voor mij? Hengst, Merrie, of Ruin?

Gr. Dian


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:34

Pfff... denk dat dat per paard verschilt qua karakter, je kan bijvoorbeeld een hele vervelende ruin treffen, maar een schat van een merrie of hengst en omgekeerd. Dan is een ruin volgens mij het ongecompliceerds. Hengst of merrie zijn toch vaak wat karaktervoller.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:34

Dat kun je eigenlijk niet zeggen. Je hebt merries die heel vervelend zijn en je hebt hengsten die geen vlieg kwaad doen, je moet echt kijken naar het karakter van het paard.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:35

dat is voor iedereen héél verschillend hoor Knipoog

over het algemeen(je hebt uitzonderingen) zijn de voordelen van een hengst dat ze leergierig zijn en vaak knuffelberen. De nadelen zijn dat sommige moeite hebben om van de merries af te blijven, en ze in sommige gevallen wel eens 'wild' kunnen zijn en hengstenkuren hebben Haha!

De voordelen van een ruin is dat hij doordat hij gecastreerd is vaak een deel van zijn hengstigheid heeft verloren. Ze zijn daardoor makkelijker bij andere paarden te plaatsen en zullen betrouwbaarder en rustiger zijn in omgang. Het enige nadeel bij een ruin vind ik zelf is dat je er niet mee kan verder fokken en voor sommigen is dit prijsverlagend.

Ik heb zelf 2 merries en daarvan kan ik zeggen dat ze heel fijn zijn in omgang. Ze kunnen gemakkelijk bij andere paarden en laten zich goed doen. Het nadeel is wel dat merries wel eens als een echte 'vrouw' koppig en eigenwijs uit de hoek kunnen komen, en er zijn gevallen die absoluut niet te pruimen zijn tijdens de hengstigheid. Maar ook hier zijn ze dat lang niet allemaal en er zitten echt superschatten tussen.

Maar dat is vrij subjectief allemaal hoor. Er zullen ook mensen zijn die merries absoluut niets vinden en voor een hengst zouden gaan, persoonlijk rij ik het liefste met merries. En het wil niet zeggen dat 1 ruin braaf en rustig is, dat ze het allemaal zijn. Maar je moet in de eerste plaats maar afgaan op het karakter, en niet op het geslacht.

veel succes nog Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:37

Siempie schreef:
Dat kun je eigenlijk niet zeggen. Je hebt merries die heel vervelend zijn en je hebt hengsten die geen vlieg kwaad doen, je moet echt kijken naar het karakter van het paard.

Dat bedoel ik dus ook! Alleen zegt men altijd dat ruinen het ongecompliceerds zijn en merries en hengsten vaak iets karaktervoller, maar dat moet je natuurlijk PER paard bekijken.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:03

Idd, wat Siempie zegt. Het ligt maar net aan het karakter van het paard!! Ik zou gewoon bij zo veel mogelijk paarden die jou aanspreken gaan kijken, of het nou merrie, ruin of hengst is!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown


gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:04

Amethyst"]
[quote="Siempie schreef:
Dat kun je eigenlijk niet zeggen. Je hebt merries die heel vervelend zijn en je hebt hengsten die geen vlieg kwaad doen, je moet echt kijken naar het karakter van het paard.

Dat bedoel ik dus ook! Alleen zegt men altijd dat ruinen het ongecompliceerds zijn en merries en hengsten vaak iets karaktervoller, maar dat moet je natuurlijk PER paard bekijken.
[/quote]
sluit me hier bij aan...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:12

Ik heb een ruin. Ik heb geen fokambities en al helemaal geen verkoopambities. Ben er tevreden mee. Heb geen geile merrie die bij alles loopt te knipogen en ik heb ook geen paard waarbij ik moet oppassen bij wie ik hem zet....
Als je verder geen ambities heb, zeg ik: ruin.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:36

Ik zou niet te veel waarde hechten aan het geslacht, tenzij je natuurlijk nog met het idee loopt om hem als dekhengst te gebruiken of haar te laten dekken. Mocht je daar niet mee rond lopen, ruinen zijn over het algemeen toch wel het "makst". Maar dat verschilt uiteraard per paard..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 17:52

Okay, per paard kijken is dus het slimste.

Ik wil er ook niet mee gaan fokken, dus dan zijn de opties hengst en merrie natuurlijk al weg gevallen. Maar mochten er dan toch bij zijn die qua karakter zijn zoals ik graag een paard zie, dan zal ik er ook naar moeten gaan kijken!

Bedankt allemaal alvast voor de antwoorden, ik kan er een hoop mee!

Groetjes Dian OK dan!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:53

ruinen zijn meestal het makkelijkste.. veel merrie's zijn ook wel heel lief maar ze hebben wat meer last van stemmingswisselingen Knipoog
Mijn merrie gedraagt zich nogal sletterig als ze hengstig is *LOL* ze staat overal te pissen en valt alle ruinen lastig, maar verder is ze er gelukkig niet vervelend onder.. alleen reageert ze wat minder fijn op m'n been met rijden.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:54

Zoals iedereen al zegt ligt het vaak aan het karakter... maar volgens mij is een ruin over het algemeen het 'makkelijkst'.

Lachen

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:57

ruinen zijn meestal wel makkelijker maar jah het ligt ook aan het karakter van het paard.

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 18:07

Ja, dat geloof ik ook wel.

Op zich zijn mijn keuzes een merrie of een ruin.
Als ik een paard koop, zal ik hem stallen op de stal waar ik nu een verzorgpaard heb. Daar mogen alleen geen hengsten gestald worden. En die stal is voor mij juist lekker dichtbij.

Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin. Maar misschien word het ook wel een merrie. Maar die kans is wel een stuk kleiner.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:34

Ik ga voor de recreatie in principe altijd voor een ruintje.
Ik ga op dit moment om met 3 ruinen (waarvan ik 2 als hengst heb gekend), 3 merries en een hengst.

Ruinen hebben geen stemmingswisselingen zoals merries tijdens hengstigheid. En merries zijn vaak erg kleverig tijdens de hengstigheid, niet willen doorlopen etc.
De merrie die ik gereden heb dacht dat ze hengst was, en dus ook nooit last met henstigheid. Toch blijft het een merrie. Ze was leuk om te rijden, erg gevoelig, maar ja dat kunnen ruinen ook zijn.

En ja hengsten. Eigenlijk zijn hengsten mijn favoriet. Ik heb Taran en Max lang als hengst gehad (tot 3 jaar). Max was een ramp, bijten, trappen vanalles. Die is gewoon vriendelijker geworden van het castreren. Taran was altijd al lief. Maar ja, een hengst tussen andere paarden moeten ze leren.
Brynle (hengst) gaat heel goed, gewoon thuis geen last. Maar ja, met andere paarden in de buurt gaat hij wel brullen. En in het dekseizoen wordt hij ook wel lastig. Nu had hij noodgewongen langer op stal gestaan, en nam ik hem aan het touwtje mee. Kan je zeggen dat je flink wat opvoedwerk heb, hij liep een beetje te springen, en met zijn voorbenen te gooien. Terwijl Magic (ruin) zelfs na een paar dagen nog zich eigen gedraagd.

Wil je echt een toppresteerder is een hengst weleens prettig. Ze willen wel altijd gaan, en zich laten zien. Maar het is veel werk vaak om een hengst netjes te krijgen.

Dus in jou geval zal ik voor een ruintje gaan. Mocht je een leuke merrie tegenkomen, kun je dat ook proberen. Maar zorg dat je die nog op proef hebt tijdens de hengstigheid, zodat je die ook eens mee kan maken. Bij sommige merries is het geen pretje, bij andere heb je amper last.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:36

Eeeeh als je nog wat zoekt.... Wij hebben altijd wel paarden te koop staan, rechtstreeks van de fokker zowel hengsten, merries en ruinen! Kijk maar in mijn profiel. Ze zijn eigenlijk op een paar na allemaal te koop! (behalve Tos)

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:42

Ik denk dat je beter naar een bepaald soort ras kunt gaan zoeken en dan pas gaan kijken naar het geslacht.
Je kan wel een volbloed ruin kopen, maar ik denk dat die veel temperamentvoller is dan bv een haflinger merrie..

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:23

Ras wordt waarschijnlijk een KWPN`er. Maar het zou ook best nog wel iets anders kunnen worden

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:13

maak gewoon een lijstje, aan de linkerkant zet je de dingen die je zeker wilt in een paard en de rechter kan zet je al de negatieve dingen, heb dit ook zo gedaan, natuurlijk ga je niet alle dingen in 1paard vinden, maar zorg dat jouw positieve dingen die je in je hoofd (of op papier) hebt meer aan bod komen dan je negatieve

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:19

ligt eraan, mijn voorkeur gaat niet uit naar een merrie, er zitten wel goede bij maar, ze hebben toch vaak last van de hormomen en van die typische merrie dingen.

een hengst vind ik op zich best fijn om mee te werken als ze maar niet te erg zijn qua streken.

een ruin blijft erg handig naar mijn mening, geen last van hormonen, fijn in omgang en goed de baas te blijven.

als je voor een hengst kiest moet je er rekening mee houden dat als je wedstrijd wilt gaan rijden je met een ander paard l1 of l2 (weet het niet percies zoek het even op hier op bokt) + winstpunt moet zijn, anders mag je niet starten.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:40

Ik zou niet zo snel voor een hengst kiezen, omdat niet alle pensionhouders op een hengst zitten te wachten. Ik zou toch eerst even goed informeren of ze wel een hengst willen stallen, voordat je voor een hengst kiest!

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 22:48

Nou, zover ik weet, mogen er dus ook geen hengsten bij ons op stal. Er staan ook een aantal merries, en dat is natuurlijk behoorlijk lastig. Want er staan er wel meerdere, dus die zijn ook op verschillende tijden hengstig.

Mijn keuze word denk ik een ruin, aangezien die ook het beste past bij wat ik zoek. Optie hengst is al afgevallen.

nieneke

Berichten: 131
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:35

ik denk ook dat het ligt aan het karakter van het paard, maar ruinen zijn volgens mij wel makkelijker. Wij hebben een merrie en een ruin, maar de ruin is het makkelijkste


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, veranadautje en 31 bezoekers